În sondajul propus de site-ul „Trovacinema”, care cuprindea 15 titluri dintre cele mai reprezentative pentru producţia cinematografică a anului 2010, pelicula „Concertul” a fost cea mai votată de public, (19,8% dintre cei 9.500 de participanţi), depăşind filme ca „Avatar”, realizarea lui James Cameron, care a primit Premiul „David di Donatello” pentru cel mai bun film european (3,5%) şi „Inception” (5,4%).
Pelicula italiană „La prima cosa bella” de Paolo Virzì s-a plasat pe locul al patrulea, cu 11,5%, „Benvenuti al Sud”, regizată de Luca Miniero, a ocupat poziţia a cincea, precedând „L’uomo che verrà” al Giorgio Diritti şi „Shutter Island”, realizată de Martin Scorsese, avându-l în rolul principal pe Leonardo DiCaprio, situate, ex-aequo, pe locul al şaselea. Din Top 10 mai fac parte „Mine vaganti”, al regizorului italian de origine turcă Ferzan Ozpetek, şi „Draquila – L’Italia che trema’, de Sabina Guzzanti. Pe locul al zecelea, cu 2,1%, este „Alice in Wonderland”, regizat de Tim Burton, cu Johnny Depp în rolul Pălărierului Nebun. Printre filmele propuse s-au mai numărat „The Social Network”, de David Fincher, „Toy Story 3 – La grande fuga”, ‘Harry Potter şi Talismanele Morţii – Partea I”, „L’uomo nell’ombra” al lui Roman Polanski, cu Ewan McGregor, Pierce Brosnan şi Kim Cattrall, în rolurile principale, şi „Una vita tranquilla”, de Claudio Cupellini.
Se spune că muzica este inima unui film. În „Concertul”, lui Radu Mihăileanu, această inimă devenită vizibilă determină ritmul poveştii. Ideea de bază este impostura pozitivă lăudată cu succes de regizorul italian şi în „Train de vie”, scrie critica italiană, apreciind umorul cu care este descris paradoxul tragicomic al noii societăţi ruse şi modul ironic în care este prezentată capacitatea protagoniştilor de a-şi împlini până la urmă visurile prin forţa sublimă a muzicii. „Mulţumiri pentru un film care te face să râzi cu lacrimi şi să plângi”.

Melanie Laurent
Un alt Top 10, de data aceasta al „celor mai bune filme spirituale”, ce prezintă marile probleme ale umanităţii, în care figurează filmul regizorului Radu Mihăileanu, a fost realizat de „cinemanet.info”, din Spania, unde s-a clasat pe locul al şaptelea. Pe primul loc, „Invictus” al regizorului Clint Eastwood, urmat, în ordine, de „The Blind Side”, de John Lee Hancock, „The secret of Kells”, de Tomm Moore şi Nora Twomey, „Lourdes”, de Jessica Hausner, „Cronicile din Narnia – Călătorie pe mare cu Zori de Zi”, de Michael Apted, „La ultima cima”, de Juan Manuel Cotelo. Pe ultimele trei locuri s-au plasat „Viziunea – Viaţa lui Hildegard von Bingen”, de Margarethe Von Trotta, „The way”, de Emilio Estevez, şi „Ways to Live Forever”, de Gustavo Ron. Publicaţia spaniolă reliefează „profunzimea antropologică a filmelor lui Radu Mihăileanu”.
Violoncelist cu kalaşnikov şi Ceaikovski „după ureche”
Filmată în România, la Moscova şi la Paris, coproducţia franco-romano-italiano-belgiană, regizată de Radu Mihăileanu, a fost distinsă până acum cu două Premii César (pentru sunet şi pentru cea mai bună coloană sonoră) şi cu patru trofee Gopo (cel mai bun montaj, cea mai bună muzică originală, cea mai bună scenografie, cele mai bun machiaj şi coafură). Dar concursurile nu s-au terminat. Pelicula a fost nominalizată la categoria „Cel mai bun film străin”, la cea de a 68-a ediţie „Globurile de Aur 2001”, care îşi va anunţa laureaţii în 16 ianuarie, la Los Angeles. Ea rivalizează cu „Biutiful”, de Alejandro Gonzalez Inarritu, „The Edge”, de Alexey Uchitel, „I am love”, de Luca Guadagnino, şi „In a better world”, de Susanne Bier.

Alexei Guskov
Un actor rus de cincizeci de ani, puţin cunoscut în Occident, a depăşit, la Festivalul de la Roma (unde filmul a fost prezentat în afara concursului şi a fost aplaudat în picioare timp de 10 minute), fascinaţia virilă a lui George Clooney. Forţa cu care Alexei Guskov, îmbrăcat în frac, cu cămaşă şi papion albe, interpretează rolul dirijorului falsei Orchestre de la Balşoi a emoţionat pe toată lumea. De altfel, distribuţia, în cadrul căreia se remarcă Dmitri Nazarov, François Berleand, Miou-Miou, frumoasa Mélanie Laurent, care a filmat în 2009 şi în „Inglourious Basterds” al lui Tarantino, a cuprins şi actorii români Valentin Teodosiu, Ion Sapdaru si Maria Dinulescu, cu o menţiune specială pentru prestaţia primului în rolul magnatului rus afon, pasionat de violoncel. O altă prezenţă autohtonă notabilă este Caliu, liderul „Tarafului de la Clejani”, primul violonist al orchestrei Balşoi din film, care a uluit pe toată lumea la turnare, învăţând să cânte Ceaikovski „după ureche”.
Cu un excelent scenariu, semnat de Radu Mihăileanu şi Alain-Michel Blanc, „Concertul” se apleacă asupra reminiscenţelor vechii Rusii, a evreilor cu capacitatea lor de a se descurca, a comuniştilor şi a nostalgiei lor, a ţiganilor şi a „aranjamentelor” lor. Dar, în decorul lui Selim Azzazi şi cu inspiratele costume ale Vioricăi Petrovici, povestea este contemporană. Nu lipsesc din ea miliardarii cu gărzi de corp înarmate cu kalaşnikov, dar nici intelectualii francezi cu aventurile lor „şic”. Apare şi o poveste dureroasă şi misterioasă din trecut, fără a afecta concertul în timpul căruia se produce miracolul. Muzica lui Ceaikovski explodează cu toată forţa ei romantică şi oferă un lung moment de pură bucurie cinematografică. Compozitorul Armand Amar, care semnează coloana sonoră, mărturisea: „Concertul integral durează 22 de minute, eu l-a redus la 12. Am comis poate un sacrilegiu, dar sper că autorul nu se va răsuci în mormânt”. Poate că melomanii ar avea ceva de spus, dar pentru spectatori, acest vârtej de instrumente şi de sunete care se transfigurează în pasiunea de a crea împreună ceea ce protagonistul numeşte „armonia supremă” este o experienţă mirculoasă.
„Amestecul de culturi prezintă astăzi dificultăţi, dar este inevitabil. (…) Desigur, pentru ţările «civilizate», sosirea barbarilor din Est, şi eu sunt unul dintre ei, este un şoc şi vor să se protejeze. Şi totuşi, din această întâlnire vor apărea frumuseţea şi lumina, ca în concertul din film”, declara Radu Mihăileanu presei italiene.
Erată
Dintr-o regretabilă greşeală, în articolul „Concertul lui Radu Mihăileanu, campionul european al anului 2010″, a apărut numele Valentin Teodosiu în locul celui al actorului Vlad Ivanov. Ne cerem scuze!