Recital Beethoven, cu pianista Dana Borșan

Dana Borşan

Miercuri, 28 martie, la ora 19.00, pianista Dana Borșan, aplaudată în sute de concerte pe scenele din România și din străinătate, revine pe scena Sălii Radio, într-un recital 100% Beethoven. Bagatele, op. 26, va fi prima piesă pe afișul serii, urmată de Sonata în re minor, op. 31, nr. 3, Sonata în re major, op. 10, nr. 3, și de Variațiuni, op. 35Eroica.

Solist concertist al Orchestrelor și Corurilor Radio din anul 2000, Dana Borșan este astăzi o pianistă cu o capacitate și o tehnică interpretativă deosebit de rafinate, ceea ce îi asigură un loc binemeritat în elita pianisticii românești.

„… a cucerit inimile publicului prin interpretarea ei foarte expresivă şi temperamentală. Nu numai tehnica virtuoză, dar în special dăruirea şi căldura i-au permis să se integreze în spaţiul unui fond orchestral bine pregătit”, apreciază cronicarul de la Münchener Merkur.

Dana Borşan are o îndelungă şi fructuoasă colaborare cu Orchestra de Cameră Radio: în anul 2006 au încheiat împreună un proiect unic până acum în istoria muzicii româneşti: Integrala concertelor pentru pian şi orchestră de W. A. Mozart, eveniment în premieră în viaţa noastră muzicală, materializat în concerte cu public, înregistrări speciale pentru fonoteca Radio şi un album de 8 CD-uri editate de Editura Casa Radio.

În acelaşi areal al aprofundării universului mozartian s-a înscris şi Integrala Sonatelor pentru vioară şi pian de W. A. Mozart, concertizată într-o serie de recitaluri cu violonistul Alexandru Tomescu.

Născută la Cluj, artista a început studiul pianului cu profesorul Petru Florian la Liceul de muzică din oraşul natal şi apoi a continuat la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti cu profesorul Gabriel Amiraş. În 1992 a beneficiat de o bursă de studii la Academia de Muzică din Berlin la clasa profesorului Georg Sava. Pentru perfecţionarea artei sale interpretative, Dana Borşan a participat la cursurile de măiestrie susţinute de pianiştii Hans Leygraf la Academia de vară Mozarteum Salzburg şi Helene Boschi la Weimar.

Pentru pianista Dana Borşan, deţinătoare a numeroase premii la concursuri naţionale (1973, 1976, 1983, 1990) şi internaţionale – Varşovia, 1975, Viena, 1985, un moment decisiv în cariera sa l-a constituit dobândirea Premiului II şi a Medaliei de argint la una dintre cele mai importante competiţii internaţionale – Concursul Robert Schumann din 1977 de la Zwickau. Interpretarea aleasă, controlul emoţional perfect, construcţia arhitecturală, au fost câteva dintre calităţile ce i-au adus acest premiu, la vârsta de 19 ani, propulsând-o în viaţa de concert internaţională. A participat la numeroase festivaluri, între care Aberdeen, Potsdam, Faenza, Bucureşti – Festivalul internaţional George Enescu şi Festivalul Dinu Lipatti, Cluj – Festivalul Mozart, etc.

În anul 2011, pianista a fost reinvitată să concerteze în cadrul Festivalului Internaţional Robert Schumann de la Zwickau – Concertul nr. 1 pentru pian şi orchestră de Brahms şi în cadrul Festivalului George EnescuConcertul pentru pian şi orchestră de Hanns Wolf.

Dana Borşan a susţinut concerte şi recitaluri în Cehia, Germania, Italia, Bulgaria, Rusia, Slovacia, Franţa, Ungaria, Republica Moldova, Spania, Anglia, China, Irlanda, Franţa, Norvegia. Ea este prezentă în fiecare stagiune şi pe scenele filarmonicilor din ţară. În ultimii doi ani a concertat deseori cu orchestre din Germania, Chişinău şi a susţinut recitaluri de pian în Germania, Franţa, Irlanda şi Norvegia.

Dana Borşan relevă sensurile profunde ale muzicii, găsind cele mai subtile nuanţe sonore pentru a da viaţă fiecărui opus. Până în prezent a apărut în peste 900 de concerte şi recitaluri propunând de fiecare dată programe interesante, cu repertorii diverse, adevărate provocări pentru oricare pianist. Repertoriul pianistei include peste 50 de concerte, precum şi programe consistente, atractive de recital şi de muzică de cameră. Deşi preferă creaţiile clasicismului vienez şi ale marilor romantici – Schumann, Chopin, Liszt, Brahms – artista are în repertoriu lucrări inedite, prezentate în primă audiţie la Bucureşti – Concertele pentru pian şi orchestră de Hanns Wolf, Moritz Moszkowski, Siegfried Matthus, Sigismund Toduţă.

Până în prezent, pianista Dana Borşan a realizat 16 apariţii discografice la casele de discuri: Eterna, KU Classics, Electrecord, Casa Radio. De asememea, are peste 1600 de minute înregistrate la Radio România, emisiuni radio şi TV în România, Moldova, Germania, Ungaria.

Pentru activitatea sa a fost distinsă cu premiile Uniunii Criticilor Muzicali (1991, 2006) şi cel al revistei Actualitatea muzicală (1998).

Prof. univ. dr. Dana Borşan conduce din 1990 o clasă de pian la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti. Studenţii săi au obţinut numeroase premii la concursuri naţionale şi internaţionale, mulţi fiind admişi la studii de perfecţionare în instituţii muzicale renumite din întreaga lume şi afirmându-se în viaţa de concert – Toma Popovici, Alexandra Costin, Amalia Bonciocat, Rebeca Omordia, Andrei Licareţ, Alexandru Petrovici, Raluca Ouatu, Cătălin Dima.

Până în prezent a fost invitată să susţină cursuri de măiestrie în instituţii similare din Catania, Wuppertal, Essen, Weimar, Stuttgart, Paris, Cork şi Oslo şi să facă parte din juriile concursurilor internaţionale din Hong Kong, Oslo, Guerande (Franţa) şi România.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.