Institutul Naţional de Statistică (INS) arată că numărul pasagerilor care au călătorit cu trenul, în primele nouă luni din 2024, a fost de 53,718 milioane, în scădere cu 4,4% comparativ cu perioada similară a anului trecut.
Și transportul feroviar de mărfuri a scăzut.
O evoluţie negativă au înregistrat majoritatea indicatorilor tehnico-economici de utilizare a parcului de vehicule în transportul feroviar arată INS.
Premierul Marcel Ciolacu era însă optimist anul trecut.
„Am călătorit astăzi (20 noiembrie 2024 – n.r.) , alături de Sorin Grindeanu, cu un tren electric, ultramodern, prima garnitură cumpărată de Ministerul Transporturilor în ultimii 22 de ani! Am mers de la Sinaia până la Brașov și cred că multe familii vor alege trenul pentru a evita aglomerația de pe Valea Prahovei și a câștiga foarte mult timp.
De acum, românii pot circula, exact în aceleași condiții ca în toate țările europene, cu viteze de 140 de kilometri pe oră. Sunt convins că pasagerii aflați azi în tren au simțit ca și mine, că pot călători cu trenul și la noi în țară, în condiții de confort deplin și maximă siguranță.
Este primul tren dintr-un total de aproape 190 de trenuri noi ce vor fi introduse pe principalele magistrale, în următorii ani. Acesta este efectul investițiilor de miliarde de euro din mandatul lui Sorin Grindeanu, atât pentru achiziția de trenuri și locomotive noi, cât și pentru modernizări de material rulant.
Ce mai spune INS
Transportul feroviar de pasageri a avut, în primele nouă luni ale anului, o pondere de 17,5% în transportul total de pasageri, fiind depăşit, de departe, de transportul rutier, cu o pondere de 75,6%.
53,479 milioane pasageri au călătorit în ţară, iar 239.000 au efectuat călătorii internaţionale.
În ceea ce priveşte transportul feroviar de mărfuri, volumul a scăzut cu 11,1% faţă de perioada ianuarie-septembrie 2023, fiind transportate 32,861 milioane tone mărfuri, din care 78,6% în transport naţional.
Ponderi semnificative în totalul mărfurilor transportate au fost înregistrate pentru diviziunile cocs, produse rafinate din petrol (24,2%) şi cărbune şi lignit; ţiţei şi gaze naturale (18%). În ceea ce priveşte parcursul mărfurilor, un procent de 31,6% din total este reprezentat de diviziunea cocs, produse rafinate din petrol şi 17,3% de produse agricole, din vânătoare şi silvicultură; peşte şi alte produse din pescuit.
Potrivit INS, majoritatea indicatorilor tehnico-economici de utilizare a parcului de vehicule în transportul feroviar a înregistrat o evoluţie negativă comparativ cu perioada 1 ianuarie – 30 septembrie 2023. Astfel, parcursul mediu zilnic al locomotivelor folosite pentru transportul mărfurilor (km/zi) a scăzut cu 13,3%, vagoanele încărcate pe reţeaua CFR au fost mai puţine cu 12,7%, vagoanele încărcate intrate din străinătate cu 11%, parcursul mediu zilnic al vagoanelor de marfă (km/zi) s-a diminuat cu 8,8%, iar viteza medie comercială a trenurilor de marfă (km/h) cu 6,6%. Greutatea medie brută a vagoanelor de marfă (tone/tren) a coborât cu 3,6%.
De asemenea, parcursul mediu zilnic al vagoanelor de pasageri (km/zi) şi viteza medie comercială a trenurilor de pasageri (km/h) au scăzut cu 3,4%, parcursul locomotivelor cu 3,2%, parcursul trenurilor s-a redus cu 3%, iar parcursul automotoarelor cu 1,3%.
Transportul feroviar este strategic in orice tara. Nu aduce profit direct (vanzare de bilete) dar ajuta la stimulatea mobilitatii fortei de munca si a bunurilor.
Asta inseamna investitii si investitori, deoarece oamenii pot ajunge la serviciu usor (mobilitate), iar statul isi castiga banii indirect prin taxe/impozite/ noi locuri de munca + cresterea consumului.
PS: degeaba ai trenuri noi daca ele circula cu 40 kph pe linii vechi/nesigure.