Transportatorii: Restituiți-ne supraacciza, dacă nu – proteste

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri (UNTRR) solicită Guvernului, Ministerului Finanțelor și Ministerului Transporturilor respectarea prevederilor legale privind restituirea unei părți din supraacciza la motorină, în caz contrar transportatorii rutieri români vor declanșa proteste cum sunt cele din Bulgaria și Franța.

Firmele de transport rutier din România stau cu dosarele depuse pentru restituirea supraaccizei, însă blocajul instituțional nu permite realizarea de plăți către transportatorii rutieri, se arată într-un comunicat al Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România.

Potrivit legislației, administratorul schemei trebuie să soluționeze cererile de restituire în termen de maximum 35 de zile lucrătoare de la data depunerii cererii.

Administratorul schemei emite decizii de aprobare a cererii de restituire a accizei în limita plafoanelor trimestriale comunicate de Ministerul Finanțelor Publice. Plata se efectuează în lei, în termen de maximum 30 de zile lucrătoare de la data înregistrării la Registratura generală a Ministerului Finanțelor Publice a deciziei.

Situația gravă devine similară cu perioada 2014-2016 când, pentru 3 ani consecutivi, statul român nu a fost capabil să restituie către transportatori sumele bugetate la început de an pentru restituirea supraaccizei colectate și cuvenite legal. Astfel, în 2014 s-a restituit numai 0,45% din bugetul estimat, în 2015 numai 2,478%, iar în 2016 până în limita de 14,45%.

În prezent, transportatorii români au cel mai ridicat cost al motorinei față de țările din jur, de 1,06 euro/litru fără TVA. Transportatorii români sunt puternic dezavantajați în competiția cu ceilalți transportatori, în special est-europeni, din cauza blocajului returnării supraaccizei prin încălcarea legislației adoptate chiar de guvernul actual. Ministerul Finanțelor Publice a colectat în 2018 din accize cu 1,2 miliarde de lei sub ținta propusă la începutul anului, generat de faptul că 70% din alimentările transportatorilor rutieri internaționali (români și străini) de pe teritoriul României au migrat în afara țării după introducerea supraaccizei.

UNTRR solicită Guvernului, Ministerului Finanțelor Publice și Ministerului Transporturilor măsuri urgente pentru ca schema de rambursare a supraacizei să devină operațională, iar dacă această facilitate se dovedește încă o dată nefuncțională, să fie eliminată începând cu 1 ianuarie 2019 supraacciza la carburanți.

Un sfert din exportul total de servicii al României din 2017, de peste 20 miliarde euro, a fost realizat de ramura transportului rutier, fiind principala ramură contribuitoare la exportul de servicii.

Handicapul competitiv creat transportatorilor români de instituțiile guvernamentale prin blocarea schemei de rambursare a supraaccizei creează în aceeași măsură un avantaj major pentru ceilalți transportatori din regiune cu grave repercusiuni pentru exportul de servicii românesc, încheie comunicatul.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

1 Comentariu

  1. E vorba nu numai de incompetenta, ci si de rea vointa din partea autoritatilor. Asta se intampla daca la comanda ajung toti ” orlanzii ” si toate ” veoricile „. Nu ca ailalti ar fi mai breji…

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.