Scandal pe Codul Rutier, cu „șpagă”, „pândă” și plângere penală

Contre dure între polițiștii rutieri și un deputat PNL. Grupul Poliţiştilor Rutieri din România a anunțat că intenționează să depună plângere penală pe numele deputatului PNL Florin Roman după ce parlamentarul a spus că nu poate înţelege de ce se opun poliţiştii modificărilor la Codul Rutier care vizează presemnalizarea radarelor, întrebându-se dacă motivul nu este că „dispare şpaga” şi că „nu mai pot sta la pândă”.

Deputatul PNL Florin Roman, care este iniţiator al proiectului privind modificarea art.109 din Codul Rutier, ce prevede, printre altele, că prezenţa maşinilor de poliţie cu radar trebuie presemnalizată prin panouri, a acuzat pe Facebook:  „Aș vrea să înțeleg, dar nu pot. De ce se opun polițiștii de la rutieră la presemnalizarea radarelor, ca mijloc de prevenție? Doar pentru că dispare șpaga? Doar pentru că nu mai pot sta la pândă? Doar pentru că nu mai pot fi aroganți? Ieri am circulat prin Italia circa 500 de km. Peste tot radare presemnalizate, șoferii încetinesc și se feresc de accidente și amenzi. De ce mor în prezent pe șosele domnilor de la rutieră 2000 de oameni? E bine așa? Vânați și morți? Nu va apasă niciodată numărul mare de morți pe șosele, faptul că în loc sa preveniți, voi pândiți și oamenii mor in accidente? Nu vă mai satură nimeni de ciubuc?”.

În replică, Grupul Poliţiştilor Rutieri din România a transmis, printr-un comunicat de presă, că analizează oportunitatea depunerii unei plângeri penale împotriva deputatului PNL, pe care îl acuză că „aduce atingere onoarei şi prestigiului Poliţiei Române”.

„Urmare apariţiei în spaţiul public a unei postări de pe reţeaua de socializare a domnului deputat Florin Roman, prin care acesta aduce atingere onoarei şi prestigiului Poliţiei Române prin folosirea unor cuvinte şi expresii jignitoare la adresa tuturor poliţiştilor, catalogându-i drept “ şpăgari” şi “ciubucari”, Grupul Poliţiştilor Rutieri din România, prin Sindicatul Naţional al Poliţiştilor şi Personalului Contractual, analizează oportunitatea înaintării către unitatea de parchet competenţă a unei plângeri penale împotriva domnului deputat Florin Român, pentru săvârşirea infracţiunii prevăzută şi pedepsită de art. 296 din Codul Penal. Totodată, se analizează şi posibilitatea înaintării către instanţa competentă a unei acţiuni privind denigrarea personalului Poliţiei Române, prin folosirea în spaţiul public a unor expresii sau cuvinte menite să aducă atingere onoarei şi demnităţii poliţiştilor”, se arată în comunicat.

De asemenea, poliţiştii au cerut conducerii Poliţiei Române o poziţie publică faţă de declarațiile deputatului.

Liderul Sindicatului Național al Polițiștilor și Personalului Contractual din România, Dumitru Coarnă, a declarat duminică că luni va depune plângerea personal la Parchet.

Drept răspuns, deputatul Florin Roman i-a atacat iarăși pe Facebook pe polițiști. „Am stârnit viesparul din interiorul unei părți din Poliția rutieră care nu vrea sa schimbe nimic. Riposta este una asemănătoare unui sistem milițienesc. Sunt supărați unii polițiști ca sunt numiți șpăgari. Pai, chiar sunt unii pe care ii vedem și la televizor incatusati pentru ca iau mita. Este o realitate, pe care mulți șoferi au simțit-o pe propria piele. Asta nu înseamnă ca nu sunt și polițiști corecți. Cel mai grav lucru însă este ca nu-și recunosc problemele de integritate majore din sistem și se apără unii pe alții. Va amintiți de cazul polițistului pedofil, protejat de colegii lui? Va amintiți de numeroasele cazuri in care au fost polițiști ridicați pentru luare de mita? Sunt amenințat cu un proces. Foarte bine, voi avea ocazia sa vorbesc despre aceste lucruri, întâlnite peste tot in țara. Grav mi se pare faptul ca acești oameni au in continuare o atitudine agresiva, de milițieni comuniști, care își permit sa amenințe public și sa încalce legea în mod grosolan. Am o veste proasta pentru acești polițiști amenințători: nu sunteți mai presus de lege, iar zbaterea voastră îmi demonstrează că nu vă pasa de oameni, ci de faptul ca v-am stricat rânduiala de a sta la pândă pentru ciubuc și planul de amenzi. Câți șoferi și câte victime aveți pe conștiința?”, a afirmat deputatul.

Grupul Poliţiştilor Rutieri din România este cel care a transmis, vineri, o scrisoare deschisă preşedintelui Klaus Iohannis în care atrage atenţia că, după adoptarea unor modificări la Codul Rutier care vizează presemnalizarea aparatelor radar, ”numărul accidentelor rutiere, având cauză viteza excesivă, va creşte alarmant”.

Poliţiştii au cerut preşedintelui să nu promulge legea pe care o consideră un ”pariu cu viaţa cetăţenilor” și să o atace la Curtea Constituțională.

”Dorim, din nou, să tragem un semnal de alarmă prin care atenţionăm că numărul accidentelor rutiere, având cauză viteză excesivă, va creşte alarmant după intrarea în vigoare a acestei legi (vor muri peste 2000 de oameni în anul 2019)!!! Domnule Preşedinte, vă rugăm să nu promulgaţi această lege sau să atacaţi acest pariu cu viaţa cetăţenilor la Curtea Constituţională, întrucât considerăm că nu respectă unul dintre cele mai importante principii ale Constituţiei, art. 22, alin. (1) «Dreptul la viaţă, precum şi dreptul la integritatea fizică şi psihică ale persoanei sunt garantate!»”, susțineau aceștia.

Camera Deputaţilor, în calitate de for decizional, a adoptat, în 5 iulie, un proiect de lege pentru modificarea art.109 din Ordonanţa de Guvern nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, care prevede, printre altele, că prezenţa maşinilor de poliţie cu radar trebuie presemnalizată prin panouri cu 500 – 2.000 de metri înainte.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Ioana Radu 8515 Articole
Author

31 de Comentarii

  1. Pai, daca tot ne dam tara europeana (UE) si-i imitam pe „vestici” la orice pîrţ (pardon !) tras de acestia, sa luam si exemplul surorii mai mari „de ginta latina”, Franta, unde radarele fixe (sint vreo citeva mii in toata Franta, adevarata masina de facut bani pe spinarea oamenilor) sint semnalizate cu panouri ! (e adevarat ca, desi sint sofer, trebuie sa recunosc ca procedura e de o timpenie absoluta !). Doar ca la noi, fiind vorba de radare mobile, pe masini, acestea vor trebui semnalizate prin panouri (metalice) tot mobile, care probabil ca vor „disparea” directia REMAT in primele 5 minute dupa instalare !

  2. Nu credeam vreodata ca pot fi de acord cu deputatul Florin Roman ! Ei bine, acum sunt total de acord cu el ! Asta e motivul, spaga, nu grija voastra fata de oameni ! Doamne ce blasfemie, militianu’ si grija fata de om…?! Scarnaviilor si pramatiilor brutale, impertinente, arogante si sfidatoare, nu va mai saturati !

  3. Proiectul de lege depus de deputatul Fl.Roman nu are nici o legatura cu grija fata de oameni.Politistii au dreptate deoarece numarul radarelor este prea mic si nu ar mai avea nicio eficienta in conditiile prevazute in proiectul de lege.Roman sa nu mai doarma in bocanci si inainte de apropune o prostie sa vada ce fac si alte tari.Cel mai bun exemplu – Grecia. Tara este invadata de rablele cumparate din vest si au blocat toate drumurile. Multi soferi nu au calitati sa puna mana pe volan, dar sa mai conduca.Legea nu va avea nicio eficienta, ba din contra numarul accidentelor si mortilor va creste.

    • Mai, tu chiar esti militian. Chiar crezi ca radarele au vreo influenta asupra dinamicii accidentelor de circulatie? Crezi ca radarul poate compensa starea precara a drumurilor, prostia omeneasca si, un ultima instanta, ghinionul unor conducatori auto?

    • De peste 45 de ani circul cu masina pe soselele patriei si de 20 de ani prin Europa. Domnul politist afirma ca numarul radarelor este prea mic. Eu nu cred iar parerea mea este faptul ca aceste radare nu sunt utilizate eficient. Si cand era un singur radar pe judet tot la panda stateau militienii. Cine stie poate confirma acea Skoda cu numar civil de PH care avea radarul montat in portbagajul masinii si care avea capota decupata pentru a scoate obiectivul radarului. Domnu Coarna stie pre bine ca politia poate folosi radarele la vedere in zonele unde probabilitatea de producere a acidentelor este peste medie pentru a preveni producerea acestora sau ,,la panda”, in zonele unde soferii au tendinta sa apese pedala de aceleratie.

    • Acei soferi au luat permis auto tot de la militieni, pe spaga. Acele rable tot p spaga inmatriculate, d cine? exact…

    • logică de fier..ruginit. tocmai fiindcă poţi să pui 1 milion de semnalizări fără radar dar care vor produce un efect mai larg decât 10 radare

  4. In sfârșit o lege data in favoarea cetățenilor asta e și motivul care îi nemulțumește pe milii..polițiști dispare șpagă ,iar partea cu plângerea penală împotriva dn Roman cum că iar fi atins prestigiul și onoarea lucrurile astea se câștigă în timp nu se impun ,cu toți vă știm că sunteți Spagari Intr-un procent mare .

  5. Pai daca politistii deschid proces, suntem milioane de soferi care putem depune marturie ca politistii stau la panda si incaseaza spaga. Ca doar nu din senin a aparut renumele asta al politistilor.In alte tari nu este asa. Multe zone unde sunt instalate radare sunt presemnalizate, urmarind astfel siguranta circulatiei, pentru ca soferii sa o lase mai moale cu viteza. Indicatoarele de viteza limita nu sunt mereu respectate, dar zonele cu radar sunt respectate aproape obligatoriu. Cine nu se conformeaza este detactat imediat si oprit ceva mai incolo. Dar in aceste tari politia nu haituieste participantii la trafic. inainte de la intrarea in unele localitati exista panouri care masoara si indica viteza fiecarei masini, invitand soferii la moderatie.

    • Si cand mergi la furat vrei sa te anunte din timp daca vine politia? Nu sunteti capabili sa respectati legea decat cu forta? Tara de Editat, ce sa te astepti de la ei

    • @Dss
      Anuntarea din timp a hotilor face parte din legile justitiei ale lui Liviu Dragnea, Ciordache si Tudorel Toader.
      Insa in trafic importanta este siguranta circulatiei, de aceea semnalizarea radarelor are ca efect reducerea vitezei in zona. Asta vine legal in loc de semnalele facute cu farurile intre soferii care circula pe sensuri contrare. Cat despre respectarea legilor, asteapta dumneata mult si bine ca toti oamenii sa le respecte benevol. Cred ca habar nu ai ce este fiinta umana, esti un biet ratacit pe planeta asta. Am vazut nemti veniti din Germania si stabiliti in Romania prin casatorie, care in scurt timp au inceput sa se comporte exact ca romanii. S-au integrat in modelul cultural in care au venit. Dar daca va referiti la circulatie, dumneatvoastra probabil ca sunteti un militian frustrat de pierderea surselor de venituri din spaga. Stiu ce vorbesc, unii militieni chiar insceneaza conditiile incalcarii legii si stau la panda ca sa incaseze spaga, de pilda un vehicul lent care se plimba in sus si in jos in localitati punand la incercare rabdarea soferilor. Am scris militieni pentru ca si astia de azi au aceeasi zestre culurala a meseriei lor ca si militienii, o cultura predata ca o stafeta pana in zilele noastre. Lupul isi schimba parul, dar nu si naravul.

  6. În continuare , poliția se manifestă mizerabil , aidoma interlopilor , adevărații lor stăpăni … ! Chiar dacă au salarii enorme și partidul RÎMĂ vrea să mai vină cu un spor de 25% pentru instituțiile de forță ,… !

  7. Roman minte. În Italia radarele nu sunt obligatoriu presemnalizate. Poliţia te poate lua ca din oală oriunde dacă mergi prea repede. Panourile sunt montate doar ca să-i descurajeze pe vitezomani în locurile unde poliţia de fapt n-a instalat niciun radar.

  8. In sträinätate, in vest, radarele presemnalizate sunt montate doar in zonele cu risc de accidentare ridicat. Intemeiate la nivelul administratiei directii/servicii de resort/analizä a zonelor de trafic unde au existat serii de accidentäri. Se analizeazä cauzele, inclusiv orele pe consumul de trafic, starea vremii, pozitia soarelui a iluminatului public, varsta persoanelor, numärul ränitilor/mortilor, declaratiile, rapoartele politiei. In echipä se trag concluziile si se propun solutii. Radarele fixe le veti intalni in zona scolilor, la intrarea in localitäti, in curbe inaintea zonelor cu marcaj pietonal, chiar si dupä marcajul pietonal si chiar si la iesirea din localitäti chiar dacä de mai multe ori panoul de päräsire a localitätii este la mai multe sute de metri de ultima locuintä vizibilä. Si da, se fac bani la primärii, nu la politie din aceste sanctiuni. 2- Mai existä in intersectii instalatii fixe de monitorizare si probare, astäzi digitalä, a traficului rutier pentru cazul in care autoturismele trec pe culoarea rosie a semaforului. Cele mai multe sanctiuni la regimul circulatiei sunt acordate in traficul pasiv, de cätre agentii de politii locale/administratie. Inclusiv cele de depäsire a vitezei, din masini stationate cu aparaturä foto. Intradevär la pandä. Panda efectuatä planificat de cätre unitätile administrative ale localitätilor. Zonele de pandä sunt puncte fixe stabilite de sefii de servicii, pe orele stabilite in planul de muncä. Nimeni nu pune autoturismul de supraveghere a traficului acolo unde crede „EL” de cuviintä. Nu existä norme de fäcut la numärul de contraventii aplicabile si se fac instructiuni lucrätorilor in privinta flexibilitätii actului contraventional in functie de faptä. Si da, existä coruuptie, insä nimeni nu ia spagä.

  9. Coruptia are insä cu totul alte aspecte si dimensiuni mult mai mari decat in Romania. Este insä foarte bine administratä si directionatä in interesul economic al celor ce o dirijeazä. Nu veti vedea vreodatä un procuror sä dea detalii dintr-o anchetä, nici mäcar dupä eventuala condamnare definitivä a vreunui politiccian. Coruptia la regimul rutier constä in a face unor personalitäti un serviciu prin anularea unor constatäri, ori prin a nu remarca aspectele ilegale efectuate de cätre persoane cu influentä politico administrativä sau ale unor politisti aflati sau nu in timpul serviciului. Totul urmäreste „binele comun” si se pare cä functioneazä mult mai bine ca la noi in tarä. Dreptatea nu existä! Nu existä doar Buni si doar Räi.

  10. Toate strazile, soselele, autostrazile sa aibe radare si camere din 500 in 500 de m. Ca in germania. Deja, electronicele is mai ieftine decat 1m de asfalt. Se pun wireless. Ieftin. Si tot ca in germania, daca te-a prins cu 32kmph si limitarea era de 30, direct amenda. In 2 zile, i-si scot banii. Iar politistii sa se plimbe pe strazi si sa dea amenzi la TOTI cei parcati ilegal. Ca-s pe trotuar, ca-s la 3m de intersectie, pe iarba.. amenzi ca in germania. Sa vezi cum se civilizeaza lumea; credeti ca nemtii is civilizati de bunavoie?

    • @Dss Tu precis esti de la Rutiera. Deci asta-i dorinta voastra de vis: radare din 500 in 500 de metri „ca in Germania” (care Germanie? de pe ce continent? de pe ce planeta?). Dar de ce nu din 50 in 50 de metri? Macar sa stim toti o treaba. Ne lasam de condus masini si ne cumparam cai, ca la 1600, ca aia chiar nu pot depasi viteza pe care voi o apreciati ca fiind cea corecta. Suntem in secolul XXI si circulam prin localitati cu 50 km/h. Vad ca nimeni de la voi nu se gandeste cam cat fac din Bucuresti la Satu Mare mergand doar cu viteza „legala”. Dupa mintea voastra noi n-ar trebui sa facem altceva atunci cand circulam decat sa ne oprim din 500 in 500 metri si sa scatem bani pe care sa vi-i dam voua. Devine nasol! Incepeti sa nu mai fiti – cum pompos va declarati – protectorii societati, ci, tot mai vizibil, asupritorii ei.

    • Esti destept … ca oaie pe caldura ! Deci dupa matale, daca ai 32 la ora intr-o zona cu limitare la 30, trebuie sa platesti amenda ?!? As vrea sa te vad cum, pe cei trei km pe care ii parcurgi probabil anual, in Lada matale model 1975, stai cu ochii beliti tot timpul la vitezometru, ca sa nu sari cumva cu 2 (!!) km/h de viteza legala ! Probabil ca vei lua toate stopurile pe rosu, vei calca pe trecere pietoni vreo 20 de femei cu caruturi de copii mici si, daca ai „sansa”, te vei opri si in primul pom ! Pentru ca, nu-i asa, va trebui sa ai mare grija sa nu depasesti viteza cu 2 km/h ! (apropo, acum citiva ani buni de zile, aflat in Franta, tara care jupoaie cetatenii cu o adevarata industrie a radarelor fixe, am fost „luat” de radar cu 91 km/h intr-o zona limitata la 90. Am luat 90 de euro amenda !! Ti-ar conveni ? Crezi ca e normal ?)

    • Pun pariu ca n-ai circulat in viata ta cu masina prin Germania. Delirezi intoxicand lumea. In Germania oamenii nu sunt haituiti de politie cum fac bestiile de la noi. In Germania pe locul intai este preventia, asta insemnand si masini bune, cai rutiere bune, semnalizari corecte. Abaterile sunt sanctionale, dar nu la nivelul de delir pe care il spui tu, ca daca cineva merge cu 32Km/ora in loc de 30, gata este amendat. Sustii tampenii.

  11. Realitatea este că nimeni nu dorește sa plătească amenzi. Radarele fixe presemnalizate își vor face bine treaba, șoferii vor reduce viteza de teama amenzii. Însă in cazul radarelor mobile nesemnalizate, doar poliția are de câștigat. Cat despre cel care este teribilist va încălca regulile de circulație oricum. Pentru aceștia trebuie planificate strategii și echipaje in scopul surprinderii lor. In ce privește reducerea vitezei, am văzut în localitatiile in care se știe că nu este radar mobil, șoferii nu respectă viteza legala deloc. Sunt mii de mici localități, cate echipaje de politie ar trebui plătite din bugetul statului?
    In schimb radarele fixe presemnalizate vor reduce viteza șoferilor întrucât nimeni nu dorește să plătească amenzi.
    Așa zisele intenții de a reduce numărul accidentelor prin echipaje de politie postate peste tot, este o forma de interes monetar și control, prin care cei rau intenționați de la putere vor putea dicta și controla.

  12. …nu cred că spaga e atât de importantă în sine, cred cu tărie că prevenția e lucrul spre care ar trebui să se îndrepte politia rutiera, dar care însă le dă atâtea bătăi de cap…

  13. Grupul Politistilor Rutieri din Romania este o organizatie, cu statut validat de institutiile statului, sau un joc? Practic este imposibil ca politistii sa se poata organiza in „ONG-ri la plezneala”. Deci „Grupul…” este
    impostor si ar trebui sa se faca o plangere penala. Mai mult, Sindicatul Politistilor, in loc sa se abtina de la manifestari ilegale, preia mesajul „Grupului….” , evident pentru ca nu exista, si se angajeaza sa faca sesizari oficiale. Foarte grav! Inseamna ca eforturile facute pentru a se construi o politie in interiorul militiei, prin intermediul Sindicatului s-au prabusit in derizoriu. Reamintesc celor de la Sindicatul Politistilor ca FRATIA, prima confederatie sindicala din Romania, a sprijinit constituirea organizatiei lor, chiar daca in final s-au afiliat la ALFA. Ar fi corect ca Sindicatul Politistilor sa nu se compromita!

  14. Pai normal ca se opun !!!
    Tu esti un hot si un cocalar, deci esti frustrat ca nu sti cand te prind politistii.
    Ei … ia ghici … pe hoti asa ii prinzi, la panda, sau le intinzi o cursa.
    Tu fiind hot, nu vrei ca politistul sa poata sa-ti intinda o cursa.
    Asta-i toata treaba.

  15. mai citiţi legea . deputaţii au imunitate pentru declaratii publice politice, ori cand e vorba de o lege si se vorbeste la gramada se numeste declaratie politică. orice plângere este inadmisibilă.

  16. se aplică radarul si la biciclisti , ca acum sunt mai rapide ca masinile???

  17. De abia am intrat in Grecia pe E75 la Evzoni si ce sa vezi, la 5 km de graniță, poliția cu radar „pistol”. Nesemnalizat, evident. Opreau într-o veselie; 50 euro amenda minima . In Austria la fel „pistoale” peste tot.
    La români nu e domne bine, nu poti merge Bucuresti Satu Mare cu viteza legală ca nu mai esti șmecher.si oricum e se vină ăia ca nu fac autostrăzi. Iar pe autostrazi daca o ţi in 130 kmh vine smecherul din spate cu 200 km si cu flashuri. Neam de târla, asra suntem .

    • In Grecia te amendeaza numai daca depasesti mult, nu cu 5-10 la ora ca la noi. In Grecia mai sunt si autostrazi si circuli repede si lejer, nu ca aici din sat in sat si cu gabori la pândă. Într-o vacanta in Grecia nici nu vezi polițiști.

  18. Problema principala este care e sarcina principala a unui agent care sta in strada – sa predea postul cu multe amenzi aplicate sau siguranta pe strada, zona in care a patrulat?
    Daca conducerea internelor nu fixeaza obiectivul adevarat a politiei rutiere – siguranță circulației, legea se schimba degeaba – tot abuzivi si spagari vor ramane, iar lumea va muri in continuare in strada.

  19. In Grecia te amendeaza numai daca depasesti mult, nu cu 5-10 la ora ca la noi. In Grecia mai sunt si autostrazi si circuli repede si lejer, nu ca aici din sat in sat si cu gabori la pândă. Într-o vacanta in Grecia nici nu vezi polițiști.

  20. Soferii nu trebuie sa uite ca nu suntem singurele fiinte de pe sosea. De ce atitea pisici sunt omorite pe soselele din Romania ?Din lipsa de omenie !Nu se stie ca la viteze mari, riscul de accident este mult mai mare?
    Pina cind,vor muri fiinte nevinovate?Unii din soferi,nici macar nu opresc sa vada ce s-a intimplat.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.