Premiera spectacolului „Useless” de Saviana Stănescu, la New York

”IRT Theater” din Manhattan prezintă premiera mondială a piesei ”Useless” a scriitoarei Saviana Stănescu, în perioada 14-24 august. Vor fi zece spectacole.

”IRT Theater” din Manhattan funcţionează ca un laborator popular, accesibil tinerelor generaţii de artişti sau celor şi mai puţin tineri, aflaţi în curs de afirmare, oferindu-le acestora oportunitatea de a lucra cu profesionişti. Sunt artişti care au emigrat, mulţi dintre ei în America şi care trebuie să parcurgă, asemeni Savianei Stănescu, drumul integrării în medii artistice total noi, pornind de la zero. Ambiţioasă, deschisă experimentelor, tenace în a-şi urmări propriile ţinte, Saviana Stănescu a parcurs deja câteva trepte importante. Şi a înţeles stilul de lucru american, rolul fundaţiilor, centrelor de artă care lucrează pentru comunităţi şi emanciparea creaţiei artistice în medii cât mai largi, cu audienţe în masă, expresie care e departe de a fi apanajul dictaturilor de stânga. În America, cei ce îşi pun inteligenţa şi talentul lucrând pentru comunităţi cât mai largi sunt susţinuţi şi au acces la resursele materiale. Totul este ca să fie convingători şi ca proiectele lor să nu fie doar creaţii izvorâte din turnul de fildeş. Saviana Stănescu a înţeles aceste oportunităţi şi a învăţat cum să le folosească. Scrierile ei pornesc de la subiecte bine ancorate în real, de la curente de opinie aflate de regulă în trend, marcate uşor de feminism, de agenda de presă, de problematici socotite cool, atente la political correctness. Replicile sunt amar-ironice uneori, fără să caute dramatismul, evitând îngroşarea şi monopolizarea unor semnificaţii.

Jose Zayas

”IRT Theater” din Manhattan oferă numeroase oportunităţi. Sunt programe de rezidenţă, există două direcţii de dezvoltare, se creează echipe de lucru, artiştii primesc sfaturi, spaţii de repetiţii, sprijin profesional, sunt ajutaţi să-şi pună piesele în scenă. Lista artiştilor şi a micilor companii care s-au afirmat şi care au colaborat cu programele ”IRT Theater” este impresionantă. Numele lor este cunoscut printre iubitorii de teatru, în mediile artistice şi universitare: Young Jean Lee, Reggie Watts, Mike Daisey, Tommy Smith, ”terra NOVA Collective”, ”Immediate Medium”, ”The Nonsense Company”, Rick Burhardt, May Adrales, Katt Lissard, Thomas Bradshaw, ”The Mad Ones”, Crystal Skillman, ”Collaboration Town”, ”Rady& Bloom”, Erica Fay etc. S-au produs în modul acesta zeci şi zeci de spectacole care au început cu lectura piesei, repetiţii şi premiera pe o scenă off Broadway.

Povestea a trei personaje din Europa de Est

Ana Grosse

Useless” este o comedie amară care investighează realităţile complexe ale traficului de organe şi felul în care acest flagel afectează oamenii de peste tot din lume. Piesa prezintă povestea a trei personaje din Europa de Est: un cuplu căsătorit care a imigrat în SUA şi un tânăr care ajunge în SUA pentru a-şi dona rinichiul.

În acest proiect sunt implicaţi următorii artişti: Saviana Stănescu (autor), Jose Zayas (regizor), Steven Rishard (actor), Ana Grosse (actor), Andy Phelan (actor), Susan Zeeman Rogers (scenograf).

Sprijinul Institului Cultural Român din New York a fost important şi va fi menţionat în toate materialele de promovare a piesei de teatru şi în conferinţele de presă ale ”IRT Theatre”, interviuri, mass-media.

Steven Rishard

Piesa ”Useless” de Saviana Stănescu a avut lecturi publice de succes în New York, în 2013, la ”Lark Play Development Center”, ”Ensemble Studio Theatre” şi ”Queens Theatre in the Park”. De asemenea, au mai avut loc lecturi ale piesei la Londra şi Paris.

Relevanţa montării acestei piese de teatru în 2014 este evidentă: traficul de organe şi cel de persoane sunt două dintre cele mai profitabile domenii ale crimei organizate, după droguri şi traficul de arme. Efectul lor devastator este global şi are un mare impact mai ales asupra Europei de Est.

Andy Phelan

Saviana Stănescu este un autor român stabilit la New York. Piesele ei au fost prezentate pe scena internaţională, cele mai recente producţii americane incluzând “Ants” la ”NJ Rep”, “Aliens With Extraordinary Skills” (”Women’s Project”, ”Ego Actus”, „NYC; B Street Theatre”, Sacramento, California; ”Know Theatre”, Cincinnati; ”Teatro La Capilla”, Mexico City; published by Samuel French), “Waxing West“ (”La MaMa Theatre”, 2007, ”NY Innovative Theatre Award”), “For a Barbarian Woman” (”Fordham/EST”), ”Polanski Polanski” (”HERE”, ”PS122”, ”Chain Theatre”),”White Embers” (”Dramalabbet”, Stockholm; ”OOB NYC Samuel French festival winner”), ”The E-Dating Project” la ”Strasberg Institute for Theatre&Film”.

Radio-drama ”Bucharest Underground” a primit în 2007 Premiul ”Marulic” pentru cea mai bună radio-dramă europeană.

IRT Theater

Saviana Stănescu este fondatorul ”Immigrants Artists and Scholars in New York” (IASNY) şi curatoriază ”playgroundzero” şi ”New York with an Accent”.

Regizorul Jose Zavas este absolvent al ”Harvard” şi ”Carnegie Mellon University”. El a regizat peste 70 de piese de teatru în New York, în regiune şi internaţional, dintre care amintim: ”The House of the Spirits”, adaptare de Caridad Svich la Repertorio Español, Denver Theatre Center (5 Ovation Awards, incluzând Best Direction), Gala Theatre în DC, Teatro Espressivo în Costa Rica şi Teatro Mori în Chile; ”La Nena Se Casa”, ”Love in the Time of Cholera”, ”In the Time of the Butterflies”, ”Madre, el drama padre”, ”Besame Mucho”, ”Nowhere on the Border” şi ”Letters to a Mother” (Repertorio Español); ”Southern Promises” şi ”Strom Thurmond is not a Racist” de Thomas Bradshaw, ”Pinkolandia” de Andrea Thome, ”Father of Lies” şi ”Vengeance Can Wait”; ”P.S. Jones and the Frozen City” de Rob Askins şi ”Feeder: A Love Story” by James Carter; ”Okay” de Taylor Mac şi ”Mrs. Jones and the Man From Dixieland” de Steven Sater şi Duncan Sheik (EST) şi a montat la MTC, American Repertory Theater, Moscow Art Theatre, INTAR, Target Margin, Cherry Lane, Urban Stages, Virginia Stage Company, Bristol Riverside Theatre, Dixon Place, HERE, 59e59, Flea Theater, New Ohio Theatre, The Chocolate Factory, The Brick, The Bushwick Starr, LaMama, Mixed Bloodand.

La premieră, publicul şi presa se vor putea întâlni cu scriitoarea Saviana Stănescu şi cu realizatorii spectacolului, de la Jose Zavas la Steven, Rishard, Ana Grosse şi Andy Phelan şi Susan Zeeman Rogers, scenografa spectacolului.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.