Drumul expres de 121 kilometri dintre Pitești și Craiova, numit „autostrada Ford“, riscă să rămână fără constructori pe jumătate din traseu din cauza unor licitații organizate în pripă de Compania Națională de Autostrăzi (CNAIR), aflată în subordinea Ministerului Transporturilor, și a unor probleme de documentație. Este vorba despre tronsoanele 3 și 4, adică porțiunea dintre Slatina și Pitești, care însumează 63,5 kilometri.
Anularea derivă dintr-o decizie a Curții de Apel București din 22 noiembrie 2017, de modificare a documentațiilor pentru două dintre tronsoanele drumului expres după sesizarea unui ofertant la licitație. Cum s-a ajuns aici? Totul a pornit din 2008, când a fost gata studiul de fezabilitate. Acesta a fost pus în sertar pentru că s-a considerat că nu sunt bani pentru construcția drumului. În 2013, fostul director al CNAIR Narcis Neaga a venit cu ideea concesiunilor de autostrăzi, inclusiv a șoselei Pitești – Craiova. Pe atunci nu era clar dacă să se facă o autostradă sau un drum expres. Problema nu era asta, ci faptul că Neaga gândise o concesiune unde veniturile nu depășeau 50% din taxa de autostradă. Asta însemna bani suplimentari de la buget și, în consecință, adâncirea deficitului bugetar. Astfel, această idee n-a prins în mediul politic.
O decizie și urmările ei
În 2016, tehnocrații lui Dacian Cioloș au renunțat la concesiune și au lansat o licitație pentru actualizarea documentației din 2008 (deja expirată, iar pe traseu a răsărit între timp o fabrică) la standard de autostradă în loc de drum expres, inclusiv elaborarea proiectului tehnic de execuție. Dacă ai proiect tehnic, poți face licitație pentru constructor, știind exact ce are de executat, fără să mai ai necunoscute, susține Cătălin Drulă, fost consilier pe teme de infrastructură al premierului Cioloș. Venirea PSD la putere a consemnat nu mai puțin de 11 ori amânarea de către CNAIR a ofertelor la licitația tehnocraților. Pe 11 mai 2017 s-a anulat, pe motiv că șeful Companiei, Ștefan Ioniță, a considerat că nu mai era nevoie de actualizarea documentației și că nu era nevoie nici de profil de autostradă, nici de proiect tehnic și nici de studiu geotehnic de detaliu.
În schimb, Ioniță a dorit să scoată la licitație la comun proiectarea și execuția pe baza documentației din 2008, care nu mai era însă de actualitate. Nu s-a mai așteptat efectuarea altui studiu de fezabilitate din lipsă de timp, totul trebuia demarat rapid, pentru că nu peste mult timp erau alegeri. Astfel, pe 8 iulie 2017, se lansează o nouă licitație de tip design&build, pe baza studiului din 2008. Au apărut însă tot felul de solicitări din partea companiilor interesate de clarificarea documentației. Răspunsurile CNAIR nu au fost însă foarte lămuritoare. Așa că unii dintre ofertanți s-au adresat Consiliului de soluționare a contestațiilor și justiției pentru a remedia problemele din documentație. CNAIR n-a mai așteptat deciziile privind contestațiile și hotărârile justiției și a deschis ofertele pe 20 octombrie 2017 pentru cele patru tronsoane. La două zile după aceea, Curtea de Apel București a emis o decizie la contestațiile de pe loturile 3 și 4, prin care dădea dreptate ofertantului respectiv și impunea modificări ale documentației. Decizia aceasta înseamnă, practic, anularea licitației, crede Drulă.
„Dacă se impune modificarea unor cerințe din caietul de sarcini, dar ofertele au fost deja deschise, e obligatorie anularea licitației. Modificările la documentație se pot face doar până la depunerea ofertelor“, susține acesta.
Planuri
Legat de această situație, CNAIR nu comunică nimic. Acum câteva zile, s-a găsit o metodă de a mai amâna lucrurile, și anume s-a intentat o procedură de atac extraordinară, revizuirea, la decizia Curții de Apel. O acțiune cu zero șanse de reușită, care nu suspendă decizia obligatorie a Curții și care n-are decât un singur scop: să mai amâne inevitabilul, adică anularea licitației, consideră Drulă. Drumul de la Pitești la Craiova, promis de autoritățile de la București americanilor de la Ford, care au fabrică la Craiova, costă un miliard de euro.
Situația problematică a fost recunoscută printre rânduri de vicepremierul Paul Stănescu. Acesta a declarat recent că este posibil ca, în decursul acestui an, să înceapă şantierul pentru drumul de viteză care va lega Craiova de Piteşti. Doar pentru două dintre tronsoane. „Proiectul privind drumul expres Craiova – Balş – Slatina – Piteşti este în procedură de achiziţie publică. Sunt patru tronsoane şi deja două au fost achiziţionate – partea de proiectare şi execuţie. Acest lucru înseamnă că la sfârşitul acestui an, începutul anului viitor, se poate intra în pâine. Sunt asigurate fondurile pentru drumul expres şi spun că suntem în grafic. Nu se mai poate întâmpla altceva şi să nu mai fie. Am tot vorbit despre acest proiect şi eu sunt convins că se va întâmpla“, a declarat Paul Stănescu. Întrebat referitor la celelalte două tronsoane ale drumului expres Craiova – Piteşti, Paul Stănescu a declarat că „urmează“, exprimându-şi speranţa că procedura de atribuire nu va fi îngreunată de contestaţii. Totodată, vicepremierul României a reiterat că modificarea Legii achiziţiilor publice este o prioritate a majorităţii parlamentare şi acest lucru se va întâmpla în această sesiune a Parlamentului. „Celelalte două tronsoane urmează. Avem o mare problemă privind achiziţiile publice şi în ceea ce priveşte Legea achiziţiilor publice, am stabilit în grupul PSD – ALDE să intre în procedură de urgenţă pentru că aici avem cele mai mari dificultăţi. Necesită timp, dar până la urmă am pierdut proiecte din cauza acestei legi. Sper ca în această sesiune parlamentară, cel mai târziu, să rezolvăm această problemă, iar la Slatina, drumul expres să se întâmple cât mai repede“, a mai spus Stănescu.
Al treilea tronson
Primul tronson al drumului expres Craiova – Piteşti va avea o lungime de 17 km şi ar urma să fie construit între varianta de ocolire nord a municipiului Craiova şi limita judeţului Dolj. Acest prim tronson va traversa teritoriile administrative ale localităţilor Craiova, Gherceşti, Pieleşti şi Robăneşti. Cel de-al doilea tronson, format din două loturi, va avea o lungime de 39,85 km şi urmează să fie construit între limita judeţelor Dolj şi Olt şi limita judeţelor Olt şi Argeş. Cel de-al doilea tronson va traversa teritoriile localităţilor Balş, Bârza, Piatra Olt, Slătioara, Ulmi, Slatina şi Valea Mare. Tronsonul al treilea, cu o lungime de 31,75 km, va fi cuprins între intersecţia cu DN 65, în apropierea municipiului Slatina şi limita dintre judeţele Olt şi Argeş. Tronsonul al treilea va tranzita teritoriile localităţilor Valea Mare, Priseaca, Scorniceşti, Optaşi, Tatuleşti şi Coloneşti.
Tronsonul al patrulea are o lungime de 31,81 km, va fi construit între limita administrativă dintre judeţele Olt şi Argeş şi intersecţia cu Autostrada 1 Bucureşti – Piteşti şi va tranzita teritoriile localităţilor Lunca Corbului, Albota, Costeşti, Bradu, Suseni, Oarja. Pe cei 121,115 km ai drumului expres Craiova – Piteşti se va putea circula cu o viteză de 130 km la oră. Acest drum va avea patru benzi de circulaţie (două benzi pe sens) şi va beneficia de toate elementele de siguranţă specifice unei autostrăzi.
Pentru tronsonul 3 au depus oferte următoarele firme: Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS; Asocierea Astaldi SpA – Tancrad SRL; Asocierea Construcții Erbașu SA – Vahostav SK, as – Trameco SA; Asocierea Impresa Pizzarotti & C SpA – Pizzarotti SA; Itinera SpA; Asocierea PST Group JSC- PST Construction Works SRL – Alpenside SRL – General Trust Argeş SRL – Eurocerad International SRL; Asocierea Spedition UMB SRL – Tehnostrade SRL – Consitrans SRL; Asocierea Tirrena Scavi SpA – Toto SpA Costruzioni Generali. Tronsonul 3 va avea o valoare de 904.819.215,62 lei, fără TVA. Pentru tronsonul 4 au depus oferte următoarele firme: Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS; Asocierea Construcții Erbașu SA – Vahostav SK as – Trameco SA; Asocierea Inpresa Pizzaroti &C SpA – Pizzaroti SA; SBI International Holding AG; Asocierea PST Group JSC – PST Construction Works SRL – Alpenside SRL – General Trust Arges SRL – Eurocerad International SRL; Asocierea Spedition UMB – Tehnostrade SRL – Consitrans SRL; Asocierea Tirrena Scavi SPA – TOTO SpA Construzioni Generali. Valoarea estimată a Tronsonului 4 este de 909.669.122,09 lei, fără TVA.
La CNAIR 50% din salariaţi sunt persoane care nu au nicio legatura cu construcţiile. Ca urmare incompetenţa este proporţionala cu marimea firmei.