Aproximativ 80 de kilometri au fost dați în circulație până la jumătatea lunii octombrie. Cel mai recent segment inaugurat este lotul 2 din tronsonul Ploiești-Buzău al A7, care măsoară aproape 28 de km. În ceea ce privește tronsoanele deja „predate” șoferilor în 2025, acesta nu este singurul.
„Vorbim de finalizarea descărcării de pe DEx13 în A1, în zona Piteștiului. Vorbim de finalizarea celor 14 km de pe secțiunea 5 de la Pitești la Curtea de Argești, deci, practic, de la începutul acestui an se poate circula de la Pitești până la Curte de Argeş doar pe autostradă.
Vorbim de finalizarea lotului 3 A0 Sud, care are 18 km, și cu această ocazie s-a putut deschide tot semi-inelul sudic al A0 Sud, care face legătură între A1 și A2. Și mai vorbim de drumul expres de la Tureni, din județul Cluj, de 5 km, care, practic, permite autovehiculelor să evite municipiul Cluj și să își continue deplasarea fără a mai intra în proximitatea orașului”, a declarat Alin Șerbănescu.
„Anul viitor trebuie să finalizăm A7 până la Pașcani”
Până la final de an ar urma să mai fie gata încă aproximativ 80 de km de drum de mare viteză, ceea ce înseamnă că România va fi aproape de borna de 200 de km inaugurați în 2025, cum s-a întâmplat în anul electorual 2024. În plan pentru inaugurare mai sunt:
– Ploiești – Buzău: Lot 3 (13,9 km)
– Focșani – Adjud: 50 km (așadat, primul lot din Foșcani-Bacău și parțial din lotul al doilea)
– DEx Brăila – Galați: 10,77 km
– A0 Nord: Lot 4 (4,47 km)
CNAIR și-a setat deja țintele pentru anul viitor. Finalizarea A0 Nord în integralitate, însemnând 30 de km, este una dintre ele.
Citește și: Citește și: Primăriile și consiliile județene pot cere împrumuturi de la stat până la finalul anului 2025
„Lotul 4 de pe A0 Nord se va finaliza anul acesta, dar nu va avea descărcare. Dar, ca să dăm în circulație, ne propunem așa: lotul 4, lotul 3 și lotul 1 de pe A0 Nord, având în vedere că de anul trecut se circulă deja pe lotul 2.
Tot anul viitor trebuie să finalizăm A7 până la Pașcani și tot anul viitor trebuie să finalizăm undeva la 50 de km pe cele trei loturi de pe Transilvania”, a explicat Alin Șerbănescu.
Ce tronsoane ar fi putut fi gata anul acesta, dar rămân pentru la anul
La cei peste 150 de km care vor fi dați în folosință în total anul acesta s-ar mai fi putut adăuga alți câțiva zeci. Din diferite motive, însă, unele tronsoane vor fi gata în 2026.
„Nu aș zice neapărat întârziate. Spre exemplu, sunt sectoarele pe Transilvania, care sunt într-un stadiu foarte avansat, peste 90%: din cauza discuțiilor privind finanțarea, au intrat constructorii în defensivă, dar, și din cauza condițiilor meteorologice, lucrările, să spunem așa, au fost decalate pentru anul viitor.
Iar pe A7, pe Autostrada Moldovei, sunt loturi care, din cauza complexității tehnice, a condițiilor meteorologice, dar și din cauza acestor dezbateri privind finanțarea, vor fi reportate pentru anul viitor. Nu sunt întârzieri mari, dar nu se deschid anul acesta”, a spus Alin Șerbănescu, pentru Cotidianul.
Constructorii, speriați, au trecut pe modul „stand-by”: „Nu au fost siguri că ce lucrează este și plătit”
Dezbaterile privind finanțarea la care face referire purtătorul de cuvânt al CNAIR vizează discuțiile din vara aceasta, atunci când anumite segemente de autostradă au fost scoase din PNRR și mutate pe alte surse de finanțare. Deși spune că unii dintre antreprenori au fost speriați, Alin Șerbănescu dă asigurări că „nu s-a pus problema să fie în pericol proiectele”.
„Un șantier pornit trebuie continuat. Nu cred că cineva s-a gândit serios să înceteze construcțiile. Numai că aceste discuții despre mutarea de pe o sursă de finanțare pe o altă sursă de finanțare și nesiguranța creată în această dezbatere pe constructorii i-a pus puțin în stand-by. Nu au fost siguri, unii dintre ei, că ce lucrează este și plătit.
De exemplu, UMB-ul și-a prelungit cu o săptămână perioada de pauză. Știți că UMB-ul lucrează trei săptămâni cu o săptămână pauză. Acum o lună jumătate a prelungit cu o săptămână, deci a avut două săptămâni pauză. După care, fluxurile de materiale nu au mai venit în șantiere, pentru că nu au mai fost comandate, cu aceeași cadență cu care veneau înainte. Deci, au existat niște încetiniri, dar după ce s-a rezolvat mediatic, practic, problema și constructorii au fost asigurați că își vor primi în continuare banii, au reintrat în ritm”, a povestit Alin Șerbănescu.
„Au fost mici tensiuni cu constructorul bulgar, dar ele au fost depășite”
Referindu-se tot la antreprenori și la relația cu ei, purtătorul de cuvânt al CNAIR susține că aceștia „se poartă onest”.
„Colaborăm contractual, bineînțeles, nu avem alt tip de colaborare, dar nu avem piedici în ceea ce privește abordarea proiectelor sau relația cu noi. Au fost mici tensiuni cu constructorul bulgar, într-adevăr, pe lotul 2 (n.r. – al A7, ceea ce a împiedicat inaugurarea cu mai bine de jumătate de an), dar ele au fost depășite. Dar, în general, relația cu ei este bună, nu suntem într-un conflict, suntem parteneri pentru finalizarea acestor proiecte.
Ca atare, noi încercăm să găsim soluții chiar și când ei, să spunem fac anumite greșeli. Ei, la rândul lor, sunt îndemnați să găsească soluții în teren astfel încât să nu se împiedice de anumite dificultăți care apar”, a precizat Alin Șerbănescu, pentru Cotidianul.
Constructorul bulgar amintit de acesta este compania Trace, care a intrat în atenția publică după ce au fost descoperite probleme tehnice pe tronsonul lucrat. De asemenea, firmei i-au fost reproșate și mai multe greșeli în ceea ce privește un pod peste râul Sărata.
Nemtii au realizat in citeva luni 200 de km. de autostrada atunci cind sa dorit facuta .