„Une affaire de famille”, de Hirokazu Kore-eda, marele învingător la Festivalul Internaţional de Film de la Cannes

Cea de a 71-a ediie a Festivalului de la Cannes şi-a anunţat aseară Palmaresul. Gala de închidere a continuat cu proiecţia, în afara concursului, a filmului L’Homme qui tua Don Quichotte, considerat mult timp un film blestemat, în prezenţa regizorului Terry Gilliam.

Pentru cineastul de 77 de ani, care a suferit cu două săptămâi în urmă un accident vascular, dar care şi-a revenit şi a fost prezent pe Croisette, proiecţia filmului, în pofida obiecţiilor producătorilor este o victorie obţinută după o luptă grea. Terminarea acestui proiect  de adaptare a romanului lui Cervantes, început acum 30 de ani, întrerupt pentru prima dată din cauza bolii actorului Jean Rochefort şi apoi de alte întâmplări, printre care conflictul cu producătorul  Paulo Branco, de care se despărţise la începutul filmărilor, a fost cu adevărat o victorie. Pierre Lescure şi Thierry Frémaux i-au primit pe  Terry Gilliam şi echipa filmului în capul scărilor de la Palatul Festivalului.

Înaintea Galei, prezentate, ca şi ceremonia de deschidere de actorul Edouard Baer, presa a lansat diferite liste cu favoriţii la Palme d’Or, mai ales că multe dintre filme n-au convins nici criticii, nici publicul festivalier.

Edouard Baer, în vervă, a deschis ceremonia. „Festivalul de la Cannes îşi face valizele, în care pune vanităţile, bărbaţii şi femeile care au fost aici pentru a-şi exprima visurile şi a-şi întine mâna”.

Juriul, prezidat de actriţa Cate Blanchett şi compus din Léa Seydoux, Kristen Stewart, Khadja Nin, Ava DuVernay, Chang Chen, Robert Guédiguian, Denis Villeneuve şi Andreï Zviaguintsev a dezvăluit palmaresul.

Acest palmares s-a înscris anul acesta într-un climat mai curând trist, după cum aprecia jurnalistul Thomas Sotinel de la Le Monde, climat marcat de numeroase critici la adresa festivalului, venite mai ales de la presa hollywoodiană.

Cate Blanchett a adus, înainte de anunţarea premiilor, un omagiu regizorilor filmelor Leto şi 3 Faces, consemnaţi la domiciliu.

„Acest festival a fost plin de voci diverse. Vă admirăm şi suntem cu gândul alături de voi”.

Mult râvnitul Palme d’Or a revenit filmului Une affaire de famille, de Hirokazu Kore-eda. Este al cincelea  Palme d’or decernat unui cineast japonez în istoria Festivalului.  „Îmi tremură un pic picioarele, a mărturisit regizorul urcând pe scenă. De câte ori sunt invitat aici îmi trebuie mult curaj şi speranţă. Speranţa ca oamenii sau ţările care se confruntă să se întâlnească graţie cinemaului. Aş vrea să împărtăşesc acest curaj şi această speranţă cu echipa mea, şi cu confraţii Jafar Panahi şi Kirill Serebrennikov, dar şi cu toţi regizorii tineri”.

Kore-Eda şi-a continuat cu acest discurs reflecţiile sale asupra familiei şi a întrebării dacă această instituţie poate fi ultima citadelă împotriva disoluţiei societăţii japoneze.

Un Palme d’Or Special a fost conferit peliculei Le livre d’image de Jean-Luc Godard, regizorul în vârstă de 87 de ani. Juriul a decis să-i acorde acest premiu, salutând astfel capacitatea sa de a reinventa continuu cea de a şaptea artă. În 2014, el obţinuse Premiul Juriului pentru precedentul său film,  Adieu au langage.

Producătoarea cineastului, care a primit premiul în numele lui, l-a caracterizat drept „un artist care face să evolueze cinemaul, care sparge frontierele şi care caută fără încetare să defineacă şi să redefinească cinemaul. Vom face precum Regii Magi, îi vom duce această recompensă”. La ultima remarcă,  Edouard Baer a adăugat cu umor: „Comparaţia cu Iisus o să-i placă mai puţin”.

Spike Lee  a revenit la Cannes anul acestea, după 27 de ani de la lansarea pe Croisette a producţiei Jungle Fever. El a obţinut Marele Premiu pentru BlacKkKsman, înmânat de Benicio Del Toro.

„Aş vrea să mulţumesc lui Thierry Frémaux, soţiei mele, producătorilor şi tuturor celor care au lucrat la acest film, în faţa şi în spatele camerei. Sunt întrebat adesea ce cred despre lumea de astăzi, iar eu răspund că noi toţi iubim cinemaul. Este anul tuturor pericolelor şi dedic acest premiu poporului Republicii Brooklyn”, a declarat regizorul american.

 

 

 

Premiul de interpretare feminină a mers la actriţa Samal Yeslyamova, pentru rolul său din filmul Ayka.

„Este un moment memorabil al vieţii mele”, a mărturisit Samal Yeslyamova, revelaţia peliculei regizate de kazahul  Sergueï Dvortsevoï , care realizează portretul unei tinere refugiate kirghize fără acte, împinsă la acte disperate pentru a supravieţui la Moscova.

Asia Argento a fost invită să înmâneze premiul alături de Ava DuVernay. Actriţa italiancă a marcat sala cu un discurs emoţionant. A amintit violarea ei de către Harvey Weinstein în 1997, în timpul Festivalului de la Cannes. „Vreau să fac o previziune; el nu va mai fi niciodată binevenit la Cannes”, a afirmat actriţa italiană devenită un simbol al scandalului Weinstein, care a provocat în întreaga lume o vastă mişcare de eliberarea a cuvântului în jurul agresiunilor sexuale.

Premiul pentru interpretare masculină a onorat prestaţia actorului italian Marcello Fonte în pelicula Dogman de Matteo Garrone, actor care era favorit încă de la proiecţia filmului.

Roberto Benigni, regizorul italian al filmului La vita e bella, care i-a înmânat premiul, şi-a făcut o intrare teatrală. A alergat pe scenă, l-a îmbrăţişat pe Edouard Baer, declarând că are asemenea emoţii că-i sare inima din piept. Auditoriumul Lumière l-a primit cu standing ovation pe  Marcello Fonte căruia i-a venit greu să accepte premiul şi să creadă în şansa lui. „Sunt atât de emoţionat încât îmi bate inima. Aş vrea să îmbrăţişez pe toată lumea. Când eram copil şi ploua, închideam ochii şi îmi imaginam apaluze. Astăzi, voi şi cinemaul sunteţi familia mea. Chiar şi fiecare grăune de nisip de la Cannes este important” a afirmat câştigătorul, fiu de ţăran.

Premiul Juriului a recompensat pelicula Capharnaüm.

„Va fi dificil să reuşesc la fel de bine ca Roberto Benigni”, a spus cu umor Gary Oldman, actorul britanic, înainte de a oferi trofeul cineastei Nadine Labaki, care a urcat pe scenă împrenă cu revelaţia Festivalului, Zain Al Rafeea, în vârstă de 12 ani, eroul principal al acestei drame.

„Se poate schimba ceva, cred în puterea cinemaului care ştie să facă divertisment şi care ştie să ne facă să reflectăm. Nu mai putem întoarce spatele suferinţei copiilor din toată lumea. Eu nu am o soluţie. Ignor destinul care îl aşteaptă când se va întoarce la ai lui. Aş vrea să reflectăm împreună. Copilăria neiubită este cheia acestei lumi. Dedic aces premiu ţării mele, Libanul, care a primit cel mai mare număr de refugiaţi din lume”.

Regizorul polonez Pawel Pawlikowski, care a primit Premiul pentru regie, cu  Cold War, a exclamat: „O veste bună pentru ţara mea, ceea ce este rar. Mă gândesc la actorii pe care i-am torturat, care au suferit în timpul filmărilor, dar care, după proiecţia de la Cannes, mi-au iertat toul”.

Drama semnată de Pawlikowski descrie povestea unei iubiri nefericite dintre un muzician şi o cântăreaţă şi dansatoare în plin Război Rece, desfăşurată între Polonia şi Paris. Filmul este în negru şi alb.

Premiul pentru cel mai bun scenariu a fost acordat ex-aequo filmelor Lazzaro Felice şi Trois visages. Actriţa Chiara Mastroianni a prezentat premiile regizoarei Alice Rohrwacher şi lui Nader Saeivar, fiica regizorului Jafar Panahi care a fost consemnat la domiciliu în Iran şi n-a putut veni la Cannes.

„Mulţumesc din inimă Festivalului, juriului şi tuturor oamenilor care au luat în serios scenariul meu”, a spus regizoarea italiană. Vorbind în persană, Nader Saeivar a citit o scrisoare a tatălui său, care a regizat 3 Faces, adresată juriului: „Aş vrea să mulţumesc călduros preşedinte juriului Festivalului şi fiecărui membru în parte pentru premiul pe are l-au primit”

Premiul Caméra d’or a fost atribuit producţiei Girl. Preşedinta juriului i-a elogiat pe Lukas Dhont şi pe uimitorul său interpret, Victor Polster, care au urcat pe scenă. „Vă mulţumec pentru forţa şi curajul de a face acest prim film” i-a spus ea regizorului belgian de 27 de ani, care l-a felicitat pe Victor Polster distins vineri cu Premiul de interpretare al secţinuii Un certain regard.

Charles Williams a primit Palme d’or pentru scurtmetrajul All These Creatures. „Acest film vorbeşte despre compasiune”, a afirmat australianul care semnează cel de al cincelela scurtmetraj al său.

Bertrand Bonello, preşedintele juriului secţiunii Cinéfondation şi echipa sa au decis să ofere două premii unor filme „foarte personale”:

Menţiune Specială a Juriului a distins Yan Bian Shao Nian (On the border), al regizorului Wei ShuJun

După conferirea premiilor, Sting şi  Shaggy au închis Gala cu muzică, interpetând, pe treptele Palatului Festivalului, Message in a bottle

Secţiunea Un certain regard

Filmul suedez Gräns (Border) al regizorului Ali Abbasi a fost recompensat cu Premiul Un Certain Regard. Un film surprinzător care o aduce pe ecran pe Tina (Eva Melander), un vameş cu o figură ingrată (actriţa a jucat cu o proteză). Graţie unui fler special, ea îi reperează pe escroci, dar simte şi sentimentele oamenilor.

Tânărul Victor Polster, în vârstă de 16 ani, a fost răsplătit cu Premiul pentru interpretare pentru rolul din Girls al belgianului Lukas Dhont. El o întrupează pe Lara, care visează să devină dansatoare-étoile, deşi se născuse într-un corp de băiat, şi care se lansează cu toate forţele în această aventură, susţinut de tatăl său (Arieh Worthalter). Premiul a fost primit de regizorul Lukas Dhont din mâinile actorului americano-portorican Benicio Del Toro.

„Sunt foarte fericit de tot ceea ce mi-a adus acest proiect. Sunt incredibil de onorat că am lucrat cu aceşti oameni minunaţi şi îi sunt recunoscător lui Lukas că m-a ales pentru acest rol. Premiul este o suprinză totală, dar mă simt cu atât mai fericit că l-am câştigat cu acest film”, a transmis Victor Polser care, după proiecţia de la Cannes a trebuit să se întoarcă la şcoală în Belgia.

Premiul pentru regie a fost decernat regizorului ucrainean Sergueï Loznitsa pentru Donbass, o cronică coşmarescă a revoluţiei din Ucraina.

Premiul pentru scenariu a revenit peliculei Sofia a regizoarei franco-marocane Meryem Benm’barek, povestea unei tinere din Casablanca, care se află în ilegalitate pentru că este însărcinată în afara mariajului.

Un Premiu Special a fost acordat filmului Morts et les autres de Joao Salaviza şi Renée Nader Messora, despre o tânără braziliancă. Pe covorul roşu, echipa filmului a purtat pancarde care cereau oprirea masacrului indigenilor din Brazilia.

Juriul a fost „extrem de impresionat” de nivelul filmelor, a declarat preşeditnele juriului, actorul Benicio del Toro.

 

 

 

 

 

 

 

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 3
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.