Sasha Meret şi ansamblurile ceremoniale simbolice

Cunoscutul artist plastic american de origine română Sasha Meret va prezenta vineri, 14 februarie 2014, în galeria de artă de la ICR New York, o parte dintre cele mai importante lucrări realizate în perioada 2012-2013.

Sasha Meret este unul dintre cei mai buni artişti plastici americani de origine română. Născut în 1955, în România, Sasha este licenţiat al Academiei de Studii Economice din Bucureşti şi, după stabilirea la New York (în 1987), a urmat – timp de doi ani – programul de “Fine Arts” de la “Columbia University”, specialitatea gravură. Creator cu o activitate laborioasă, Sasha Meret a expus în zeci de galerii internaţionale din SUA, Japonia, China, Taiwan, Franţa, Germania, Olanda, Elveţia, România, Rusia etc. Artistul a avut până în prezent 12 expoziţii personale importante în America, România, dar şi în galerii de artă de prim-plan din Europa, Rusia şi Asia.

Expoziţia, intitulată “Domestic Ceremonial Artifacts From The Lower Hudson Valley” (“Obiecte ceremoniale din valea de jos a râului Hudson”), va cuprinde lucrări de sculptură şi asamblaje realizate în metal, plastic şi lemn.

Doina Uricariu şi Sasha Meret, în expoziţie

Majoritatea lucrărilor din acest proiect au fost deja prezentate în cadrul unor expoziţii colective importante, desfăşurate la “New York Fashion Week”, “New York Armory Week”, “Art Hampton”, “Art Week San Francisco”, “Art Basel Miami Week” şi “Barbarian Art” din Zürich.

O expoziţie care a dat parţial măsura artei lui Sasha Meret a fost deschisă în urmă cu doi ani la Galeria de artă de la demisolul Librăriei “Cărtureşti” de lângă Strada Pictor Verona, unde, la vernisaj, spaţiul era plin de vizitatori, artişti, critici de artă, scriitori, arhitecţi, muzicieni, mari iubitori ai creaţiei acestui artist care împleteşte tehnici moderne de asamblare cu structuri a căror poezie şi expresivitate ne trimit la magia unor păsări şi vieţuitoare din universul domestic şi totuşi parte dintr-un Avatar halucinant.

Ingenioase asamblaje din obiecte comune

Atelierul lui Sasha Meret din zona atelierelor de artişti amenajate în foste zone industriale are pereţii uriaşi şi plafonul înalt, astfel că zecile de lucrări, unele monumentale, încap într-o adevărată pădure tropicală de statui. Ele ne trimit cu gândul la balauri cosmici şi şopârle lunare, la vulturi cu penajul metalic şi plisc de argint, la încălţările unei Cenuşărese moderne, un soi de Lady Gaga purtând armurile unui mega-spectacol.

Manechinele sunt încântate de creaţiile lui Sasha Meret

“Cirque du Soleil” ar putea râvni să-şi construiască scenografii moderne, folosind sculpturile lui Sasha Meret.

Manechinele visează să se îmbrace în statuile sale, asemeni divelor arborând în loc de mantii de mătase aceste pelerine şi tunici făcute din unelte domestice, din şuruburi şi capace argintii, din linguriţe înşiruite şi paftale ţesute din… polonice. Manechinele de pe podiumul de la “Săptămâna modei” de la New York îmbrăcate în sculpturile create de Sasha Meret propun străzilor şi avenidelor newyorkeze un nou trend în modă, seducător, molipsitor… Veşmintele, sugerând o nouă cruciadă feminină, au fost create nu din mătase, tafta sau catifele, ci din… tacâmurile şi piuliţele din toate bucătăriile şi cuhniile întâlnite de artist în cale. Ideea este şi veche, şi nouă. Artistul poate reconverti lumea domestică şi obiectele ei într-o lume sublimă a artei.

De pe podiumul de la Fashion Week din New York

Expoziţia lui Meret va fi curatoriată de Tod Thilleman (scriitor, critic de artă şi editor), Allan Graubard (scriitor şi critic de artă) şi de către scriitoarea Doina Uricariu (director ICR New York), care vor prezenta publicului semnificaţia acestei mega-serii de obiecte domestice şi rituale, selectate din viaţa domestică de zi cu zi şi introduse în ansambluri ceremoniale simbolice.

Expoziţia va fi însoţită de fotografii ale unor lucrări realizate de Sasha Meret şi imagini de la expoziţiile internaţionale colective la care a fost invitat, de desenele din atelierul artistului şi sculpturile lui, de-a lungul timpului.

O lume fantastică din linguri, cuţite şi oglinzi

Fără să fie vorba de o retrospectivă cuprinzătoare, expoziţia din galeria ICR New York s-a oprit la direcţiile majore din ultimii ani în care a evoluat arta lui Sasha Meret, un artist de origine română foarte apreciat în Statele Unite ale Americii, în Europa şi în ţările din Asia unde a fost invitat să expună.

Această primă expoziţie deschide o serie de 10 expoziţii personale Sasha Meret ce urmează să fie vernisate în unele dintre cele mai importante galerii de artă din Statele Unite.

Imagine din expoziţie

Cunoscut prin declaraţiile lui care au acoperire de câteva decenii, Sasha Meret are două modele majore în arta mondială a secolului XX, la fel de importante şi în secolul XXI: Paul Klee şi Constantin Brâncuşi. În cazul lui Paul Klee, influenţa creatoare este vizibilă la nivelul sintezelor cromatice şi compoziţiilor policrome, în cazul sculpturii, modelul Brâncuşi se evidenţiază în relaţia dintre materialele folosite, tehnici şi volumetria sculpturilor. Nu trebuie omisă valenţa ironică din aceste sculpturi care polemizează cu gravitatea şi poza emfatică, retoric-sublimă adoptată de sculptura monumentală, mimetică, obsedată să-şi flateze sau caricaturizeze modelul. Sasha Meret cultivă o modestie molipsitoare, o bucurie de a descoperi miracolul frumuseţii în reasamblarea banalităţii, obiectelor de zi cu zi, gest artistic specific modernităţii radicale, cultivate de pop art, Arte Povera, mixed media şi minimalismul sau conceptualismul de pe atâtea meridiane. La New York se poartă sculpturile lui Sasha Meret şi moda ascultă de sculpturile lui Sasha Meret. Ne întâlnim cu veşmintele lui de metal în Times Square, în Central Park, la “Lincoln Center” şi, fireşte, la Institutul Cultural Român din New York, în galeria de artă şi în Sala Auditorium. Din păcate, Sasha Meret este cel din urmă artist care expune în Galeria de la parter de pe Avenida 3, colţ cu strada 38. O galerie reînviată şi adusă în ultimul an de scriitoarea Doina Uricariu la strălucirea ei din vremea lui Coriolan Babeţi.

Sculptură intitulată Măiastra de Sasha Meret

În opt luni au avut loc aici mai multe expoziţii importante, “La Blouse roumaine”, expoziţie de costume populare din toate zonele României, din colecţia Cristi Pascu, New York, “Underground Posters” de Klara Tamas, “Muzele lui Brâncuşi” de Iana Bertea, “Realms, Openings” de Vasile Tolan, expoziţia de expresionism abstract şi sculptură a lui Stefan Balog, expoziţia fotografului Andrei Budescu şi de grafică a a Dorotheei Fleissig, expoziţia “Painting and Collages” a Lenei Vieru. Sasha Meret încheie cu o expoziţie de excepţie un program cultural remarcabil, realizat de noua directoare a ICRNY, care va trebui să identifice noi galerii pentru promovarea artei plastice din România.

Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.