Un încântător final de weekend la Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu (FITS).

Primul weekend la FITS

Un încântător final de weekend la Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu (FITS).

Astăzi dimineaţă, Directorul Festivalului de la Edinburgh Fergus Linehan a susţinut o Conferinţă de presă împreună cu Constantin Chiriac în Librăria Habitus. Organizatorii de festivaluri sunt „în serviciul artiştilor”, deoarece aceştia sunt cei care „creează alchimia”, a afirmat Fergus Linehan. El a vorbit despre ce ar vrea să „lase în urmă” din poziţia sa de director al unuia dintre cele mai importante evenimente dedicate artelor spectacolului.

„Cred că grija este conceptul de bază. (…) Să ai foarte multă grijă în tot ceea ce faci şi să ai încredere enormă în organizaţia ta şi apoi să îi laşi pe artişti să se exprime. Cred că ăsta este un alt lucru pe care încerc să îl subliniez – suntem în serviciul artiştilor, ei sunt cei care creează alchimia. Asta nu înseamnă că rolul nostru de a servi artiştii exclude creativitatea, dar suntem în serviciul lor. Cred că dacă artiştii simt că li s-a permis să îşi facă treaba aşa cum şi-au dorit ei – eu sunt mulţumit de ce am lăsat în urmă”. Acesta a amintit că s-a născut într-o familie de artişti. „Am crescut în lumea teatrului. Mama mea este actriţă, iar tata este scriitor. Intrarea mea în lumea asta a fost diferită. Majoritatea aleg să fie artişti din rebeliune, practic aleg să fugă cu circul, în timp ce eu m-am născut în mijlocul circului”.

Directorul Festivalului de la Edinbu rgh a mărturisit că ceea ce l-a atras la meseria de manager în lumea artei a fost sentimentul plăcut de „a aduce oamenii împreună şi de a le crea un mediu confortabil”. El a evidenţiat că atitudinea faţă de eşec este esenţială, în ceea ce priveşte managementul unui eveniment atât de complex: „Cum fac faţă oamenii eşecului este mai important decât cum fac parte succesului. Când vine vorba de succes, toţi reacţionăm în acelaşi fel – mergem la bar şi sărbătorim. Dar o organizaţie este definită mai bine de modul în care manageriază eşecul, pentru că din eşecuri se pot naşte mari poveşti de succes”.

Despre relaţia cu publicul, Fergus Linehan a subliniat că „oamenilor nu le place să li se spună ce înseamnă calitatea, ci le place să descopere acest lucru. Când vorbim de festivaluri, de multe ori lucrurile se rezumă la «am adus ce mi-a plăcut în festivalul meu» – e o unitate de măsură obiectivă, dar efectul profund pe care festivalurile le au asupra indivizilor ar putea fi văzut peste 40 de ani. Cred că este vorba despre sentimentul de grijă”.

Fergus Linehan a venit sâmbătă, la FITS, să vadă Povestea prinţesei deocheate, în regia lui Silviu Purcărete, cât şi Trei surori, montare a Novosibirsk State Academic Drama Theatre „Red Torch”.

Festivalul de la Edinburgh are loc anul acesta în perioada 3 – 27 august. După primele două zile care au adus un număr impresionant de oameni pe străzile orașului și în sălile de spectacole, la conferințe sau expoziții, Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu continuă cu spectacole eveniment, lansări de carte și discuții culturale de valoare.

Volumul GIGI CᾸCIULEANU – OmulDans, semnat de criticul de teatru Ludmila Patlanjoglu și publicat de Editura Institutului Cultural Român, în colaborare cu Editura Nemira, a fost lansat astăzi, la ora 13.00. Cartea-album provoacă emoţie, fiind realizată în condiţii grafice excepţionale de Bogdan Căpîlnean, în trei versiuni – română, franceză, engleză. Mărturii, gânduri, confesiuni, poeme, desene dezvăluie o faţă tainică a artistului. Gigi Căciuleanu dansează pe foaia albă cu aceeaşi graţie ca pe scenă, compunând un chip cioplit din frânturi de viaţă, din frânturi de corp, din zdrenţe de vis, din picături de hău.“

O călătorie în viaţa unui creator cu un bookpress impresionant. Un artist care, în copilărie, trăieşte trauma „dosarelor politice”, cunoaşte apoi drama exilului „când era singur, un anonim cu o valiză în mână”, dar şi consacrarea şi preţuirea naţională şi internaţională. Astăzi și mâine, Laptele MameiUn Cântec de Dragoste pentru Părinți al Kibbutz Contemporary Dance Companypoate fi vizionat la Centrul Cultural „Ion Besoiu” (Sindicate). Directorul artistic, Rami Be’er, analizează, prin intermediul dansului, iubirea părinților săi, supraviețuitori ai Holocaustului, pentru moștenirea culturală europeană pe care i-au transmis-o lui. Acolo, în „cavernele dansului”, reușește, pentru un moment, să trezească fragmente

 de amintiri din viața și cultura pe care a primit-o de la tatăl și mama lui. Pe o scenă slab-luminată, parțial de un candelabru care atârnă în centru, el creează atmosfera unui spațiu întunecat din care răzbat bătăi de inimă.

La ora 18.00, la Biserica Reformată Calvină, va putea fi urmărit un concert gospel de excepție. În oferta festivalului se regăsește și London Community Gospel Choir, un grup adaptabil, flexibil, care creează melodii dinamice, cu armonii bogate. Corul LCGC este cunoscut pentru flerul gospel funky, ritmurile swing, RnB și sunetul emoționant, acompaniat de coregrafii revigorante și gimnastica vocală, cu ajutorul cărora construiesc un sunet memorabil și inspirațional. Corul a susținut reprezentații pe cele mai mari scene din Marea Britanie: pe stadionul Wembley (finala Cupei Angliei) și la Royal Albert Hall, fiind adesea invitat la Festivalul Glastonbury.

Regele moare, unul dintre primele spectacole sold out ale acestei ediții a FITS, se joacă și azi, de la ora 18:00, la Fabrica de Cultură UniCredit. „Mi-am spus că poți să înveți să mori, că poți să-i înveți pe alții să moară. Acesta îmi pare lucrul esențial pe care-l putem face, fiindcă suntem niște muribunzi care nu acceptăm să murim” – motivează dramaturgul Eugène Ionesco nașterea piesei. Textul este cea mai caldă, înduioșătoare și sinceră mărturisire a dramaturgului despre marea întâlnire finală. Neliniștile nesfârșite, agonia permanentă din Jurnalele sale își găsesc transpunerea dramatică într-unul dintre cele mai profunde „poeme” despre moarte și acceptarea ei. În rolurile titulare, Mariana Mihuţ şi Victor Rebengiuc. Un spectacol de emoţie copleşitoare, în care fiecare joacă rolul principal.

Și spectacolul de Fado intră în recomandările zilei. La ora 20:00, în Biserica Ursulinelor, o întâlnire cu Ana Pinhal, născută pe 15 februarie 1980 în Leça da Palmeira, Porto, Portugalia. Muzica, precum și alte ramuri ale artei, a fost prezentă în viața ei de la o vârstă fragedă.

În 2002 a absolvit Facultatea de Design Grafic, deși lucra deja ca o cântăreață profesionistă; la început a fost cântăreață de Bossa Nova și, mai târziu, voce secundară în formația BoiteZuleika din Porto. Pe lângă proiectul Fado Violado, Ana Pinhal este și cântăreață de fado rezidentă la Casa da Mariquinhas și la Real Taberna Fado, în Porto, și face parte din formația Fado in Porto, la pivnițele de vinuri porto Calém, din Vila Nova de Gaia.

În Piața Mare, în cadrul circuitului de evenimente în aer liber susținute de Banca Transilvania – de la ora 21:45, Molecole Show (Italia) prezintă Sky Dance. Acesta este un spectacol aerian complet, inspirat de imaginarul colectiv, în care se poate zbura cu o mulțime de baloane. „Plutire și vis” are un decor elegant care uimește publicul prin simplitatea sa minunată, în contrast cu puterea efectelor sale.

Urma sărbătorește în 2018 15 ani de existență, printr-un concert la Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, tot în Piața Mare, de la ora 22:30. În primăvara anului 2003, la Cluj, demarau înregistrările primului material discografic URMA, intitulat Nomad Rhymes. Începând cu concertul susținut la răsărit, pe plaja din Vama Veche, în cadrul primei ediții a festivalului Stufstock, URMA a îmbogăţit scena rock-ului alternativ cu o evoluţie constantă, marcată de succes, semnând până în prezent 4 albume remarcabile, Nomad Rhymes (2003), Anger is a Gift (2005), Trend Off (2007), Lost End Found (2013), şi cu apariţii live memorabile în România, Ungaria, Franța, Germania, Elveția și Marea Britanie.

Vocile solidarității (Voices of Solidarity) se vor auzi în această ediție la FITS

În anul 2018, Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, prin intermediul Teatrului Național „Radu Stanca”, este partener într-un nou proiect european, Voices of Solidarity (VOICES), alături de următoarele organizații: ArtReach LTD– coordinator de proiect- Museo dei Bambini Roma, CESIE Palermo și Altonale GmbH Hamburg. Acest proiect este cofinanțat prin programul Europa Creativă al Uniunii Europene. Inițiativa își propune să aducă în lumină importanța și provocările obținerii libertății și integrarea refugiaților în comunitățile gazdă, în contextul în care Uniunea Europeană este pusă în faţa unor situaţii şi provocări inedite – rezultat al propriilor ei transformări.

Astfel, trei spectacole incluse în programul Voices of Solidarity au fost incluse în programul acestei ediții a Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu.

BORDERLINE, un spectacol de dans în spații publice produs de Altonale, Proiectul european VOICES și STAMP Festival, ne vorbește despre limite și cum pot ele fi depășite. Trei dansatori, cântăreți și muzicieni se provoacă reciproc (în public), dar în același timp se apropie unul de celălalt. Prin mișcare, muzică vocală și instrumentală, ei explorează, invadează și își înving constrângerile. Prin voința lor fermă de a lua atitudine, ei găsesc, în spatele zidurilor, deschidere și toleranță.

BEHIND THE WALL, producție a Teatrului Național „Radu Stanca” din Sibiu, vorbește despre migrație – una dintre cele mai mari probleme cu care se confruntă societatea contemporană, atât la nivel mondial, dar mai ales în spațiul european. Felul în care oamenii, instituțiile, statele răspund la această problemă, ne definește. Artistul grafic Dan Perjovschi reflectă acest subiect controversat, cu empatie și acuitate, prin desenele sale. Alături de el, au contribuit Adriana Bârză-Cristea (coregrafie și concept), Claudiu Urse (muzică), Diana Fufezan și Ali Deac (teatru-dans) În spectacolul Behind the Wall regăsim elemente ce țin de artă urbană, teatru, dans, muzică, ce vin să susțină necesitatea dezbaterii si conștientizării problematicii refugiațiilor din Europa la nivel social – prin intermediul desenelor de tip comentariu social- și individual-prin intermediul unor scurte monologuri transpuse în mișcare de către cei 2 dans-actori. Aceste monologuri nonverbale au la baza gânduri, idei, trăiri și stări, regăsite în interviurile unor refugiați din Siria, Afganistan, Republica Democrata Congo, Somalia și România.

WHEEZE: WINDS OF CHANGE, de Parrabbola, un spectacol în care implicarea și creația sunt cheile descifrării mesajului final. Wheeze, Generalissima, Vântul Schimbării – iată doar câteva dintre personajele care vor îndemna spectatorii să participe activ la reprezentație, alăturându-și vocile, trăind, respirând și vorbind liber.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.