Ziua Subculturii Naționale

Noi zicem că pe 15 ianuarie avem o zi a Culturii Naționale  „cu scopul de a promova cultura, arta și efortul academic”. Este o sărbătoare decisă prin lege, iar legea a fost adoptată la propunerea unor politicieni, mai mult cu gîndul de bifa o lege cu substrat patriotic decît pentru a se pune în slujba unui ideal cultural. Au adoptat-o și gata, au schimbat subiectul. De atunci, Ministerul Culturii anunță anual pe site-ul său: „Finanțarea proiectelor culturale organizate cu prilejul Zilei Culturii Naționale (15 ianuarie) se lansează anual, pe baza de ordin de ministru. Obiectivul general al Programului este să sprijine financiar organziarea de manifestări cultural-artistice și de acțiuni social-culturale dedicate sărbătorii acestei zile”.

Se toacă niște bani și se organizează cîteva evenimente. Atît! Mai mult acoperă cu festivism o stare generală a culturii noastre decît să o sprijine. Să nu-mi spuneți mie că poneiul cu zvastică din expoziția de la New York sau plimbatul divanului prin România ar avea o legătură cu „Cultura Națională”, că experimentele psihedelice ale unor complexați sunt provocări ale culturii noastre în lume și nu niște imitații pîrlite și debile ale diverselor tentative artistice de aiurea.
Ați sesizat la Academia Română un mare pariu cu îngrijorările privind direcția de evoluție a societății românești? Poate, mai ales în materie de aranjamente!? În rest, somnolență profundă și prelungă!

Ca să nu mă pierd pe mai multe domenii, încerc să mă rezum la situația literaturii române. În ce măsură, de Ziua de naștere a lui Mihai Eminescu, mai putem zice că Ziua Culturii Naționale îi onorează numele? Circulația cărții este nesemnificativă. Rolul ei, aproape invizibil. Că Ministerul Culturii nu pompează mai mulți bani? Din păcate, scriitorul român, pomanagiu în comunism, nu s-a putut adapta la economia de piață. A trecut repede de la coabitare cu regimul la subiecte facile, la polițiște și SF. Ba s-a readaptat rapid la slugărnicie politică, mutînd linsul din „Epoca de aur” la cel de tip democratic. (Vezi campaniile lui Gabriel Liiceanu, Mircea Cărtărescu, H.R. Patapievici, Mircea Mihăieș și mulți alții implicați în orchestra de gîdilare a lui Traian Băsescu).

Care sunt performanțele literaturii române? Traducerile pe banii buni (și de-ai noștri) în edituri insignifiante prin străinătate? Tirajele de buzunar? Promovările forțate și inutile pentru premii? Nu cumva avem parte de încercări de import ale experimentelor vulgare din alte literaturi? Încep să cred că literatura română a luat-o pe calea importului de tendințe și s-a depărtat de actualitatea țării noastre. Adică de popor!

În anii comunismului, prin cîrteală, prin diversiune, prin distanțare și mai puțin prin proteste directe, literatura noastră era legată de țară și de poporul român. Acum pare nespus de departe, pierdută în experimente, în mize mici, străină de drama și de problemele societății românești. Cultura națională trăiește chinurile unui efort de a adaptare la experimentele din afara ei și dă semne vizibile de renunțare la propriile căutări în spațiul românesc. Poate numi cineva un scriitor român patriot al momentului contemporan? Unul care să conteze prin ce spune și pentru ce luptă? Există o voce ca a lui Mihai Eminescu pe scena publică actuală? Cine se vede de departe? Cine se aude în piața publică? Pe cine să urmeze mulțimea? În cine să creadă poporul? În Liiceanu care îl disprețuiește că n-are dinți? Că este incult și nu știe să aleagă? În Patapievici care zice că sufletul poporuluii român e ca un cur?

Unde sunt marii intelectuali din fruntea culturii și a ministerului de resort? Numai oi și agramați, politruci și figuranți la Ministerul Culturii!
Condiția modestă a scriitorului român (inclusiv a artistului din celelalte arte) vine de la faptul că a părăsit primele rînduri, prima linie, dezbaterile grele și „steagurile” importante ale poporului român.
Estetismul a cîștigat partida cu prețul anonimatului în societate. E plin de super-artiști insignifianți!
Ziua Culturii Naționale ne prinde cu valori și opere cam de mîna a doua și a treia, cu o sărbătoare care se bazează mai mult pe cele tradiționale. Pe ele și stă cultura națională. Celelalte încă n-au scos capul din subcultură!

Recomanda 28

15 Comentarii

  1. Dacă n-ar exista dl Nistoresccu, atunci ar trebui să-l inventăm. Superbă tușă pentru pielea de porc al multor contemporani ce-și zic scriitori, poeți și mai vârtos politicieni. Sănătate, maestre.

  2. filologie substantiv feminin
    1. Știință care se ocupă cu studiul culturii scrise a popoarelor, în special cu studiul textelor vechi și al operelor literare din punctul de vedere al limbii, al influențelor suferite, al modului în care s-au transmis și al autenticității, precum și cu editarea lor. DEX ’09

    Cultura scrisa a poporului nostru cel stravechi INCEPE cu Tablitele de la Tartaria (ale culturii Vinča). Dacă vârsta estimată, cea de 5500 BC s-ar dovedi în final a fi reală, iar semnele se dovedesc a fi scris, atunci ele sunt cele mai vechi artefacte purtătoare de scris din lume. Celelalte candidate la cea mai veche scriere din lume și anume, scrierile egipteană, Harappa și cea sumeriană, datează toate din jurul datei de 3200-3500 BC. Evident, distanța în timp între 5500 BC si 3500 BC este mare. DACA TOT NU AI CE FACE in FILOLOGIE … INCEARCA sa DESCIFREZI aceasta PROTO-SCRIERE (scrise in stilul lor/unul extrem de rudimentar, arhaic și ideologizat, dar de acum 7500 de ani). Restul scrierilor din lume fiind cam NEbune (moderniste si fara MIEZ de tip STRAVECHI) in raport cu limba noastra cea Neolitica !

    „Căci întreb, la ce-am începe să-ncercăm în luptă dreaptă
    A turna în formă nouă limba veche şi-nţeleaptă ?” (Mihai Eminescu, Scrisoarea II).

  3. NU POTI sa fii un filolog și profesor de pe TARAMUL nostru cel PAMANTEAN/ROMÂNESC … si sa nu-l IUBESTI pe EMINESCU !
    ESTE UN NONSENS de tip FILOLOGIC in ROMÂNIA !

    Deci, dupa cele ce afirmi, ESTI si RAMAI doar un simplu STRAIN de NEAM (NEromân si ANTIromân) !

  4. Constat că unii nici nu au auzit de Cărtărescu.Că în viziunea lor, scriitor mare este numai acela de pe vreme lui Carol Întâiul sau cam pe acolo.Înainte de a da cu piatra, le recomand să meargă la o bibliotecă și să ceară fișa lui Cărtărescu.Așa am făcut și eu în urmă cu 30 de ani, și am citit romanul „Levantul”. Ați notat domnilor ? „Levantul” de Mircea Cărtărescu.Această carte de tinerețe a scriitorului, este dovada, că azi este pe bună dreptate propus la premiul Nobel pentru literatură. Domnul care a scris articolul voit malițios, a auzit oare de Marea Expoziție Brâncuși la Timișoara ? Ce părere are despre cozile care s-au făcut la această expoziție ? Păi aceasta este România Cultivată nu aceea pe care o văd cei de mai sus.
    „Dacă doi oameni privesc într-o baltă, fiecare vede altceva.Unul vede noroiul, mizeria și broaștele.
    Celălalt vede…cerul și stelele !”.
    O mie de ani PACE !

  5. Don profesor,
    Dacă „fiecare are dreptul să aleagă ce dorește”, de ce trebuie să spuneți altora ce citiți, de ce și de ce nu citiți anumite genuri de literatură ?
    N-am nevoie de … arta dumneavoastră de a citi !

  6. Ca și filolog și profesor pot să vă spun faptul că oricine are dreptul să citească orice dorește și orice îi stârnește interesul. Se spune că ,, gusturile nu se discută ,, conform proverbului de origine latină . Din punctul meu de vedere scriitori români nu sunt atât de buni precum se spune, deoarece stilul lor este unul extrem de rudimentar, arhaic și ideologizat. Vechii scriitori și poeți precum cei menționați mai sus sunt cei mai slabi și nepricepuți. Părerea mea este că s-a promovat prea mult literatura lor și totul s-a ideologizat. Scriitorii străini sunt mult mai buni, iar eu îi prefer pe cei din occident deoarece îți stârnesc interesul de a citi. Scriitorii occidentali au un stil mult mai maleabil, mai uman, mai liberal, mai variat și mai practic. Scriitorii români au scris din interes propriu, iar mentalitățile lor sunt extrem de arhaice, discriminatorii, comuniste, socialiste, antimoderne, antioccidentale, banale, patetice, vulgare, violente, plictisitoare și pline cu un exces de zel naționalist – patriotic . Personal prefer cărțile științifice de nonficțiune străine, deoarece sunt frumoase, oferă informații precise și utile, oferă perspective și mentalități clare și practicabile. Fiecare are dreptul să aleagă ce dorește din punct de vedere cultural .

  7. Zici : „Când Eminescu nu va mai stârni polemici și scandaluri, atunci va fi mort cu totul.”

    Părerea mea : „Când Eminescu nu va mai stârni polemici și scandaluri, atunci va fi … moartă definitiv prostia.”
    Mai bine tăceai in loc sa ne spui că Eminescu este un poet genial pentru că… stârnește polemici și scandaluri.

  8. Fiecare vede ce vrea.Dacă eu cultiv flori văd tot timpul flori.Cine vă pune să ascultați ce nu vă place,să vă uitați la filme și emisiuni mizerabile cu iz de canal,de ce vă faceți singuri sânge rău ?
    EXISTĂ CULTURĂ în țara asta, există valori de orice fel, există frumusețe DAR nu vreți să le vedeți. Există cărți la prețul unei pâini ieftine sau a unei cutii de chibrituri.Sunt zeci de anticariate online, care vând sute de cărți în fiecare zi.Dacă voi nu citiți, alții o fac. Cine vă oprește să citiți ? Vorbiți în numele vostru nu generalizați.Păi dacă îl ascultați pe Nistorescu vorbind de rău pe Cărtărescu, problema este la Nistorescu.La ora actuală nu avem un scriitor mai valoros decât Cărtărescu.E ușor să dai cu parul,e ușor să faci pe altul în toate felurile, e ușor să-ți însușești opinia altuia. Chiar sunteți de acord sută la sută cu ce spune autorul articolului ? Eu sunt de acord cu exact 50 la sută.Așadar, o zi normală de 15 ianuarie.Când Eminescu nu va mai stârni polemici și scandaluri, atunci va fi mort cu totul.
    La mulți ani maestre Eminescu !

  9. continuarea continuarii …
    “Apoi își ridică ochii și privi visând în fața cea blândă a lunii — ea trecea frumoasă, clară pe un cer limpede, adânc, transparent, prin nouri de un fluid de argint, prin stelele mari de aur topit. Părea că deasupra mai sunt o mie de ceruri, părea că presupusa lor ființă transpare prin albastra-i adâncime… Cine știe — gândi Dionis — dacă în cartea aceasta nu e semnul ce-i în stare de a te transpune în adâncimile sufletești, în lumi care se formează aievea așa cum le dorești, în spații iluminate de un albastru splendid, umed și curgător.
    Dacă lumea este un vis — de ce n-am putea să coordonăm șirul fenomenelor sale cum voim noi?” (M.E. Sarmanul Dionis, spicuiri)

  10. contunuarea continuarii …
    “Apoi își ridică ochii și privi visând în fața cea blândă a lunii — ea trecea frumoasă, clară pe un cer limpede, adânc, transparent, prin nouri de un fluid de argint, prin stelele mari de aur topit. Părea că deasupra mai sunt o mie de ceruri, părea că presupusa lor ființă transpare prin albastra-i adâncime… Cine știe — gândi Dionis — dacă în cartea aceasta nu e semnul ce-i în stare de a te transpune în adâncimile sufletești, în lumi care se formează aievea așa cum le dorești, în spații iluminate de un albastru splendid, umed și curgător.
    Dacă lumea este un vis — de ce n-am putea să coordonăm șirul fenomenelor sale cum voim noi?” (M.E. Sarmanul Dionis, spicuiri)

  11. continuare …
    „Maistrul Ruben este un evreu învățat, pribegit din Spania în Polonia, unde însă, neputând fi învățător public, pentru că rămăsese în legea lui, fusese chemat de Domnul Moldovei ca dascăl de matematică și filozofie la Academia din Socola. Omul are-n el numai [în] șir ființa altor oameni viitori și trecuți. D-zeu le are deodată toate neamurile ce or veni și ce au trecut; omul cuprinde un loc în vreme. D-zeu e vremea însăși. Tu poți să dai umbrei tale toată firea ta trecătoare de azi, ea-ți dă ție firea ei cea vecinică, și, ca umbră înzestrată cu vecinicie, capeți chiar o bucată din atotputernicia lui Dumnezeu, voințele ți se realizează după gândirea ta… se-nțelege, împlinind formulele, căci formulele sunt vecinice ca cuvintele lui Dumnezeu pe care el le-a rostit la facerea lumii, formule pe care le ai toate scrise în cartea ce ți-am împrumutat-o.
    Dacă în această sară aș încerca să mă duc într-un spațiu zidit cu totul după voia mea…?
    Vei putea-o… căci îl ai în tine, în sufletul tău nemuritor, nesfârșit în adâncimea lui. Pe fila a șaptea a cărții stau toate formulele ce-ți trebuiesc pentru asta. Și tot la a șaptea filă vei afla ce trebuie să faci mai departe. Se-nțelege că atunci trebuie să ne despărțim pentru totdeauna; căci, în spații dorite, ziua va fi secol, și când te vei întoarce nu vei mai găsi pe Ruben, ci un alt om, analog cu mine, pe care însă ușor îl vei găsi — numai poate el nu te va cunoaște, poate va fi pierdut tainele învățăturii lui și va fi om ca toți oamenii.” (M.E. Sarmanul Dionis)

  12. „Dar în astă sară Dionis era vesel fără să știe de ce. La căpețelul de lumânare ce sta în gâtul garafei cu ochiul roș și bolnav, el deschise o carte veche legată cu piele și roasă de molii — un manuscript de zodii. O astrologie mai mult de origine bizantină, bazată pe sistemul geocentrist, sistem care admite pământul de centrul arhitecturii lumești și pe om de creatura pentru a cărui plăcere Dumnezeu ar fi făcut lumea. Titlul era scris și latinește: „architecturae cosmicae sive astronimiae geocentricae compendium” — învățătură despre a lumii orânduială dumnezeiască dupre cum toate pentru pământ a fi zidite se arată de către înduratul Dumnezeu — de pe grecie pe românie tâlcuită cu adăugire a înrâurinței zodiilor asupra vieții omenești. Și cu o dedicațiune: „celui întru ființa sa nemărginit, întru fapturile mânurilor sale minunat Dumnezeu spre vecinică laudă afierosită.” Două triunghiuri crucișe înconjurate de sentința: „Director coeli vigilat noctesque diesque, qui sistit fixas horas terrigenae.” Constelațiuni zugrăvite cu roș, calcule geometrice zidite după o închipuită și mistică sistemă, în urmă multe tâlcuiri de visuri, coordonate alfabetic — o carte care nu lăsa nimic de dorit pentru a aprinde niște creieri superstițioși, dispuși la o asemenea hrană.” (M.E. Sarmanul Dionis, spicuiri)

  13. Vrei sa distrugi o natiune, sa-i distrugi speranta spre un viitor mai bun, vrei sa compromiti valorile reale si sa -i spoliezi resursele naturale de o maniera cat mai eficienta sub masca unei propagande de tip comunist in care ti se servea inainte de 1989 cu basmele despre asa zisa egalitate a cetatenilor, sau de dupa 1990 cand ideologia actuala de tip neo marxist vinde o alta utopie a egalitatii intre cetatenii Europei – a se vedea cinicul comportament al Austriei pe subiectul Schengen sau diferentele uriase de bani intre subvenitiile alocate intre agricultura din Italia, Germania, Franta si Romania, ca sa nu mai exemplific ca astazi avem cel mai scum pret la facturile la energie din U.E., etc…
    Atunci ai o arma formidabila – compromiterea si distrugerea intelectualitatii, academicienilor concomitent cu satanizarea permanenta a culturii nationale !!!
    Si te mai surprinde ca din Romania au emigrat aproximativ 8 milioane de locuitori carora li s a inoculat permament de noii decidenti politici de dupa 1989 ca in manuale de istorie sa fie inclus un prezentator de televiziune, istoria nationala a fost rapid marginalizata, pentru ca ai nostri elevi sa nu cunoasca sacrificiile facute de parinti, bunici, strabunici, stramosi – cu sange si lacrimi pentru ca astazi noi sa avem proprietatea pamantului, apei si bogatiile subsolului atat de vanate de ai nostri vecini, ca lectie utila pentru timpurile pe care vremelnic le traim.

  14. Cand deranjezi SERPARIA CEAUSISTA e normal sa te alegi cu muscaturi veninoase…Serpii nu vad prea bine in schimb poseda refelexe
    adanc inradacinate la stefan gheorghiu unde au fost scosi din gaoci…Nici ca se putea sa lipseasca Capitanul Legiunii core/Core
    de mana cu geamanul URA FATZA DE ROMANIA GENERICA zis rene si rebotezat Yahwe Yoram Hassan Bairam Ramadan alias hemo roidu gelu
    supranumit marius…
    Apropo, NARODNICUL UCRAINEAN a GANDIT si a COMPUS ca un GERMAN, de aceea si predilectia pentru sanatoriile austriece, vieneze, predilectie preluata de POLITRUCII de azi ai IDEOLOGIEI GENOCIDULUI din Romania…E o alta fatalitate…SCLAVETII SOVIETICI se vor agata intotdeauna de cate un MIT FALS creat de TATUCII lor din Cauza de CRIZA IDENTITARA ca INTERNATIONALISTI…La fel ca IDOLUL lor CRIMINAL CONTRA UMANITATII ROMANESTI Ceausescu care a pus bazele „national-comunismului” pe modelul bolsevic al „national-socialismului”…

  15. După întâlnirea cu Eminescu Regina (cea straina de neam si tara, dar care se considera o ‘adevarata’ mecena a artelor din România) a considerat întotdeauna că poezia lui Eminescu este o imitație slabă a celei scrise de Vasile Alecsandri.

    Asadar …
    Cine DORESE sau VREA sa FIE cu ADEVARAT un ROMÂN pamantean … TREBUIE sa INCERCE sa-l INTELEAGA si sa-l IUBEASCA pe EMINESCU ! Pana ATUNCI ‘acei altii’ tot STRAINI NEpamanteni (NEromâni si ANTIromâni) RAMAN !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.