
Mi-am dat seama abia acum, citind, în principal:
- ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 98 din 25 iulie 2024 privind unele măsuri pentru organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Președintele României din anul 2024 și a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024,
- HOTĂRÂRE nr. 1.034 din 21 august 2024 pentru aprobarea calendarului acțiunilor din cuprinsul perioadei electorale a alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024 și
- LEGEA nr. 370/ 2004,
că domnul Ion-Marcel Ciolacu este în CONFLICT DE INTERESE: este prim-ministru, adica şef al Guvernului, cu atribuţii de bază în organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României, şi în acelaşi timp este şi candidat la preşedinţie, din partea PSD.
Ca profesor, ştiu bine că şeful unei comisii de examen nu poate fi în acelaşi timp şi candidat la acel examen.
Domnul Ciolacu este unul din şefii “comisiei de examen” pentru alegerea preşedintelui României şi este în acelaşi timp şi candidat – asta se poate?
Nu ştiu şi nu mai este timp să aflu de ce nimeni nu a sesizat acest (presupus) conflict de interese la primul-ministru Ciolacu, simultan candidat la preşedinţie. Suntem curajoşi faţă de cei mici şi laşi faţă de cei mari, la putere?
Consider că domnul Ciolacu trebuia să se autosuspende pe perioada electorală începută la 3 septembrie 2024 (campania electorală pentru primul tur al alegerilor prezidenţiale din acest an 2024 începe vineri, 25 octombrie, la ora 00:00, şi se va încheia pe data de 23 noiembrie, la ora 7:00).
Amintesc că
A. Guvernul este alcătuit din primul-ministru şi miniștri. Primul-ministru conduce Guvernul şi coordonează activitatea membrilor acestuia, cu respectarea atribuţiilor legale care le revin. Guvernul are rolul de a asigura funcționarea echilibrată și dezvoltarea sistemului național economic și social, precum și racordarea acestuia la sistemul economic mondial în condițiile promovării intereselor naționale. Guvernul se organizează și funcționează în conformitate cu prevederile constituționale, având la bază Programul de guvernare acceptat de Parlament.
B. Atribuţiile Guvernului, conform LEGII nr. 370/ 2004 pentru alegerea Preşedintelui României, lege ce reglementează modul de organizare şi desfăşurare a alegerilor pentru Preşedintele României, sunt următoarele:
– stabileşte prin hotărâre data alegerilor: ART. 5 (1
– stabileşte prin hotărâre componenţa tabelului (tabelul electoral) (numele şi prenumele, codul numeric personal, domiciliul, tipul, seria şi numărul actului de identitate, precum şi alte elemente): ART. 9 (1)
– stabileşte prin hotărâre modelul declaraţiei pe propria răspundere: ART. 44 (4), (5)
– stabileşte prin hotărâre modelul, dimensiunile şi condiţiile de tipărire ale buletinelor de vot , în termen de 5 zile de la data intrării în vigoare a hotărârii Guvernului privind stabilirea datei alegerilor : ART. 32 (1)
– stabileşte prin hotărâre programul calendaristic pentru realizarea acţiunilor necesare pentru alegerea Preşedintelui României, bugetul şi cheltuielile necesare în vederea pregătirii, organizării şi desfăşurării scrutinului, modelul copiei de pe lista electorală permanentă, modelele tabelelor prevăzute la art. 9, modelul ştampilei Biroului Electoral Central, a biroului electoral judeţean, a biroului electoral al sectorului municipiului Bucureşti, a biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate, modelul ştampilei de control a secţiei de votare şi modelul ştampilei cu menţiunea „VOTAT”, modelul buletinului de vot, modelul timbrului autocolant, condiţiile de tipărire, gestionare şi utilizare a acestora, măsurile care trebuie luate de autorităţile publice centrale şi locale pentru buna organizare şi desfăşurare a alegerilor: ART. 65 (1)
– stabileşte prin hotărâre modelele proceselor-verbale de consemnare şi centralizare a rezultatelor votării: ART. 65 (3)
– asigură sediul Biroului Electoral Central: ART. 66 (2)
– asigură Autorităţii Electorale Permanente sumele necesare pentru achiziţionarea programelor de calculator care vor fi utilizate de Biroul Electoral Central pentru centralizarea rezultatelor votării, sumele necesare pentru acoperirea cheltuielilor generate de activitatea de verificare a copiilor de pe listele electorale permanente şi a tabelelor utilizate la secţiile de votare, precum şi de arhivarea electronică a acestora şi a documentelor primite de la Biroul Electoral Central: ART. 66 (6)
– asigură spaţiul necesar depozitării de către Autoritatea Electorală Permanentă a copiilor de pe listele electorale permanente şi a tabelelor utilizate la secţiile de votare, precum şi a celorlalte materiale rezultate din procesul electoral care se păstrează în arhiva acesteia: ART. 66 (7)
– stabileşte prin hotărâre o indemnizaţie pe zi de activitate, pe care o primesc, pe perioada cât funcţionează birourile electorale, membrii acestora, statisticienii şi personalul tehnic auxiliar, consideraţi detaşaţi: ART. 67 (2)
Deci, deoarece primul-ministru semnează toate hotărârile guvernului, ca şi ordonanţele şi ordonanţele de urgenţă, înseamnă că domnul candidat Ciolacu a avut și are contribuţii directe la organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Preşedintele României.
Nu contează că data hotărârilor şi ordonanţelor legate de alegeri este eventual anterioară datei de început a perioadei electorale (3 septembrie 2024), contează că în perioada electorală candidatul Ciolacu a semnat/semnează hotărâri şi ordonanţe de guvern cu posibil iz electoral (“pomeni electorale”) care-l pot avantaja, că poate face deplasări pe teren în dubla postură de prim-ministru şi candidat, dar probabil pe cheltuiala guvernului, nu a PSD-ului, etc.
Mai amintesc că:
C. Atribuţiile ministrului afacerilor externe, conform LEGII nr. 370/ 2004, sunt:
– stabileşte prin ordin organizarea şi numerotarea secţiilor de votare din străinătate: ART. 12 (3)
D. Atribuţiile Ministerului afacerilor externe, conform LEGII nr. 370/ 2004, sunt:
– comunică Biroului Electoral Central numărul estimat de buletine de vot necesare pentru secţiile de votare din străinătate: ART. 32 (2)
– sprijină, în cazul pierderii sau furtului unor ştampile electorale, birourile electorale ierarhic superioare celor cărora le aparţineau ştampilele electorale respective, să ia măsuri în vederea înlocuirii acestora: ART. 33 (3)
– intermediază preluarea şi predarea materialelor de votare (buletinele de vot, ştampilele de control şi ştampilele cu menţiunea „VOTAT”, formularele pentru încheierea proceselor-verbale, tabelele prevăzute la art. 9 şi celelalte materiale necesare desfăşurării procesului electoral), pe bază de proces-verbal, de către preşedintele biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate: ART. 34 (1)
– asigură sediul biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate şi sediile birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate: ART. 66 (2).
- Instituţiile centrale implicate în alegerea Preşedintelui României, conform LEGII nr. 370/ 2004, sunt: Curtea Constituţională (ART. 3, 53), Guvernul, Ministerul afacerilor externe,
Ministerul Administraţiei şi Internelor (ART. 32, 33, 65), Biroul Electoral Central (ART. 16, 32, 33, 66), Autoritatea Electorală Permanentă (ART. 32, 65, 66), Institutul Naţional de Statistică (ART. 65), Regia Autonomă “Monitorul Oficial” (ART. 32), Regia Autonomă “Monetăria Statului” (ART. 33), Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ART. 6), Tribunalul Bucuresti (ART. 20), Consiliul Naţional al Audiovizualului (ART. 40), Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (ART. 66).
În concluzie, având în vedere că în perioada electorală, domnul Ciolacu a îndeplinit și va îndeplini simultan funcţia de prim-ministru şi funcţia de candidat la preşedinţie, funcţii care sunt (în opinia mea) în conflict de interese, consider că domnul Ciolacu trebuia/trebuie să se autosuspende – dacă România este un stat de drept.
Dr. Afrodita IORGULESCU
Bucuresti, 24 octombrie 2024
Primul ministru? Nu cumva Prim-ministru?
Este bineinteles o exagerare. O exagerare cu iz electoral, nu ? Dau un singur „mic” exemplu : In SUA, Biden, seful executivului si ai sai ministri organizeaza alegerile si totodata candideaza la un nou mandat ! Si sunt multe alte exemple…..
OK< mai încercăm o dată să-i transmitem dnei dr autor de articol o lecție de gramatică:
„Stimată dnă dr., cu toată considerația vă transmit că un articol care are în titlu „primul-ministru" nu poate fi citit cu interes de nicio persoană care are minime cunoștințe de gramatică."
Apărați anaIfabeții, dragi cenzori ai Cotidianului?
Pai ziarul Cotidianul e anti PSD..
dobitocii puteau abroga prin oug art.15 din L.208/2015
neconstitutional dar au facut-o cu n ocazii in alte oug.uri(abrogarea unor articole de lege organica)
mutau discutia pe constitutionalitate;
fara abrogare e chestie de nelegalitate,
nelegiuire…bulibasha organizeaza o tzi’ganiada.
Principial pozitia presedintelui fatza de a premierului in campania electorala e diferita, ultimul putand interveni in acest proces… Presedintele intra in conflict de interese cand isi pune premierul dorit si prin acesta influenteaza procedura electorala, ba chiar si cand isi pune parlamentul dorit, vezi incercarea „legitimarii” participarii la parlamentare…
Dar indiferent de abordare ajungem la spusele Afroditei conflictul de interese e vadit si aducerea parsiva in discutie a presedintelui
nu-i da dreptate ceausistului just tinianus, cel mult poate da ideea ca si presedintele care vrea un nou mandat sa poata fi suspendat in campania electorala!!!Reiterez ceea ce am invocat in cazul tuturor diversiunilor sesesekuristilor -O CRIMA NU LEGITIMEAZA O ALTA CRIMA!!!
„Prin derogare de la prevederile art. 53 alin. (1) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, se autorizează Serviciul de Telecomunicații Speciale să plătească, până la data de 31 decembrie 2024, drepturile salariale aferente activităților desfășurate pentru pregătirea, organizarea și desfășurarea în bune condiții a alegerilor pentru Președintele României din anul 2024 și alegerilor pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024.”
articolul 1(1) La alegerile pentru Președintele României din anul 2024 președinții birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară și locțiitorii acestora, desemnați în conformitate cu dispozițiile art. 21 alin. (2) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, republicată, cu modificările și completările ulterioare, îndeplinesc calitatea de președinți ai birourilor electorale ale secțiilor de votare și locțiitori ai acestora și la alegerile pentru Senat și Camera Deputaților din anul 2024.
-nu,nu,NU E ASA,aici au incalcat si
„Președintele biroului electoral al secției de votare și locțiitorul acestuia sunt desemnați de către Autoritatea Electorală Permanentă, în ședință publică, anunțată cu 48 de ore înainte, prin tragere la sorți computerizată, ” -art.15 din L.208/2015,
„În cazuri de forță majoră, înlocuirea președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare sau a locțiitorilor acestora se realizează de Autoritatea Electorală Permanentă, prin tragere la sorți computerizată,” samd.
De 30 de ani se procedeaza asa si s-a gasit o d-na care sa apara si sa ne spuna ca d-nul Ciolacu e intr-un conflict de interese…Poate imi numeste dansa o tara din lume in care premierul sau presedintele isi deleaga atributiile daca dansul candideaza la alegeri…
i-am prins,
„Prin derogare de la prevederile Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, pentru indemnizațiile prevăzute de prezenta ordonanță de urgență se datorează și se virează numai impozitul pe venit, conform legii. ”
neconstitutional in raport cu art.139,
veniturile la buget se fac NUMAI PRIN LEGE,
in raport cu art.115.6 -afecteaza indatorirea fundamentala numita „impozit”
vezi art.56.
de fapt cam toate OUG.urile sint neconstitutionale
in tot sau in parte
(in partea interesanta,contzin si balarii cat sa distraga atentia)
OUG.ul trebuia sa fie un mecanism DE EXCEPTIE
dar cu 200 de oug.uri pe ani
Constitutia e violata en gros!
Afrodita a iesit din spuma marii si a venit cu „incompabilitate” frusta. Adica, ba Marcele, stai dracului la o parte, ori demisionezi/ autosuspenzi, ori la revedere candidatura. Doamna are ceva logica, dar asta ar inseamna ca si presedintii care candideaza la al doilea mandat sa se autosuspende. Ba dupa logica Doamnei si primarii care vor alt mandat, trebuie sa faca la fel. Doamna Afrodita, mereti la scoli inalte de drept, Sorbona, Harvard, etc si sustineti-va teza..PS Articolul a gasit „spatiu” in Cotidianul, ca arma antii PSD.
vrajeala penelista pe bani, afro !
Mioritza nu pricepe esentialul din interventia Afroditei si anume ca fiind si CANDIDAT la prezidentiale premierul Ciolacu e in conflict de interese CAND APLICA LEGEA ELECTORALA promulgata de Parlament…Daca Ciolacu nu era premier putea fi candidat intrucat nu putea sa influenteze procesul electoral!!! Valabil si in cazu lu Yoha Iscarioteanu care participand la alegerile parlamentare trebuia sa depuna mandatul…Nu sunt jurist, dar logica elementara imi guverneaza ratiunea…
Sesizați Curtea Constituțională, doamnă Iorgulescu. Ca să fie ”tacâmul” complet și CC să nu aibă scuza că nu a știut.
Hai ca l-ati prins in sfarsit, penibililor.
Jocul stupid pentr un ”stupid people” in care deși ești la guvernare, vrei să pari și joci pe opozantul..Se pare că o presă rumînă de trei coceni, nu vede comedia sinistră..Are preocupări de mahala..
Doamnă Iorgulescu, conducătorii România – să nu zic Fuhrer-ii – sunt corupți și incompetenți. La ce vă așteptați?
Se știa dinainte, Nastase și-a delegat competențele pentru a participa la alegeri.
Cică șeful sta întotdeauna în dreapta! Vezi cum sta Jiji in dreapta lui Simion!
Atunci cand judecatorii de la CCR au decis ca pensiile lor speciale nu pot fi anulate, nu era conflict de interese?
În opinia mea, cumularea funcției de prim-ministru cu cea de președinte de partid este tot un conflict de interese deoarece un demnitar sau funcționar public se află în relații de interese inclusiv patrimoniale cu propriul partid. Nu este sau nu era mai corect să-și delege funcția sau atribuțiile de președinte de partid pe perioada mandatului de prim-minitru? Dacă această dilemă nu a fost clarificată, iată că interesul poate avansa și către zona candidaturii la președinție care rămâne acoperită de ambiguitate. Oare așa cere interesul național și nu ne dăm seama noi, muritorii de rând?
Nu e unicul, cam toți candidează din funcțiile publice fata a se autosuspenda sau demisiona conform legii alegerilor! De ceva timp tot întreb:
– Candidații și-au depus sau au demisionat din funcțiile politice publice pentru a candida? Campania electorală, parcă a început, nu am auzit de nicio mișcare legală și onorabilă! Cumva se vor în functie pe continuitate daca pierd alegerile?
Articolul 73:
(1) Parlamentul adopta legi constitutionale, legi organice si legi ordinare.
(2) Legile constitutionale sunt cele de revizuire a Constitutiei.
(3) Prin lege organica se reglementeaza:
a) sistemul electoral; organizarea si functionarea Autoritatii Electorale Permanente;
Nu vad nicaieri scris Ciolacu Marcel – decident.
Mai departe tot la Parlament!
d) organizarea si desfasurarea referendumului;
e) organizarea Guvernului si a Consiliului Suprem de Aparare a Tarii;
Iar nu vad nici-un Ciolacu Marcel. Poate trebuie sa-mi pun ochelarii.
Frumoasă Afrodait, cu pronunță engleziți, prea multă matematică aurește când din te plictisești. Mai profitabil pentru români este să scrieți probleme la Gazeta de matematică din țară sau străinătate.