TAROM a înregistrat pierderi de aproximativ 2,5 milioane de euro, pe perioada protestului de luni al piloţilor, acesta fiind un semnal de alarmă împotriva condiţiilor actuale de muncă şi managementului deficitar din companie, potrivit unui comunicat al Sindicatului Piloţilor de Linie din România (SPLR).
„Astăzi, piloţii au tras un semnal puternic de alarmă, protestând împotriva condiţiilor actuale de muncă şi a managementului deficitar din companie. Această acţiune este un semnal de alarmă, având în vedere că numeroase aspecte critice, inclusiv cele legate de siguranţa pasagerilor, au fost ignorate prea mult timp. (…) Această întrerupere a activităţii, deşi necesară, este regretabilă pentru pasagerii noştri. Înţelegem inconvenienţele cauzate şi ne exprimăm regretul pentru disconfortul şi discontinuitatea pe care le resimt, acesta fiind şi unicul motiv pentru care demersurile noastre au apărut în al 12-lea ceas. Acţiunile noastre sunt motivate de dorinţa de a îmbunătăţi siguranţa şi calitatea serviciilor oferite, asigurând un mediu de lucru sigur şi demn pentru echipajul nostru”, se spune în comunicatul remis AGERPRES.
Piloţii susţin că, în ciuda legislaţiei clare, inclusiv Legea 223 privind Alimentaţia de Întărire, TAROM continuă să neglijeze alimentaţia corespunzătoare pentru personalul navigant.
„Această nerespectare a reglementărilor pune în pericol atât sănătatea noastră, cât şi siguranţa operaţiunilor de zbor. Considerăm că este de prisos să justificăm importanţa unei alimentaţii adecvate în acord cu legea în vigoare. Uniformele personalului navigant TAROM, vechi şi incomplete, nu respectă standardele de protecţie a muncii (Legea 319/2006 şi HG 355/2007). Aceasta afectează direct siguranţa personalului în timpul operaţiunilor şi compromite imaginea profesională a companiei. Siguranţa la bordul aeronavelor noastre depinde de echipamente corespunzătoare şi de condiţii de muncă adecvate, ceea ce în prezent nu este garantat”, afirmă aceştia.
În ceea ce priveşte remuneraţia, piloţii TAROM cât şi personalul tehnic se confruntă cu venituri şi beneficii cu mult sub media industriei, având salarii neindexate din 2008, potrivit comuncatului. Această situaţie a dus la pierderea personalului calificat, care migrează către companii ce oferă condiţii mai bune.
„Deşi pregătirea noastră este una costisitoare şi necesită investiţii considerabile din partea TAROM, concurenţa profită de acest personal instruit fără a acoperi costurile de formare, ceea ce afectează grav capacitatea TAROM de a asigura zboruri eficiente, afectând totodată şi bugetul companiei. Condiţiile de muncă precare şi gestionarea ineficientă a serviciilor de sol şi de mentenanţă a aeronavelor au deteriorat calitatea experienţei de călătorie pentru pasagerii noştri. Deficienţele în mentenanţă şi în alte servicii esenţiale afectează punctualitatea, confortul, cât şi predictibilitatea programului de zbor”, atrage atenţia SPLR.
În plus, piloţii TAROM spun că au semnalat, în ultimele 8 luni, pe diverse căi această situaţie precară la care s-a ajuns şi au fost ignoraţi.
„Astăzi ne-am angajat în negocieri cu Ministerul Transporturilor, fără rezultate concrete. În loc să se rezolve problemele semnalate, s-a recurs la amânări şi ameninţări cu înlocuirea personalului cu echipaje de la companii concurente. Această lipsă de acţiune a culminat cu o pierdere financiară semnificativă pentru TAROM. În doar câteva ore de protest, compania a înregistrat pierderi de aproximativ 2,5 milioane de euro, sumă care ar fi fost suficientă pentru a acoperi majorările salariale pe un an întreg. Facem un apel urgent către conducerea TAROM şi autorităţile competente să ia măsuri imediate şi concrete pentru remedierea problemelor semnalate. Este esenţial să se asigure condiţii de muncă corespunzătoare, să se respecte legislaţia privind siguranţa şi să se ofere beneficii conforme cu standardele industriei, pentru a menţine siguranţa şi profesionalismul operaţiunilor noastre”, afirmă sindicatul piloţilor.
Compania TAROM a anulat luni 10 curse interne şi externe din cauza indisponibilităţii temporare a membrilor echipajului de zbor, a anunţat operatorul aerian.
„În conformitate cu reglementările internaţionale de aviaţie şi politicile interne stricte privind siguranţa zborurilor, fiecare dintre cursele respective a fost anulată deoarece un membru din echipajul fiecărei aeronave s-a declarat ‘inapt de zbor’. Deciziile individuale ale piloţilor au fost luate în conformitate cu reglementările în vigoare, pentru a asigura securitatea şi confortul pasagerilor şi a echipajului”, transmit reprezentanţii TAROM, într-un comunicat de presă.
Cursele anulate au fost: ROT101/2 Otopeni -Cairo- Otopeni, ROT167/8 Otopeni -Beirut- Otopeni, ROT187/8 Otopeni -Amman-Otopeni, ROT701/2 Otopeni – Iaşi-Otopeni, ROT621/2 – Otopeni – Oradea-Otopeni, ROT261/2 – Otopeni – Istanbul-Otopeni, ROT231/2 – Otopeni – Budapesta-Otopeni, ROT 301/2 – Otopeni – Frankfurt-Otopeni, ROT361/2 – Otopeni – Amsterdam – Otopeni şi ROT 381/2 – Otopeni – Paris-Otopeni.
Tarom, o societate de stat in faliment din 1990! Toți piloșii și lebesiu sunt angajați la Tarom. Tăiați numărul de tăietori de frunze la câini și măriți de 10 ori prețul biletelor. Numai bruneți nespălați zboară cu avionul!
Cum e posibil că în companie sa fie 18-19 căcănari de lux numiți politic cu salarii îngrozitor de uriașe care lucrează o zi pe luna și piloții lucrează pe salariul de mizerie zile la rand, obosiți și hrană parcă adusă de la container? E adevărat că, hrana stricată se poate întâmpla la orice companie aeriană, chiar am văzut asta, dar sa umilești iasă hal cu de toate piloții, nu e nici legal, nici oral și nici uman!
Taromul este o companie aviatica la fel ca toate celelelte din lume cu o singura deosebire-este mai mereu in pragul falimentului. De ce oare? Din pricina capuselor de tot felul incepand cu cei din consiliul de administratie-politruci platiti gras si continuind cu toti cei care sifoneaza banii publici pe toate caile posibile. Evident, pentru politruci s-a gasit imediat un avion militar care sa ii duca la cascat gura si la tocat banul public pe nu stiu nici ei unde. Pentru ceilalti nu s-a gasit nimic inafara de bataie de joc. De cat timp erau cunoscute problemele salariatolor de la Tarom si cine avea obligatia sa medieze si sa rezolve aceste probleme in asa fel incat cetateanul platitor de taxe si impozite si cumparator de bilet la un pret mai mare decat la alte companii, sa nu fie tinta bataii de joc?
Azi un post Tv, la stiri, a afisat si un tabel cu dzecile de milioane de euro/anual pe care la baga Statul roman la Tarom…si asta de prin 2006!
De ce Romania nu ia taurul de coarne sa reorganizeze(nu zic sa falimenteze) Tarom asa cum au facut si alte tari, in ultimii ani, cu aviatia lor nationala, ca de exemplu Elvetia, Belgia, Ungaria, Italia, etc.
Și azi tabela de sosiri pe E înroșită de anulari și nu numai pe Tarom, sunt și alte companii care au anulat zboruri. Eu doar întreb, având la bază ceva bănuieli😉 și pe fly24 urmăresc zboruri aproape zilnic de mai bine de doi ani:
– Nu cumva e liber la companiile ukraineene înregistrate în republica moldova sau Romania sa zboare prin preluare linii si traseu de zbor😉 ale României pentru a avea resursă financiara să achiziționeze pentru apărare și achitări de datorii, Romania având economia pe prăpastie din cauza mincinoșilor din politica românească(totul și orice doar pentru ukraina)?! Așa pute citind printre rânduri toate acțiunile politice practicate în Romania si la nivel european! Asta ar fi motivul pentru care auzi că se cedează linii de trafic aerian ale României, cumva?
@parere..: nu cred ca esti mai fraier decat prevede legea,aviatorii moldoveni si ucrainieni sunt ca si inexistenti,problema este ca nu EXISTA companie aeriana profitabila,incepand de la Qatar Airways,toate primesc subsidii..TAROM trebuie desfiintata, sa circule cu avionul doar cei care-si permit,nu hotii din buzunare
Părerea mea e că piloții își fac de cap se dau bolnav.
Să lași atâtea călători sa aștepte cu zilele e o lipsă de bun simt.
Tarom trebuie privatizat,vândut,orice.Cine v-a prelua compania o să-i zboare pe cei ce nu au chef să lucreze.
In ultimii 15 ani, adica din 2008 incoace TAROM a fost an de an pe PIERDERI, pierderi compensate an de an de la Bugetul de stat!
In cei 13 ani, TAROM a adunat pierderi de 3,7 Miliarde Lei, o „performanta” demna de faliment!
La sfarsitul lui 2023 TAROM avea DATORII de 500 Milioane Lei, din care 100 Milioane la bugetele de stat(Contributii sociale, CNAS, etc) si 400 Milioane la furnizori.
An de an, Statul roman a inchis ochii la pierderile TAROM iar datoriile s-au acumulat sub obladuirea aceluiasi Stat roman incapabil sa administreze Tara..
O situatie similara e la aproape toate companiile de stat, cu exceptia celor din Energie.. pierderi an de an(adica au Cheltuieli mai mari decat Veniturile!), compensate de la Bugetul de stat!
De 35 de ani asa „administreaza” statul roman companiile de stat si in general, Tara asta…
@omul simplu,de pe stradă:
In guvern și nu numai, sunt mai prostia noi doi la un loc! Bade, citește bine comentariul și nu intra pe arătura ta ca interpretare! Citește de doua ori sa poți înțelege apoi intri sa faultezi daca ai argumente credibile! Nu am dat nume de companie și nu m-am legat decât de traseele aeriene care execută ce li se cere politic pentru că, e gloata politica numita în conducerea firmei care suge tot din bugetul firmei. Daca nu ești convins de ceea ce spun, urmărește pe fly24 câteva zile si o sa îți schimbi atitudinea.
P.s. de peste 6 luni de zile, Lativia swiss a înlocuit zburătoarele elvețiene din Zurich pe Otopeni, swiss zboară pe distanțe mai lungi și dacă auzi limba vorbita de piloți ai impresia că sunt rusnaci, de fapt ukraineenii muncesc oriunde in orice tara începând de la curățenie și comerț la arhitectura de clasa înaltă.
Scuze, completare:
Nu piloții au mărit gaura din buget, guvernul României a acționat pe acest sens prin tărăgănare, nepăsare și nesimțire.