Reabilitarea Aeroportului din Sibiu – o poveste fără vinovați

Lucrări de construcții și reparații, tărăgănări, promisiuni, acuzații, procese, milioane cheltuite. De la Consiliul Județean la fostul primar, de la firmele angajate care nu și-au făcut treaba la plângeri penale, de la pista de aterizare-decolare avariată la căderi de teren. Un scenariu întins pe 10 ani al modernizării Aeroportului Internațional din Sibiu. Și povestea încă nu s-a încheiat.

În 2010 capătul pistei de aterizare-decolare a Aeroportului din Sibiu a suferit deteriorări serioase în urma alunecărilor de teren. Expertiza efectuată la cererea Consiliului Județean a stabilit că SC Iptana SA și Obermeyer, în calitate de proiectanți Max Boegl, executant, și Dornier Consulting, diriginte de șantier, erau vinovate de avarie.

Nemții lui Iohannis

„În 2007 a fost adus un proiect din Germania, în oraș s-a vorbit că acela care a mijlocit acest proiect ar fi fost primarul Sibiului, printr-o relație de prietenie cu cineva care avea experienţă în domeniu, a fost angajată firma Marx Ogen, tot din Germania, a fost o treabă nemțească, ceea ce pe noi, sibienii, ne-a convins că va fi făcută cu corectitudine“, preciza Corneliu Bucur pentru RTV.

Ca urmare a deficiențelor constatate, constructorul Max Boegl, dat în judecată de către Consiliul Județean Sibiu și de RA Aeroportul Internațional Sibiu, a dorit să încheie o înțelegere amiabilă.

Începând cu anul 2014, societatea a promis de mai multe ori începerea reparațiilor pe cheltuiala proprie. Proiectul de remediere prevedea refacerea capătului pistei și atenuarea pantei de la 1:2 la 1:4.

Mai mult, s-a obligat să achite toate cheltuielile legate de proces, costurile pentru expropierile terenurilor pentru cauză de utilitate publică și cele legate de dirigenția de șantier.

„Subliniem faptul că înțelegerea părților materializată prin intenția semnării la acest moment a unui Protocol nu cuprinde niciun fel de obligație financiară în sarcina Consiliului Județean Sibiu sau a RA Aeroportul Internațional Sibiu, renunțarea la judecată și stingerea efectivă a litigiului de pe rolul Tribunalului specializat Mureș urmând a fi realizate efectiv doar după finalizarea tuturor lucrărilor de reparații (recepție finală fără obiecțiuni) a întregului obiectiv de investiții“, se arăta într-un document din 2015, semnat de președintele Consiliului Județean, Ioan Cindrea.

Lucrări neterminate, milioane cheltuite

Pe 26.06.2010, Corneliu Bucur, la acea vreme consilier județean, a făcut o plângere penală prin care cerea „anchetarea conducerii Consiliului Județean Sibiu și a Primăriei Sibiu pentru modul incompetent și fraudulos în care a fost derulat contractul privind lucrările la obiectivul Extindere și modernizare Aeroport Internațional Sibiu, lucrări contractate la începutul anului 2006, la valoarea inițială de 52 milioane euro și ajunse la sfârșitul lucrărilor contractate, precum și al lucrărilor angajate suplimentar, față de contractul inițial, la valoarea de 69 milioane euro“.

Majorarea costurilor lucrării a avut loc în condițiile în care suprafața terminalului a fost micșorată cu 21 de metri. Pe lângă prețurile mari ale lucrărilor, au fost create și neplăceri din cauza spațiilor insuficiente, a instalării unor containere inestetice și renunțarea la construcția unui depozit de kerosen. Efectul lipsei depozitului de carburant determină avioanele care zboară pe distanțe scurte să se alimenteze din cisterne, iar pe cele de cursă lungă să își umple rezervoarele și pentru cursa de întoarcere, după cum se mai arată în sesizare.

Și lipsa unui sistem de drenare în profunzime, care să ducă apele pluviale prin stratul de argilă impermeabilă al aeroportului până la pânza freatică, aflată la 7 metri adâncime, provoacă acumulări semnificative de apă de fiecare dată când ploile sunt mai însemnate cantitativ. Așa a luat naștere un lac cu suprafața de un hectar, în jurul căruia s-au format floră și faună specifice zonelor lacustre.

„Fiind consilier județean și având o experiență vastă, m-am dus într-o zi ploioasă pe aeroport și am urmărit ce se întâmplă. La data când s-au început lucrările se știa din sondajele geologice că aeroportul stă pe un pat de argilă impermeabilă și apele nu îl puteau sparge. În mod normal, trebuia să se adauge la proiect niște drenuri care să preia apa. Lucruri care nu s-au făcut. Deși lucrurile se anunță extrem de grave, nu au avut decența să declare că foaia tehnică nu a fost completată și s-au epuizat fondurile. În ziua recepției, personalul de la aeroport a refuzat să semneze foaia de recepție. Când am început să caut documentele din arhivă am realizat că, printr-o hotărâre de guvern din august 2005, s-a constituit Consiliul aeroportului, cu multe autorități centrale din București“, spunea Corneliu Bucur pentru RTV. El a precizat că a făcut sesizări la procurorul general de atunci, Daniel Morar, şi la procurorul general al DNA, Laura Codruța Kovesi.
Potrivit declarațiilor sale, dosarul a fost instrumentat mai târziu de către Doru Țuluș, fost procuror DNA, care a și dispus începerea urmăririi penale pentru abuz în serviciu.

Un nou termen: decembrie 2017

După un deceniu de acuzații, procese, întârzieri, promisiuni, pista aeroportului din Sibiu nu este gata nici acum. Lucrările la pistă s-au încheiat, mai rămân de executat instalațiile.

„Până la acest moment, lucrările de consolidare a rambleului sunt finalizate, fiind în plină desfășurare cele de instalare a balizajului și echipamentului ILS (Instrumental Landing System). Noul termen de finalizare a lucrărilor, avansat de către executant, este mijlocul lunii decembrie. După finalizare se va stabili și momentul la care va fi semnat procesul-verbal de recepție“, arată reprezentanții Aeroportului Internațional Sibiu, la solicitarea publicaţiei Turnul Sfatului.

După ce termenul inițial de finalizare a reparațiilor a fost amânat din decembrie 2015 pentru luna mai 2016, acum a fost devansat în decembrie 2017. După semnarea procesului-verbal de predare-primire, termenul de garanție este de doar 2 ani. l Fostul consilier județean Corneliu Bucur (foto) consideră că era de datoria fostului edil Klaus Iohannis să supravegheze buna desfășurare a lucrărilor la aeroportul din Sibiu. „Ca primar, când și-a asociat Consiliul Local trebuia să se asigure că afacerea va duce la un rezultat de calitate.“

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Paul Dumitrescu 5138 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.