Paştele verii De ce trecem pe sub Sfântul Epitaf al Adormirii Maicii Domnului?

Pe data de 14 august, în ajunul marelui praznic al Adormirii Maicii Domnului, numit în popor și „Paştele verii”, în toate bisericile mănăstirile din țara noastră se oficiază slujba Prohodului Maicii Domnului.

După modelul Prohodului Domnului nostru Iisus Hristos din Vinerea Sfintelor Patimi, în cadrul acestei slujbe, la slujba Vecerniei sau a Privegherii, se scoate în mijlocul bisericii Sfântul Epitaf cu icoana Adormirii Maicii Domnului, cântându-se troparul praznicului

„Întru naştere fecioria ai păzit, întru adormire lumea nu ai părăsit, de Dumnezeu Născătoare. Mutatu-te-ai la viaţă, fiind Maica Vieţii şi, prin rugăciunile tale, izbăveşti din moarte sufletele noastre”.

Conform tradiției, trecerea credincioșilor pe sub Sfântul Epitaf simbolizează, într-un fel, și o imitare a intrării în mormântul Maicii Domnului, spațiul în care a fost așezat, pentru scurt timp, trupul neînsufleţit al Fecioarei Maria.

În multe zone din ţara noastră, credincioșii trec pe sub masa pe care este așezat Epitaful Adormirii Maicii Domnului, rememorând astfel Jertfa unică a lui Hristos.

În unele părți, credincioșii trec o singură dată pe sub Sfântul Epitaf, amintindu-și de faptul că noi, creștinii, avem o singură Maică rugătoare în Cer, Împărăteasa şi Mijlocitoarea noastră, înălţată cu trupul şi cu sufletul la cer.

Alții trec de trei ori pe sub Sfânta Masă pe care este așezat Sfântul Epitaf, deoarece Maica Domnului rămâne pentru veşnicie locaş al Preasfintei Treimi, după cum i-a vestit îngerul la Buna Vestire: „Duhul Sfânt Se va pogorî peste tine şi puterea Celui Preaînalt te va umbri; de aceea şi Sfântul care Se va naşte din tine, Fiul lui Dumnezeu se va chema” (Luca 1, 34–35).

După cântarea Doxologiei, preotul iese alături de credincioși și, împreună, înconjoară sfânta biserică.

Se fac patru opriri în total, iar la fiecare oprire, preotul rosteste câte o ectenie.

La finalul acestei procesiuni, Sfântul Epitaf este așezat fie pe Sfânta Masă, așa cum se obișnuiește în unele zone din țara noastră, unde va rămâne până la Odovania praznicului (din data de 23 august), fie este dus în locul în care se păstrează în timpul anului.

Vestită de Arhanghelul Gavriil cu trei zile înainte, Maica Domnului și-a dat sufletul în mâinile lui Hristos, înconjurată de apostoli aduși în chip minunat din toată lumea, potrivit bizanticons.ro.

Trupul i-a fost așezat în mormântul familiei din Grădina Ghetsimani, lângă părinții Ioachim și Ana și Dreptul Iosif, loc cinstit până astăzi de pelerinii din Țara Sfântă.

Deși Scriptura nu indică data exactă a Adormirii, Tradiția Bisericii o plasează între anii 45–50 d.Hr., cel mai adesea în jurul anului 48.

Vârsta Maicii Domnului la acel moment este estimată la 60–63 de ani, potrivit cronologiei transmise prin Sfânta Tradiție.

 

 

 

Recomanda [votes_up id=868132]

3 Comentarii

  1. imparatul Maurucius n.539-d.602 a decretat 15 august ca data la care sa se considere ca adormit Sf. Maria…n-am reusit sa aflu daca nu-i data la care in antichitate murea un zeu in ritualul agrar pt a renaste primavara si care este amintit si in Vechiul Testament…

    • Nici eu nu am reusit sa aflu care e rostul comentariului tau inutil. Tot ce stii despre istorie ai invatat uitandu-te la porcarii gen Zeitgeist. Unii crestinii sarbatoreau adormirea Maicii Domnului inainte de finalizarea canonului Noului Testament.
      Deci nu mai face tu pe marele istoric ca habar n-ai de nimic.

  2. Deoarece mai toti cei care merg la biserica sunt in varsta, nu pot sari peste epitaf. Ptr a le usura sarcina, s-a convenit sa se treaca pe sub el……[R]

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.