Casa de Licitaţii GoldArt, a familiei artistului Alexandru Ghliduş, a reuşit, miercuri seara, să obţină un record. A fost vândută la licitaţie, cu suma de 300.000 de euro, pictura ”Două fete” a lui Ştefan Luchian. Este cea mai mare sumă obţinută pe un tablou al unui artist român.
Casa de Licitaţii GoldArt explică faptul că este voprba despre o lucrare de-ale lui Ștefan Luchian, „emblematică pentru perioada 1897-1899, în care există o posibilă raportare la Cecilia Ionescu-Vasilescu. Pictura ”Două fete”, prezentată în expoziția din aprilie 1899 ( la care face referire într-o scrisoare) este descrisă în epocă de către Leo Bachelin astfel : ” Le numéro 89, avec les deux têtes qui y surgissent au milieu d’ une symphonie de couleurs délicates, (…), et vous vous laisserez gagner à leur grâce et a leurs sourires intimes”.
Unii au identificat în personajul central, redat din față, pe Cecilia, însă, dacă facem comparație cu figura Ceciliei din cele două fotografii ale acesteia din 1935 – pe care le punem în vânzare cu această ocazie – sugerăm că mai degrabă personajul din profil poartă trăsăturile iubitei lui Luchian.
Nu este exclus, așa cum s-a susținut deja, ca cele ”Două fete” să constituie de fapt un portret în dublă ipostază al Ceciliei, viziune perfect explicabilă în contextul simbolismului “fin de siècle”, cînd, după opinia lui Luchian, adevăratul artist trebuie să surprindă într-un portret ”sublimul și credinta”.
Lucrarea, ulei/pânză, semnat stânga jos cu roșu-brun Lukian (1897-1899), provine din colecția Bujor Teculescu, Brașov, respectiv dintr-o colecție particulară importantă. Tabloul are pe verso o autentificare olografă făcută de pictorul J. Al. Steriadi, cu următorul text: ”Panou decorativ. Două fete tinere pe un fond roz cu flori, pictură în ulei pe pânză, (semnat) lateral stânga jos, autentic de St. Luchian, J. Al. Steriadi, 18.XII. 949”. Lucrarea a participat la expoziția Luchian – Vermont, din 1899, cu nr. 89.
Este reprodusă în ”Luchian – catalog critic” de Th. Enescu, Editura Institutul Cultural Român, 2007, în ”Pagini de artă modernă românească” de Th. Enescu, B. Brezianu, R. Bogdan, Editura Academiei R.S.R., 1974, fig.19, ”Simbolismul”, Th. Enescu, 1974. Lucrarea figureaza în alte studii sub numele de “Tînără fată” (T.A.P.) 62,4 x 77,6 cm”.
După estimarea experţilor GoldArt preţul lucrării era cuprins între 100.000 şi 250.000 de euro.