Premiile Cesar, marele câştigător

Lungmetrajul „Anatomie d’une chute”, regizat de Justine Triet, a fost marele câştigător al galei de decernare a premiilor Cesar 2024, organizată vineri seară în sala Olympia din Paris, unde această peliculă s-a impus la şase categorii de premii, inclusiv la categoria principală, „cel mai bun film”, informează revista Variety.

Filmul „Anatomie d’une chute” era unul dintre marii favoriţi ai galei de vineri seară, după ce primise în luna ianuarie 11 nominalizări.

În cele din urmă, acest lungmetraj a triumfat la şase categorii: „Cel mai bun film”, „cea mai bună regie” (Justine Triet – cea de-a doua femeie din istoria galei care câştigă acest premiu, după Tonie Marshall, în 2000), „cea mai bună actriţă în rol principal” (Sandra Hüller), „cel mai bun actor în rol secundar” (Swann Arlaud), „cel mai bun scenariu original” şi „cel mai bun montaj”.

Actriţa germană Sandra Hüller interpretează în filmul „Anatomie d’une chute”, recompensat cu trofeul Palme d’Or la Festivalul de la Cannes 2023, rolul unei scriitoare care este anchetată şi judecată după moartea soţului ei în circumstanţe misterioase. Pelicula a primit cinci nominalizări la premiile Oscar din acest an, care urmează să fie decernate în luna martie, şi a câştigat deja două Globuri de Aur.

Un alt câştigător important al galei, care s-a desfăşurat în sala Olympia din Paris, a fost filmul „Le Regne animal”, care primise cele mai multe nominalizări – 12 – şi care s-a impus în cele din urmă la cinci categorii: „cea mai bună imagine”, „cele mai bune costume”, „cea mai bună coloană sonoră”, „cele mai bune efecte vizuale” şi „cel mai bun sunet”. Acest lungmetraj, regizat de Thomas Cailley, a avut premiera mondială la Festivalul de la Cannes, unde a obţinut un premiu în secţiunea Un Certain Regard.

Este un film ambiţios care se îndepărtează de tradiţia realismului social din cinematografia franceză, fiind atât un SF distopic despre oameni care se transformă în animale din cauza unor mutaţii genetice, cât şi o dramă familială despre aventurile prin care trec un tată şi fiul său (interpretaţi de Romain Duris şi Paul Kircher), prezentând totodată o serie de preocupări contemporane cu privire la viitorul omenirii.

Arieh Worthalter, interpretul unui activist dintr-o grupare de extrema stângă în filmul „Le Proces Goldman”, a câştigat premiul Cesar pentru cel mai bun actor în rol principal, Sandra Hüller („Anatomie d’une chute”) a fost desemnată cea mai bună actriţă în rol principal, iar premiile pentru roluri secundare au fost obţinute în acest an de Adele Exarchopoulos („Je verrai toujours vos visages”) şi Swann Arlaud („Anatomie d’une chute”). Raphael Quenard („Chien de la casse”) şi Ella Rumpf („Le theoreme de Marguerite”) s-au impus la categoriile „cea mai bună speranţă masculină”, respectiv „cea mai bună speranţă feminină”.

Unul dintre cele mai importante momente ale serii, aplaudat şi ovaţionat în picioare de spectatorii din sală, a fost discursul emoţionant al actriţei Judith Godreche, care a denunţat violenţa sexistă şi sexuală din cinematografia franceză. „Filmele se uită la noi la fel de mult cum ne uităm noi la ele.

Este vorba, de asemenea, despre nevoia noastră de umanitate. De ce să permitem ca această formă de artă să fie folosită ca o acoperire pentru traficul de tinere fete? Însă noi trebuie să dăm un exemplu (…) Putem decide ca bărbaţilor acuzaţi de viol să nu li se mai permită să ia deciziile în cinematografie. Pentru ca, de această dată, lucrurile să nu se mai întâmple în acelaşi fel”, a declarat ea.

Actriţa franceză, în vârstă de 51 de ani, a depus plângeri în instanţă împotriva regizorilor Benoit Jacquot şi Jacques Doillon, pe care i-a acuzat că au violat-o în perioada în care ea era minoră. Atât Benoit Jacquot, cât şi Jacques Doillon au negat acuzaţiile. Jacques Doillon a anunţat, de asemenea, prin intermediul avocatului său, că o va da în judecată pe Judith Godreche pentru defăimare.

Un alt moment important al galei a fost omagiul adus regizorului Christopher Nolan, recompensat cu un premiu Cesar onorific, ce i-a fost înmânat pe scenă de actriţa Marion Cotillard, care a jucat în două dintre filmele sale, „Inception” şi „The Dark Knight Rises”.

În discursul său de acceptare a premiului, Christopher Nolan a omagiat la rândul său iubirea şi respectul de care Franţa dă dovadă faţă de industria cinematografică şi faţă de realizatorii de filme de autor.

Deşi a concurat cu cel mai recent film al său, „Oppenheimer”, la categoria „cel mai bun film străin”, Christopher Nolan a fost învins vineri seară în această categorie de pelicula canadiană „The Nature of Love”, regizată de Monia Chokri.

Un alt premiu Cesar onorific i-a fost atribuit lui Agnes Jaoui, o apreciată actriţă, regizoare şi scenaristă, care a format un cuplu alături de regretatul regizor Jean-Pierre Bacri timp de peste trei decenii. Agnes Jaoui este singura femeie din cinematografia franceză care a câştigat de-a lungul carierei sale şase premii Cesar în categorii competiţionale.

Cea de-a 49-a ediţie a galei de decernare a premiilor Cesar s-a desfăşurat în sala de spectacole Olympia din Paris şi a fost prezidată de actriţa, regizoarea şi scenarista Valerie Lemercier.

Prezentăm mai jos lista completă a trofeelor atribuite la cea de-a 49-a ediţie a galei de decernare a premiilor Cesar, organizată vineri seară la Paris.

Cel mai bun film – „Anatomie d’une chute”

Cea mai bună actriţă în rol principal – Sandra Hüller („Anatomie d’une chute”)

Cel mai bun actor în rol principal – Arieh Worthalter („Le proces Goldman”)

Cea mai bună regie – Justine Triet („Anatomie d’une chute”)

Cea mai bună actriţă în rol secundar – Adele Exarchopoulos („Je verrai toujours vos visages”)

Cel mai bun actor în rol secundar – Swann Arlaud („Anatomie d’une chute”)

Cea mai bună speranţă masculină – Raphaël Quenard („Chien de la casse”)

Cea mai bună speranţă feminină – Ella Rumpf („Le Theoreme de Marguerite”)

Cel mai bun scenariu original – „Anatomie d’une chute”

Cel mai bun scenariu adaptat – „L’Amour et les Forets”

Cea mai bună coloană sonoră – „Le regne animal”

Cel mai bun film de debut – „Chien de la casse”

Cel mai bun film străin – „The Nature Of Love”

Cel mai bun montaj – „Anatomie d’une chute”

Cele mai bune costume – „Le Regne animal”

Cel mai bun sunet – „Le Regne animal”

Cea mai bună imagine – „Le Regne animal”

Cele mai bune decoruri – „Les Trois Mousquetaires”

Cele mai bune efecte vizuale – „Le regne animal”

Cel mai bun lungmetraj documentar – „Les Filles d’Olfa”

Cel mai bun lungmetraj de animaţie – „Linda veut du poulet”

Cel mai bun scurtmetraj de ficţiune – „L’attente”

Cel mai bun scurtmetraj documentar – „La Mécanique des fluides”

Cel mai bun scurtmetraj de animaţie – „Eté 96”

Premiul Cesar onorific – Agnes Jaoui şi Christopher Nolan.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1

1 Comentariu

  1. „Anatomie d’une chute” am citit ca este foarte bun. Oamenii fara ideologie de spalare a creierilor comenteaza foarte frumos pe imdb despre film. si-au dat seama ca oamenii refuza sa se uite la propaganda si ideologie si le-au scazut masiv veniturile…?

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.