Scandalul legat de ramele de metrou

Un adevărat scandal a izbucnit la S.C Metrorex S.A., între sindicate și administrație. Sindicatele acuză conducerea că ar fi cheltuit aproape 100 de milioane de euro pentru noi vagoane de metrou care nu ar încăpea în mai multe stații din cauza dimensiunilor mai mari. Administrația, în schimb, dă asigurări că nu ar exista probleme.

Metrorex a aruncat 97 de milioane de euro, fără TVA, pe 16 vagoane de metrou care nu pot fi folosite. Mai exact, noile garnituri au dimensiuni mult mai mari decât cele existente acum în circulaţie, iar când ajung în anumite staţii lovesc peroanele, scrie antena3.ro.

S-a găsit şi soluţia. Acum, urmează o operaţiunea de lărgire a peroanelor, explică sindicaliştii de la Metrorex.

Peroanele tuturor celor 14 staţii de pe Magistrala II de metrou (Berceni – Pipera – n.r.) trebuie modificate, deoarece noile trenuri comandate de administraţia Metrorex sunt mult prea late pentru a putea circula, a anunţat, miercuri, Ion Rădoi, preşedintele Unitatea Sindicatului Liber din Metrou (USLM), potrivit Agerpres.

Directorul Metrorex susţine că s-a ţinut cont de prevederile Standardului referitor la gabaritul vagonului de metrou din ediţia 1975. Contractul a fost încheiat în 2009 cu o firmă spaniolă.

Noile trenuri ar fi trebuit să circule pe magistralele bucureştene la sfârşitul acestei luni.

Directorul general al Metrorex SA, Aurel Radu, a precizat pentru ZIUAnews că „probele oficiale de verificare a gabaritului cinematic al noului tren de metrou s-au efectuat în comisia mixtă formată din reprezentanţi ai Metrorex, CAF şi Autoritatea Feroviară Română (AFER), în perioada 17-19.02.2014” şi „s-au constatat interferenţe cuprinse în intervalul 1-12 mm între gabaritul cinematic al trenului nou de metrou şi unele zone ale unor peroane din staţiile de metrou”.

Potrivit informaţiilor deţinute de ZIUAnews, cele 10 peroane care trebuie ajustate se află pe magistralele 1 şi 2, adică Distor 2- Pantelimon şi Berceni-Pipera. Astfel, pe magistrala 1, Dristor 2- Pantelimon, dintr-un număr total de 22 de staţii de metrou, respectiv 44 de peroane, s-au constatat interferenţe în lungime de 72 de metri în 5 staţii de metrou, respectiv la 7 peroane. Ca atare, Metrorex a trebuit să ajusteze, pe diferite lungimi, peroanele de la staţiile Piaţa Victoriei 2-10 m, Izvor-20 m, Piaţa Unirii 1- 10 m, Republicii-6 m şi Timpuri Noi-26 m. Pe cealaltă magistrală, Berceni-Pipera, dintr-un număr total de 14 staţii, respectiv 28 de peroane, s-au constatat interferenţe în lungime de 29 m în trei staţii de metrou, respectiv la trei peroane. Practic, s-au ajustat, pe o lungime de 18 m, peronul din staţia Berceni, pe 8 m cel de la Piaţa Romană şi pe 3 m în staţia Piaţa Victoriei 1.

Fostul director general al Metrorex, Gheorghe Udrişte, în prezent deputat PDL, declarase că „până la sfârşitului anului 2012 primul tren produs de CAF va intra în probe”.

Punctul de vedere al administrației:

”Referitor la articolul publicat pe site-ul www.ziuanews.ro cu privire la achizitionarea de catre Metrorex a 16 rame noi de dimensiuni prea mari pentru anumite statii de metrou, facem urmatoarele precizari:
 S.C METROREX S.A. a incheiat in anul 2011 un contract de achizitie a 16 trenuri noi de metrou cu firma CAF din Spania. Atribuirea contractului de achizitie s-a realizat in urma unei licitatii publice internationale la care au participat doi ofertanti CAF – Spania si Bombardier Transportation – Suedia; pretul oferit de firma CAF a fost de 97,012 milioane iar pretul oferit de firma Bombardier Transportation a fost de 117,595 milioane euro.
Pe toata perioada de derulare a contractului de achizitie (intocmire documentatie pentru organizarea procedurii de achizitie, a specificatiei tehnice, analiza si evaluarea ofertelor tehnice si financiare, avizarea documentatiilor tehnice de proiectarea a noului tren, analiza rezultatelor testelor statice, de tip si de serie) S.C. METROREX S.A. a fost asistata in calitate de consultant de catre asocirea Systra S.A. – Franta si Metroul S.A. – Romania.
Trenurile de metrou realizate de catre firma CAF au inceput sa soseasca la Bucuresti din luna decembrie 2013. In acest moment sunt receptionate preliminar 6 trenuri care se afla in diverse stadii de testare dinamica de tip/serie pe reteaua de metrou. Firma CAF a mai asamblat inca 4 trenuri la Atelierele Grivita din Bucuresti, acestea aflandu-se in diferite stadii de testare statica in locatiile Atelierelor Grivita.Trenurile de metrou sunt realizate cu respectarea tuturor normelor de proiectare si asamblare aplicabile pentru acest tip de tren iar dimensiunile acestora se incadreaza intocmai in gabaritul de libera trecere al trenului de metrou asa cum acest gabarit este precizat explicit in Instructia 314M/1997.
Asa cum s-a prezentat si in raspunsul catre www.ziuanews.ro, raspuns din care s-a citat numai partial, fiind inserate aprecieri nesustinute si tendentioase, nu au fost constatate interferente intre gabaritul static al trenului nou de metrou si infrastructura metroului si nici intre gabaritul cinematic al trenului nou de metrou si infrastructura metroului in zona tunelelor de metrou, a sistemului de alimentare cu energie electrica sau a instalatiilor de semnalizare.
Din acest motiv incepand cu data de 08.01.2014 s-au efectuat si se efectueaza in continuare atat ziua (pe distanta cuprinsa intre statia de metrou Dimitrie Leonoda – statia de metrou Aparatorii Patriei) cat si noaptea (alternativ pe intreaga distanta a magistralelor 1, 2 si 3) probe interne, teste de tip si de serie cu toate cele 6 trenuri aflate in locatiile Metrorex, fara a « lovi peroanele », asa cum nerealist se prezinta in materialul publicat pe site-ul www.ziuanews.ro.
De asemenea s-au prezentat foarte clar si explicit atat zonele unde au fost constatate interferente cuprinse intre 1 – 12 mm, intre gabaritul cinematic al trenului (gabarit cinematic care a fost simulat prin atasarea de piese de polistiren avand grosimi cuprinse intre 40 – 80 mm pe suprafata exterioara a trenului in punctele unde apar cele mai mari deplasari ale caroseriei trenului in timpul mersului) si marginea peroanelor la un numar de 10 peroane dintr-un total de 90, pe o distanta de 98 m dintr-un total de 951,2 m cat masoara lungimea tuturor peroanelor celor 45 de statii de metrou, cat si cauza principala de aparitie a acestor interferente care se datoreaza construirii unor peroane, la unele statii realizate pana in anul 1985, cu tolerante mai mari, in anumite zone ale acestora, fata de cotele stabilite prin “Instructia nr. 314M privind normele si tolerantele pentru constructia, reparatia si intretinerea caii de rulare la metrou, editia 1997”.
S.C METROREX S.A. asigura opinia publica si utilizatorii metroului bucuresten ca noile trenuri de metrou fabricate de firma CAF respecta intru totul normele tehnice impuse de standardele romanesti si europene aplicabile pentru acest tip de vehicul, se incadreaza ca si dimensiuni in limitele impuse de gabaritul de libera trecere al constructiilor existente in metrou asa cum acestea sunt foarte clar si explicit prezentate in “Instructia nr. 314M privind normele si tolerantele pentru constructia, reparatia si intretinerea caii de rulare la metrou, editia 1997” si vor fi introduse in circulatie imediat dupa efectuarea probelor de anduranta impuse prin contract, respectiv de parcurgere a 20.000 km de catre primul tren si a 2.000 km de catre celelalte trenuri fara calatori, in conditii reale de circulatie pe magistralele 1, 2 si 3, printre trenurile cu calatori.
Utilizarea noilor trenuri de metrou in serviciul comercial se va realiza numai dupa ce firma CAF va obtine Agrementul tehnic feroviar care se emite numai de catre Autoritatea Feroviara Romana (AFER) si care certifica faptul ca trenul corespunde tuturor cerintelor tehnice si de siguranta impuse de standardele romanesti si europene aplicabile pentru acest tip de vehicul.”

Există surse care susțin că întregul scandal ar fi fost provocat într-un mod artifical de mafia clienților Metrorex, adică aceia care s-au văzut cu contractele înjumătățite sau chiar pierdute.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.