Un document al Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP), semnat de secretarul de stat Cosmin-Răzvan Butuza, scoate la lumină o realitate îngrijorătoare privind siguranța barajelor din România. În timp ce barajele de importanță strategică (categoriile A și B) par să fie, în mare parte, sub control, situația barajelor de importanță medie și mică (categoriile C și D) ridică semne serioase de întrebare.
Conform raportului oficial, România are 2.222 de baraje în total, dintre care 793 — adică aproape 34% — nu dețin autorizație de funcționare în condiții de siguranță. Această statistică include 741 de lacuri de acumulare, 33 de depozite de deșeuri industriale și 40 de lucrări hidrotehnice speciale. Problemele variază de la baraje fără deținător cunoscut, la litigii juridice complexe, breșe în corpul barajelor sau lipsa documentației tehnice complete.
Documentul subliniază că multe dintre barajele neautorizate au fost construite în urmă cu peste 40–60 de ani, iar reorganizarea instituțiilor și schimbarea succesivă a proprietarilor a dus la pierderea cărților tehnice. În plus, aproximativ 14 baraje din categoriile C și D nu au fost niciodată autorizate, în timp ce altele sunt în litigiu sau au probleme juridice nerezolvate.
„Situația barajelor fără deținător sau cu probleme juridice reprezintă un risc real în caz de viituri sau inundații”, avertizează documentul. Ministerul recunoaște că, deși se fac inspecții regulate și se urmărește starea de siguranță, autorizațiile lipsă sau expirate nu influențează direct funcționalitatea barajelor, dar creează un vid administrativ și juridic periculos.
Barajele cu risc cel mai ridicat — cele de importanță A și B, care includ 183 de lacuri de acumulare și 45 de depozite de deșeuri industriale — sunt, în general, autorizate sau în procedură de autorizare. Totuși, există excepții notabile: un baraj al RAAN – ROMAG PROD Turnu Severin este neautorizat, iar 2 acumulări din administrarea ANAR sunt golite pentru lucrări de punere în siguranță.
În ceea ce privește barajele C și D, procesul de autorizare avansează lent: aproximativ 200 de baraje sunt în procedură de reexpertizare, în timp ce alte 150 prezintă probleme tehnice sau juridice care împiedică emiterea autorizațiilor. Ministerul recunoaște că lipsa fondurilor, costurile ridicate ale procedurilor de autorizare și situațiile juridice complicate sunt principalele obstacole.
MMAP susțin că a lansat un Plan de acțiune pentru accelerarea reglementării barajelor C și D, inclusiv stimularea deținătorilor să obțină autorizațiile necesare și alocarea de fonduri pentru reabilitare. Cu toate acestea, documentul indică clar că soluțiile sunt pe termen lung și că riscul nu a fost eliminat: „Acțiunile vor continua și în 2025”, se arată în raport.
Schimbările climatice și creșterea frecvenței fenomenelor extreme fac ca barajele neautorizate sau cu probleme juridice să fie o amenințare reală pentru comunități. Faptul că aproape o treime din baraje funcționează fără autorizație oficială, combinat cu infrastructura veche și procedurile birocratice complicate, creează un context de vulnerabilitate majoră pentru România.
Foto Arhivă
Pai ba idi..otilor,majoritatea sunt facute pe vremea lui Ceasca, ce autorizatii ?
Bai capete goale, ati avut active lasate functionale, si le-ati vandut moca, adica tradare de tara, va lua Securitatea de acasa, si pa, ba mui …istilor penalisti
Pe acest individ daca-l scuturi bine nu iese nimic din el.Cei care au proiectat si executat aceste mari constructii aveau scoala serioasa. Pe vremea aceea nu treceai anul daca nu stiai carte. Acest individ vorbeste nedocumentat. Conditia nr1 la proiectarea unui baraj printre altele, dimensionat ca sa reziste la forte de cutremur de gradul 12 pe scara Richter.Mai sunt si altele:forta hidrostatica,forta care-l solicita la plutire,ancorarea in versanti in cazul celor in arc,cavitatia la deversori si golirile de fund, fortele generate de variatii de temperatura, aluviuni, valuri,infiltratii.
Salarii nesimțite oricum iau cei care ar trebui sa le autorizeze. De ce sa le poarte grija când pot aplica politica struțului precum Nicușor in București? Somn ușor, iresponsabililor!
„Nu aveti voi bani sa dati cu var pe ce a construit tata”, spunea Nicu. In 35 de ani impuscatu a construit tot ceea ce voi nu puteti nici macar intretine.
Avem doua solutii :
sau sa le daramam
sau , mai bine sa le ” privatizam „
Avea dreptate Nicu baiatul presedintelui impuscat de tradatorii de tara:” Nu aveti voi bani sa dati cu var pe ceea ce a construit tata”. Daca nici acum nu intelege romanul ce a putut construi un cizmar patriot, atunci ca meritati soarta.
„Sute de baraje” FĂRĂ autorizație? Da’ CUM și CÎND au apărut astea, ca ciupercile după ploaie?
E și ăla din Retezat printre ele, băgat în zonă protejată, în Parcul Național? …ăla pentru care și-a rupt gîții mafiotul care a sărit pe mașina greenpeacilor, ca să le ia imaginile filmate ce demonstrau încălcarea legilor?
– ați pus ochii și pe asta nenorociților
deci si prin urmare : HydroElectrica trece in faliment .
Romania insasi falimenteaza , se divizeaza . Ramine numai Zona dintre Caracal si insula Marea a Brailei , dintre Prahova si Dunare .
Acest areal se va numi : Romania Globalista .
Ceilalti , inclusiv cei 8 000 000 romani deveniti emigranti – avem ocazia sa ne refacem vietile , familiile , soarta si neamul romanesc.
Nu i le dam lui Ghitestein și Zucherman sa le gestioneze eu ? Nu de alta dar Romania ( care le-a construit , ieri ) astăzi deatatea reforme nu mai poate nici să le administreze corect .
Cu ceva timp in urma apareau stiri conform carora statul roman s-ar fi angajat sa elimine barajele construite pe rauri. E promisiune si asa va fi ca Cerintele Europene.
A venit Burduja sa ameninte cu justitie, procurori, scandal ca fakenews. S-a facut liniste. Nu s-a mai auzit nimic.
Acum pare sa le lase in plata Domnului fara autorizatii mai mai crapa de se demoleaza singure pe cai naturale. Proeuropenii se pot disculpa linistiti, „nu noi am fost”.
Viitura sau orice, dar nu noi am fost.
Asa cum au distrus capacitati industriale bune rele asa
cum erau în asa fel încât nu mai producem nimic si exportam materie primă pentru alții ( grâu, floarea soarelui, cherestea, porumb, sate și petrol, tot asa vor distruge și barajele ca termocentralele sunt demult o amintire. Viitor de MUCI.
n-au platit bir la autorizare sau invers acum e momentul sa fie declarate nesigure si ca atare cineva sa le ”aranjeze” ca la Brosteni unde a fost ”consolidat” un dig in timpul lui Ciolacu zic gurile rele…se pare ca atat materialele cat si specialistii de azi sunt de cea mai inalta…”calitate”…ca doar facultate poate face oricine care a luat BAC-ul cu 6 ca selectia e pe asa zisele note din liceu, nu de la un examen de selectie…chiar si la Medicina din trei discipline cu aprox. 7 manuale a ramas o disciplina cu un manual…dar e concurenta mare…cu zeci de facultati inventate Oradea, de la un subingineri azi face doftori ca si Sibiu…cu profesori scosi din caciula plina cu vise a da si Constanta de la Marina a ajuns centru universitar ca o shaorma cu de toate…
Înfricări și pricini mincinoase de ce crește prețul la curent.
[Boza] s-a pus în fruntea unui comando de trei (ceilalți doi neidentificați, dar pe surse ar fi vorba de Directoru’ direcției Suport Corporatiste Numerologiste și Șefa de Cabinet Asistenta In Totalitate a D. G.), și…au atacat barajele hidrocentralelor tărișoarei noastre și le-au golit de apă. De ce? Păi e simplu, ca să crească prețul la energie. Mor de ciudă că nu m-am gândit eu primul la asta! Ca tot a desființat Borza paza la baraje ca sa facă economie. As fi fost și eu mare manager! (Ciurel, 2017)
Butuzeni, Bijduveni, Burdujeni, Bolojeni, Boci, Bozi, Buzi şi alte triburi..
N-ati inteles, sunt numai bune de daramat si redat circuitului natural.Slava greendeal.
Aici e refuzul Mita pentru supraviețuire, cumva? De asta au dat drumul la baraje pe ascuns(Ponta la momentul când era să inunde Serbia) inclusiv în zona Broșteni unde apa a luat-o direct pe sosea și nu prin vadul real al apei. S-au obișnuit să arunce vina doar spre cetățeni și le convine când e vorba de scos bani din buzunarul cetățenilor!
autorizația e birocratie,cand e sa fie,tot se va intimpla,daca nu e lucru trainic;credeti ca barajul ala din Spania construit pe vremea Imperiului Roman,deci de cca 2000 de ani, avea autorizatie an de an:)))