În inima Europei, la Bruxelles, se respiră o atmosferă magică.
Târgul de artă belgian, unul dintre cele mai vechi din Europa, prezintă anul acesta o selecţie de picturi, tapiserii, bijuterii, piese de argintărie, sticlă, porţelan de înaltă calitate, propuse de 134 de galerişti internaţionali, ce se desfăşoară pe o suprafaţă de peste 14.000 de metri pătraţi. Cu o atenţie specială pentru arta africană şi grafică şi un invitat de excepţie, Christo, BRAFA, deschis în 27 ianuarie, atrage, ca de obicei, un mare număr de colecţionari şi iubitori de artă.
Brafa este considerat şi unul dintre cele mai eclectice târguri de artă, cu opere aparţinând unei largi arii de selecţie, de la arheologia clasică la arta tribală şi la cea contemporană.

Înfiinţat în 1956 din initiativa Asociaţiei Târgurilor Anticarilor din Belgia, BRAFA a ajuns anul acesta la cea de a 63-a ediţie.
Programat la Tour&Taxis până în 4 februarie, Târgul găzduieşte galerii din 16 ţări, printre care 14 prezenţe noi.
Italia este reprezentată de Chiale Fine Art, Quadrifoglio-Brun fine art, cu sedii la Milano şi Londra, Robertaebasta din Milano, Theatrum Mundi şi Tornabuoni Arte.
Standul italian care respectă cu cea mai mare fidelitate caracteristica eclectică a Târgului este Theatrum Mundi din Arezzo. La baza proiectului acestei galerii, înfiinţate în 2015, stă dorinţa de a readuce în secolul al XXI-lea conceptul Cabinetelor de curiozităţi. “Ne-am întrebat ce ar pune un nobil european astăzi în colecţia sa. Şi ne-am răspuns că ar alege tot ceea ce este estetic, minunat şi reprezintă ştiinţa în acest moment”.

Astfel, aici se pot găsi un meteorit şi întreaga aventură spaţială a cosmonautului rus Strekalov, în condiţii perfecte (130.000 de euro), care a participat la o licitaţie la Sotheby’s în 1993, dedicată “Istoriei spaţiale ruse.
Galeriştii au adăugat fosile de animale, remarcându-se prin dimensiuni (13 metri) un triceratops (230.000 de euro) descoperit în Wyoming.
Definindu-se ca un Cabinet de curiozităţi, Theatrum Mundi alătură unele obiecte din arheologia egipteană şi costume de cinema care sunt miturile lumii contemporane. O Ţestoasă ninja este propusă la 65.000 de euro. Este vorba despre unul dintre costumele create de Jim Henson pentru filmul din 1990, Teenage Mutant Ninja Turtles. Este o piesă unică din setul de patru rămase din film şi conservată în condiţii optime, fiind păstrată în colecţia particulară a producătorului filmului.

Nou venită la BRAFA, Galeria Tornabuoni Arte, uneşte arta veche cu cea modernă. Sunt astfel propuse opere de Fontana şi Burri şi piese vechi, cum ar fi două pânze de Jacques de l’Ange (estimate la 250.000 de euro). Este vorba despre un pictor flamand din Anvers. Să semnalăm şi un tondo de Maestrul din Greenville (150.000 de euro) întruchipând-o pe Fecioară cu Pruncul şi cu doi Sfinţi şi “o lucrare cu Regii Magi (180.000 de euro) ce nu are o atribuire certă, fiind sigură numai perioada istorică (începutul secolului al XVI-lea)”. În ceea ce priveşte operele moderne, cele mai reprezentative sunt două Concetto Spaziale. Attese de Lucio Fontana, una alba şi una roşie. Alăturarea lor într-o singură galerie a durat peste 10 ani. Sunt expuse alături, dar vor fi vândute separat. Cea albă este estimată la 2,5 milioane de euro, iar cea roşie în jur de 3 milioane.

Galeria Robertaebasta, a adus în acest an în majoritate unele dintre cele mai bune creaţii ale secolului al XX-lea italian: Fornasetti, Ico Parisi, Gio Ponti, Fontana, o camera zi de Federico Munari, estimările mergâd de la 10.000 la 30.000 de euro. O piesă rară este o Măsuţă din 1950, realizată în colaborare de Fornasetti şi Gio Ponti, evaluată la 65.000 de euro. În afară de mobilier, este expusă o lucrare de Alighiero Boetti (350.000 de euro).
Il Quadrifoglio – Brun Fine Art expune o selecţie de piese din epoci diferite, printre care mobile veneţiene şi romane. Dintre sculpturi să amintim Samson şi leul de Andrea Baratta (500.000 de euro), o Vanitas din sudul Italiei, în lemn aurit, din secolul al XVIII-lea, de Andrea Bacchi, iar dintre piesele moderne se evidenţiază trei pânze de Lucio Fontana din 1959, estimate la un million de euro, cinci bronzuri de Sirio Tofanari, între care un seducător Câine, semnat şi datat 1928 (50.000 de euro). Nu lipsesc nici corali, relicvare, opere realizate la Trapani între secolele XVII şi XVIII.

De la Chiale Fine Art reţinem în primul rând un Paravan de şemineu de Giuseppe Maria Bonzanigo … Galeria prezintă şi documentul prin care acesta a fost comandat -1 aprilie 1764 – şi preţul de atunci – 400 de lire. Tapiseria din centru este lucrată în manufacura din Beauvais. Estimat la 200.000 de euro.
Printre alte perle ale standului să enumerăm o Madona cu Pruncul, stuc realizat în Atelierul lui Donatello, piesă ce a aparţinut Muzeului Bardini. Cu un model atipic, pentru că Pruncul este ridicat pe cornişă şi figurat drept şi nu în braţe, este estimat la 110.000 de euro. I se adaugă un Relicvariu dăruit lui Henric al V-lea, conte de Chambord, lucrat în argint şi email, păstrând în interior o relicvă a Sfintei Radegonda, diferite mici mozaicuri romane şi un grup de groteşti di Şcoala bresciană, evaluate la 40.000 de euro împreună şi nu vor fi vândute separat.
În stand se află şi miniaturi al căror preţ oscilează în jurul sumei de 2.000 de euro şi piese de argintărie evaluate între 6.000 şi 10.000 de euro.

Să semnalăm şi Galeria Repetto cu Surrounded Islands, un proiect de la începutul anilor 80, când Christo şi soţia sa Jeanne Claude au plecat la Miami pentru a înconjura insulele Golfului Biscaya cu pânze de culoare fucsia (160.000 de euro), dar şi două opere de Lucio Fontana, foarte căutate pe piaţa americană, estimate la 185.000 de euro.
“Suntem deosebit de mulţumiţi de galeriile care expun anul acesta”, a precizat preşedintele Harold t’Kint de Roodenbeke. Cred că nivelul calitativ propus este mai înalt ca niciodată, mai ales pe plan internaţional. În timp ce piaţa de artă veche a cunoscut o scădere în multe ţări, noi ne aşteptăm la o ediţie excepţională în 2018”.
Primul criteriu al selecţiei expozanţilor a fost calitatea operelor propuse şi renumele galeriştilor.

„În al doilea rând, încercăm să menţinem un echilibru între diversele tipuri de obiecte prezentate. Acum doi ani, de exemplu, am introdus o secţiune dedicată artei contemporane, nu pentru a schima caracterul expunerii, ci pentru a asigura o ofertă mai bună pentru public”, a adăugat preşedintele Târgului, citat de revista Antiquariato.
O echipă de 100 de experţi internaţionali garantează autenticitatea şi calitatea celor peste 10.000 de opere de pictură, sculptură, mobilier, tapiserie, sticlă şi porţelan, dar şi fotografii, cărţi şi obiecte de artă care spun povestea a peste patru milenii de istorie a artei, din Epoca Bronzului la secolul XX.

O atenţie specială a fost acordată artei africane şi benzilor desenate, două categorii strâns legate de istoria colecţionismului din Bruxelles. Pentru cea care este numită a noua artă, banda desenată, Galeria Huberty&Breyne din Paris a selecţionat planşe originale de Philippe Geluck, Jean-Claude Götting şi François Avril, în timp ce Belgian fine comic strip gallery din Bruxelles a dedicat un spaţiu amplu planşelor cu Tintin semnate de Hergé, dar celor semnate de Peyo şi Hugo Pratt.
În zona artelor africane, Didier Claes, vicepreşedintele BRAFA, prezintă o Mască Yaka din Republica Democrată Congo de la sfârşitul anilor 1800 şi începutul anilor 1900, iar Pierre Dartevelle, de asemenea din Bruxelles, un Relicvariu Sango din Gabon şi o sculptură Tyi-Wara a etniei Bambara di Mali, figurând o antilopă.
Fotografii, atlase şi mobilier de epocă

Camera profesioniştilor belgieni în domeniul librăriei vechi şi moderne, care cuprinde 40 de anticari provenind din principalele oraşe ale Belgiei, propune anul acesta o selecţie de cărţi şi manuscrise, printre care corespondenţa de 20 de ani dintre pictorii Emile Claus şi Henri Le Sidaner (1900-1921), pe lângă o Fotografie-autoportret a lui René Magritte din 1950. Fotografia care este piesa-far a Galeriei Schifferli din Geneva, Sacra Conversazione de Max Ernst, este parte dintr-un colaj realizat în 1921. Sander antiquariat din Gand, specializat în carte veche şi manuscrise, propune preţiosul atlas Theatrum Orbis Terrarum de Abraham Ortelius, tipărit în 1592 la Anvers şi colorat de mână.
Marele public şi afacerile bune

Scenografia primitoare şi elegantă este unul dintre secretele succesului şi a mărcii estetice a evenimentului care, la fiecare ediţie, a dovedit o creştere continuă. Ediţia din 2017 a înregistrat un nou record, cu participarea a peste 61.000 de vizitatori, rezultat pe care organizatorii speră să-l atingă şi chiar să-l depăşească anul acesta.
Expozanţii istorici ai Târgului se declară satisfăcuţi de rezultatele obţinute, începând cu italienii Augusto Brun de la Quadrifoglio şi Alessandro şi Federico Chiale.
Mari succese s-au înregistrat până acum şi din punct de vedere al vânzărilor, graţie prezenţei unor colecţionari competenţi şi interesaţi.
Harol t’Kint de Roodenbeke, de exemplu, a vândut o acuarelă de Marc Chagall, La Circ, cu 350.000 de euro, în timp ce Didier Claes, a obţinut pentru o statuie Hemba din Congo, din secolul al XIX-lea, 700.000 de euro.
Invitat de onoare al acestei ediţii, artistul Christo (Gabrovo, 1935), expune sculptura gigantică Three store fronts (lungă de peste 14 metri şi înaltă de 2,5 metri), cea mai mare operă de artă prezentată vreodată la BRAFA. Sculptura, realizată între 1965 şi 1966 cu elemente recuperate din demolări şi resturi de edificii, prezentând un şir de vitrine de magazin, a fost expusă pentru prima dată în Olanda, la Van Abbemuseum din Eindhoven, şi apoi la expoziţia cu primele lucrări ale artistului Martin Gropius din Berlin, în 2001.

„Totuşi, Christo nu va împacheta BRAFA, aşa cum a făcut cu Reichstagul din Berlin sau cu Pont Neuf din Paris, a afirmat cu ironie t’kint de Roodenbeke, dar oferă o extraordinară oportunitate de a intra în universul său”.
Brafa Art Fair propune pe toată durata sa, în fiecare zi la ora 18:00, un bogat calendar de conferinţe şi întâlniri cu tematică variată, intitulate Brafa Art Talks. Dintre întâlniri n-ar trebuie ratate cele cu galerista elveţiană Angela Rosengart, Fiica unui mare negustor de renume internaţional, Siegfried Rosengart, criticul de artă de la La Libre Belgique, care posedă una dintre cele mai importante selecţii de capodopere din anii 1900, ale unor artişti ca Picasso, Matisse, Miro, expusă acum la Lucerna. Şi nici cea cu Nicolas Cauwe, conservator al Muzeului de artă şi istorie despre arta tribală din Oceania.
Dominique Szymusiak, conservatoare onorifică la Muzeul Matisse din Cateau-Cambrésis va vorbi despre Matisse şi pictorii Nordului, iar Amid Faljaoui, directorul revistei economice Trends-Tendances va trece în revistă situaţia artei contemporane în Arta contemporană: preţurile delirante, scandalurile şi succesele ei. În sfârşit, arage atenţia un titlu inspirat: Arta Caninetelor de curiozităţi: Când Marco Polo îl întâlneşte pe Indiana Jones, prelegere susţinută de Thijs Demeulemeester, journalist la SABATO, Weekend Knack şi autor al volumului Wunderkammer: an exotic journey through time.