Programul spectacolelor din cadrul FNT 2018

O sută de evenimente au fost pregătite pentru ediţia de anul acesta a Festivalului Naţional de Teatru, cifră aleasă şi pentru a marca Centenarul. HUB-ului cultural FNT va fi la sediul Arcub Gabroveni, „un spaţiu al întâlnirilor”, unde vor avea loc evenimente conexe. Fiecare sală din Arcub va purta un nume, iar acolo vor avea loc expoziţii, lansări de carte, întâlniri cu artişti, un workshop de dans şi proiecţii de film.

Un număr de 36 de producţii teatrale româneşti vor fi prezentate în festival, patru dintre acestea fiind regizate de Radu Afrim. În lista regizorilor ale căror spectacole se regăsesc în selecţia de anul acesta se numără Victor Ioan Frunză, Andrei Şerban, Silviu Purcărete, Vlad Massaci, dar şi Florin Piersic Jr., Mimi Brănescu şi Horaţiu Mălăele. Selecţia oficială a spectacolelor româneşti a fost anunţată de Marina Constantinescu, director artistic şi selecţioner al FNT.

Spectacolele din teatrele româneşti care au fost selectate pentru ediţia cu numărul 28 a festivalului sunt: 10, după Csaba Székely, regia Radu-Alexandru Nica, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu; musicalul Alice, de László Bocsardi, coproducţie Teatrul Tamási Áron şi sZempöl Offchestra; Beţie, după Ivan Vîrîpaev, regia Radu Afrim, Teatrul Naţional Târgu-Mureş, compania „Tompa Miklós”; Bun de import, după Alexandru Tocilescu, regia Catinca Drăgănescu, coproducţie Go West şi Point Bucureşti; Constelaţii, de Radu Iacoban, după Nick Payne, Teatrul Act (primul teatru independent care împlineşte anul acesta 20 de ani); Copilul lui Noe, după Eric-Emmanuel Schmitt, regia Chris Simion-Mercurian, Teatrul Metropolis – un spectacol despre abuz de putere, iubire şi salvare, după cum l-a descris Marina Constantinescu.

Din selecţie mai fac parte: Demnitate, de Ignasi Vidal, Teatrul Avangardia Bucureşti; Despre senzaţia de elasticitate când păşim peste cadavre, după Matei Vişniec, regia Răzvan Mureşan, Teatrul Naţional Cluj-Napoca; Disputa, după Pierre de Marivaux, regia Vlad Massaci, coproducţie Teatrul Naţional „Ioan Slavici” Arad şi Teatrul „Nottara” Bucureşti; Don Juan se întoarce de la război, după Ödön von Horváth, regia Horia Suru, Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad; Gardenia, după Elżbieta Chowaniec, regia Zoltán Balázs, Teatrul Odeon – „un spectacol cu totul aparte în peisajul nostru teatral”.

Disputa

Au mai fost alese Incredibila şi trista poveste a candidei Erendira şi a bunicii sale fără suflet, după Gabriel Garcia Marquez, regia Yuri Kordonsky, Teatrul German de Stat Timişoara; Hamlet, după William Shakespeare, regia Victor Ioan Frunză, Teatrul Metropolis Bucureşti – „o propunere foarte modernă”; Îngeri în America, două spectacole Sfârşitul lumii e aproape şi Perestroika, de Tony Kushner, regia Victor Ioan Frunză, Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca; Ivanov, după Anton Cehov, regia Claudiu Goga, Teatrul Naţional Târgu-Mureş, compania „Liviu Rebreanu”; Mamă, mi-am pierdut mâna, după Maria Kontorovich, regia Alex Mâzgăreanu, Teatrul Tineretului Piatra Neamţ.

Lor le-au fost adăugate: Migranţii sau suntem prea mulţi în aceeaşi barcă, un text nou al lui Matei Vişniec, regia Zakariás Zalán, Teatrul „Tomcsa Sandor” din Odorheiul Secuiesc; Orchestra Titanic, după Hristo Boicev, regia Felix Alexa, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” Bucureşti; Pentru o mai bună înţelegere, de Mimi Brănescu, Teatrul Metropolis – „un text care marchează un salt în alt fel de lumi, cu introspecţii mai profunde”; Pescăruşul, după Cehov, regia Andrei Şerban, Unteatru Bucureşti; spectacolul de dans Pomana(to-r), de Pál Frenák, coproducţie Studio M Sfântu Gheorghe şi Pál Frenák Compagnie; şi Povestea prinţesei deocheate, inspirat din „Sakura Hime Azuma Bunshô”, de Tsuruya Nanboku al IV-lea, regia Silviu Purcărete, Teatrul „Radu Stanca” Sibiu.

Lista este completată de Rabenthal, după Jorg Graser, regia Radu Afrim, Teatrul Maghiar de Stat Timişoara; Regele moare, după Eugène Ionesco, regia Andrei şi Andreea Grosu, TNB; Shylock, după Gareth Armstrong, regia Horaţiu Mălăele, Teatrul de Comedie Bucureşti; Stage Dogs, inspirat de „Alive in the theatre” de David Mamet, regia Florin Piersic Jr., Teatrul Act – un spectacol despre condiţia actorului şi rivalitate; The night alive, după Conor McPherson, regia Cristi Juncu, Teatrul „Toma Caragiu” Ploieşti; Ţinutul din miezul verii, după Tracy Letts, regia Vlad Massaci, Teatrul Mic Bucureşti; Wolfgang, după Yannis Mavritsakis, regia Radu Afrim, T.T. Piatra-Neamţ. Scufiţa roşie, după Perrault şi fraţii Grimm, regia Felix Alexa, producţie a Teatrului Ţăndărică, a fost şi el selectat.

 

În secţiunea Teatrul şi societatea acum, vor fi prezentate: Despre oameni şi cartofi, regia Radu Afrim, Teatrul „Andrei Mureşanu” Sfântu Gheorghe – „un spectacol emoţionant, un fel de document, despre oameni care trăiesc tragedii, un spectacol asumat”; În numele tatălui, text de Elena Vlădăreanu, regia Robert Bălan, Asociaţia Art No More; În umbra marelui plan, de Catinca Drăgănescu, Reactor de Creaţie şi Experiment Cluj-Napoca; Krum, după Hanoch Levin, regia Luminiţa Ţâcu, Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” Chişinău; Tatăl meu, preotul, după Gabriel Sandu, regia Elena Morar, Teatrul Apollo 111; Totul e foarte normal, spectacol participativ pentru părinţi şi adolescenţi, regia Leta Popescu, centrul Replika Bucureşti.

Trei spectacolele din străinătate au fost invitate anul acesta în festival. Pentru două dintre ele, spun organizatorii, a fost găsit un numitor comun – Teatrul Schaubühne din Berlin, „aflat în permanentă căutare a unui limbaj teatral contemporan, extrem de activ pe plan internaţional”. Nu este prima dată când FNT colaborează cu Schaubühne. În urmă cu 11 ani, la Bucureşti au fost prezentate două spectacole ale teatrului german. Anul acesta, vor fi prezentate Miss Julie, după August Strindberg, regia Katie Mitchell şi Leo Warner, şi Beware of pity, regia Simon McBurney, coproducţie SchaubühneComplicité (Marea Britanie).

Domnisoara-Julie.-credit-Stephen-Cummiskey

Cel de-al treilea spectacol este o producţie a companiei irlandeze Dead Centre din Dublin – Chekhov’s First Play, regia Ben Kidd şi Bush Moukarzel.

Cât priveşte dansul, două companii străine vor fi prezente la Bucureşti – Peeping Tom (Belgia), cu spectacolul Mother, şi Nederlands Dans Theater, cu: Shoot the Moon, Walk on Blind, The Statement şi, o a patra creaţie coregrafică în premieră internaţională la Bucureşti. Reprezentaţiile vor fi susţinute la Sala Studio şi Sala Mare a TNB.

Un invitat special al FNT va fi şi dansatoarea şi coregrafa Anamaria Lucaciu, care va prezenta în premieră la Bucureşti un spectacol.

Cea de-a 28-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru, dedicată regizoarei Cătălina Buzoianu (79 de ani) care, prin propunerile sale artistice şi prin activitatea susţinută dedicată învăţământului teatral şi scenei, în integralitatea ei, a influenţat profund teatrul românesc în ultimii 50 de ani.

A 28-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru se va desfăşura între 19  şi 29 octombrie,  sub   Înaltul   Patronaj   al Preşedintelui României.

Proiect cultural finanţat de Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale şi Primăria municipiului Bucureşti

Producători: UNITER – Uniunea Teatrală din România, ARCUB, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti

Partener: Institutul Cultural Român

Sponsor principal: BRD – Groupe Société Générale

Sponsori: Farmexim,

               MOL România

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.