Adjudecat! La Sotheby’s, starul a fost Basquiat. Ghenie, încă la înălţime                                 

Preţurile lucrărilor artistului român, Adrian Ghenie, după cum apreciază presa occidentală, au zburat din nou.

Adjudecat! La Sotheby’s, starul a fost Basquiat. Ghenie, încă la înălţime                                 

Preţurile lucrărilor artistului român, Adrian Ghenie, după cum apreciază presa occidentală, au zburat din nou.

Sotheby’s Londra a încasat 93.295.300 de lire sterline la licitaţia care a deschis săptămâna artei contemporane. Din cele 68 de oferte, şase lucrări au rămas nevândute, iar alte două au fost retrase. În 2018, totalul fusese de 109.292.700.

Preţurile lucrărilor artistului român, Adrian Ghenie, după cum apreciază presa occidentală, au zburat din nou. Extraordinara lucrare Duchamp’s Funeral I/Funeraliile lui Duchamp I, reprezentativă în evoluția artistului Adrian Ghenie, aşa cum o caracterizează site-ul  Casei de Licitații Sotheby’s, a fost achiziționată marți seara cu prețul de 4.298.400 de lire. Lucrarea care datează din 2009 pare să fie o renaștere a picturii în ulei în epoca modernă, fiind aparent un răspuns dat de artist anunţului privind moartea picturii. Dacă Marcel Duchamp anunța moartea picturii în ulei, Adrian Ghenie ilustrează în mod provocator moartea lui Duchamp printr-o pictură în ulei.

Alte două lucrări de Adrian Ghenie figurează în licitaţiile londoneze de la Christie’s din 6 şi 7 martie. Monumentala sa lucrare The Collector a fost vândută aseară pentru 2.651.250 de lire sterline. Evaluarea a pornit de la 2 milioane de lire sterline. Cea de a doua operă va fi licitată astăzi.

Adrian Ghenie este considerat cel mai bine vândut artist român. În 2005, împreună cu Mihai Pop, a fondat la Cluj Galeria Plan B, un spaţiu dedicat expunerii artei contemporane. El a cumpărat un palat baroc din Cluj pe care doreşte să-l transforme într-un muzeu al colecţiilor de artă şi în sediu al Fundaţiei Plan B.

Vânzarea de la Sotheby’s din Londra a fost începută cu 7 opere semnate de artiste, care abordau tema corporalităţii şi a formei feminine. În total, în catalog au figurat 13 femei-artist, cel mai mare număr întâlnit vreodată într-o licitaţie de artă.

Aceste lucrări cu “il nastro rosa” au fost achiziţionate cu un total de 11.977.200 de lire sterline, unele depăşind recordurile, altele fără a sclipi.  Totemul ironic voluptuos semnat de Rebecca Warren a plecat la 555 de mii de lire sterline, dublând estimările, şi marcând un nou record mondial al artistei.

 

În timp ce colosala Juncture de Jenny Saville, a obţinut 5.442.200 de lire sterline, nu cu mult deasupra celei mai joase cotaţii.

Jenny Saville

Acest preţ a venit la câteva luni de la recordul pentru o artistă în viaţă, realizat de ea tot la Sotheby’s (9.537.25 pentru “Propped“, în octombrie 2018). Enormul nud voluptuos din 1994, era estimat la 5.000.000-7.000.000 de lire sterline.

Un desen în cărbune, tot de Saville, care a deschis licitaţia la 100 de mii de lire a ajuns la 250 de mii.

Untitled #9 de Agnes Martin şi-a schimbat posesorul la preţul de 2.775.000 de lire sterline, în timp dintre două opere de Louise Bourgeois una nu a strălucit: Tributul adus mamei, Remembering a atins 735.000, iar a doua, rămasă în aceeaşi colecţie din 1998, a depăşit estimarea, fiind adjudecată cu 1.815.000 de lire sterline.

Louise Bourgeois, Tors

Printre celelalte artiste, chiar dacă nu se înscrie în această “secţiune a corpului”, este de semnalat Toyin Ojih Odutola care, la debutul său într-o licitaţie de seară, a realizat un nou record de licitaţie cu Selective Histories, la 250.000 de lire.

Podiumul serii a fost ocupat de “soliştii notorii”: Jean-Michel Basquiat, Gerhard Richter şi o pânză pop iconică de Roy Lichtenstein.

Micul, dar deliciosul portret de Lucian Freud, Head of a Boy, apărut pentru prima dată într-o licitaţie, a fost oferit la 4,5-6,5 milioane şi a fost adjudecat la 5.779.100 de lire sterline.

 

Tânărul portetizat este Garech Browne, prieten vechi al artistului şi moştenitorul familiei Guinness.

Jean-Michel Basquiat, Apex

 

 

“Medalia de aur” i-a revenit lui Basquiat pentru Apex din 1986. Plecat de la 4 milioane, a fost cumpărat cu 7.050.000 de lire sterline, care, cu primele de rigoare, au devenit 8.227.950 de lire sterline. Această pânză de mari dimensiuni fusese vândută cu 16.500 de lire în 1988. Cele două opere ale sale pe hârtie au depăşit cu mult previziunile, triplându-şi estimările.

Pe locul al doilea s-a plasat Richter cu Abstraktes Bild galben, vândut cu 6.918.100 de lire sterline, urmat de bronzul Vicki! I – I thought I heard your voice de Lichtenstein, la care ciocanul a căzut la 5.836.050 de lire.

Preţuri importante au obţinut şi artiştii italieni. Lucio Fontana a figurat în licitaţie cu 5 lucrări care, în total, au depăşit 7,7 milioane. Concetto spaziale, New York 8 din 1962 a depăşit estimarea de 1,8 milioane, vânzându-se cu 2.655.000 de lire. Acelaşi lucru s-a întâmplat cu piesa din ceramică Il Guerriero care a ajuns la 1.185.000 de la 600 de mii.

În sfârşit, o piesă din lemn de Alberto Burri, datată 1958, a atins 1.515.000, în timp ce un Rudolf Stingel a rămas nevândut.

 

În licitaţia din 6 martie, de la Christie’s, s-au detaşat un Portret al lui Damien Hirst, achiziţionat la 79.282. 000 de lire sterline, şi un dublu portret Henry Geldzahler şi Christopher Scott (1969), semnat de David Hockney, provenit din colecţia Barney Ebsworth, estimat în jur de 30 de milioane de lire sterline şi achiziţionat pentru 37.661.250 de lire sterline,

David Hockney, Xenia II
Distribuie articolul pe:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.