Autoritatea de Reformă Feroviară (ARF) consideră că studenţii trebuie să beneficieze de reducerea în cuantum de 90% la călătoriile cu trenul începând chiar din 3 septembrie, considerând că legea este foarte clară în ceea ce priveşte drepturile stabilite şi canalul de plată a facilităţilor.
„În urma consultării juriştilor proprii şi a unor avocaţi, noi, la ARF, ne menţinem opinia că studenţii trebuie să beneficieze de reducere de mâine, în cuantum de 90%. Legea este foarte clară privind drepturile stabilite şi canalul de plată a facilităţilor, normele, sunt doar pentru a clarifica tipurile de documente cerute şi modul de verificare şi arhivare. Sperăm ca toţi operatorii să aplice legea încă din prima zi”, spune ARF.
Autoritatea citează art. 128 din Legea 199/2023, potrivit căruia „(3) Studenţii înmatriculaţi la forma de învăţământ cu frecvenţă în instituţiile de învăţământ superior acreditate beneficiază de tarif redus cu 90% pe mijloacele de transport local în comun, transportul intern auto, cu metroul, precum şi pentru transportul intern feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a şi naval, pe tot parcursul anului calendaristic, până la împlinirea vârstei de 30 de ani. Studenţii cu unul sau ambii părinţi decedaţi, precum şi studenţii proveniţi din centre de plasament sau care au fost în plasament la familia extinsă, substitutivă sau la asistent maternal, potrivit prevederilor art. 64 alin. (1) din Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, beneficiază de gratuitate pentru aceste categorii de transport. Normele metodologice privind transportul cu metroul şi trenul sunt adoptate prin hotărâre a Guvernului. (4) În vederea asigurării reducerii/gratuităţii pentru studenţi, finanţarea cheltuielilor pentru transportul cu metroul şi feroviar, la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, se asigură din bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii. (5) Studenţii cetăţeni români înmatriculaţi la instituţii de învăţământ în străinătate la forma de învăţământ cu frecvenţă beneficiază pe teritoriul României de tarif redus cu 50% pentru transportul feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a, şi naval, pe tot parcursul anului calendaristic, până la împlinirea vârstei de 30 de ani, cu prezentarea unui carnet/card studenţesc valabil pentru acel an universitar”.
În plus, la art. 14. (4) se stipulează că „prin derogare de la prevederile art. 66 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, instituţiile de învăţământ superior de stat sunt autorizate, prin prezenta lege, să redistribuie creditele bugetare din soldul la finanţarea de bază, sumele rămase neconsumate şi reportate din anii precedenţi pentru obiective de investiţii noi, sumele rămase necheltuite din investiţii finalizate, pentru obiective de investiţii noi, pentru obiective de investiţii în continuare, precum şi alte cheltuieli de natura investiţiilor. Sumele rămase în sold, pentru facilităţi de transport pentru studenţi, subvenţii pentru cămine-cantine şi sumele pentru bursele studenţilor neridicate în termen pot fi utilizate în anii următori pentru acordarea de burse pentru studenţi, precum şi alte cheltuieli de natura investiţiilor pentru infrastructura de cămine, cantine, pentru susţinerea activităţilor centrelor pentru consiliere şi orientare în carieră”.
„Nu este normal ca, în calitate de prestatori de servicii publice, să ne jucăm cu dreptul unor oameni la deplasare. Să îi punem pe studenţi să plătească biletul întreg, într-o perioadă în care aceştia îşi încheie vacanţa sau trebuie să se deplaseze pentru examene, găsirea unui loc la cămin, înseamnă să nu înţelegem ce înseamnă responsabilitatea asumată la semnarea contractelor de servicii publice cu statul român. Sperăm ca studenţii să-şi găsească un loc în trenuri şi să nu fie încurajaţi să dea bani la ‘naş’ ca să poată merge totuşi mai convenabil”, a declarat şeful ARF, Ştefan Roşeanu.
Legitimaţiile de călătorie cu gratuitate/reducere la transportul pe calea ferată se vor elibera, începând cu data de 3 septembrie 2023, doar pentru elevi, urmând ca pentru studenţi acestea să fie disponibile după publicarea normelor metodologice aferente Legii învăţământului superior nr. 199/2023, a anunţat, sâmbătă, CFR Călători printr-un comunicat.
„CFR Călători informează că, începând cu data de 3 septembrie 2023, ora 00:00, vor fi abrogate, parţial, prevederile Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011, respectiv cele referitoare la facilităţile acordate studenţilor la transportul pe calea ferată, odată cu intrarea în vigoare a noilor acte legislative privind învăţământul valabile de la data de 3 septembrie 2023 – Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023 şi Legea învăţământului superior nr. 199/2023. Drept urmare, începând cu data de 3 septembrie 2023, ora 00:00, se vor elibera legitimaţii de călătorie cu gratuitate/reducere la transportul pe calea ferată doar pentru elevi, urmând ca pentru studenţi acestea să fie disponibile după publicarea prin Hotărâre de Guvern a normelor metodologice aferente Legii învăţământului superior nr. 199/2023”, se menţionează în comunicat.
De asemenea, Softrans a anunţat, pe site-ul său, că „începând cu data de 03.09.2023 intră în vigoare Legea 199/2023 privind acordarea de noi facilităţi studenţilor. Din cauza faptului că pentru legea mai sus menţionată nu există norme metodologice, începând cu data de 03.09.2023 se suspendă eliberarea legitimaţiilor de călătorie cu reducere/gratuitate pentru studenţi. Studenţii ce au achiziţionat în avans legitimaţii de călătorie vor beneficia de reducerea acordată”.
O poziţie similară a fost exprimată şi de Astra Trans Carpatic, care a anunţat printr-un comunicat că „începând cu data de 03 Septembrie 2023, ora 00:00, eliberarea legitimaţiilor de călătorie cu reducere pentru studenţi se va face după publicarea prin Hotărâre de Guvern a normelor metodologice referitoare la transportul studenţilor pe calea ferată aferente Legii învăţământului universitar 199/2023”.
Studenții,
facuti SCLAVI LA BUGET!
90% reducere=vor plati mai tarziu,
la niste camatari internationali,
multinationali
mai capabili…..
Numescu spune:
3 septembrie 2023 la 18:44 ––––Lasa bautura sau daca tragi ceva pe nas si priveste adevarata realitate ! Nu va pleca nici-un student la cules sparanghel sau capsuni pt. ca trebuie sa isi plateasca biletul de trem !
In Romania euducata guvernul de semidocți începe prin a amenda studenții. Bineînțeles că dulapul puturos de la Cotroceni nu are reacție și se întreba de ce se întâmplă așa în colonia eșuată Romania. Ciolacu bineînțeles că nu vede nu aude el e cu pensiile speciale. Spurcați conducători avem, sa ne trăiască?
Gipane la milițiile de tot felul nu Sint o problema
Sa platim noi biletele de tren ale acestor hojmalai? Talharilor!
cu conceptia voastra de genii neintlese alungati studentii la sparanghel,cu:
„autostrazi”/”strazi” de smoala,focare de infectie =curatate cu apa peste jeg,,,,, pepiniere alaturi de cartierele de blocuri ceausiste cu scarile EGAL SLINOASE,patinoare!
de parca nu ati trecut prin pandemii sa invatati cate ceva ,,
voi GENII NEINTELESE, „truda poporului roman” (:D) sclipiti de genialitate pana va vedem la stiri bubuiti de explozii …
asa ca un bilet gratuit ptr un student ,intr-un vagon ostil vietii(caldura,neaerisit,cu geamuri deschise sa intre pulberea starnita de vant sau curentii pe care ii produce trenul,incepand de la locomotiva care pierde ulei pe sine)
nasol ha???
ce mai spui EINSTEINESCULE? 😀
34 de ani ai luat-o in brate,te-ai obisnuit cu rahatul sub nas,vei continua tu si rudele tale inca 100 ani si indiferent ce firimitura de ceva bun ti se va intampla ,nu vei intelege,ptr ca rahatul de sub nas ti-a spulberat sperantele 😀
Studentii primesc scutire pt. barurile de fite sau discoteci ,unde merg de obicei, sau numai pe tren ?
inainte de 1990,studenții beneficiau de abonamente lunare(pt.cei casătoriți),ori cu 5 călătorii pe lună,cu reducere(nu se 5o%)pentru cei cu domiciliul stabil,până la 100km,față de localitatea unde era amplasată unversitatea și numai in baza unei adeverințe lunare eliberată de universitate.Atunci invațau carte și erau prezenți la cursuri.In prezent o mare parte din studenți,străbat țara în lung și-n lat,indiferent de zi sau vacanță,în excursii,festivaluri,etc.Trebuie stopat fenomenul.
Diaspora cotizeaza in tara?de ce au drept de vot la alegerile din tara?de unde nu stiu ca voteaza la misto?
@Popa Manda: 6 dus plus 6 intors au doar pensionarii si angajatii cfr dar platesc anual o taxa dedpentru vreo 200-250 lei pentru a primi acest carnet, si tot nu e gratuit, si tot nu circula cand au chef pe unde vor, e limita la 6 dus si 6 intors, au muncit, contribuit si platesc taxa anuala, putorile cu drept alocat de politicieni, desi au putere de munca, nu muncesc si nu contribuie la bugetul statului.
Teminaţi odată cu pomenile de orice fel.Veterani care nici nu se născuseră,studenţi,elevi, pensionari, revoluţionari ş.a.Toată lumea să plătească.Pomenile nu duc la nimic bun.Unii ajung să creadă că aşa e normal.Nu,nu e normal deloc.
suntmulti navetisti care, pentru a beneficia de transport gratuit se inscriu la invatamantul universitar fara frecventa si o lalaie asa pana la varsta de 30 de ani.gg
Clasicii marxist – leninismului au formulat principiile de repartitie in socialism si comunism, astfel:
In socialism repartitia se face ”CONFORM CU CANTITATEA, CALITATEA SI IMPORTANTA SOCIALA A MUNCII DEPUSE”.
IN COMUNISM, SOCIETATEA VA PRIMI DE LA FIECARE DUPA POSIBILITATI SI LE VA DA DUPA NEVOI.
In capitalismul original romanesc, ce principiu ati zice ca se aplica in mod preponderent ?
Cel din socialism sau cel din comunism ?
ia sa dau o fuga pana la mamuca la Suceava,imi da 100 lei si doua borcane cu zacusca!
Auzi braul…Asociatia de Reforma Feroviara!!!!!!!…transport gratuit pana la 30 de ani, cica asa e drept!!!…NU, drept este FARA gratuitati pentru persoanele apte.
Pe relatia Galati Brasov, o ruta foarte solicitata, sunt vagoane supraetajate cu un nivel de calitate scazut pt. o cursa avand lungimea 320 km. Pretul calatoriei nu este mic pentru veniturile din Romania, 90 de lei/segment. Se urca langa tine niste liceeni obraznici care mai vorbesc si indecent cateodata si care circula gratis pe banii din impozitul tau. Acum vor circula si studentii aproape gratis si sa vezi aglomeratie pe trenuri. Sa revenim cu picioarele pe pamant, sa nu gandim electoral, sa acordam maxim 12 calatorii gratuite/subventionate pt elevi/studenti si sa incercam sa avem un proiect de tara pentru transportul de calatori pe calea ferata. Sa stabilim( la nivel de strategie de transport la nivel de tara) cu ce tipuri de locomotive vom tracta vagoanele si cu ce tip de vagoane vom circula in urmatorii 20 de ani.
In ultima vreme locomotivele se defecteaza frecvent si nu mai exista piese de schimb pentru ele.
In concluzie „mocangeala totala ” nu trebuie admisa de catre cei care platesc impozite.
Pentru toti aurolacii care-i pupă în cur pe studenți…în germania,franța italia, anglia, olanda…etc…pot călători gratis cu trenul?…aud?…
Astea sunt drepturi capatate peste noapte, normal, doar cei care sunt la zi si nu depasesc varsta de 18 ani au gratuitate, cei dupa 18-25 ani pret la jumatate pentru ca, nu au avea drepturi fara a contribui la bugetul statului! Pana acum, orice elev fie si la 45 ani avea gratuitate ca era elev fie si la seral sat fara frecventa! Sa facem diferenta intre a contribui la propriile drepturi si ai limitat totul prin lege, si, drepturi capatate politic la care nu ai contribuit cu niciun leu dar ai liber la a circula oriunde, oricand indiferent de pret doar gratuit! Asta da lege politica pentru capatari drepturi=escrocherie prin lege.
Nu dăm facilitați pentru Studenți că nu avem nevoie de ei dăm gratuități pentru Ucrainieni că ei sunt viitorul nostru.
Politicianul român, cu portofoliu de HOȚ, dă cu mână largă, că doar nu dă de la el, încurajând TRÂNTORUL să fie trântor prin lege până la 30 de ani. Politicianul român este principalul TRÂNTOR şi cel mai „de seamă” TRADĂTOR al intereselor ROMÂNIEI şi ROMÂNILOR. Pâna nu se vor ridica în politica oameni iubitori de ȚARA lor, prețuind MUNCA şi respectându-i pe cei ce trudesc zi de zi, totul este o zădărnicie și o neputință de a viețui deasupra BĂLĂRIILOR. POLITICIANULE, oricare e fața ta, așa cum ni te arăți, NU TE VREM, căci tu eşti BURUIANA cea stricăcioasă!
Vrem ROMÂNI INDEPENDENȚI, inteligenți, harnici, cu inimi care bat pentru ȚARĂ!
Sandule, Nu sunt 6 calatorii dus-intors, sunt numai 3 !!! 6 sunt cu totul !!!
Nu trebuie nicio scutire pentru studenți fiindcă sunt majori și după ce statul cheltuie o grămadă de bani cu ei, își pun plama-n cur si pleacă la sparanghel! Aici sunt banii fraierilor de romani care muncesc pentru studenți!
In afara tarii mafia imobiliara a creat de la oamenii simpli (cazul nostru) o adevarata industriede inchirieri apartamente si controleaza preturile prin monopol colectiv ,preturi foarte ridicate!
Acest fenomen vad ca se contureaza si la noi,nu toti care au blocuri si inchiriaza apartamente sudentilor sunt toti romani!
Cum caracatita drogurilor incearca sa acapareze piata, pe un stat care va fi curand schenghen, mafia imobiliara „stoarce” de bani seriosi un student,vai de capul lui,intr-o tara bananiera!
Si cum sa mai aiba bani de tren daca e vai de capul lui si abia ii raman de mancare?(exceptand clasa mijlocie ,tipul de student cu alcool,prafuri in bot )
Faciltati pedte facilitati si dupa aia se duc sa muncească în Strainezia.
Sau suntem t@mp1t1 sau suntem trădători ai interesului Ro.
Art 1din constituție, toți suntem egali, niște panarame politice au inventat tot felul de scutiri.
Reducerea de 90 % PE TOT PARCURSUL ANULUI, pana la implinirea varstei de 30 (!!!) de ani = o prostuie fara margini !
Merg des cu trenul si nu sunt de acord cu acste supergratuitati pentru niste cetateni care n-au platit impozit in viata lor. Trenurile sunt aglomerate foarte mult din cauza elevilor si acum daca dam gratuitati si la studenti, omoram transportul pe calea ferata. Transportul pe calea ferata trebuie sa aiba standarde de calitate. Un pensionar care a contribuit toata viata are dreptul la 6 calatorii dus intors si un pustan care n-a munit nicaieri are dreptul n calatorii pe an. O tara care nu este bogata trebuie sa acorde facilitati in numar limitat.
selfie pe vagon!