De joi se va putea circula, aproape integral, pe DEx12 Craiova – Pitești, drumul așteptat de atâta vreme denumit și „Autostrada Ford Otosan“. Tronsonul 1 al Drumului Expres DEx12, zis și ”Autostrada Ford”, care leagă Craiova de Balș, va fi inaugurat, iar circulația pe cei 17,7 kilometri ai acestuia va fi deschisă publicului. Deși nu există o oră exactă anunțată, este de așteptat ca traficul să fie posibil cel mai devreme după ora 14:00, însă există riscul ca inaugurarea să se amâne până la lăsarea serii. În această perioadă, șoferii sunt încurajați să monitorizeze forumul nostru pentru ultimele informații.
Un termen devansat cu aproape 4 luni și fără întârzieri birocratice
Inaugurarea acestui tronson vine cu o surpriză plăcută, fiind realizată cu aproximativ trei luni și jumătate înainte de termenul contractual stabilit pentru martie 2025. Mai mult, acest proiect a fost finalizat cu 5 zile mai devreme decât estimările noastre făcute pe 16 noiembrie. Este un exemplu clar de eficiență și de respectare a termenelor, o realizare care depășește așteptările multora dintre noi.
Acesta este un succes important pentru antreprenorul turc Ozaltin și partenerii români ai acestuia, Strade Bauunternehmung (în asociere cu Mineralport) și Visio, care au preluat proiectul după rezilierea cu Tirrena Scavi. Contractul a fost semnat pe 8 august 2023, iar ordinul de începere a fost emis pe 12 septembrie 2023, având ca termen de finalizare 18 luni pentru execuția lucrărilor, fără faza de proiectare. Deschiderea de astăzi este rezultatul unei munci susținute, fără extensii de timp și fără întârzieri birocratice.
Modificări importante în zona Craiova
În ciuda deschiderii tronsonului, șoferii trebuie să fie atenți, mai ales în zona nodului Craiova. Deși tronsonul 1 va fi complet operațional, pasajul peste Centura Craiova (DN65F), care ar fi trebuit să asigure o conexiune rapidă, nu va fi deschis încă. De asemenea, mai multe străzi din apropierea acestui nod vor suferi modificări semnificative, ceea ce va afecta traficul din zonă. Pentru detalii suplimentare, recomandăm consultarea comunicatului oficial emis de Primăria Craiova.
Deschiderea parțială a Tronsonului 4 DEx12 – Colonești – Podu Broșteni
Astăzi, nu doar Tronsonul 1, dar și o parte din Tronsonul 4 al DEx12 va fi dată în circulație. Vor fi deschiși aproximativ 19 kilometri din cei 31,81 kilometri ai tronsonului care leagă nodurile Colonești și Podu Broșteni (DN65A). Deși și în acest caz deschiderea este estimată cel mai devreme după ora 14:00, lucrările vor continua până la finalizarea întregii secțiuni. Acest tronson a fost contractat cu UMB în 2021, iar lucrările au început în noiembrie același an. Inițial, termenul de finalizare era noiembrie 2024, dar, având în vedere progresul rapid, deschiderea parțială este un semn clar că proiectul va fi livrat în termen.
Ultima secțiune DEx12 – Albota/Podu Broșteni și A1
În ceea ce privește ultima secțiune a Drumului Expres DEx12, care leagă Albota/Podu Broșteni de Autostrada A1, aceasta nu va fi finalizată în 2024, așa cum se spera inițial. Autoritățile estimează că acest tronson va fi inaugurat în primăvara anului 2025, cu o posibilă deschidere în aprilie sau mai, în funcție de condițiile meteorologice și de progresul lucrărilor.
Record național de deschideri de drumuri
Un alt aspect notabil al acestui an este performanța constructorilor români și internaționali, în special UMB, care au reușit să deschidă 60,74 kilometri de autostradă și drum expres într-un singur an calendaristic. Acesta reprezintă un record național, demonstrând capacitatea acestor constructori de a respecta termenele și de a livra lucrări de infrastructură la cele mai înalte standarde.
România înregistrează un total impresionant de kilometri inaugurați în 2024
Până la finalul anului, România va inaugura un total de 114,67 kilometri de autostradă și drum expres, iar la nivel național, rețeaua de autostrăzi și drumuri expres aflate în exploatare va ajunge la 1189,77 kilometri. Aceste realizări subliniază progresele semnificative în infrastructura rutieră a țării, deși mai sunt încă multe lucruri de făcut pentru a construi o rețea de transport complet modernizată.
Concluzie
2024 se dovedește a fi un an de succes pentru infrastructura rutieră din România. Inaugurarea Tronsonului 1 al DEx12 și a unei părți din Tronsonul 4, recordul de kilometri inaugurați de UMB și progresul continuu în realizarea drumurilor expres și autostrăzilor reflectă angajamentul autorităților și constructorilor de a îmbunătăți infrastructura națională. Aceste realizări oferă un semnal pozitiv pentru viitor, demonstrând că, în ciuda provocărilor, România poate deveni un lider regional în domeniul infrastructurii rutiere.
târziu și prost. Bine ca se mai face totuși ceva.