Studiu: 44% dintre români observă transformări în sărbătorirea Paștelui

Cum se pregătesc românii în așteptarea sărbătorilor de Paște și în ce măsură comportamentele și nevoile acestora s-au schimbat comparativ cu studiul similar desfășurat anul trecut? Un studiu Reveal Marketing Research relevă date interesante. 

Conform rezultatelor studiului realizat de Reveal Marketing Research, 79% dintre români urmează să își petreacă Paștele acasă, în familie, în timp ce 24% menționează că se vor duce în vizită la rude.

Ca o tendință notabilă, se observă, potrivit autorilor studiului, o creștere semnificativă în procentul celor care doresc să călătorească, în țară sau în străinătate, cu ocazia Sărbătorilor Pascale, de la 11% (2023) la 16% (2024). De asemenea, se remarcă faptul că cei cu vârste cuprinse între 35-44 de ani sunt cei mai dornici să aleagă astfel de experiențe (21%).

În ceea ce privește persoanele în compania cărora se va petrece ziua de Paște, tradiția se păstrează, cei mai mulți români alegând să petreacă această sărbătoare în familie, alături de partenerul de viață (67%), copii (51%) sau părinți (46%).

Totodată, tinerii cu vârste cuprinse între 18-24 de ani sunt cei care  menționează în măsură semnificativ mai mare petrecerea sărbătorii alături de grupul de prieteni (41% vs. 27% total eșantion).

Despre însemnătatea Paștelui pentru români – între legături interpresonale cu cei dragi și tradiții culturale

Referitor la însemnătatea Paștelui pentru români, 32% dintre aceștia pun accentul pe conexiunea și comunicarea cu cei dragi, în timp ce 31% se concentrează mai mult pe tradiții și obiceiuri. Pentru 27% dintre respondenți, Paștele înseamnă o combinație echilibrată între legăturile interpersonale și tradiții.

Paștele este despre conexiuni interpersonale, 66% dintre respondenți menționând că există persoane dragi în viața lor care locuiesc în afara localității, cu care și-ar dori să petreacă Sărbătorile Pascale. Astfel că, cei mai mulți vor folosi tehnologia pentru a se simți mai aproape de cei dragi care sunt departe, transmițându-le urări de Paște prin mesaje text (62%) sau optând  pentru apeluri telefonice sau video (59%).

Simbolistica tradițiilor pascale este percepută diferit în rândul românilor, cei mai mulți (41%) considerând că acestea reprezintă o ancoră în trecut și o conexiune profundă cu familia și valorile fundamentale, în timp ce  pentru 32% aceste tradiții reprezintă o oază de liniște și tradiție într-o lume modernă tehnologizată excesiv. În aceeași ordine de idei, 18% susțin că tradițiile  pascale s-au estompat în timp, din dorința de a le adapta stilului de viață actual, atitudine mai des întâlnită în rândul celor cu vârste cuprinse între 35-44 ani (24%).

Conform studiului, in general, românii se simt confortabil să participe la activitățile pascale și să sărbătorească în mod tradițional (58%), acest sentiment de confort fiind mai pronunțat în rândul persoanelor mature, peste 55 de ani, în cazul cărora procentul ajunge la 65%.

Pe de altă parte, reprezentanții generației tinere, cu vârste între 18 și 34 de ani, declară într-o mai mare măsură că se simt presați să participe la anumite activități pascale, chiar dacă își mențin propriile preferințe (38% vs. 22% total eșantion), iar 11% dintre români simt că trebuie să facă compromisuri în ceea ce privește modul de sărbătorire a Paștelui.

44% dintre români observă transformări în sărbătorirea Paștelui în ultimii ani. Care sunt motivațiile?

44% dintre români au observat schimbări în modul în care sărbătoresc Paștele în ultimii ani, cu o creștere semnificativă în cazul tinerilor cu vârste cuprinse între 18-34 de ani (58%) și o rată mai mică în rândul persoanelor mature peste 55 de ani (32%).

Principalele motivații ce stau la baza acestor schimbări sunt dorința de a sărbători Paștele în afara agitației comerciale, într-un mod mai autentic și profund (39%), adoptarea unor obiceiuri mai simplificate și eco-friendly în celebrarea Paștelui, pentru a evita consumul excesiv (30%), și tranziția de la o abordare tradițională la una mai modernă în celebrarea acestei sărbători (22%).

Aruncând o privire în trecut, românii păstrează cu afecțiune cele mai intense amintiri legate de Sărbătorile Pascale din copilărie. Acestea includ mersul la biserică în noaptea de Înviere (56%), bucuria de a vopsi ouă împreună cu familia (43%), și momentele când familia se aduna în jurul mesei festive de Paște (42%).

În acest an, 75% dintre români planifică să participe la slujba de Înviere, în mai mare măsură femeile (77%) comparativ cu bărbații (72%).

67% dintre români intenționează să cumpere cadouri cu ocazia Paștelui, în special copiilor (64%) sau partenerei/ului de viață (60%)

În Săptămâna Mare, românii sunt în mod predominant entuziasmați, pregatirea pentru Paște fiind o ocazie minunată de a petrece timpul în familie (44%) sau încântați deoarece perioada de pregatire pentru Paște îi motivează să fie creativi (34%). De asemenea, există și categoria celor care se simt relaxați și liniștiți, având încredere că partenerul de viață se ocupă de toate aspectele pregătirilor pentru Paște, atitudine mai des întâlnită în rândul bărbaților (26% bărbați vs. 14% femei).

Tot din categoria pregătirilor pentru Paște, 67% dintre români intenționează să ofere cadouri în această perioadă, iar principalii destinatari vor fi copiii (64%), partenerul de viață (60%), părinții (40%) și prietenii (26%), neînregistrându-se schimbări semnificative în intențiile de a face cadouri comparativ cu anul trecut.

Ca tendință, reprezentanții Generației Z (18-24 ani) sunt mai înclinați să ofere cadouri părinților (79%) sau prietenilor (46%), în timp ce persoanele de peste 45 de ani oferă în mod predominant cadouri copiilor (76%).

Pentru cei mai mulți dintre români aspecte precum achiziționarea de cadouri, decorarea și prepararea mâncărurilor festive de Paște aduc un plus de bucurie și entuziasm acestei sărbători (33%). Pentru 28% aceste activități nu afectează în mod deosebit percepția asupra autenticității sărbătorii, în timp ce 21% consideră că acestea adaugă un farmec suplimentar, dar și că pot distruge autenticitatea  sărbătorii.

Studiul Reveal Marketing Research s-a desfăşurat online în perioada 18-24.04.2024 pe un eşantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu vârsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban si rural. Mărimea eșantionului a fost de 1003 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3.1% la un nivel de încredere de 95%.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Author

8 Comentarii

  1. Mai lasati-ne, iar spargeti usile de la spitalele de urgenta! Multa energie umana consumata, ptr nimic!

  2. Sărbătoarea de Paște nu e despre mâncare. Nu sunt atât de imbecil încât să dau pe un kg de carne de miel mai mult decât pe un kg de carne de vițel!

  3. @Un Român,

    Bineinteles ca nu e despre mancare, ci despre Invierea Domnului, un motiv de sarbatoare si bucurie pentru toata crestinatatea. Mielul are simbolistica lui, care nu trebuie neglijata. Problema e cu preturile la carnea de miel, care au atins cote astronomice. 60 de lei pulpa posterioara, cu tot cu capatana, este extrem de mult pentru foarte multi romani. Din carnea de vitel se poate face o ciorba dementiala, dar, pentru friptura, nu se compara cu cea de miel. Nu numai carnea de miel e scumpa, ci si organele de miel pentru drob, care au ajuns la 50 de lei / kg. Chestia e ca nici ficateii de pasare nu se mai gasesc…. Dar orice am pune pe masa, sa ne bucuram de Sfintele Sarbatori Pascale si de Saptamana Luminiata, ca pentru noi a Inviat Fiul lui Dumnezeu si al Omului, Iisus Hristos.

  4. … este ca multi romani renunta la miel din cauza preturilor exorbitante, de parca mielul ar fi fazan sau limbi de privighetoare……[Rumburak]

  5. cea mai buna carne de miel, este ceafa de pork la gratar , cu garnitura de mici ..!! asta mi-a recomandat Domnul !!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.