IVECO ar lăsa în România 80% din valoarea contractului de achiziție de camioane militare pentru MapN de 200 de milioane de euro, italienii semnând deja, în 30 martie, un acord în acest sens cu Oficiul de Compensare pentru Achiziții de Tehnică Specială, spun reprezentanții Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri. În 3 unități locale , din industria privată, plus încă una, ce ține de MapN ar urma să se integreze părți din camioane, dar Ministerul nu dă detalii ce ar urma să se facă și unde(caroserie, șasiu, cabine etc., nimic… – n.r.), deși publicarea acestor informații ar trebui să fie obligatorie, fiind vorba de bani publici la mijloc iar contractul de achiziție de camioane cu IVECO a fost deja semnat, iar acum, avem și Acordul de Compensare. Prin urmare, această achiziție, care a fost o nebuloasă de la început, continuă să fie condusă de obscuritate. “În data de 30.03.2020, cu respectarea termenului legal prevăzut de Ordonanța de urgență a Guvernului nr.189/2002, s-a semnat acordul de compensare între Oficiul de Compensare pentru Achiziţii de Tehnică Special și compania Iveco Defence Vehicles S.p.A. Valoarea obligației de compensare asumată de către compania Iveco Defence Vehicles S.p.A. reprezintă 80% din valoarea contractului subsecvent multianual de furnizare nr.1/31.12.2019. Planul de compensare propus de compania Iveco Defence Vehicles S.p.A. cuprinde 4 programe de compensare, dintre care 3 programe urmează a se derula cu industria românească iar 1 program are ca beneficiar Ministerul Apărării Naționale. Cele trei programe care urmează a se derula cu industria românească au o pondere de 99,83% din totalul obligației de compensare și constau în activități legate de implementarea contractului subsecvent multianual de furnizare nr.1/31.12.2019”, este răspunsul Economiei.
În România, este o singură (atât a mai rămas) facilitate mare de producție pentru camioane militare, fosta mare uzină Roman Brașov, acum redusă mult în activitate. Directorul acesteia, Carol Rugacs, spune că, din câte a auzit și el, “pe surse”, într-adevăr, OCAST a semnat acordul de compensare cu IVECO și că cele trei componente de integrat în industria locală ar fi:
- Asamblare;
- Cabină și caroserii;
- Mentenanță.
Rugacs este însă sceptic de bunele intenții , atât ale italienilor, cât și ale Ministerului și spune că sunt multe lucruri neclare cu această achiziție și cu beneficiul real al industriei românești. Firesc, directorul încearcă să tragă spuza și pe turta lui: “Deși sunt bani bugetari și licitația este publică, găsim chichițe legale să secretizăm planul. Fără Roman nu se pot executa cabine, pentru că sunt necesare facilitățile de presaj. Există riscul să fie aduse gata făcute, fără uși, se montează ușile în România și au rezolvat cu compensarea. Poate sunt rău, dar asta s-a lăsat să se înțeleagă”, precizează Rugacs.
Obscuri au fost, obscuri sunt încă…
Cotidianul.ro a publicat, în premieră, că mega contractul de achiziție de camioane militare pentru Armată a fost câștigat de italienii de la Iveco, în detrimentul nemților de la Rheinmetall, după o luptă acerbă, care s-a dus și în justiție. 200 de milioane de euro va cheltui MApN în această speță, dintr-un total mult mai mare de 900 de milioane de euro, cât este programul de achiziții pentru camioane 3.200 de camioane militare
În februarie, ministrul Ciucă a ieșit să precizeze că va fi un lucru foarte bun pentru industria locală această achiziție, pentru că mare parte din bani va rămâne în țară. Mai precis, 2 din 3 camioane ar urma să fie produse local, dar nici atunci nu au fost date detalii. „Din elementele de angajament ale furnizorului pot să menţionez că, începând cu cel de-al 301-lea camion, acestea se vor produce în România. Unde anume – este decizia furnizorului împreună cu structura responsabilă din Ministerul Economiei, şi anume Oficiul de Compensare a Achiziţiilor de Tehnică Specială, şi aceasta urmează să se concretizeze într-o decizie, sperăm noi, cât mai curând posibil. Nu este vorba de speranţa noastră, ci este vorba de obligativitatea din contract pentru că, încă o dată, cel de-al 301-lea mijloc auto trebuie să fie integrat în România”, spunea ministrul Apărării.
Malai pentru PNL si Ioha !