Spectacole încântătoare cu mari regizori, coregrafi, balerini şi nume strălucitoare ale liricii, pe scena ONB

Iubire nesfârșită (Opus 73) și ,,Le Sacre du Printemps

Opera Națională București prezintă miercuri, 23 mai 2018, ora 18:30 spectacolul de balet ,,Iubire nesfârșită (Opus 73) de Ludwig van Beethoven și „Le Sacre du Printemps” de Igor Stravinsky. Regia și coregrafia poartă semnătura lui Renato Zanella. Scenografia a fost creată de arhitectul Octavian Neculai, iar la pupitrul dirijoral se va afla maestrul Tiberiu Soare.

Pentru acest spectacol coregraful și regizorul Renato Zanella a venit cu o concepție modernă, după cum însuși mărturisea:

Dragă public spectator al Operei Naționale București,

Sunt încântat să vă prezint noul nostru spectacol de balet dedicat celor doi giganți ai istoriei muzicii: Ludwig van Beethoven și Igor Stravinsky.

Aceste lucrări create pentru Wiener Staatsoper, pe când eram directorul baletului și coregraf șef, vor fi prezentate într-o formă revizuită. Inspirația puternică pe care am primit-o de la balerinii Operei Naționale București și noua concepție scenografică a lui Octavian Neculai m-au ajutat să aduc creația mea cu un pas mare mai în față.

OPUS 73 (Iubire Nesfârșită)

Concertul de pian Nr. 5 în E major, Opus 73, de Ludwig van Beethoven, cunoscut lumii și sub numele de Concert Imperial, este o capodoperă. Concepția sa, fluiditatea, forța, echilibrul, maturitatea și inspirația, au făcut ca ultimul concert de pian pe care l-a scris să fie un punct de referință în universul muzical.

Această coregrafie este un omagiu pentru compania de balet a Operei Naționale București, o companie cu o puternică bază clasică și cu un potențial formidabil în toate formele de dans.

Concertul de pian, care este divizat în Allegro în E major, Adagio în B major şi Rondo: Allegro dar nu foarte mult în E major, nu urmărește un fir narativ.

Există urma unei posibile dedicații lui Napoleon și măreției sale, iar titlului i-a fost adăugat de către un editor englez, Baptist Cramen, Opus 73. Cu siguranță există elemente maiestuoase în această muzică și o măreție unică, dar și o sensibilitate incredibilă pe care o putem găsi în a doua mișcare.

Personal, consider că adagio este o scrisoare de dragoste către persoana iubită. Șapte note care pot crea un univers de sunete, cinci poziții care pot crea un univers al mișcării. Muzică, dans și respect, despre aceste elemente este vorba in creația mea, Opus 73.

Le Sacre du Printemps

Igor Stravinsky a fost un revoluționar care a împins limitele creației muzicale. Le Sacre du printemps este unul dintre exemplele majore. Cu premiera pe care a avut-o pe Champs Elysees în 1913, a provocat o schimbare radicală în dans și în istoria compoziției dansului. Interpretarea mea a fost inspirată de războiul din Iugoslavia, timpuri grele pentru întreaga europă. Personal, am fost marcat de complexitatea contextului etnic și religios, și mai ales, de brutalitatea conflictului”.

Distribuția spectacolului din 23 mai:

Iubire nesfârșită OPUS 73 de Ludwig van Beethoven

Cristina Dijmaru – Ovidiu Matei Iancu

Mihaela Soare – Bogdan Cănilă

Lorena Negrea – Robert Enache

Andra Ionete – Valentin Stoica
Ada Gonzalez – Sergiu Dan

Greta Niță – Egoitz Segura

Cu participarea extraordinară a pianistului Toma Popovici

Le Sacre du Printemps de Igor Stravinsky

Alexandra Gavrilescu (debut) – Ovidiu Matei Iancu

Bogdan Cănilă – Andrada Pătrânjel (debut)

Valentin Stoica – Lorena Negrea

Sergiu Dan – Adina Manda

 Cu participarea Orchestrei și Ansamblului de Balet
Opera Națională București

Soprana Dragana Radakovic, invitată în „ Nabucco”

Joi, 24 mai, începând cu ora 18:30, sunteţi invitaţi la spectacolul Nabucco de Giuseppe Verdi, în regia lui Hero Lupescu, scenografia George Doroşenco, coregrafia Doina Andronache, asistent de regie Cristina Costescu, maestru de cor Daniel Jinga. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Mihnea Ignat – invitat.

Pentru această reprezentație publicul spectator o va putea urmări în rolul Abigaille pe soprana de origine sârbă Dragana Radakovic.

Spectacolul Nabucco este una dintre cele mai longevive creații din istoria Operei Naționale București. Pentru această producție, regretatul regizor Hero Lupescu, unul dintre cei mai apreciați creatori de spectacole din istoria teatrului liric românesc, obișnuit să lucreze cu ansambluri mari, a reușit să dea o personalitate deosebită Corului, transformându-l într-un singur personaj, la fel cum era perceput rolul său în teatrul antic.

Premiera operei pe scena bucureșteană în luna octombrie a anului 1987, a reprezentat un act revoluționar din partea artiștilor de atunci ce a reușit să transceadă în timp, rămânând în repertoriu vreme de 30 de ani.

Spectacolul pentru copii „Flautul fermecat”

Studioul Experimental în Artele Spectacolului Muzical „Ludovic Spiess” din cadrul Operei Naționale București prezintă sâmbătă, 26 mai, începând cu ora 11:00, spectacolul Flautul fermecat de W.A.Mozart.

Realizatorii spectacolului Anda Tăbăcaru regie, Smaranda Morgovan conducere muzicală, Adriana Urmuzescu scenografie – invită micii spectatori într-un univers plin de culoare, fascinant, cu personaje pe care, cu siguranță, le vor îndrăgi. Muzica încântătoare a lui Mozart, melodiile pline de inspirație îi vor însoți în această poveste minunată – la pian Anatol Rogut, la flaut Nicoleta Amzulescu, la celestă Maria Paladi. Participarea Corului de copii al Operei Naționale București va aduce ineditul în desfășurarea acțiunii, însoțind permanent personajele operei mișcarea scenică Ileana Sora.

Capodopera mozartiană a fost adaptată pentru copii, subiectul operei putând fi interpretat, datorită originalității sale și muzicii fermecătoare, ca un basm plin de învățăminte în care se confruntă adevărul și minciuna, curajul și lașitatea, Întunericul și Lumina, prietenia și trădarea.

Opera în două acte Flautul fermecat a avut premiera la Viena, la Freihaustheater, un teatru popular, în anul 1791. Libretul lui Emanuel Schikaneder a fost inspirat de povestea Lulu de Liebeskind, publicată în colecţia de poveşti orientale Dschinnistan în 1786. Lucrarea este considerată cea mai bună creaţie a genului singspiel, operă comică de origine germană care, în loc de recitativ (dialog cântat), foloseşte dialogul vorbit. Flautul fermecat este una dintre cele mai apreciate şi cântate opere din lume. Prima montare a fost regizată şi dirijată de compozitorul însuşi şi a avut un succes răsunător. Autorul libretului a fost interpretul rolului Papageno. În anul 1792, la un an de la premiera absolută, dar şi de la moartea lui Mozart, se sărbătoreau deja 100 de reprezentaţii.

Opera „La Bohème” de Giacomo Puccini

Opera Națională București prezintă sâmbătă, 26 mai, începând cu ora 18:30, spectacolul La Bohème de Giacomo Puccini, în regia lui Ionel Pantea. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Dejan Savic – invitat.

Pentru această reprezentație publicul spectator îl va putea urmări în rolul Rodolfo pe tenorul Remus Alăzăroae – invitat.

Spectacolul de pe scena Operei Naționale București este construit ca o frescă de epocă, dar fără a respecta perioada în care au plasat acțiunea libretiștii, adică prima jumătate a secolului XIX- lea. Convins de faptul că, pentru această operă, Puccini s-a inspirat din propriile experiențe ale anilor de studenție, regizorul Ionel Pantea și echipa sa de creație au mutat acțiunea peste câteva decenii, către finalul secolului, în Parisul anilor 1880-1890.

Astfel, scenografii Ștefan Caragiu și Liliana Cenean au recreat cu fidelitate atmosfera Cartierului Latin din această perioadă, cu celebra cafeanea „Momus” și vânzătorii ambulanți de pe străzile orașului, imaginea unei mansarde întunecate, adăpost pentru artiștii vremii, zorii unei zile aproape de bariera Parisului etc. Practic, spectacolul este o producție tradițională de operă, cu accent pe adevărul istoric și pe interpretarea personajelor, așa cum le-au dorit autorii. Personajele din La Bohème retrăiesc astfel pe scena Operei Naționale București realitatea crudă dată de statutul tinerilor artiști în epoca lui Puccini, dar din care ei reușesc să evadeze uneori prin creație, iubire și vis.

Regizorul Ionel Pantea mărturiseşte: „Cred că este opera cea mai iubită și mai des reprezentată din creația pucciniană. Am dorit o operă pe bune, convingătoare și vie, făcută cu noimă și armonie, cultivând spontaneitatea, naturalul ca valoare, care să pună în fapt visele echipei. Doresc acestui spectacol să-i bucure pe bucureșteni și nu numai, astfel încât să savureze timp îndelungat această producție”,

Spectacol aniversar dedicat sopranei Maria Slătinaru-Nistor

Duminică, 27 mai, începând cu ora 18:30, nu rataţi Cavalleria Rusticana & Pagliacci de Pietro Mascagni – Ruggiero Leoncavallo, spectacol aniversar dedicat sopranei Maria Slătinaru – Nistor. Regia poartă semnătura lui Ion Caramitru, scenografia a fost creată de Viorica Petrovici, iar conceptul light design-ului îi aparține lui Chris Jaeger. La pupitrul dirijoral se va afla maestrul Adrian Morar – invitat. Corul Operei Naționale București va fi pregătit de către Daniel Jinga.

Cu o carieră națională și internațională de excepție, Maria Slătinaru – Nistor a cucerit întreaga lume a artei lirice prin glasul său inconfundabil și expresiv, cu o măiestrie vocală greu de egalat.

Debutul pe scena Operei Naționale București a venit în anul 1969 cu rolul Elisabetta de Valois din Don Carlo de Giuseppe Verdi, iar de-a lungul carierei a interpretat roluri precum Leonora din Trubadurul și Aida din Aida de Giuseppe Verdi, Margueritte din Faust de Charles Gound, Floria din Tosca și Mimi din Boema de Giacomo Puccini, Liu din Turandot de Franco Alfano și Giacomo Puccini, Leonore din Fidelio de Ludwig van Beethoven, Maddalena din Andrea Chénier de Umberto Giordano, Sieglinde din Walkiria de Richard Wagner, Santuzza din Cavalleria Rusticana de Pietro Mascagni, Prima Doamnă din Flautul fermecat de Wolfgang Amadeus Mozart, la care se adaugă roluri din opere românești precum Hamlet de Pascal Bentoiu sau Ecaterina Teodoroiu de Emil Lerescu.

Impresionantul ecou al celebrei soprane s-a împlinit prin prisma carierei internaționale ce s-a desfășurat în paralel cu spectacolele din țară. Cu un repertoriu constant îmbogățit, Maria Slătinaru – Nistor și-a însușit statutul de star internațional pe cele mai mari scene ale lumii precum Metropolitan Opera din New York, Grand Opera de Paris, Opera din Montreal, Operele din Berlin, Hamburg, Zurich, Palermo, Avignon, San Francisco, Dallas, Teatrul La Fenice din Veneția și multe altele.

Rolul Floriei din Tosca lui Puccini a devenit un port-stindard al artei Mariei Slătinaru – Nistor, interpretat de aproape 300 de ori atât în România cât și pe scenele din întreaga lume; rol pe care l-a considerat cea mai semnificativă realizare interpretativă a sa.

I-a avut ca parteneri pe cei mai importanţi solişti ai scenelor pe care a cântat: Amintim numai pe tenorii Carlo Bergonzi, Giuseppe Giacomini, Giacomo Aragall, Franco Bonisolli, Nicola Martinucci, Luis Lima, Carlo Cossutta, James King, Peter Hoffmann, Vasile Moldoveanu, Giorgio Merighi; pe baritonii Gabriel Bacquier, Giuseppe Taddei, Piero Cappuccilli, Matteo Manuguerra, Juan Pons, Giorgio Zancanaro, Ingvar Wixell şi pe başii Theo Adam, Matti Salminen, James Morris. De-a lungul impresionantei sale cariere a evoluat alături de nume sonore românești precum Ludovic Spiess, Eduard Tumagian, Nicolae Herlea și David Ohanesian.

Celebra soprană a obținut premii precum cele de la Concursul Internațional „Piotr Ilici Ceaikovski” – Moscova (1966), Concursul Internațional de la Toulouse – Franța (1967), Concursul Internațional „George Enescu” (1967), Concursul Internațional de la s’Hertogenbosch – Olanda (1969), Concursul Internațional de Canto „Francesco Vinas” – Barcelona (1969), precum și Premiul ,,Glorie în Arta Lirică” (Uniunea Criticilor Muzicali), Medalia ,,George Stephănescu” (Opera Națională București).

Președinția României i-a acordat Ordinul Național ,,Steaua României” în grad de ofițer și Ordinul ,,Meritul Cultural” în grad de Comandor, categ. D, ,,Arta Spectacolului”, iar Universitatea de Arte „George Enescu” din Iaşi i-a acordat înalta distincţie de Doctor Honoris Causa.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 3
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.