Cea de-a 9-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film Bucureşti, cel mai vechi festival competitiv din Capitală destinat exclusiv filmului de lungmetraj, va avea loc în perioada 15-21 aprilie, la “Cinema Studio”, “NCRR – Studioul Horia Bernea” şi Sala “Elvira Popescu” a Institutului Cultural Francez.
Festivalul Internaţional de Film „Bucureşti” reprezintă prima mare competiţie cinematografică de film de lungmetraj organizată la Bucureşti, începând din anul 2005.
Conceput ca un festival deschis cinematografului de artă, care încurajează curente cinematografice nou apărute, descoperă talente şi promovează tineri realizatori de film care s-au făcut deja cunoscuţi pe plan intern sau în competiţii internaţionale, Festivalul Internaţional de Film “Bucureşti” îşi respectă şi în acest an tradiţia, organizând o competiţie de lungmetraj în cadrul căreia cele mai bune filme vor fi răsplătite cu premii dintre care nu vor lipsi “Trofeul Festivalului” şi “Premiile de Excelenţă B-EST IF”.
Şapte filme vor concura în acest an pentru trofeul Bucureşti IFF. Toate titlurile sunt prezentate în premieră absolută în România, în proiecţii full HD sau 35mm, iar două dintre ele reprezintă debuturi în lungmetraj. Directorul artistic al festivalului, Andrei Creţulescu, a definitivat miercuri, 27 martie, lista de filme din competiţie. Din eclectica selecţie nu lipsesc, ca de obicei, provocări, şocuri şi revelaţii.
“Blancanieves / Albă ca Zăpada” este o reinterpretare a basmului clasic, cu acţiunea plasată în lumea toreadorilor din Sevilla anilor ’20. Filmat în alb/negru şi fără dialoguri, filmul lui Pablo Berger continuă cumva experimentul „The Artist”, dar alege să omagieze cinema-ul european de început de secol XX, cu accent pe expresionismul german. Prezentat în mai toate festivalurile de film ale anului trecut, “Blancanieves” a câştigat 9 premii Goya şi a fost propunerea Spaniei la Oscar-ul de film străin.

Cesare deve morire
“Compliance/ Supunere” reprezintă tot ce are mai provocator cinema-ul actual. Filmul lui Craig Zobel, reprezentant de marcă al noului val de regizori americani independenţi, este, fără doar şi poate, filmul şoc al acestei ediţii a festivalului şi e bazat pe fapte pe cât de incredibile, pe atât de reale: ca urmare a unui apel telefonic, şefa unui fast food începe să interogheze o angajată, consecinţele demersului ei fiind de-a dreptul siderante. “Compliance” a fost lansat la Sundance şi a avut premiera europeană la Locarno.
“Epilogue / Epilog”, al israelianului Amir Manor, a fost descris de critică drept „un «Amour» mai puţin disperat”. Pornind oarecum de la aceeaşi întrebare ca Haneke – ce se întâmplă la bătrâneţe cu cuplurile de o viaţă? –, Manor îşi invită protagoniştii într-o călătorie prin Tel Aviv, călătorie menită a sublinia diferenţele ireconciliabile între generaţii, dar şi a reîntări o relaţie care, poate, a obosit. Filmul a făcut turul festivalurilor europene de profil, totul culminând la Salonic, unde a primit nu mai puţin de 5 trofee.
“Love Building”, mult aşteptatul debut în regie al unuia dintre cei mai prolifici regizori de scurtmetraje din România, Iulia Rugină, este un proiect 100% independent în care 14 cupluri tinere au la dispoziţie şapte zile pentru a-şi repara poveştile de dragoste. Cei trei protagonişti ai filmului – totodată şi producători – sunt Dorian Boguţă, Dragoş Bucur şi Alexandru Papadopol, acesta din urmă, aflat la primul său rol principal în cinema de la “Occident” (2002) încoace.
“Sightseers / Excursioniştii”, al britanicului Ben Wheatley („responsabil” pentru una dintre cele mai şocante producţii din 2011, “Kill List”), e genul de film la care râzi ca să-ţi ascunzi tremuratul – un cuplu banal se transformă în Bonnie şi Clyde de mâna a doua, în timp ce vacanţa lor prin Anglia rurală se îmbibă de sânge. Adorat la Festivalul de Film de la Sitges, filmul a câştigat premiul pentru „Cea mai bună actriţă” (Alice Lowe) şi cel pentru „Cel mai bun scenariu” (scris de Lowe împrenă cu co-protagonistul Steve Oram).

On the Road, filmul ce a fost în competiţia de la Cannes
“The Color of the Chameleon / Culoarea Cameleonului”, o parabolă ultra-stilizată despre mecanismele puterii totalitare – un tânăr ambiţios recrutează un grup de intelectuali cu scopul de a-i face să se spioneze reciproc –, reprezintă ambiţiosul debut în regie al bulgarului Emil Christov, apreciat director de imagine din a cărui filmografie fac parte titluri precum “Tuvalu”, “The World Is Big and Salvation Lurks Around the Corner” sau “Zift”.
“Wrong / Greşit”, continuarea fără legătură directă, dar absolut firească, a fenomenului numit “Rubber” (2010), adică filmul cu anvelopa ucigaşă, reprezintă tentativa inclasabilului regizor canadian Quentin Dupieux, adică Mr. Oizo, de a face cinema „mainstream” pornind de la o premisă relativ banală – într-o dimineaţă, protagonistul observă că i-a dispărut câinele – şi continuând într-o direcţie dificil de descris în cuvinte…
În deschiderea ediţiei 2013 a “B-EST IFF” va fi proiectat în avanpremieră thriller-ul “The Hunt”, al regizorului danez Thomas Vinterberg (“The Celebration”, “It’s All About Love”).
Eroul din “Vânătoarea”, Lucas (Mads Mikkelsen), are o iubită nouă, un nou loc de muncă şi e pe cale să-şi repare relaţia cu fiul adolescent, Marcus. Dar lucrurile o iau razna când o minciună aparent neimportantă începe să se răspândească rapid printre cei din jurul său, întocmai unui virus. Acuzat de o teribilă crimă, Lucas trebuie să-şi dovedească nevinovăţia în faţa unei comunităţi cuprinse de o isterie colectivă.

Culoarea Chameleonului
Laureat la Cannes cu “Premiul Juriului Ecumenic” şi cu premiul pentru „Cel mai bun actor”, şi câştigător al “Premiului Publicului” la festivalurile de la Ghent, Vancouver şi Palm Springs, “Vânătoarea” reprezintă unul dintre cele mai titrate filme europene ale anului trecut, cariera sa internaţională culminând cu 5 nominalizări şi premiul pentru „Cel mai bun scenariu” la Premiile “Academiei Europene de Film”.
Potrivit publicaţiei americane “The Hollywood Reporter”, “Vânătoarea” este „cel mai bun film al lui Thomas Vinterberg de la «Festen» încoace – o fascinantă dramă psihologică construită în jurul interpretării de excepţie a lui Madds Mikkelsen”. „Actorul impresionează aici cu portretul unui om bun, prins într-o situaţie pe care nu o poate controla”, scrie “Variety”.
Thomas Vinterberg este autorul primului film realizat pe baza manifestului cinematografic “Dogma 95” (redactat împreună cu Lars von Trier) – “Festen” (1996) care a fost recompensat cu “Premiul Special al Juriului” la Cannes şi cu Premiul “Fassbinder” la Premiile “Academiei Europene de Film”. După câţiva ani, în care s-a concentrat pe cariera internaţională, făcând două filme în limba engleză – “It’s All About Love” (2003) şi “Dear Wendy” (2005) -, Vinterberg a revenit în Danemarca pentru comedia “When A Man Comes Home” (2007) şi drama “Submarino” (2010), aceasta din urmă fiind lansată în competiţia oficială a Festivalului de la Berlin. În 2008, Vinterberg şi von Trier, alături de colegii lor din mişcarea “Dogma” (Kristian Levring şi Søren Kragh-Jacobsen) au primit “Premiul Special” al “Academiei Europene de Film” pentru “Contribuţia deosebită la cinema-ul mondial”.
În a doua secţiune a Festivalului, “Panorama”, vor fi proiectate filme prezentate în premieră în România, după ce şi-au făcut „debutul” la festivaluri ca Veneţia, Cannes sau Berlin.
Cei mici vor avea parte de o serie de proiecţii în cadrul secţiunii “Filmele copiilor”.
Printre filmele proiectate în secţiunea “Panorama” se numără: “Searching for Sugar Man”, câştigătorul premiilor “BAFTA” şi “Oscar” pentru “Cel mai bun documentar”, “On the Road”, adaptarea romanului lui Jack Kerouac, “Superstar”, cea mai nouă producţie a lui Xavier Giannoli, aflat în competiţia Festivalului de Film de la Veneţia în 2012, “Cesare deve morire/ Caesar Must Die”, film premiat cu “Ursul de Aur” la Festivalul de la Berlin în 2012, proiectat în premieră absolută în România, “Antiviral”, debutul în lungmetraj al lui Brandon Cronenberg, fiul regizorului David Cronenberg, prezentat la Cannes în secţiunea “Un certain regard” (2012).

Scenă din Excursioniştii
Să mai adăugăm “360”, cel mai nou film al regizorului Fernando Meirelles (“City of God”, “The Constant Gardener”), cu Anthony Hopkins, Rachel Weisz şi Jude Law, sau “Le grand soir”, o comedie absurdă, semnată Gustave de Kervern şi Benoît Delépine (Aaltra), care a obţinut “Premiul Special al Juriului” la secţiunea “Un certain regard” (Cannes 2012).
“Cesare deve morire”, cel mai recent film al veteranilor Paolo & Vittorio Taviani, va fi prezentat, în exclusivitate şi în premieră absolută în România, în 21 aprilie 2013. Un fascinant hibrid de ficţiune şi documentar ce denotă o incredibilă prospeţime creativă a unor regizori intraţi, deja, în legendă, “Cesare deve morire” reprezintă cronica repetiţiilor şi a spectacolului cu Iulius Cezar, prin prisma respectivei „companii teatrale”, formată exclusiv din asasini, traficanţi de droguri şi hoţi – condamnaţii ce-şi execută sentinţele la închisoarea de maximă securitate Rebibia din Roma. Filmul fraţilor Taviani a câştigat cele mai importante trofee ale „Oscarurilor italieneşti”, adică “Gala David di Donatello”: “Cel mai bun film”, “Cea mai bună regie”, “Cel mai bun montaj”, “Cel mai bun producător” şi “Cel mai bun sunet”.
Festivalul Internaţional de Film Bucureşti va prezenta, în “Panorama” (secţiunea necompetitivă), unul dintre cele mai titrate titluri din 2012: “Superstar”, cel mai recent film al francezului Xavier Giannoli (“Palme d’Or” în 1998 pentru scurtmetrajul „L’interview”). Difuzat în premieră mondială în competiţia Festivalului de la Veneţia 2012, “Superstar” spune povestea neobişnuită a unui om cât se poate de obişnuit, Martin Kazinski (jucat cu mult umor şi delicateţe de Kad Merad, unul dintre cei mai iubiţi actori de comedie ai Franţei – căruia îi dă replica un alt port-drapel al cinema-ului actual, Cécile de France), care se trezeşte, peste noapte, adulat de mulţimi întregi fără să ştie cum, de ce… şi mai ales ce să facă pentru ca lucrurile să revină la normal
“On the Road”, al brazilianului Walter Salles (“Ursul de Aur” şi “BAFTA” în 1998 pentru “Central do Brasil”), este o ambiţioasă ecranizare după romanul-far al generaţiei beat.
“On the Road” a avut premiera mondială în competiţia de la Cannes 2012, iar în decembrie a fost declarat de “National Board of Review” „Cel mai bun film independent al anului”. Având parte de o distribuţie formată din câteva dintre cele mai importante nume ale generaţiei tinere (Sam Riley, Garrett Hedlund, Kristen Stewart, Amy Adams, Alice Braga, Elisabeth Moss şi Kirsten Dunst) şi beneficiind de prezenţa mereu magnetică a lui Viggo Mortensen, “On the Road” conferă o nouă dimensiune operei lui Jack Kerouac.