Unde dă Iohannis și unde crapă!

Secretarul general al Guvernului, Toni Greblă, a spus, miercuri, că miniștri titulari nu vor putea semna acordurile prevăzute în vizita în SUA, din cauza blocajului din Guvern creat de refuzul președintelui Klaus Iohannis de a semna decretele de numire a noilor miniștri.

„Urmează să fie efectuată o vizită programată de mult timp în SUA, cu acorduri importante, pe care ministrul titular e în imposibilitate să le semneze. Niciun alt demnitar nu are abilitatea să semneze niciun act în afara ministrului care nu există la cele trei ministere. Avem azi consultări cu Guvernul polonez. Suntem în imposibilitatea de a semna acorduri, ne lipsesc miniștrii titulari”, a spus Toni Greblă, în fața judecătorilor CCR.

Declarația a fost făcută la CCR la susținerea punctelor de vedere în urma sesizării Vioricăi Dăncilă privind un conflict juridic între Guvern și Klaus Iohannis.

Greblă a mai explicat că în momentul în care Viorica Dăncilă a solicitat numirea miniștrilor titulari, coaliția PSD-ALDE era în funcțiune și nu exista semne că s-ar destrăma, iar Klaus Iohannis a blocat activitatea Guvernului.

„ În momentul în care prim-ministrul României, în bază prerogativelor constituționale a solicitat președintelui să numească patru miniștri titulari, coaliția PSD-ALDE care susține guvernul actual era în funcțiune,. Nu exista niciun semn că această coaliție s-ar putea destrăma, nu se știe dacă în mod definitiv sau există doar neînțelegeri între partide. Refuzul președintelui de a numi titulari pe acesteministere în momentul în care coaliția era în funcțiune reprezintă o încălcare de atribuții. Refuzând numirea acestor miniștri, Guvernul a venit cu alte propuneri care din nou au fost respinse prin declarații publico-politice depășind cu mult cadrul unei abordări instituționale între președinte și guvernul României”, a declarat Toni Greblă.

Secretarul general al Guvernului a adăugat că în ultima perioadă există din ce în ce mai des solicitări de tranșare a conflictelor juridice între instituțiile statului, din cauza refuzului președintelui de a-și exercita atribuțiile constituționale.

„Din păcate în ultima perioadă asistăm din ce în ce mai des la solicitări de tranșare a conflictelor juridice de natură constituțională de către Curte. Conflictele juridice de natură constituțională între președinte, prim-ministru și Parlament sunt din ce în ce mai dese, dar au un numitor comun, refuzul președintelui de a îndeplini atribuțiile sale constituționale. Pentru că unele din refuzuri crează de-a dreptul blocaje instituționale, am considerat că trebuie să sesizăm CCR pentru că în prezent Guvernul are șase ministere care nu mai funcționează.

S-a găsit o soluție normativă pentru a delega pe o anumită perioadă funcția de ordonator de credite fiecărui secretar din ministere. Însă nu e vorba numai de plată salariilor, iar atribuțiile ministerelor nu pot fi exercitate în prezent, astfel că activitatea este blocată. Unele ministere au un rol deosebit în această perioadă, în principaml ministerul de Interne care are rolul organizării alegerilor. Vă solicit să examinați cererea de constatare a conflictului juridic de natură constituțională între președinte și Guvern, conflict iscat de refuzul președintelui de a numi miniștri pe posturile vacanțe și de a numi interimarii în momentul în care trei din membrii Guvernului și-au depus demisia. Ambele situații reprezintă în opinia noastră veritabile conflicte juridice”, a mai spus Toni Greblă.

El a susținut, de asemenea, că președintele a recunoscut că interimatul unui Guvern trebuie asigurat imediat, pentru a asigura funcționalitatea instituției.

„Președintele României recunoaște implicit faptul că interimatul funcției trebuie să fie asigurat imediat deoarece la pagină șapte în notele depuse, citez – Schimbarea compoziției politice implică o nouă negociere politică cu partidele care poate conduce și la alte shcimbari în compoziția politică, structura guvernului sau la schimbări ai unor miniștri cu alți miniștri ai aceluiași partid. Președintele vorbește de negocieri pentru a configura o nouă majoritate parlamentară care să susțină un guvern remaniat. În această situație intervine funcția de ministru interimar, pentru că negocierile nu sunt simple, uneori durează săptămâni. Pentru aceste motive Legiuitorul a gândit funcția de ministru interimar care să poată preia atribuțiile ministrului titular pe perioadă limitată”, a adăugat Greblă.

Guvernul consideră că președintele Klaus Iohannis e obligat să respecte Constituția și deciziile CCR.

„În ceea ce privește miniștri interimari, numiți că urmare a demisiei a treu miniștri ALDE, noi considerăm că ne aflăm cu prisosință în situația unui conflict juridic de natură constituțională, președintele practiv fiind obligat de Constituție și a CCR să asigure continuarea Guvernului prin numirea miniștrilor interimari. Aveți o misiune ingrată, aceea ca după ce veți constata existența acestor două conflicte juridice nde natură constituțională să arătați caelea de urmat. Este prima dată când un conflict juridic de natura constitutionala a generat practic blocarea unor activitati absolut indispensabile pentru statul român”, a conchis secretarul general al Guvernului.

Poziția Administrației Prezidențiale

Mihaela Ciochină, consilier al Administrației Prezidențiale, a afirmat, miercuri, despre conflictul dintre Guvern și Președinție sesizat de Viorica Dăncilă, că este unul politic, iar un eventual conflict juridic de natură constituțională ar trebui să fie între Guvern și Parlament.

„Considerăm că presupusul conflict este unul politic, premierul negând la acest moment destrămarea coaliției de guvernare, iar un eventual conflict juridic de natură constituțională ar putea fi numai între Guvern și Parlament, generat de refuzul implicit al prim-minsitrului de a solicita aprobarea Parlamentului”, a afirmat Mihaela Ciochină, în fața judecătorilor CCR.

Consilierul Administrației Prezidențiale a prezentat, miercuri, punctul de vedere al instituției privind conflictul dintre Guvern și președintele Klaus Iohannis, în urma refuzului șefului statului de a numi propunerile de miniștri.

„După transmiterea pucntului de vedere, în starea de fapt au survenit modificări, de aceea în soluționarea prezentei cauze esențial este întregul tablou al evenimentelor ce conturează situația de fapt, acțiunile și conduita celor doi actori constituționali. A ignora starea de fapt ar putea echivala, fie cu ignorarea voinței primului minsitru, care și-a înlocuit o serie de propuneri, fie cu posibilitatea președintelui de a alege între diversele propuneri cu care a fost investit și pe care prim-ministru i le-a înaintat, fie cu obligarea președintelui României la emiterea unor acte cu încălcarea voinței constituante.

„Vă rugăm să luați act că în data de 12 septembrie anul curent președintele a transmis Curții documente din care rezultă că începând cu 26 august un partid a ieșit de la guvernare, prin urmare compoziția politică a guvernului s-a schimbat, iar pe de altă parte că în data de 11 septembrie, prim-ministru și-a modificat propunerile de remaniere transmise în 26 august. Consider că este necesar să punctăm câteva aspecte. În ianuarie 2018 președintele României a numit Guvernul în exercițiu în baza hotărârii Parlamentului 1/2018, ca un guvern PSD-ALDE. Câtă vreme această coaliție de guvernare a funcționat, cu toate că portofoliile nu erau expres delimitate între cele două partide, remanierile propuse de prim-ministru au fost posibile. În 26 august în jurul orei 16:00, prim-ministru a transmis președintelui propuneri de remaniere.

La distanță de două ore președintele ALDE declara public ieșirea de la guvernare a acestui partid. Imediat declarației fpcute, prim-ministru României, în aceeași zi, 26 august, a declarat public că ia act de această decizie ALDE, iar în ziua următoare a luat act și de demisiile celor trei miniștri ALDE, transmițând vacantarea și numirea unor miniștri interimari. Intervalul foarte scurt în care s-au succedat evenimentele demonstrează că propunerea de remaniere și ieșirea ALDE de la guvernare au avut loc aproape concomitent. În conturarea acestui tablou nu trebuie omis faptul că pe 16 august expirase interimatul lui Teodorovici în funcția de viceprim-ministru, dar prim-ministrul nu a transmis o propunere de numire a acestui portofoliu”, a spus în fața judecătorilor CCR consilierul prezidențial.

Ciochină a adăugat că „în contextul ieșirii ALDE de la guvernare președintele a luat act de demisii și a constatat vacantarea funcțiilor, iar în ceea ce privește remanierea a constat că nu poate da curs propunerilor în lipsa acordului Parlamentului. Aceasta este situația de până la momentul sesizării CCR.
Pe 11 septembrie, prim ministru a trimis noi propuneri pentru șase portofolii din guvern, înlocuind trei dintre propunerile din 26 august și propunând trei miniștri titulari. Președintele a reiterat public că remanierea se va putea realiza prin aprobarea Parlamentului”.

Administrația Prezidențială a solicitat CCR respingerea cererii Vioricăi Dăncilă ca inadmisibilă.

„Cu privire la primul capăt de cerere al conflictului, refuzul revocării și numirii unor miniștri, solicităm în principal respingerea cererii ca inadmisibilă, iar în subsidiar ca neîntemeiată. În perioada 2018- august 2019 remanierile guvernamentale au avut la baza acordul partidelpor și al coaliției de guvernare în ansamblu de a-și modifica echipa guvernamentală. Această stare de fapt s-a schimbat în ziua de 26 august 2019. Așadar sub aspectul admisibilității apreciem că nu suntem în prezenșța refuzușlui îndeplinirii unei bligații ce revenea președintelui României, câtă vreme din documentele transmise și depuse rezultă că nu mai sunt îndeplinite condițiile procedurii simplificate, remanierea fiind solicitată simultan cu ieșirea ALDE de la guvernare. Din 2003 ori de câte ori guvernele s-au confruntat cu situația schimbării compoziției politice, președintele a exercitat competența prevăzută în Constituție numai cu aprobarea Parlamentului. Cel mai recent exemplu este cel al ieșirii PNL de la guvernare și a ruperii coaliției USL în martie 2014, caz în care pentru posturi de miniștri ocupate de PSD remanierea acestora nu a fost realizată diferențiat pentru psoturi PSD care rămâneau la guvernare, iar pentru cei din PNL de către Parlament/. Întreaga remaniere s-a realizat cu acordul Parlamentului”, potrivit consilierului prezidențial.

Ședința Curții Constituționale a început la ora 10:00. Părțile implicate în conflictul juridic între Guvern și Administrația Prezidențială își susțin punctele de vedere. Conflictul a fost sesizat de premierul Viorica Dăncilă, după ce Klaus Iohannis a refuzat numirea miniștrilor interimari.

Dăncilă a anunțat că duminică, 22 septembrie, va începe o vizită de lucru în SUA, prilej cu care le va prezenta oficialilor americani oportunitățile de afaceri din România.Vizita în SUA se va finaliza pe 29 septembrie.

Șeful Executivului împreună cu ministrul de Externe Ramona Mănescu și ministrul de Finanțe Eugen Teodorovici vor participa la evenimentul din 27 septembrie de la New York, a anunțat directorul executiv al Camerei de Comerț Româno-Americană din SUA Elias Wexler.

„La evenimentul la care participă premierul, ministrul de Externe și cel al Finanțelor vor fi prezenți directori ai afacerilor de succes. I-am invitat să participe pe cei care au exprimat un interes pentru România, din instituțiile financiare, inclusiv bănci, administratori de pensii, gestionarea activelor, asigurări, consultanți de investiții și de asemenea industria prelucrătoare, doctori cu cabinete particulare, dezvoltare în IT, doar ca să numim câțiva”, a transmis Elias Wexler, director executiv al Camerei de Comerț Româno-Americană din SUA.

Acesta a adăugat că la eveniment vor participa președinții filialelor noastre din Florida, DC, Los Angeles, New York și România.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

4 Comentarii

  1. PSD e capusa care se agata de putere cu orice pret, ca sa mai suga ceva sange din popor o vreme, indiferent ca nu respecta legea si ca a disparut coalitia majoritara. Acum trage de timp, ca sa mai cumpere traseisti. CCR comunistoizata va dori probabil sa ii ajute din nou, ca si ei sunt tot capuse, iar proverbul cu corbul trebuie modificat.”Capusa la capusa nu scoate ciocul”

  2. Iar doarme plavanul? E singurul lucru prin care se face remarcat,dupa vacantele prelungite in primii ani de mandat? E timpul sa fie scos anticipat la pensie cu o nemeritata pensie speciala? Daca saboteaza siguranta nationala ,ordinea si linistea publica,prin abuz de putere,constand in refuzul atributului constitutional de numire a ministrului MAI,nu poate fi inceputa urmarirea penala in REM? Nu saboteaza in acelasi mod inzestrarea cu tehnica militara moderna prin amanarea semnarii contractelor de achizitie cu armament modern pentru aparare, in calitatea sa de presedinte al CSAT ? De ce a impus un control draconic asupra presei si tv,interzicand publicarea stirilor ingrijoratoare ,privind masarea trupelor militare ruse in apropiere de granitele Romaniei,marirea efectivelor millitare ruse in Transnistria cu tehnica moderna si rachete ce pot lovii capitala Romaniei, si infrastructura de transport si energetica,in timp ce USA a anulat investitiile in baza militara Kogalniceanu ,in vederea repatrierii militarilor americani din lipsa finantarii si mentinerii acestora in Romania? Cat mai poate tine Johannis gunoiul sub pres ,cu privire la actiunile sale de sabotare a guvernului Romaniei,in scopul inlesnirii ocupatiei militare ruse-turco-maghiara,fara pierderi din parte trupelor de ocupatie,invocand ca tratatul Ribentrop-Molotov sa-si continue efectele in schimbul pacii,dar si inlaturarii ,,nedrepatatii” istorice facute Ungariei prin Tratatul de la Trianon? Romanii dorm linistiti cand minoritarii etnici lucreaza pe ascuns,pentru dezmembrarea teritoriala a Romaniei?

  3. Toate se intampla pentru ca exista o adunatura de indivizi fără caracter , fără discernământ si isterizati , toți vânduti sau prosternati intereselor străine poporului român, de la politicieni la trolii care colorează cu manie proletara ,la comanda, orice eveniment din societate. Cum spunea un „mare om politic….”visul lui e desființarea parlamentului și a CCR…. Se trece rapid la faza eliminării structurilor de organizare a societății, până la nivelul in care ” conducătorul suprem” poate declara liniștit că „tara sunt eu”. In curând vom asista (pasiv) la incriminarea „delictului de gândire”.

  4. Pestele de la cap se impute ! Cine nu stie acest lucru , ori este sarac cu duhul , ori habar n-are pe ce lume traieste . Cat timp va fi in frunte acest mare dezbinator si obstructionist , tot de d-astea vom avea parte si nici liniste nu vom avea !

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.