Viteză mai mare pe drumurile expres

Un proiect de ordin al ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc, prevede proiectarea drumurilor expres la o viteză de 120 de km/h în zona de câmpie, după ce, într-un normativ din 2013, viteza de proiectare a fost redusă la 100 km/h. Cum drumurile expres nu au bandă de urgență, precum autostrăzile, această normă va genera riscuri suplimentare, pentru că la o viteză mai mare de rulare există posibilitatea producerii unor accidente în lanț.

România nu deține în acest moment niciun drum expres, însă pregătește construcția drumului între Pitești și Craiova, inițial prevăzut cu profil de autostradă, conform Master Planului din 2014 realizat de PSD. Este așa-numitul „drum Ford“, proiect foarte solicitat de producătorul auto de la Craiova.

Deocamdată, se fac studii

Un drum expres nu trece prin localități, nu are intersecții la nivel, nu are treceri de pietoni, are în general două benzi, are separator central între sensuri și intrări/ieșiri cu benzi de accelerație/decelerație, care, dacă există, sunt însă mult mai scurte decât pe autostradă.

„În cadrul revizuirii s-a avut în vedere caracterul funcțional pe care îl au drumurile publice în cadrul rețelei rutiere, coroborat cu încadrarea în clase tehnice, cu utilizarea rațională a terenurilor, conservarea și protejarea mediului înconjurător, cu planurile de urbanism și de amenajare a teritoriului aprobate potrivit legii, precum și cu necesitatea desfășurării circulației în condiții de siguranță și confort. S-a introdus necesitatea realizării de studii tehnico-economice în contextele stabilirii soluțiilor tehnice privind proiectarea, construirea și modernizarea drumurilor publice de interes național“, se arată în referatul de aprobare a ordinului ministrului Transporturilor pentru aprobarea Normelor tehnice privind proiectarea, construirea și modernizarea drumurilor.

O problemă: absența benzii de siguranță

„În cazul drumului expres, vitezele maxime legale în România sunt 100 km/h pentru autoturisme (110-120 km/h în general în UE) și 90 km/h pentru autocamioane. Principala problemă de siguranță rutieră pentru care se limitează viteza legală pe drumul expres este absența benzii de siguranță. În condiții de trafic intens, mai ales pe un tronson lung, probabilitatea ca un vehicul să se strice crește statistic până la nivel de certitudine. Cu alte cuvinte, dacă drumul este suficient de lung și suficient de aglomerat, statistic este certă defectarea cel puțin a unui vehicul. Cum pe drumul expres nu există bandă de urgență, automat vehiculul defect devine un obstacol pe prima bandă de circulație, iar asta duce la gâtuirea traficului și la reducerea capacității drumului sub jumătate, ceea ce implicit conduce la blocaj. Caz în care ultimul lucru pe care și-l poate dori cineva este ca spre respectivul blocaj cert să se îndrepte un autoturism gonind cu viteza legală de peste 100-120 km/h.

Accidentul grav ar fi la rândul lui o certitudine. Din această cauză, pe drumurile expres autoturismele nu au voie cu viteze de peste 100-120 km/h! Tot din aceeași cauză, Pitești – Craiova este prevăzută în Master Planul de transport ca autostradă, nu ca drum expres, pentru că valorile de trafic curente și de perspectivă sunt ridicate, iar un drum expres ar avea de fapt capacitatea reală a unui DN cu o bandă pe sens, pentru că blocajele de trafic date de defectări ar fi la ordinea zilei. Dar pe drumul expres viteza maximă legală pentru autoturisme de 100-120 km/h se obține cu o viteză de proiectare de numai 80km/h. Adică, dacă tirul poate lua cea mai grea curbă cu 80 km/h (viteza de proiectare), atunci autoturismul nu are nicio problemă tehnică să abordeze aceeași curbă cu 120 km/h. Prin urmare, normarea drumurilor expres la viteza de proiectare de 100km/h se face pentru a permite și camioanelor, nu autoturismelor care n-au nicio problemă, să circule la viteza maximă legală de 90km/h!“, susține Mihai Alexandru Crăciun, fondatorul comunității online și al asociației „Construim România“.

820 milioane euro este valoarea estimată a drumului expres Craiova – Piteşti

Între viteza de proiectare și cea maximă

Crăciun susține că viteza de proiectare a unui drum nu este totuna cu viteza maximă legală pe acel drum. „Viteza de proiectare este un parametru tehnic care spune care este viteza maximă la care poate circula în condiții de siguranță tehnică un vehicul greu pe cele mai grele secțiuni ale acelui drum. Cu alte cuvinte, viteza de proiectare este viteza la care un tir care circulă singur pe drum – deci fără considerente de trafic (!!!) – poate lua cea mai strânsă curbă de pe respectivul drum, fără să se răstoarne! Evident că dacă tirul poate lua curba cu 120 km/h în condiții de siguranță, atunci autoturismul poate lua aceeași curbă cu 180 km/h, tot așa, fără să iasă în decor. Însă în cazul ambelor categorii de vehicule, din considerente de siguranță rutieră, viteza maximă legală în trafic (deci cu multe vehicule pe drum) este mult inferioară vitezei maxime posibile tehnic dacă vehiculul ar fi singur pe drum“, afirmă Crăciun.

Un drum vital pentru dezvoltarea economică

Luna trecută, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunţat că a transmis spre Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP) anunţul de participare pentru procedura de achiziţie publică destinată proiectării şi executării celor patru tronsoane ale drumului expres Craiova – Piteşti. Proiectul are o lungime de 121,1 kilometri şi o valoare estimată la 820 milioane euro. Principalul element care va face diferenţa între drumul expres Craiova – Piteşti şi o autostradă este banda de urgenţă de 1,5 metri, susține CNAIR. Acest drum expres este vital pentru dezvoltarea economică a Doljului, a întregii zone de sud-vest a României și pentru legarea acesteia cu marile coridoare europene de transport.

Recomanda
Cosmin Pam Matei 1121 Articole
Author