Verticalitatea răspunderii

Timpul se scurge implacabil pentru oricine, dar se umple diferit de la om la om. De aceea, bifarea anilor nu spune totul

Verticalitatea răspunderii

Timpul se scurge implacabil pentru oricine, dar se umple diferit de la om la om. De aceea, bifarea anilor nu spune totul

Timpul se scurge implacabil pentru oricine, dar se umple diferit de la om la om. De aceea, bifarea anilor nu spune totul. În definitiv, câți nu continuă să fie creativi după ani mulți de viață, pe când alții sunt epuizați de tineri? Câți nu lasă în urmă realizări de interes public și câți pot arăta doar că s-au agitat?

Firește că ceremoniile aniversare sunt semn de distincție. Dar ce distincție când România este azi țara cu cea mai proeminentă sărăcie din Europa, cu o îndatorare excesivă, cu neputința de a-și asigura hrana zilnică, cu cea mai mare emigrație dintr-o țară a lumii în timp de pace, cu cel mai mic consum de carte pe cap de locuitor, cu cea mai mare rată a mortalității în pandemie, cu privilegii de castă ca nicăieri în Europa, cu o politică externă acefală, de excursii, și cu un autoritarism incult și obtuz, sprijinit pe securism? Despre ce distincție poate fi vorba cu un asemenea palmares? Și când se înghit imprudent formule precum „România educată”, fără a observa cine-i needucat, „România normală”, fără a spune care-i anormal, sau „Stat eșuat”, fără a indica pricina eșuării?
Nu-i poți învinovăți, însă, pe toți pentru degradare. Oamenii sunt diferiți, iar unii s-au opus acesteia. De aceea, am răspuns pe loc la invitația de a participa în „Aula Magna” a USAMV din Timișoara, la aniversarea profesorului Ion Păun Otiman – considerând că sunt persoane și personalități care și-au făcut datoria și au contribuit la a păstra normalitatea.

Cu o ocazie aniversară recentă spuneam că, în imaginea generației din care fac parte, Cluj-Napoca și Timișoara erau practic legate. Unul dintre rectorii studenției, Constantin Daicoviciu, relua în polemici amicale afirmația că „Banatu-i fruncea”. Din motive ușor de înțeles, nu-l aplaudam, dar nu-l puteam contrazice. În timp însă, politehnica și agronomia, mai târziu universitatea și medicina timișoreană și, în cele din urmă, arta au oferit argumente mai multe decât credea istoricul. „Fruncea”, cum suna replica de atunci, și-a exprimat „mincea”!

La noi este tot mai apăsat obiceiul ca, atunci când este vorba de răspundere pentru situații, să se considere că există corăspundere și să se relativizeze orice. Unii vor puteri depline, dar răspundere difuză. Verticalitatea răspunderii, sau asumarea ei fără resturi, de sus în jos, inclusiv pentru consecințe, prinde greu în cultura civică. În definitiv, care decident actual își asumă răspunderea pentru situația în care, prin nepricepere și incultură, a adus țara? Există, desigur, corăspundere, dar aceasta nu reduce răspunderea totală a celui care se află la conducere.
Ca orice alt deținător de roluri importante – profesor într-o universitate relevantă, rector, senator al țării, academician – profesorul Ion Păun Otiman este confruntat, la rândul său, cu aceste considerent. Dar sunt convins și o spun, la această minunată aniversare, că domnia sa îi face față! Nereușitele sunt perceptibile în România, dar faptul îmbucurător rămâne că unii au decis și au întreprins acțiuni comparabile cu contemporani de oriunde pe rute similare – ceea ce este hotărâtor.

Am cunoscut nemijlocit Universitatea Agronomiei și Medicinei Veterinare din Timișoara prin profesorul Ion Păun Otiman. Cotitura din România de la începutul anilor 1990 ne-a apropiat ca rectori, ca actori ai reformelor, dar și ca oameni și cetățeni responsabili. Împărtășeam aceeași preocupare de a ridica, în condițiile autonomiei universitare recâștigate în decembrie 1989, nivelul organizării și performanțelor. Iar Conferința Națională a Rectorilor nu trata atunci subiecte minore ori revendicări mărunte, ci era actor în reconfigurarea instituțională, ca și în democratizarea societății.
Am continuat cooperarea cu profesorul Ion Păun Otiman după ce am preluat Ministerul Educației Naționale de atunci. Desigur că, în 1997, peisajul universitar era nou în România. Fiind stabilit înaintea noastră – de ministere anterioare și de Consiliul Național de Acreditare și Autorizare, care, trebuie spus, a făcut compromisuri inadmisibile pe meleaguri carpatine – situația găsită ne-a obligat la corecturi de direcție, spre a salva valoarea universitară. Pe lângă acest fapt, odată cu demontarea industriei autohtone și desconsiderarea agriculturii, mulți tineri preferau dreptul, jurnalistica, științele sociale, în timp ce ingineriile nu aveau candidați. În plus, studiile agronomice, ca urmare a unei prejudecăți, erau ocolite, căci, vezi Doamne!, cum să mai lucrezi la câmp și la vaci în era electronicii, a talk show-urilor și a vacanțelor exotice?

Peste toate, universitățile trebuiau înnoite. În acest context, la ordinea zilei era reforma, oricum întârziată, a sistemului de educație. În 1997, am prezentat programul „Reformă acum!” pentru a încheia tranziţia de la socialismul oriental la societatea liberă, a lega învăţământul de nevoile României şi a-l compatibiliza cu reperele europene. Deciziile (legi, hotărâri și ordonanțe de guvern, ordine ale ministrului) se regăsesc într-un volum (A. Marga, Anii reformei 1997-2000, EFES, Cluj-Napoca, 2006) și pot fi examinate oricând, de către oricine.
Multe decizii au privit învățământul universitar. De exemplu, trecerea admiterii de studenți în decizia universităților (1997), finanțarea globală (1998), crearea rețelei naționale a colegiilor universitare (1998), evaluarea internațională a universităților autohtone (1998), finanțarea aparte a cercetării științifice (1999), crearea rețelei de comunicații electronice ROEDUNET (1999), oprirea ocupării fără performanțe a posturilor didactice, lansarea programului de construcții universitare și multe altele. S-au creat instituții în premieră în România – Centrul Național de Echivalare a Studiilor (1998), Consiliul Finanțării Universităților (1998), Agenția Socială a Studenților (1998), Centrul Național al Învățământului Tehnic (1999) și altele – dintre care unele au rămas, fie și desfigurate, până azi.

Fapt este că, prin reforma din 1997-2000 – care, subliniez, a beneficiat de decidenții cei mai calificați în minister, dar și în unele universități și județe, și la care a aderat covârșitoarea majoritate a dascălilor și a tinerilor – România se alătura țărilor dinamice din regiune, Polonia, Ungaria, Cehia. „Educația și formarea profesională” a și fost primul capitol din negocierile de aderare a României la Uniunea Europeană care a putut fi închis – deja în mai 2000. După toate evaluările internaționale, educația națională căpătase un profil competitiv.
Ce a urmat în învățământ se știe. În loc să se continue schimbările benefice, s-a mai trăit o vreme din ideile din 1997-2000, apoi, scăzând cultura instituțională a decidenților, au început deteriorările. Prin legea de reorganizare a specializărilor universitare și deciziile ministeriale din 2005, în România s-a aplicat, eronat, Declarația de la Bologna. Aceasta nu prevede nicăieri reducerea duratei studiilor, slăbirea licenței, confundarea masteratului cu prelungirea studiilor și convertirea doctoratului într-o pregătire liniară. Se pot citi comparativ Declarația de la Bologna și deciziile eronate – ele sunt pe site-uri.

Persoane fără pregătire managerială sau care nu au lucrat în învățământ ori nu aveau format pentru decizii de talie națională au devenit miniștri în Romania. Iar în urma legii educației din 2011, deteriorarea a continuat. Universităților li se aplică și azi o viziune inadecvată, aparent modernistă, care le slăbește. Nivelul cultural a scăzut ca urmare a carențelor curriculare. S-a instalat o birocrație a evaluărilor statistice care stânjenește inovația. Alegerea rectorilor în sistemul votării partidelor a transformat universitățile în grupuri care se bat pentru funcții. Autonomia universitară a fost ruptă de răspundere. Acum, România este lovită în plus de nepotismul universitar cel mai extins din istorie, de plagiate și de titluri fără acoperire, de emigrarea tinerilor și de impactul redus al cercetării în dezvoltare. Universitățile au ajuns parte a establishment-ului ce ține România în loc.

Dar, la fel de important ca ministerul din 1997-2000 era ceea ce făceau universitățile însele. Mai ales că autonomia lor a prins viață și fiecare și-a putut decide programele și performanțele. Confirm că România a avut atunci, în Agronomia Banatului, al cărei rector era profesorul Ion Păun Otiman, o instituție inovativă, care și-a folosit autonomia pentru dezvoltare.
Din când în când, o societate matură își face bilanțul. Trei întrebări sunt astăzi inevitabile. În decembrie 1989, în România a fost angajat energic un progres față de trecut. Cât s-a realizat? S-a angajat democratizarea, dar unde s-a ajuns? S-a propus europenizarea, dar cât a ieșit?
Mulți răspund gândindu-se la situația personală – libertăți, un anumit confort, șanse deschise copiilor, contacte etc. – și trag concluzii. Nu se poate obiecta! Numai că dificultățile vieții celor mai mulți în România de azi sunt extinse. Nimic nu poate fi în ordine câtă vreme privațiunile domină.
Desigur, și România s-a liberalizat – ceea ce nu este puțin. Ea s-a democratizat, ceea ce este esențial. Dar democrația de la Carpați, în loc să înainteze, a revenit mai nou la ceea ce constituționaliștii americani numesc „președinție africană” și se mai poate numi „democrație cu vătaf”. Necesara cotitură chibzuită din țară se lasă încă așteptată.

Place sau nu, fapt este că România a înregistrat o fractură din 2004 încoace. Să ne amintim cât de lucid descria Liviu Rebreanu situația din 1940. „Dacă s-ar baza pe o situație internă solidă, poate că (decidenții, nn) ar impresiona. Dar înăuntru pare că suntem în plin haos. Nimeni nu mai are încredere în nimic. Nimeni nu vrea cu adevărat să-și ia răspunderea situației. Nu suntem capabili să renunțăm categoric la frazele goale, să înțelegem că trebuie făcute sacrificii și să ne reducem proporțional pretențiile și trena de viață ca stat și ca particulari. Prin politica de zece ani regele a reușit să dezorganizeze complet aparatul de stat, să devalorizeze toate personalitățile conducătoare, fără să creeze sau selecteze altele în loc, încât azi ajung la conducere oameni complet necunoscuți, fără rădăcini în conștiința publică și fără calități de conducere. Ce să mai spun de oamenii de casă, de valeți puși în fruntea treburilor publice care se dovedesc imediat idioți, izbutind să dărâme încrederea în autoritate și ierarhie” (ediția Minerva, vol.17, p.344). Este astăzi altfel?

Fiindcă suntem la Agronomie, nu putem ocoli agricultura. Știm că s-au făcut erori, precum fărămițarea suprafețelor, apoi secundarizarea agriculturii ca parte a economiei. Ne dăm seama cât costă depopularea satelor și îmbătrânirea forței de muncă, investițiile scăzute în condițiile unei tehnologii depășite. Și, desigur, cât de nemiloasă este competiția de pe piețe. Se anticipa însă de ani buni o șansă pentru agricultura românească pe fondul crizei alimentare ce se anunță în lume. Este pregătită folosirea oportunității în România actuală?

Eu cred că putem aminti aceste chestiuni aspre la o venerabilă aniversare, având în vedere anvergura celui aniversat. Pe profesorul Ion Păun Otiman l-am perceput de la început ca pe o personalitate preocupată de progres și dezvoltare. Linia modernizării din societatea românească este și a lui. L-am găsit totdeauna preocupat de pasul în plus al modernizării – care s-ar putea face. Mulțumirea cu ceea ce este nu-l caracterizează. Nici tema continuului început nu-l atrage. El mi-a rămas în minte ca unul dintre campionii ieșirii din disprețul pentru agricultură și zootehnie. Profesorul Ion Păun Otiman a fost mereu convins că scientizarea și tehnologizarea agriculturii nu au alternativă și a fost un avocat din prima clipă al promovării științei în agricultură și în societate. El are ca puțini alții orgoliul construcției durabile și a căutat să folosească avantajul Timișoarei și să pună în valoare oportunitățile. Profesorul Ion Păun Otiman a știut mereu că nu ești intelectual dacă nu știi să argumentezi și are justificat pretenția argumentului la obiect.

În definitiv, oameni din generația sa, și, poate, din încă una sau două, care au urmat, au pus România pe un curs nou. Că au venit apoi la decizii inși fără capacitatea reformelor de care este nevoie, este deja treaba istoriei să judece.

Putem discuta îndelung, dar lumea în care suntem culminează cu pandemia și cu războiul din Ucraina. Se și încheie astfel. O altă lume mijește.
Pandemia părea că apropie oamenii, dar, în fond, nu a existat și nu există cooperare între marile puteri. Cu războiul de azi, lumea se realiniază la blocuri militare, se înarmează, în vreme ce economiile se subțiază, iar societățile se conflictualizează.

Aproape totul se schimbă. Se poate anticipa că intrăm, deocamdată, într-o scindare a lumii – ca urmare nu a religiilor, cum s-a crezut, ci a opțiunilor „politice”.

Sunt de părere că începe o lume în care contează și mai mult inițiativa proprie – personală, comunitară, la orice nivel. Nu vin rezolvări din altă parte. Regăsirea de sine devine orientare rezonabilă, iar economia locală, baza unei reconstrucții. Apărarea libertăților și drepturilor cetățeanului și omului, democratizarea și asumarea interesului public le consider axiome adecvate.

Îmi sunt vii în minte multe momente din conlucrarea cu profesorul Ion Păun Otiman. Cu deosebire, convorbirile din 1998 cu universități din Germania, prin care s-au amplificat interacțiuni rodnice cu învățământul german. Apoi, convorbirile de la Beijing, care au dus în 1998 la articularea programului de cooperare universitară dintre România și supraputerea chineză – din nefericire abandonat acum, de partea română. Mai departe, deschiderea anului universitar 1999-2000 la Timișoara, care a permis etalarea convingătoare a ceea ce se preconiza de către universitarii instituției Dvs. pentru Banatul agricol.

Și, firește, cooperarea la realizarea investiției din care a rezultat construcția nucleu a Agronomiei și Medicinei Veterinare din Timișoara de azi.

La aniversarea sa, îi doresc profesorului Ion Păun Otiman să-l regăsim mereu cu energia și vigoarea gândirii etalate în acele momente! La mulți ani!

Distribuie articolul pe:

36 comentarii

  1. @cet resp
    Editat, după cum sari de Editat in clont esti paralel cu 7 ani de acasa, cu educatia si atatia bani sa ai tu din pleava in care scoti ragete la genunchiul broastei, te las in mlastina in care te-ai nascut si te scalzi , daca te-ai bagat ca musca in curulcalului???mars la cocină sau in salcamul in care te-ai nascut si crescut de versi veninul si ura de ratat, executat la nevoia de invatatura, 7 ani de acasă,. nu fac polemică cu iresponsabili, alienati , cimpanzei!!noaptea mintii maimutza !!adio si un praz verde.ramai cu fusta-n cap.

  2. in 1989 am vrut sa importam cultura din West dar din pacate acolo nu mai era de mult cultura .Priviti acum in media nivelul de cultura si pregatire al conducatorilor tarilor vestice si apreciati cam cum sunt cei din esaloanele inferioare. Ignoranta ,suficienta ,prostia, sunt in plin avant in cucerirea lumii .Modul cum se desfasoara lucrurile in Ucraina o demonstreaza .

  3. Ești bine dus cu pluta, Statistica. Discută cu oamenii normali cum o duc și-ți trece cheful de falsuri mai mult sau mai puțin oficiale. Ți-a mai spus cineva – statistica este bună, dar depinde cum e folosită. La tine este cam contra faptelor.

  4. @ Ferenc,ai shtudiat la vreo scoala speciala, insiri ineptii, ai lacune imense, Confuzie a neputinței.
    Statistica arata adevarul,nu nen-tu Guru

  5. Nu speriați pe nimeni, parveniți usrpluspnl, cu balivernele voastre pompoase. Doar confundați subiectele și vă ascundeți după vorbe nechibzuite. Mai bine v-ați pune pe însușit cunoaștere și bună cuviință și pe pregătire pentru o discuție temeinică a situației din țara din care ați furat ca nimeni alții. Fanfaronada de inepții pe care o organizați la orice discuție vă demască ce sunteți – o plevușcă ce se crede mai mult decât poate fi.

  6. pun pariu ca faci parte din pleava corupta si ticaloasa despre care vorbeste Miorita , asazisule cetatean R ! Altfel de ce ai sari de c.r in sus ca magarul intepat cu acul , ca sa mearga mai repede ? Nu va mai saturati de bani expiratule , vindeti in nestiire licente si doctorate si distrugeti Statul !

  7. @RESPONSABIL?ai terminat la privat si ai dat licenta la UB??CUNOASTEM FUSTA.Meriti siglă electorală !!ADEVARUL DOARE, USTURĂ, dar incercand sa dai cu batul în baltă, ocolesti fondul, esenta si principiile in mod iresponsabil.nu dau 2 bani pe aroganta si analiza ta de poullitruc,voi cereti altora responsabilitate si nu va uitati in oglindă?nu poti fi simediator si procuror si avocat sijudecator si lipitoare de afise in acelasi timp??fara poullitica erai fiica lui omida,cu pollitica ai spart case, familii si ca orice blondă de crezi merilline monroe?mars in copacul din care-i coborât !!responsabil fără nume, fără număr, fără profesie= ”NU SE EXISTĂ”SCROFULE!!!

  8. Ai uzurpat un nume mîndru, cel care semnezi Mioritza. Nu ai demnitatea indicării exacte a răului, dar îi bagi pe toți în oala confuziilor tale. Oare ești mai breaz decît prădătorii țării? Eu nu am complexe, fiind absolvent al Universității din București, dar nu cumva tu nu ești la nivelul buzău, reșița, botoșani? Întîi de toate nici unul din cei implicați aici, ca sărbătorit și ca autor, nu au vreo legătură cu ce spui. Ce universități sunt fraude, ce academicieni sunt, ce indemnizații au, cîți angajați are parlamentul și celelalte, ce ar trebui discutate, nu au nici o legătură cu subiectul articolului. Chiar autorul spune că în raport cu situația plină de necazuri a țării a sărbători este ridicol. Și că trebuie diferențiați vinovații. Numai că nu este vitejie, Mioritzo, să profiți de anonimat pentru a spune ceea ce nu ești capabilă să spui ca cetățean. Inși ca tine – nici demni, nici capabili – sunt parte a răului din această țară.

  9. @iOAN
    MULTUMIRI SI FELICTARI.
    SACI CU BANI LA CONDUCERI SI RUBEDENII, FARA IMPOZITARE SI TAXE LA BUGETUL DE STT.
    DACA UNIV.PRIVATE AR FI CONTROLATE FINANCIAR, AVERILE ILEGALE, DIN TARA SI DIN AFARA, IMOBILE DE LA CAMINETLE STUDENTESTI, LA VILE IN PREDEAL, BUSTENI, SINAIA, STRAINATATE, VIILE DRAGASANI, TELEORMAN, CÂMPINA, CASE DE CULTURĂ, CLADIRI CEC, LICEE TRANSFORMATE IN SEDII UNIVERSITARE, IN BUGETUL TARII AR CRESTE DU +25%???DAR, generatia ansolventa a acestor univ private , s-a coocotat nu in profesii, ci in functii, politcă si decid destinul educatiei, sanatatii, economiei, institutiilor aflate sub control parlamentar, fiecca au absolvit petre andrei, apollonia, e murgu, biotarra, ecologică, spiru garet, cantemir, titulescu care au dat nu juristi si economisti, ci ministri si parlamentari, pe cat de incompetenți, pe atat de rau voitori, aroganți si nesimtiti.listele cu acesti absolventi deveniti lectori si doctori pot fi controlate, dar cine are interes că magistrati, jurnalisti chiar si ofiterii lui oprea au devenit ”academicieni”cu indemnizatii MEC???dACĂ MARGHITA SI BUZAU, botosani si resita sunt centre universitare, atunci ne mai miram ca învatsamantul nu a devenit o problema a securitatii si sigurantei nationale cu cocotatii politruci care decid cine conduce CCR, AVP, CNSAS, CSM, CND, PROTECTIA DATELOR, PROTECTIA CONSUMATORULUI, CNI, consiliază ministri, parlamentari, institutii intesate de carnete de partid, acoperiti, amantlâc, rubedenii, soatze, nepoate, lipitoare de afise?????parlamentul are 5 mii de angajati cat uzina 1 mai??pe ce criterii..iata resursa bugetară, , cel putibn 50% din carnetele de partid sa dispara din parlament, ministere, institutii centrale, locale ca au ca activitate internetul postarile propartid, prosefi, prostituie, pas cu pas. invatamantul la temelia rostogolirii pe tobogan a justitiei, legalitatii, educatiei, sanatatii, economiei???

  10. Mata, Statistica, văd că tot invoci rapoarte oficiale ce trec în statistici discutabile. Nu ar fi cazul să vezi realitățile? De exemplu, se raportează de ani de guvernul României că are cea mai mare creștere economică din UE. Poate fi creștere de la nivel jos. Dar mai importantă e chestiunea: unde se simte în viața oamenilor? Mata se vede că ești responsabil cu propaganda. Dar nu trăiește nici un om cu ea. Poate mata!

  11. Poți să iei ce vrei cum vrei, Statistica. Numai că ce spui nu rezistă la primul examen. Te flatezi singur, dar nici 2 plus 2 nu dau totdeauna 4. Depinde ce numeri. La numărat stîlpi merge. Dar nu la toate lucrurile. Verifică-ți certitudinile. Nu fac filosofie, căci nu-i preocuparea mea ca sociolog al nivelului de trai. Dacă spun o părere ce nu este a ta nu înseamnă că este filosofie. Profesional, filosofia este altceva. Statistica confundă orice luate de cuvînt potrivnică cu gargara și filosofia. Confuzie a neputinței.

  12. Rata saraciei in lume :
    Poverty Rate by Country 2022
    Romania: 23,8 %
    Bulgaria:23,8%
    Serbia :23,2%
    Spania :20,7%
    Italia : 20,1%
    La venit per capita (PPP-)Romania,31,410 dolari Rusia:27.555 dolari Bulgaria 23.000 dolari,etc
    Definitia oficiala (WB): „Economia României este o economie cu venituri mari, cu o forță de muncă calificată, pe locul 10 în Uniunea Europeană după PIB-ul nominal total și pe locul 7 ca mărime atunci când este ajustată prin paritatea puterii de cumpărare. 707,747 miliarde USD (PPP, 2022 estim.)”

  13. @Statistica poate insela:))))intre articol si Statistica,aleg Statistica : COVID Live – Coronavirus Statistics – worldometers
    Ce face acum,condamnam statistica ca nu vrea sa serveasca articolul??Statistica e matematica (2 plus 2 dau 4 intotdeauna) nu e gargara numita poetic ‘filosofie”

  14. Cum bine spune și articolul – este o răspundere personală în orice. Dați exemple nominale Ioan, cu probe, desigur, să știm cine și ce a făcut. Care profesori universitari s-au îmbogățit, cum zici, predând la sistemul paralel? Poate-i adevărat, dar cine sunt? Așa, vorbind de toți, toate etc.,este doar vorbă. Trebuie discutat la locul potrivit orice, dar cu date precise. Oribila clasă politică românească de azi care traumatizează România – cum zici – n-a creat-o educația. Nu educația i-a ales pe cei mai slabi să conducă. Educația a dat și pe alții decât cei care te nemulțumesc.

  15. pt. prof de o viata : Aveti dreptate , fara indoiala . SISTEMUL DE INVATAMINT SUPERIOR ROMANESC PARALEL , a fost creat , dezvoltat , sustinut de profesori universitari , care s-au imbogatit de pe urma lui . Toti ministri invat. l-au tolerat si l-au folosit in scop material , unii ” lucrind ‘ direct in nenumarate ” universitati ” . Lucrul se poate verifica usor , daca se doreste . Prin aceasta , au contribuit hotaritor la distrugerea invatamintului superior . Iar oribila clasa politica de astazi care traumatizeaza pur si simplu Romania , este opera acestor oameni , care astazi se lamenteaza si arunca vina pe oricine ca sa scape ei .

  16. @nene consilier ministerial , eviti raspunsurile prin atac la persoană??? Spune ce studii ai, unde le-ai facut si ce vechime in invatamant ???, Ca sa-ti raspund la obrazniciile si aroganta ta ar trebui a ma cobor la nivelul tau si genunchiul broastei!!!.Esti o nulitate cu carnet de partid si pile de-ai ajuns sa dai cu bâta-n baltă ca orice adus cu pluta politicii în functii prin numire, nu concurs. am incheiat dialogul cu neica nimeni, că nu fac polemică cu adusi copaceni, via ghimpati.tu n-ai scoala câta vacanță am avut eu. macar 7 ani de acasă pityfelnice!adio.

  17. Neatentă la criterii și nerealistă Statistica! Mortalitatea în pandemie a fost ridicată în România, mulți au dat locul unu, dar este vorba, cum bine se scrie negru pe alb și în articol, de mortalitate în pandemie, nu de mortalitate covid 19, care cere altă discuție, fiind greu de stabilit. Asigurarea hranei zilnice din producția agricolă proprie este în discuție – importul este altceva. Săraci sunt în cea mai mare proporție în UE în România – după criteriile acceptate ale sărăciei. Date sociologice și economice certe confirmă. Consumul de carte – este destulă o discuție cu rețeaua editurilor, cu rețeaua bibliotecilor și cu profesorii. Ce se raportează poate fi una, realitatea este dureroasă. Comparația cu Franța, Italia, Austria este o glumă.

  18. Statisticile depind de criterii. Și statisticile pot înșela. Cum se vede bine la cel care se iscălește Statistica ….Articolul Verticalitatea răspunderii are dreptate în ce spune. Mortalitatea în pandemie este cea mai mare în România, raportată la populație. Sunt datele certe din UE. Mai ales că este vorba de o țară ce nici nu este la marea circulație internațională! Asigurarea hranei zilnice se face cu import alimentar de peste 60%. Vezi datele autorităților. România are o populație de peste 33 % loviți de sărăcie. În UE este cea mai critică situație. Cel mai mic consum de carte pe locuitor este indicator din datele internaționale recente.

  19. Înainte de a încerca să schimbi ordinea unei societăți sau a lumii, este bine  să începi cu câteva lucruri mici și ușoare ca să-ți poți da seama cât de greu este sau chiar  imposibil, uneori. Toți am făcut și facem greșeli de tot felul. Din nefericire, intotdeauna sunt considerate greșeli după ce, cu puțin timp în urmă, erau  considerate decizii extraordinare sau excelente. Consecințele sau efectele apar intotdeauna după. Abea atunci avem  posibilitatea de a considera deciziile luate ca fiind bune sau rele.  Parcă am face referire mai mult la niște talente premonitorii și mai puțin la diversele situații din lumea concretă. Este inutil să vorbim tot timpul de  gravitatea  sau  numărul unor decizii deja luate . Întrebarea este, ce și cum facem să mai îndreptăm ceva.  Cu atacuri în cascadă și viteji post – război, nu se rezolvă mare lucru. În caz contrar, nu ne rămâne decât să recunoaștem că întotdeauna am fost la fel de capabili cum ne dovedim și acum. Trebuie să punem capăt odată și odată, întregii polemici și să căutăm modalitățile prin care sistemul de educație și învățământ să poată deveni eficient în ansamblul său și nu pe bucăți. La fel și cel din sănătate, economie, justiție și toate celelalte.

  20. 1.”Cea mai mare mortalitate in pandemie”?:)))Hungaria ne intrece are 4838 de morti de Covid la milion populatie,Croatia are 3900 la milion,fata de 3460 Romania

    2.”Neputinta de a asigura hrana zilnica „:)))) Global Food Security Index.(Figures are from annual baseline model September 2021).Romania locul 29,Hungaria locul 31 Bulgaria locul 38,chiar si Belarus e doar pe locul 36:)))

    3.”proeminentă sărăcie din Europa”??? ,:)) Suntem pe un frumos loc 49 intre tarile lumii inaintea Rusiei,Bulgariei,la egalitate cu Ungaria,Croatia,Muntenegru, etc (lista HDIndex 2021)

    4.”cel mai mic consum de carte pe cap de locuitor”???:))) Suntem inaintea Frantei,la egalitate cu Italia si Austria (Statista 2016)

  21. Nene Profesor de o viață, ești pe arătură. Informează-te și spune care rectori așteptau cu plicurile oamenii de la ARACIS. ca să fie trași la răspundere. Altfel, încurci lucrurile. În rest, este bine că vorbești de MEC. Ori, în ceea ce poți citi în articolul despre USAMV Timișoara, este vorba de perioada MEN – Ministerul Educației Naționale. Ți-am mai spus, informează-te, căci nu toate caprele sunt negre și nici orice zvon îți trece prin cap are acoperire în realitate. Un profesor nu se lasă doar în seama zvonurilor și bîrfelor sau, dacă știe că cineva a încălcat legea, spune cu curaj, pe loc, ce s-a întîmplat. Tot invoci trecutul. Dar te întrebi dacă dumneata ai fost de nivelul elevilor lui Grigore Moisil? Pune-ți întrebarea!

  22. 4.)ps dle consilier ministerial, ati fost angajat pe criteriu de competență ? nu stiu ce pregatire si experiență, dar melanjul unor firimituri de adevar cu neobservarea pădurii de copac, ignorarea fondului probblemelor , acreditarile si acordarea gradului de încredere (nu în anii 90-96, cum eronat si intentionat scrieti???)), ca sa vă faceti datoria, vă obligă la o dezbatere publică pt. argmentatiE logică și legală, profesională și demă de vocatie, har, rezultate. Aveti acest curaj??Fixati data, locatia si prezenta a MINM 100 cadre didActice, elevi, studenti, personal din minister???Până atunci rugati=l pe dl ministru sa nu va concedieze și veniti cu articolul fostului ministru ANDREI MARGA din 21 august 2021????CURAJ!!

  23. 3.)Educația sexuală a capacitat timp, contrarii si dispute din parlament, la guvern, din minister , în familii sănătoase, ressponsabile, in timp ce ”EDUCATIA JURIDICĂ” după ani de amânări și tergiversări a fost aprobată în parlament cu concursul responsabial presedintei comisiei de învatământ, NATALIA ELENA INTROTERO, ca disciplină opțională ce poate fi o disciplină temeinică și eficientă de a preveni, a dezbate și însusi norme legale de comportament civilizat, de combatere a fenomenului infractional în rândul minorilor, elevilor si adolescentilor după împlinirea varstei de 14-16 ani când se rezumă că au discernământ, fiind de multe ori folosti de adulți în acte de furt, agresiuni, consum de droguri, cersetorie, etc, pe unii i-am ântâlnit ân țările UE , la NANTES, MADRID, ROMA, LONDRA, STOKHOLM, etc.!!!!!Recentul caZ DIN MUNTIII HUNEDOAREI, ce dovedeste autorități române??? Din păcate sunt functionari ai MEC, care nu stiu si nu vor sa recunoască rolul acestei noi discipline, minister căpusat de carnete de partid, adusi de fiecare ministru din coltul de rai careia îi apartine???O REFORMĂ A ÎNVĂȚĂMÂNTULUI inseamnă nu restrictii sub masca pandemiei si falsei democratii, ci păstrarea si valorificarea tradițiilor, a geniului profesoral si moral, a coeziunii stiințifice dintre ACADEMIA ROMÂNĂ, MINISTERUL ÎNVĂȚĂMÂMTULUI ȘI CERCETĂRII, CORPUL PROFESORAL, UNIVERSITAR SI PREUNIVERSITAR, FAMILIE SI SOCIETATE!!!!.NU, STATULUI ESUAT SI POLITICII ÎN SCOLI, LICEE, UNIVERSITATI!JOS MASCA INCULTURII, IPOCRIZIEI ȘI ÎMBOGĂȚIRII FĂRĂ JUST TEMEI PE SEAMA TROCULUI CU LICENTE SI DOCTORATE!!!. AVEM ÎN 32 DE ANI, în învățămâmtul particular peste 30 de mii de doctori în stiinte, mai multi decât erau înainte de 1990. Ajunge. Destul. UNDE EDUCATIE SI JUSTITIE, NU SUNT, NIMIC NU ESTE!

  24. 2.) astazi se acordă după 2 decenii doar 2, 82%!!!!=caz penal!!!!!Concurența neloială, ilegală a unor universitati particulare înfiintate ilegal ca societati comerciale, SRL , case de cultură, etc de la Herculane, la Botosani, de la Marghita, la Buzău, Slobozia, Blaj, Câmpulung Muscel, Resita, etc a devenit o concurență de ”diplome”de licente, masterate, doctorate la tarabe, multi politicieni devenind studentii, doctoranzii si lectorii unei ”fantome de învățământ”cu acceptul direct sau tacit al celor 28 de ministri ai invatamântului si ARACIS, ce trebuie desființată și trasă la răspundere pentru ”legea calității în educație”, complicitate, tăinuire, favorizare în condițiile în care rectorii îi asteptau cu plicurile pentru a le completa si legaliza dosarele pentru acreditare.După acreditare, cei cu titlul de profesori si conferentiari, multi la 3-5-6 universitati și în imposibilitate de deplasare si sustinere a cursurilor academice?????????altii înlocuiți cu asistenți și lectori , absolventi ai aceleasi universitati, mai putin pretențiosi la salarizare si apartinând viatii politice de unde intiau de 98 de ori schimbarea legii educatiei nr. 1/2011sub sinistrul Funeriu careA UITAT , nu si-a adus diploma de absolvire a bacului??? MEC SI ARACIS, după acreditare N-AU MAI CONTROLAT SI RESPECTAT LEGISLATIA UNUI ÎNVĂȚĂMÂNT CALITATIV CONCURENTIAL, iar rezultatele la olimpiadele internationale sunt rezultatul unor talente, valori, genii conduse și îndrumate de cadre didactice competente, profesioniste, devotate succesului si performantei ca urmasi ai acad. GRIGORE MOISIL, etc.Centrele de excelență sunt tratate ca si ei 11 elevi de la liceul Petru Rares care au castigat locul 1 la NASA și pentru care nu se gaseau bani pt deplasarea ca să-și ridice premiile(desi pentru copiii și elevii din Ucraina s-au facut eforturi si s-au gasit sume chiar si pt. profesori)??

  25. Imi aduc aminte ca prin ceata de cea mai buna lucrare a Dlui academicant : un schimb de terenuri …

  26. Ar fi bine Profesor de o viață să fiți exact. Altfel aruncați vorbe fără acoperire. De pildă, nimeni nu a desființat liceele pedagogice -poate cîteva au devenit colegii universitare, ca în alte țări europene.Nu au fost desființate liceele vocaționale (industriale, economice etc.). Firește că aspirațiile absolvenților s-au schimbat. Dacă vorbești de desființarea școlilor profesionale atunci trebuie să spui cine a făcut desființarea cînd acuzi fără noimă 32 de ani. Află, de pildă, că în 1998-2000 ministerul a creat școli profesionale în plus și a primit finanțare de la Banca Mondială. Școlile profesionale au existat până în 2001. Învățământul privat universitar s-a creat în 1990-1996. V-ați opus, ca profesor, atunci? Ar trebui să vă dați seama că nu se poate ține un sistem de educație în loc, căci așa vă place. Oricum am judeca, învățămîntul din România a acompaniat o țară săracă. După 1989 trebuia reformat. Că acum acest învățămînt este în criză este adevărat. Dar criza nu se rezolvă fără cunoștințe exacte.

  27. o analiză profundă, dar secventială, reliefând rolul unui prof univ ca PĂUN OTTIMAN, RECTOR, SENATOR, SG AL ACADEMIEI ROMÂNE.Dar, pe trectele educatiei, începând cu gradință, ciclul primar, unde s-au facut pasi importanti prin invatarea de limbi straine, jocul, ca instrument de formare si cultivare, lipsa de gradinite, scoli gimnaziale , mai ales in lumea satelor, cu clădiri noi sau părăsite intr-o lume rurală îmbătrânită, depopulată, lipsite de materia primă umană, iar desfiintarea liceelor pedagogice, lasă urme adânci în pregatirea și înradacinarea cadrelor didactice pt. 4 decenii în lumea satelor!Este o oglindă de sistem, de deringoladă în statul mafiot, schimbat cu statul ticalosit și acum cu statul esuat????Liceele industriale si agroindustriale, pedagogice,sanitare si economice desfiintate fără consultarea cadrelor didactice, a comunitatilor și inspectoratelor scolare au lipsit societatea postdecembristă de o resursă umană peformantă, ultranecesară, eficientă , devotată domeniilor industrial, agricol, economic, sanitar, pedagogic , unde tradițiile si aptitudinile se verificau de la sine în timp, practică școlară, colaborarea scoală-institutii-societate!Desfiintarea scolilor profesionale motivată de falimentul industriei și intreprinderilor este o pată neagră în activitatea ministerului din cei 32 de ani dar si a clasei politice cu o pregatire precară, în fugă la invățământul privat????Învățământul universitar a devenit ”o cenusereasă”a societatii românesti, desi legea invatamantului îl declara :”prioritate natională”și-i acorda prin ”amendamentul Negoiță”în art. 169 alin 2 un procent de 4% din PIB,

  28. @Charlie
    Taci ma ametitule, oi fi facut tu foamea inainte de 1989 si oi fi murit de frig din cauza ca ai fost batut in cap si idiot la fel ca si acum.
    Nu s-a trait in belsug, dar nici de crapat de foame nu s-a crapat. N-am auzit pe nimeni inainte de 1989 spunand ca a facut foamea cu o zi inainte . Nu mai manca ce nu-i comestibil.

  29. Dublura lui „Rollason” care face uneori pe anticomunista e de fapt o ceausit-stalinista cu apucaturi de AGENTA
    SOVIETICA!!! Ce a spus autorul altceva decat ca sunt un milion-doua de privilegiati ai sortii, RESTUL TRAIND LA LIMITA SAU SUB LIMITA SUBZISTENTEI? Dar ca sa extinzi realitatea privilegiatilor Partidului si Securitatii la intregul POPOR ROMAN este deja o insolenta vecina cu MARSAVIA!!! O marsavie intrecuta doar de sustinerea criminala ca si in CEAUSISMUL TARZIU-anii 1980- romanii ar fi trait in belsug, neexistand decese din inanitie, depaseste capacitatea de intelegere a romanilor normali, neinregimentati IDEOLOGIEI GENOCIDULUI BOLSEVIC/ COMUNIST!!! O ticalosie cu atat mai evidenta, cu cat asasinii din dec 1989 si propaganda lor criminala si-au bazat LOVITURA DE STAT KGB/GRU/COMINTERN pe DIVERSIUNEA „revolutiei romanilor lihniti de foame”…Dar romanii
    nu numai ca au facut foamea si frigul si jegul spalarii in conditii precare, ei au si murit de foame SI TOTUSI NU S-AU…revolutionat, ba chiar nici „calupurile de dinamita infiptete in MAMALIGA MIORITICA” de criminalii bolsevici AGENTI SOVIETICI nu au facut-o „sa explodeze”!!!

  30. CEA MAI MARE MINCIUNA:
    ,,Romania, tara cu cea mai proeminenta saracie din Europa”. Ete, na!
    Unde vezi matale saracia asta, cand soselele si strazile gem de numarul de masini care circula sau sunt parcate in ciuda pretului mare la carburanti.
    -La sfarsit de saptamana nu mai gasesti o camera libera la hotelurile si pensiunile de la munte sau de la mare
    -Litoralul bulgaresc, Grecia, etc gem de cati romani se duc in concedii si weekenduri
    -La supermarketuri stai cate 1/2 ora pana ajungi sa platesti la o casa din alea 4-5-6.
    -Masinile de coletarie rapida cara tot felul de cumparaturi online.
    -De black-fridey se blocheaza site-urile magazinelor online.
    -Daca vrei sa-ti cumperi apartament intr-un bloc nou, constati ca toate sunt vandute.
    -Peste tot vezi numai case noi….s a m d.
    Azi chiar si in Romania sunt saraci numai puturosii care nu vor sa munceasca si care prefera sa traiasca din alocatiile copiilor si din ajutoare, pe care le fac praf apoi in carciumi. Cine a vrut sa castige mai mult, fara sa aiba studii, s-a dus in afara la capsuni, pastarnac sau gulgute.
    ,,N-avem ce manca”, in schimb se arunca ‘jde milioane de tone de mancare/luna.
    Mai minte omul, dar nici chiar asa de exagerat.
    Asa latrati si pe timpul lui Ceausescu: ,,n-aveam ce manca”, dar frigiderele erau pline si nici n-am auzit de cinva mort de foame.

  31. Ce frumos si real a sunat totul pana cand dupa doua fraze s-a revenit la MAROTA cu „nepriceperea si incultura” care DISTORSIONEAZA REALITATEA ca STATUL SECURIST A SUBMINAT INTENTIONAT Romania PE TOATE PLANURILE ENUMERATE
    si NU DIN „nepricepere, incultura…prostocratie”!? Nu numai ca Partidul si Securitatea din care pentru autor au ramas doar securistii, de capul lor(!?), au subminat societatea romaneasca, dar acest fenomen/proces a fost pus la cale, tot INTENTIONAT, sub bagheta Confreriei mondiale marxistoid/bolsevicoide disimulata dupa 1989 in ceea ce numesc Colhozul BOLSEVIC european si SUA ILEGALILOR care au supus de peste 100 de ani SUBMINARII tara
    simbol al DEMOCRATIEI!!! Te pomenesti ca ACOPERITII legendati in Deal si slugile lor din institutii AU DORIT din tot sufletul lor de TORTZIONARI tot binele din Lume ROMANILOR si Romaniei, dar ori au fost nepriceputi, ori au avut…ghinion? Un adevar ce nu necesita disertatii si nici…nelinisti metafizice!

  32. Trei minciuni, nene Gheghea, în cîteva rînduri. Ia te informează – ministrul Marga a extins școlile profesionale, ca număr și ca forță. Eram director în ministerul de atunci și știu bine. Confunzi omul cu altcineva! Domnul Marga nu a creat vreo universitate privată. Erau deja create. Citește, și aici nene! Pensii speciale discută cu cine la aprobă și le are. Bați cîmpii cu suficiență. Creștini suntem, dar prostiile sunt prostii! Dacă la mata contează faptele și probele, atunci pune-te pe examinat. Prostii se spun ușor – și îți dai singur seama.

  33. Poi domn’ profesor Marga atunci cind ai fost ministru ai facut cea mai grozava „reforma „desfiintind SCOLILE PROFESIONALE . De aia avem atitia „meseriasi „acum .Daca meseria ( zugrav ,faiantar ,frezor ,strungar ,lacatus ,electrician ,samd ) s-ar face din gura ,am avea inflatie de „specialisti „. Si cu aparitia „Universitatilor „pe bani ati pus capac la toate. Nu mi-o luati in nume de rau ,dar cei din Parlament,majoritatea scoliti pe aiurea de unde sa stie ce si cum sa faca ? In afara de salarii babane si „pensii speciale „( de ce or fi speciali ?) ei nu stiu nimic.Am o intrebare : V-ati pune cu unul care a „absolvit „la Spiru ,Bioterra ,Ovidius (unde se practica IFR si fara a frecventa in acel un an si jumatate ) ,etc ? Ar fi multe de spus ….

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.