Mega-achiziția camioanelor militare pentru Armată

Mega-achiziția camioanelor militare pentru Armată. Statul a semnat Acordul de Compensare cu Iveco, dar nu ne spune concret ce conține

Mega-achiziția camioanelor militare pentru Armată

Mega-achiziția camioanelor militare pentru Armată. Statul a semnat Acordul de Compensare cu Iveco, dar nu ne spune concret ce conține

IVECO ar lăsa în România 80% din valoarea contractului de achiziție de camioane militare pentru MapN de 200 de milioane de euro, italienii semnând deja, în 30 martie, un acord în acest sens cu Oficiul de Compensare pentru Achiziții de Tehnică Specială, spun reprezentanții Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri. În 3 unități locale , din industria privată, plus încă una, ce ține de MapN ar urma să se integreze părți din camioane, dar Ministerul nu dă detalii ce ar urma să se facă și unde(caroserie, șasiu, cabine etc., nimic… – n.r.), deși publicarea acestor informații ar trebui să fie obligatorie, fiind vorba de bani publici la mijloc iar contractul de achiziție de camioane cu IVECO a fost deja semnat, iar acum, avem și Acordul de Compensare. Prin urmare, această achiziție, care a fost o nebuloasă de la început, continuă să fie condusă de obscuritate. “În data de 30.03.2020, cu respectarea termenului legal prevăzut de Ordonanța de urgență a Guvernului nr.189/2002, s-a semnat acordul de compensare între Oficiul de Compensare pentru Achiziţii de Tehnică Special și compania Iveco Defence Vehicles S.p.A. Valoarea obligației de compensare asumată de către compania Iveco Defence Vehicles S.p.A. reprezintă 80% din valoarea contractului subsecvent multianual de furnizare nr.1/31.12.2019.  Planul de compensare propus de compania Iveco Defence Vehicles S.p.A. cuprinde 4 programe de  compensare, dintre care 3 programe urmează a se derula cu industria românească iar 1 program are ca beneficiar Ministerul Apărării Naționale. Cele trei programe care urmează a se derula cu industria românească au o pondere de 99,83% din totalul obligației de compensare și constau în activități legate de implementarea contractului subsecvent multianual de furnizare nr.1/31.12.2019”, este răspunsul Economiei.

În România, este o singură (atât a mai rămas) facilitate mare de producție pentru camioane militare, fosta mare uzină Roman Brașov, acum redusă mult în activitate. Directorul acesteia, Carol Rugacs, spune că, din câte a auzit și el, “pe surse”, într-adevăr, OCAST a semnat acordul de compensare cu IVECO și că cele trei componente de integrat în industria locală ar fi:

  1. Asamblare;
  2. Cabină și caroserii;
  3. Mentenanță.

Rugacs este însă sceptic de bunele intenții , atât ale italienilor, cât și ale Ministerului și spune că sunt multe lucruri neclare cu această achiziție și cu beneficiul real al industriei românești. Firesc, directorul încearcă să tragă spuza și pe turta lui: “Deși sunt bani bugetari și licitația este publică, găsim chichițe legale să secretizăm planul. Fără Roman nu se pot executa cabine, pentru că sunt necesare facilitățile de presaj. Există riscul să fie aduse gata făcute, fără uși, se montează ușile în România și au rezolvat cu compensarea. Poate sunt rău, dar asta s-a lăsat să se înțeleagă”, precizează Rugacs.

Obscuri au fost, obscuri sunt încă…

Cotidianul.ro a publicat, în premieră, că mega contractul de achiziție de camioane militare pentru Armată a fost câștigat de italienii de la Iveco, în detrimentul nemților de la Rheinmetall, după o luptă acerbă, care s-a dus și în justiție. 200 de milioane de euro va cheltui MApN în această speță, dintr-un total mult mai mare de 900 de milioane de euro, cât este programul de achiziții pentru camioane 3.200 de camioane militare

În februarie, ministrul Ciucă a ieșit să precizeze că va fi un lucru foarte bun pentru industria locală această achiziție, pentru că mare parte din bani va rămâne în țară. Mai precis, 2 din 3 camioane ar urma să fie produse local, dar nici atunci nu au fost date detalii.  „Din elementele de angajament ale furnizorului pot să menţionez că, începând cu cel de-al 301-lea camion, acestea se vor produce în România. Unde anume – este decizia furnizorului împreună cu structura responsabilă din Ministerul Economiei, şi anume Oficiul de Compensare a Achiziţiilor de Tehnică Specială, şi aceasta urmează să se concretizeze într-o decizie, sperăm noi, cât mai curând posibil. Nu este vorba de speranţa noastră, ci este vorba de obligativitatea din contract pentru că, încă o dată, cel de-al 301-lea mijloc auto trebuie să fie integrat în România”, spunea ministrul Apărării.

Distribuie articolul pe:

10 comentarii

  1. Unii pe-aici au descoperit un nou model de armată, cea fără logistică. Cine are ochi va fi observat
    că marea majoritate a camioanelor sunt Roman-uri de peste 20-30 de ani, taman bune de expus la Muzeul
    Tehnicii Super Învechite. Armata să funcționeze cu vechiturile astea încă 30 de ani? Haida, de…

  2. Ne pregătim de război, ce mai!
    Cu 3200 de camioane noi-nouțe suntem stăpânii flancului estic al NATO și UE. Mamă, ce-o să le-o tragem la ruși!
    În rest, România merge strună.

  3. Mai trebuie știute anumite aspecte. Nemții de la Rheinmetall au fost asociați la licitație cu „Roman”-ul
    domnului Rogacs. D-aia îl doare așa tare pe domnul de la Brașov. Personal, îmi pare rău că firma al cărei
    director este n-a reușit să obțină o parte din lucrări. După pierderea licitației, într-adevăr, reprezen-
    tanții Rheinmetall au contestat-o în instanță. Completul de la Înalta Curte de Casație și Justiție a dat
    câștig de cauză firmei IVECO. În același timp, însă, cu italienii au câștigat și trei firme din România.
    Firme care asigură locuri de muncă la noi în țară, oferind salarii rezonabile. Iar la final, camioanele
    pentru armată vor avea în bună parte echipamente și dotări produse de către firme românești, deci nu vor-
    bim de o croitorie la care lucrează în sistem „lohn”.

  4. Armata are nevoie de multe camioane in special pentru logistica: de carat munitii, soldati, T-55 ruginite, TR85 spre fier vechi (la fel ca IAR93 noi noute la vremea lor) si altele…
    Nu de alta dar DAC-urile de prin depouri alea nu mai au piese si cad prin rape … incarcate cu pifani.

    Partea proasta e ca ROMAN a fost ingropata constant de toti cei de la putere ori de *curisti. Si daca ar fi castigat (de abia mai au cateva capacitati de productie pentru un contract amarat cu niste asiatici), tot asamblare de componente MAN RheinMetal faceau.
    Nema motor indigen, nema cutii de transfer, nema multe componente esentiale pentru un camion militar.

    Iar cum Iveco a luat si armata pacii islamice Germanistan, merge si la noi.
    De transportat fetite din zone de baze militare, am o vaga impresie ca sunt niste JTLV Oshkosh si niste aveoane Cargo care se ocupa, deci nu-i nevoie de logistica noastra.

    P.S. Nici Himars si nici Patriot nu vor fi pe camioane ROMAN sau IVECO, ci pe camioane amerindiene de peste garla cea mare.

    „9 romani din 10 sunt relexati… Pardon.. Resemnati.
    A mai ramas un roman din 10 sa se relaxeze… Pardon, resemneze…”

  5. Chiar are timp cineva sa creada ca Armata are nevoie de 3200 de camioane !Ce sa faca cu ele?Nu va intrebati..
    Chiar are timp cineva sa creada ca Roman Brașov,privatizata cu bisnitarul Ioan Neculaie,fost croitor de blugi pana in 1989,mai poate produce ceva fiabil?
    Poate cineva sa creada ca un prost ca acest Carol Rugacs are vreun temei sa fie director la celebrul Steagul Rosu”,are vreo inventie in domeniul auto,are vreo profesie?

    Am rude care au muncit in uzina asta din 1950 pana in 1989,era un etalon al industriei romane,si astazi au ruinat-o gasca cominternista a lui Iliescu,Roman,Severin, basescu,Nastase si alti gropari ai Romaniei

  6. Mega-achizitii dupa mega achizitii! Daca le mai raman bani la tovarasii „generali” capatuiti in capitalism, dupa ce termina de finalizat vilele care sfideaza arhitectii, atunci ar putea cumpara si cateva aruncătoare de  proiectile care funcţioneaza cu incarcatura termobarica. Se spune ca muniţia termobarică e singura ce poate fi  adaptată cu succes pentru multe tipuri de arme necesare in lupta contra interlopilor din Romania. Tinte sunt cata frunza si cata iarba…
    https://www.youtube.com/watch?v=x9OnDnlFrDo

  7. Bani aruncati pe prostii! Pentru cat slugarim ” partenerul strategic „, americanii ar trebui sa ne doteze GRATIS! Si sa zica merci ca le mai toleram prezenta pe teritoriul Romaniei. Oricum, de rusi nu ne pot apara si nici nu vor. In caz de atac, isi vor ” extrage ” tehnica si personalul din teritoriul ostil si ne vor bombarda in draci. Asa au facut si alta data, dar lumea a uitat.

  8. Stiti ce este un „complex militar-industrial” in cadrul „clubului select” din care face parte acum si Ro, cum ne reamintea cateodata Basila? Rumanu’-i ager si pezevenghi, prinde din zbor si o taie pe scurtaturi, crezand ca-i mai istet ca mentorii sai. De unde avem si vorba ceea, „Capra sare masa, iada-i la… Bruxelles.” : )… mai in gluma, mai in serios… Te-a pagubit rau cineva?

  9. Agentia de Off-set (OCATS) este un cuib de plasat smecheri pe bani multi si de evitat orice ar putea diminua profitul partenerului ales de MApN in mod obscur, pe sub mana, fara participarea INDUSTRIASILOR AUTOHTONI la negocieri, asa cum prevede legea off-set-ului. Legea spune ca INAINTE DE SEMNAREA ACHIZITIEI se deruleaza negocierea intre ofertantul strain si partenerul industrial roman (coordonator, caci acesta poate avea si subtratanti romani pentru diverse repere, materiale si prestatii). Daca investigati cine a impus IVECO (nu ca nu ar fi o firma acceptabilas cu produse rezonabile)veti descoperii GENERALI IN REZERVA, cam aceiasi care au supt ROMARM-ul si care au deturnat toate actiunile de off-set care trebuiau derulate la achizitiile armatei. Procurorii militari au avut dosare intregi cu documente si explicatii exemplificate clar cu dovezi de necontesta (chiar cu „socotelile”aritmetice explicite) dar le-au depozitat in fisete si apoi le-au topit. De ce nu a fost niciun dosar de achizitii corupte la armata? De ce niciun militar, de vreo 20 de ani nu e gasit spagar? De ce generalii in rezerva, cu pensii de nabab, sunt lasati sa reprezinte firmele straine cu care au lucrat cand erau pe functii? Aude DNA-ul militar? Nu porea ca si acolo se dau grade si salarii babane nemeritate.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.