
Dacă e luni, e Teatru TV: “Insecte”, în regia lui Victor Ioan Frunză
TVR 2, TVR HD şi TVRplus.ro difuzează luni, 7 aprilie, de la ora 20.10, spectacolul „Insecte” după Čapek, un spectacol sub direcţia de scenă a lui Victor Ioan Frunză, realizat în colaborare cu Centrul Cultural pentru UNESCO „Nicolae Bălcescu”.
O echipă de cinci actori – George Costin, Adrian Nicolae, Alexandra Fasolă, Nicoleta Hâncu şi Sorin Miron – intră în jocul unei fabule contemporane, construind „un mister psihedelic muzical”, aşa cum a fost supranumit de creatorii săi. Universul fiinţelor mici este văzut prin ochii unui vagabond, care coboară la firul ierbii, printre gândaci, greieri şi scorpioni, apoi intră în lumea subterană a furnicilor.
„Este o călătorie iniţiatică a omului în moarte, într-o poveste despre fragilitate şi despre supravieţuire. […] Mărturisiri neaşteptate ale unor făpturi minuscule, pe care timp de o oră şi un sfert le vedem aşa cum putem presupune că ne vede Dumnezeu. Totul e perfect justificat de lupta pentru supravieţuire. Toată cruzimea, toate excesele. Şi totuşi, ce mare, ce implacabilă, ce duioasă şi odioasă micime”, spune Victor Ioan Frunză.
O călătorie iniţiatică
Adaptarea şi direcţia de scenă îi aparţin lui Victor Ioan Frunză, decorul, instalaţiile şi costumele poartă semnătura Adrianei Grand, iar universul spectacolului este însoţit de muzica originală a lui Tibor Cari. Light design: Victor Ioan Frunză. Redactor: Sînziana Miloşoiu.
Producător: Silviu Jicman.
Aflaţi în ce constă misterul acestui spectacol, cum arată lumea construită de către cei cinci actori în această piesă, dar şi care este aportul scenografiei şi al muzicii în transmiterea mesajului acestei fabule, detalii relatate chiar de directorul de scenă Victor Ioan Frunză:
„«Insecte», după un text de fraţii Čapek, este unul din rezultatele (al treilea) cercetării teatrale pe care am formulat-o la Centrul Cultural pentru UNESCO «Nicolae Bălcescu». Am lansat o iniţiativă de restabilire a valorilor de breaslă şi de căutare a unor forme artistice destinate publicului şi nu specialiştilor (urât gust ce bântuie Teatrul Românesc), am alcătuit o echipă excelentă de actori, o «trupă de elită», lipsită deocamdată de un nume, dar nu şi de o identitate artistică. De altfel, alegerea textului s-a făcut prin analiza şi votul tuturor membrilor echipei (actori, regizor, scenograf). Într-o perioadă de câteva luni s-au studiat câteva zeci de texte, iar la final s-a constituit o ierarhie, fiecare votându-şi opţiunea.
Scenografia inventivă este semnată de Adriana Grand
Povestea e simplă în această fabulă contemporană cu gângănii. Prin ochii tulburi ai unui vagabond se vede, ilustrată la firul ierbii, toată panoplia sufletului omenesc. Din lumea aeriană a fluturilor, Vagabondul coboară pe pământ, printre gândaci, greieri şi scorpioni, apoi intră în lumea subterană a furnicilor. Este o călătorie iniţiatică a omului în moarte, într-o poveste despre fragilitate şi despre supravieţuire”.
Actori, regizor, în tandem cu scenografa Adriana Grand şi cu Tibor Cari, compozitor, îndrăznesc „să aducă o poveste atât de mândră pe-aceste biete scânduri”, punând în operă un spectacol uşor ca o adiere, din care răzbate cu precizie metronomică, îngheţând zâmbete, ridicolul Omului. Opera poartă menţiunea „Mister psihedelic muzical”, şi, mai în glumă, mai în serios, cei trei creatori sunt responsabili, în ordine, de fiecare termen – Frunză a purtat textul în cheia unui mister, Grand l-a îmbrăcat în haina psihedelicului, Cari l-a făcut necruţător, punându-l pe muzică. „Mister” în sensul misteriilor medievale – în care Raiul, Iadul şi Purgatoriul erau înfăţişate naiv, iar categorii etice, păcate şi virtuţi, erau reprezentate explicit, fără subtilitatea expresiei ce avea să caracterizeze teatrul de mai târziu. Lăcomia era actorul care purta pancarta pe care scria „Lăcomie” şi nu era nevoie de alte mijloace. Era importantă parabola, aşadar se foloseau personaje instantaneu lizibile. Aşa funcţionează şi această frescă a sufletului, în care fiecare personaj este o tuşă de culoare într-o policromie a păcatelor umane.
Insectele, făpturi minuscule, fragile
Trupa articulează remarcabil această parabolă a vremurilor noastre, prin vocile când firave, când necruţătoare, ale unor gângănii. Un număr de virtuozitate deopotrivă artistică (întrucât personajele sunt lucrate cu migala şi cu aplombul pe care numai o uriaşă curiozitate de a pătrunde dincolo de suprafaţa rolurilor, în cotloanele ascunse ale sufletului omenesc, o poate da), şi tehnica (schimbările de costume şi de caracter efectuându-se „la secundă”). Actorii (George Costin, Alexandra Fasolă, Nicoleta Hâncu, Sorin Miron & Adrian Nicolae) sunt, pe rând, în prim-plan şi în corp-ansamblu, alcătuind o lume colorată cu doar 5 interpreţi. În timp ce universul scenic are doar zece picioare, universul mental al actorilor are milioane, care continuă să îţi tropăie prin creier şi să îţi furnice pielea mult timp după ce ai ieşit din sală.
Gustul particular al spectacolului, dincolo de iluzia că „nu e vorba de noi, ci de nişte biete gângănii”, rezidă şi în puterea stranie a duioşiei unor creaturi aparent dezbarate de afecte. Vedem insecte supersexuale, insecte pofticioase, rapace cu mai slabul şi umile cu mai puternicul, entuziaste în faţa misterului existenţei sau cinice în problema supravieţuirii. Gângănii care mai şi cântă. Şi ce plăcut e să vezi cum măruntele noastre aspiraţii sunt parodiate atât de subtil în songurile întreţesute în textura spectacolului. Mărturisiri neaşteptate ale unor făpturi minuscule, pe care timp de o oră şi un sfert le vedem aşa cum putem presupune că ne vede Dumnezeu. Totul e perfect justificat de lupta pentru supravieţuire. Toată cruzimea, toate excesele. Şi totuşi, ce mare, ce implacabilă, ce duioasă şi odioasă micime. Nu te poţi abţine să exclami, ca Satin al lui Gorki, „O-mul! Ce minunăţie!”, văzând forfota fără speranţă a acestor gângănii.
Viaţa insectelor, o piesă despre supravieţuire
“În varianta pentru televiziune am optat pentru esenţializarea, deci, prescurtarea titlului original. A fost un gest firesc: spectacolul de teatru se adresa unui public limitat, pe când cel de televiziune cere o abordare mai atractivă, conformă cu audienţa mult mai mare.
Imortalizarea spectacolului de către TVR este o măsură salutară şi necesară având în vedere condiţiile tot mai vitrege în care cultura română se zbate. Fixarea spectacolelor născute în urma cercetării teatrale întreprinse de creatorii români într-o perioadă atât de zbuciumată este un act obligatoriu nu numai din punct de vedere cultural (asigurând continuitatea căutărilor artistice), ci şi arheologic. Putem numai spera că urmaşii noştri, trăind vremuri mai propice pentru artă, vor zâmbi înduioşaţi privind cum se făcea teatru în cea mai neagră perioadă a lui în România”, mărturisea regizorul Victor Ioan Frunză.
Filmul de Oscar: “Printre gorile”
Secvenţă din pelicula Gorillas in the Mist
Telespectatorii TVR 2 au ocazia să urmărească sâmbătă, 6 aprilie, de la ora 20.10, Filmul de Oscar – “Printre gorile”, o producţie cu două premii Globul de Aur şi cu cinci nominalizări la Oscar.
Deţinător a două premii “Globul de Aur” (pentru cea mai bună actriţă şi cea mai bună coloană sonoră) şi cu cinci nominalizări la “Oscar” (pentru interpretare feminină, scenariu, sunet, montaj, coloană sonoră), “Printre gorile” (“Gorillas in the Mist”) este o producţie SUA, din 1988, în regia lui Michael Apted, cu: Sigourney Weaver, Bryan Brown, Julie Harris în rolurile principale.
Drama este inspirată după romanul autobiografic al cercetătoarei americane Dian Fossey. În anii ’60, inspirată de antropologul Louis Leakey, Dian se dedică studierii primatelor.
Sigourney Weaver în rolul lui Dian Fossey
Hotărâtă să salveze gorilele pe cale de dispariţie, eroina pleacă în Rwanda, unde are parte de tot felul de aventuri şi chiar ajunge să-şi rişte viaţa pentru a veni în apărarea animalelor vânate de braconieri.
La începutul acestui an, Google şi-a modificat logoul pentru a marca împlinirea, în 16 ianuarie 2014, a 82 de ani de la naşterea cercetătoarei americane Dian Fossey.
Zoolog renumit, Dian a studiat vreme de 18 ani un grup de gorile din Rwanda, iar apoi a scris cartea „Gorillas in the Mist”, apărută în 1983, în care combină cercetările ştiinţifice despre gorilele de munte din rezervaţia “Karisoke Research Center” cu detalii din viaţa ei de zi cu zi în Africa.
Fii primul care comentează
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.