A început Festivalul Internațional „George Enescu”

Orchestra Filarmonicii din Berlin, dirijată de Kirill Petrenko, a deschis Festivalul

 Orchestra Filarmonicii din Berlin, avându-l la pupitru pe Kirill Petrenko, a susținut concertul de deschidere desfăşurat la Sala Mare a Palatului.

Programul spectacolului, inclus în seria ”Mari orchestre ale lumii”, a cuprins Rapsodia română nr. 2 în Re major de George Enescu şi Simfonia a IX-a în Re minor op. 125 de Ludwig van Beethoven. Îşi dă concursul Corul Filarmonicii „George Enescu”, dirijat de Iosif Ioan Pruner. Solişti au fost soprana Marlis Petersen, mezzosoprana Elisabeth Kulman, tenorul Benjamin Bruns şi basul Kwangchul Youn.

Kirill Petrenko s-a născut în Omsk, Siberia, în 1972, şi a studiat pianul la şcoala de muzică din oraşul natal. A apărut în public ca pianist pentru prima dată la vârsta de unsprezece ani, cu Orchestra Simfonică din Omsk.

Şi-a continuat studiile în Feldkirch, apoi a studiat arta dirijorală la Universitatea de Muzică şi Artele Spectacolului din Viena.

Primul său angajament l-a adus în Wiener Volksoper ca asistent şi în Kapellmeister imediat după absolvire.

Din 1999 până în 2002, Kirill Petrenko a fost regizor muzical la Teatrul Meiningen, unde a atras atenţia pe plan internaţional pentru prima dată în 2001, cu o producţie a lui Wagner – Der Ring des Nibelungen, în regia lui Christine Mielitz, cu aranjamente de Alfred Hrdlicka.

În 2002, Kirill Petrenko şi-a început mandatul de director muzical general al Komische Oper Berlin, unde a realizat o serie de producţii impresionante până în 2007.

În 2000, el a debutat la Maggio Musicale din Florenţa, în 2001 la Wiener Staatsoper şi la Semperoper din Dresda, în 2003 la Gran Teatre del Liceu din Barcelona, Opéra National de Paris, Opera Regală, Covent Garden în Londra, la Bayerische Staatsoper şi la Metropolitan Opera din New York, iar în 2005 la Opera din Frankfurt. Din 2006 până în 2010 a prezentat un ciclu de trei opere Pushkin ale lui Ceaikovski cu Peter Stein în Lyon.

După ce a părăsit Komische Oper Berlin, Kirill Petrenko a lucrat ca dirijor independent.

Pe lângă cariera sa din domeniul operei, Kirill Petrenko a apărut, de asemenea, în concerte din întreaga lume. A colaborat cu orchestre importante, cum ar fi Filarmonica Berliner, Staatskapelle Dresden, Orchestra Simfonică Radio din Bavaria, Bayerisches Staatsorchester, Orchestra Simfonică WDR din Köln, Orchestra Filarmonicii din Hamburg, Orchestra Simfonică din Hamburg NDR, Orchestra de Operă şi Muzeu din Frankfurt, Concertgebouw Orchestra din Amsterdam, Filarmonica din Viena, Orchestra Simfonică Radio din Viena, Orchestra Simfonică din Viena, Orchestra Cleveland, Orchestra Simfonică din Chicago, Orchestra Filarmonicii din Londra, Orchestra Filarmonicii din Oslo, Orchestra Santa Cecilia din Roma, Orchestra RAI din Torino şi Orchestra Filarmonicii din Israel.

Kirill Petrenko a dirijat, de asemenea, concerte la Festivalurile Bregenz şi Salzburg.

Din 2013 până în 2015 a dirijat noua producţie a Der Ring des Nibelungen de Richard Wagner la Festivalul Bayreuth.

La 1 septembrie 2013, Kirill Petrenko şi-a început activitatea în calitate de director general al Bayerische Staatsoper. De atunci a dirijat, pe lângă un număr imens de relansări, premierele Die Frau ohne Schatten (Richard Strauss), La clemenza di Tito (Wolfgang Amadeus Mozart) şi Die Soldaten (Bernd Alois Zimmermann), Lucia di Lammermoor (Gaetano Donizetti), Polul Sud (Miroslav Srnka, premieră mondială), Die Meistersinger von Nürnberg (Richard Wagner), Lulu al lui Alban Berg, Il trittico al lui Giacomo Puccini şi Parsifal de Wagner.

În iunie 2015, Kirill Petrenko a fost ales următorul dirijor şef al Filarmonicii de la Berlin din sezonul 2019/20.

 

Tot sâmbătă, de la ora 22,30, Corul Naţional de Cameră „Madrigal – Marin Constantin” a deschis la Ateneul Român, secţiunea „Concertele de la miezul nopţii” din cadrul Festivalului ”Enescu”.

Corul Madrigal, coordonat de Anna Ungureanu, va fi parte integrantă a unuia dintre cele mai spectaculoase şi aşteptate evenimente ale festivalului – La Cetra d’Orfeo „Ay Amor!” -, un proiect realizat şi dirijat de muzicianul belgian Michel Keustermans.
Spectacolul La Cetra d’Orfeo „Ay Amor!” este un periplu muzical în universul sonor şi afectiv al barocului, cu o selecţie de creaţii muzicale realizată de Michel Keustermans, ce urmează planul ideatic al spectacolului cristalizat în jurul ideii de iubire.
 

Ediția 2019 a Festivalului Internațional “George Enescu” propune diversitate, echilibru și strălucire #Lumea în armonie

 

Ediția cu numărul douăzeci și patru a Festivalului Internațional “George Enescu” este cea mai extinsă de până acum și este definită de diversitate și echilibru, atât în structura programului, formatul și dozajul spectacolelor și al repertoriului propus, cât și în privința experiențelor de festival. În același timp, ediția propune strălucire, girată de numărul mare de artiști excepționali care vor concerta la București, în țară și în lume.

În perioada 31 august-22 septembrie, sub egida Festivalului peste 2.500 de muzicieni străini de cel mai înalt nivel internațional și peste 1.000 de artiști români de la cele mai prestigioase instituții muzicale din România, alături de soliști cu solide cariere internaționale vor prezenta spectacole și recitaluri într-un maraton muzical de excepție.

Celor 84 de concerte din Capitală, li se adaugă alte peste 30 de concerte în alte 10 orașe din România (Sibiu, Cluj, Târgoviște, Piatra Neamț, Bacău, Iași, Târgu Mureș, Bârlad, Timișoara, Satu Mare) și 6 orașe din lume (Florența, Berlin, Liège, Toronto, Montreal, Chișinău). Partenerii din aceste orașe, în principal Filarmonicile și promotorii culturali locali au dezvoltat sub egida Festivalului mici bijuterii muzicale ale căror soliști sunt artiști invitați ai Festivalului Internațional “George Enescu”.

Alte peste 300 de evenimente în cadrul programelor asociate vor împărtăși bucuria muzicii în întregul oraș, în spații neconvenționale, parcuri, clădiri de birouri, piețe publice, mall-uri benzinării, muzee. Sunt programate expoziții despre muzică, concerte alternative, proiecții de film, activări și jocuri muzicale, o competiție națională de artă inspirată de operele lui Enescu, experimente, tururi ghidate prin oraș pe urmele lui Enescu, spectacole pentru copii, un Festival al copiilor, chiar și gastronomie creată pe teme muzicale.

“ Tema din 2019 este ”Lumea în Armonie”, iar uitându-ne la ce se întâmplă în jurul nostru, acest titlu pare mai mult o speranță decât o realitate. Vă prezentăm programul de anul acesta al festivalului cu dorința ca bogățiile muzicale și revelațiile din acesta să vă aducă nu doar bucurie și inspirație, dar și să încurajeze înțelegerea, rezolvarea cu succes a provocărilor, depășirea limitelor, și să contribuie către o armonie mai profundă pentru generațiile viitoare.

Cu scopul acesta în minte, vă oferim spectacole nu doar în sălile de concert, ci dorim să aducem muzica și pe străzile din București, în companii, spații comune, parte din misiunea de a interacționa cu noi audiențe și de a deschide conversații artistice noi. Este un privilegiu să-i invit la București în acest an pe colegii mei muzicieni iluștri, într-un număr mai mare decât până acum, dar este chiar și mai valoros faptul că, pe lângă concertele din București și din restul României, artiști internaționali de renume vor interpreta opera lui Enescu în cadrul evenimentelor partenere din Italia, Germania, Belgia, Republica Moldova și Canada, astfel contribuind la creșterea vizibilității și a aprecierii pentru moștenirea muzicală extraordinară lăsată de către marele compozitor român.

Sunt mândru că programul de anul acesta continuă investiția pe termen lung a festivalului în promovarea muzicii noi, creând platforme pentru compozitorii în viață să reflecteze la lumea în care trăim. De asemenea, programul scoate în evidență preocuparea noastră pentru lumea operei, prezentând o varietate de capodopere, de la mai marii din epoca barocă și până la elitele teatrului muzical din secolul al XX-lea. Cred că opera, mai mult decât orice altă formă de artă, poate aduce împreună muzica și textul, sunetul și viziunea, individualul și globalul, ca să examineze profund și să exploreze acele întrebări care ne încearcă și ne definesc pe toți, ca artiști și ca oameni.”,  spune maestrul Vladimir Jurowski, Directorul Artistic al Festivalului Internațional „George Enescu”.

 

Structura programului Festivalului

Fiecare dintre cele patru secțiuni ale Festivalului, luată în parte, propune publicului o combinație bine dozată de spectacole clasice, tradiționale, alternând cu abordări îndrăznețe, noi, altfel.

Vor fi prezentate, în total, 313 lucrări semnate de 149 de compozitori. Lucrările acoperă istoria muzicii de la perioada barocă (Frescobaldi, Vivaldi), până astăzi, muzicii secolului XXI fiindu-i alocată o întreagă secțiune, unde vor fi reprezentați 45 de compozitori cu 48 de lucrări. Perioadele cel mai bine reprezentate în repertoriul din această ediție sunt cea clasică, romantică și modernă.

Analizând structura pieselor care vor fi interpretate în Festival observăm un fel de curbă a lui Gauss muzicală, cu un vârf în perioada romantică și modernă, acoperind apoi, stânga-dreapta, toate marile curente, de la baroc, până la prime audiții, astăzi. Este o observație care descrie construcția echilibrată și diversă a programului, aflat și el, iată, sub coordonata armoniei”- punctează Mihai Constantinescu, directorul executiv al Festivalului Internațional “George Enescu”.

Se va cânta cel puțin câte o lucrare compusă de George Enescu în fiecare zi, cu excepția zilelor de 3 și 20 septembrie. În total, 35 de lucrări și 36 de concerte, cu o mențiune specială pentru Simfonia a III-a de George Enescu, care va fi prezentată de două ori. Atât Maggio Musicale Fiorentino, cât și Rundfunk Sinfonie au dorit să își prezinte viziunea în privința acestei compoziții enesciene, spre deliciul melomanilor. Următorii compozitori, cu peste cinci lucrări fiecare prezentate în Festival, sunt Mozart (grație programului Mozart Week in Residence), Ceaikovski, Debussy și Beethoven.

În secțiunea Mari Orchestre vor putea fi ascultate o parte dintre cele mai bine cotate orchestre ale lumii: Berliner Philharmonic, Royal Concertgebouw, London Symphony, Staatskapelle Dresden, Rundfunk-Sinfonie Berlin, St. Petersburg Philharmonic, Maggio Musicale Fiorentino, Oslo Philharmonic, Orchestre National de France – sunt doar câteva din marile prezențe de la București. Melomanii pot alege fie marile concerte în formate clasice sau pot opta pentru lucrări moderne și post moderne (creații din secolul XX), o parte dintre acestea fiind însoțite de creații vizuale realizate de Carmen Lidia Vidu și Nona Ciobanu.

Secțiunea Recitaluri și Concerte Camerale include, de asemenea, ansambluri sofisticate, unele aflate în premieră în Festival: La Cetra d’Orfeo, Orchestra Pelleas, New Europe Ensemble, Cameristi della Scala, La Grande Chapelle de Madrid, La Barocca, Les Talens Lyriques – ar fi doar câteva din cele nouă ansambluri aflate la prima participare în Festival. Melomanii au de ales între numeroase formule de spectacol, de la cele intime, restrânse, cu unul sau doi soliști, la ansambluri, orchestre de cameră sau orchestre simfonice și dintr-un repertoriu la fel de extins.

Concertele de la miezul nopții continuă seria de experiențe muzicale inedite, secțiunea fiind adesea remarcată pentru abordările interesante propuse de artiști sau pentru repertoriul mai special, piese mai rare sau prezentate în premieră în România. Publicul se va putea delecta cu transpunerile inspirate ale unor piese clasice și moderne realizate pentru cele 12 violoncele ale Berliner, cu montări în concert ale unor opere de Gluck, Haendel, Vivaldi sau Beethoven și o atmosferă cu totul specială oferită de audițiile nocturne.

Muzica secolului XXI beneficiază de prezența a 40 de compozitori contemporani care au întrunit sufragiile unui public larg, sunt deja în colaborări cu orchestre internaționale și cunoscuți pentru abordările lor. Unii dintre aceștia, cum sunt Lera Auerbach, Nicola Piovani sau Krzystof Penderecki – vor prezenta viziunea proprie asupra lucrărilor lor de la pupitrul orchestrelor, alții vor fi prezenți la reprezentații și disponibili pentru dialoguri cu cei interesați de cele mai noi formule de creație în muzică clasică.

Artiști dintre cei mai așteptați

Dirijori inspirați. Spectatorii se vor putea bucura de viziunea dirijorală a unora  dintre cei mai inspirați și apreciați maeștri, cum sunt Lawrence Foster, Vladimir Jurowski, Mariss Jansons, Kirill Petrenko, Gianandreea Noseda, Vasily Petrenko, Fabio Luisi sau românii Cristian Mandeal, Horia Andreescu, Gabriel Bebeșelea, Cristian Badea, Tiberiu Soare, Ion Marin – 40 de dirijori de calibru internațional urmând să stăpânească pentru una sau două reprezentații pupitrul Festivalului.

Soliști de o extraordinară expresivitate, forță, anvergură, prieteni ai Festivalului, aflați la a doua sau a treia participare sau prezențe noi vor adăuga strălucire spectacolelor și atmosferei din sălile de concert.

Vor fi prezentate 19 concerte și recitaluri de pian, peste 20 de concerte și recitaluri care așază în prim plan vioara și respectiv violoncelul, 14 opere în concert alături de alte forme de spectacol care pun în lumina sonoritățile fiecărui instrument, inclusiv instrumente vechi, precum lăuta sau viola da gamba.

Pe fiecare dintre cele șase scene ale Festivalului vor concerta artiști cu personalități și abordări artistice speciale, căutate cu mult interes de melomanii din toată lumea: Mitsuko Uchida, Yuja Wang, Patricia Kopatchinskaja, Evgeny Kissin, Julia Fischer, Denis Matsuev, Leif Ove Andsnes, Maxim Vengherov, Elisabeth Leonskaja – fiind doar câteva din numele care vor încânta publicul.

Iubitorii genului liric vor avea ocazia să asculte timbrele aproape perfecte ale unei întregi galerii de artiști: Diana Damrau, Joyce DiDonato, Sir Bryn Terfel, Marilis Petersen, Rolando Villazon vor urca pe scena Festivalului în recitaluri și spectacole format de operă în concert sau în montări speciale, cum este programul Mozart Week in Residence. Ediția din acest an găzduiește și spectacolul-eveniment al Filarmonicii din Liège, care o include pe afiș pe Marion Cotillard, laureată premiului Oscar, în spectacolul Ioana d’Arc, pe 19 septembrie.

Programul acestei ediții este dezvoltat pe mai multe planuri, astfel încât melomanii să poată alege dintr-un program diversificat, formule de spectacol clasice și inedite, repertoriul acoperind epoci diverse, compozitori uriași, artiști de cel mai bun nivel internațional. Sperăm ca astfel să ducem mai departe esența misiunii asumate de Enescu de a răspândi efectul transformator, uneori vindecător al muzicii, către un public cât mai divers”, conchide Mihai Constantinescu.

Au făcut posibilă organizarea acestei ediții:

Înaltul Patronaj al Președintelui României, Producători: Ministerul Culturii și Identității Naționale, Co-producători: Primăria Municipiului București, Societatea Română de Radiodifuziune, Organizatori: Artexim, Fundația Art Production, Partenerii instituționali: Administrația Muzeelor și Tururilor de Patrimoniu, Cantus Mundi, Opera Comică pentru Copii, Muzeul Municipiului București, Expoarte, Aeroporturi București, Universitatea Națională de Muzică București.

Parteneri principali: Raiffeisen Bank, Rompetrol, Audi, Sinteza. Parteneri: Mastercard, CBRE, Electrica furnizare, Samsung, Tarom. Sponsori: Orange, Aqua Carpatica, Fundația Peter și Liliana Ilica, La Mama, DC Communication, VMS, SSG Security, Speed Taxi, Yokko, Vinurile oficiale Cramele Rottenberg și Valahorum, alături de partenerul cultural Wilo Foundation și cu sprijinul Cocor, Media Trust, Biroul de Traduceri Champollion și casa de avocatură Țuca, Zbârcea și Asociații.

 

PROIECTE ASOCIATE

 

Ediția din 2019 a Festivalului Internațional George Enescu este cea mai extinsă de până acum și în privința proiectelor asociate, derulate prin parteneriate.

Un număr de 312 proiecte asociate sprijină în ediția din acest an extinderea conexiunii dintre Festival și oraș, precum și diversificarea comunicării cu un public tot mai divers, inclusiv în afara sălilor de spectacol. Acestora li se adaugă cele peste 100 de evenimente din Piața Festivalului Enescu.

Proiectul Cantus Mundi, în programul asociat Orașul cântă – include peste 2.000 de coriști și instrumentiști care vor susține 250 de micro-concerte și recitaluri în parcuri, muzee, centre comerciale și centre de birouri din toate colțurile Bucureștiului, în perioada 31 august – 22 septembrie. Este un proiect dezvoltat de Programul Național Cantus Mundi, prin Corul Național de Cameră „Madrigal – Marin Constantin”, ca program asociat Festivalului Internațional George Enescu 2019, cu sprijinul Primăriei Municipiului București (prin PROEDUS – Centrul de Proiecte Educaționale și Sportive) și al CBRE România.

Festivalul Enescu pentru Copii cu Opera Comică pentru Copiiprogram asociat al Festivalului Internațional George Enescu – care include opt spectacole dedicate micilor melomani, derulate în perioada 31 august – 22 septembrie 2019. Spectacolele reproduc, într-un format adaptat înțelegerii micilor melomani, concertele din zilele de sfârșit de săptămână din cadrul Festivalului. Festivalul Enescu pentru Copii este organizat de către Opera Comică pentru Copii din București, la sediul său din Calea Giulești nr. 16.

 

Concertul From Classical to Jazz, creat și interpretat de artista de jazz Teodora Enache, prezintă în premieră Rapsodia I și Rapsodia a II-a, de George Enescu interpretate vocal în cheie jazz. Spectacolul From Classical to Jazz este proiect asociat al Festivalului Internațional George Enescu 2019 și va avea o reprezentație unică, pe data de 9 septembrie, de la ora 19.30, la Teatrul Național din București, cu Teodora Enache (voce), Călin Grigoriu (chitară), Joca Perpignan (percuție) și Răzvan Suma (violoncel).

Enescu hors les murs – trei evenimente inedite oferite de cunoscutul compozitor și pianist-improvizator francez, Jean-François Zygel, ca proiect asociat al Festivalului Internațional George Enescu 2019. Vor avea loc: un masterclass de improvizație (16 septembrie) la Universitatea Națională de Muzică București, un cine-concert cu muzică improvizată live la pian, The Phantom of the Opera (17 septembrie, de la ora 19.30, la Sala Elvire Popesco a Institutului Francez din București) și concertul de improvizație ”Muzica Bucureștiului”, împreună cu invitații Damian Drăghici și Cristian Soleanu (18 septembrie, de la ora 19.30, pe scena din Piața Festivalului George Enescu). Proiectul Enescu hors les murs este oferit de Institutul Francez din România.

 

Concursul Național de Artă “Imaginile lui Enescu”, un program asociat Festivalului Internațional “George Enescu”în cadrul căruia 171 artiști români, pictori și graficieni, au răspuns invitației de a transpune în limbaj plastic șase lucrări semnate de compozitorul român George Enescu: „Impresii din Copilărie”, „Vox Maris”, „Suita Nr. 2 pentru pian”, “Săteasca”, „ Șapte Cântece”, „Suita Nr. 3 pentru pian”. 30 de lucrări selectate de juriu pentru finală vor fi expuse și promovate în format digital pe site-ul Festivalului. Concursul Național de Artă “Imaginile lui Enescu” este un proiect inițiat de Artexim, în parteneriat cu ExpoArte și implementat cu sprijinul proiectului cultural Contemporanii.org

Expoziția ”Mărturisiri despre muzică” –  deschisă în perioada iulie 2019 – martie 2020, la Palatul Suțu din cadrul Muzeului Municipiului București. Un exercițiu muzeal dedicat muzicii, menit să ajute vizitatorii să trăiască sincron trei veacuri de evoluție a muzicii în istorie. Proiect muzeal asociat Festivalului Internațional George Enescu, creat de Muzeul Municipiului București.

Concertele Museicorum (31 august – 22 septembrie), asociate Festivalului Internațional George Enescu, sub coordonarea sopranei Arlinda Morava. O serie de 15 concerte oferite de Muzeul Municipiului București în trei dintre muzeele din componența sa – Palatul Suțu, Casa Filipescu-Cesianu și Muzeul Theodor Aman. Programul include piese ale compozitorilor români, albanezi precum și repertoriu internațional, cu un accent deosebit asupra personalității și creației marelui compozitor român George Enescu.

 

16 tururi ghidate vor avea loc în capitală cu prilejul Festivalului Internațional George Enescu, invitându-i pe bucureșteni, și turiști deopotrivă, pe urmele lui Enescu prin oraș. Vor fi organizate două tipuri de tururi ghidate în București: ”Muzicieni în oraș – Pe urmele lui Enescu”, axat pe clădiri și locuri frecventate în trecut de George Enescu și alți muzicieni români și ”Bucharest Hidden Gems”, care va prezenta bijuterii arhitecturale unde muzica era la loc de cinste. Tururile ghidate sunt gratuite, se vor derula în perioada 6 – 22 septembrie și vor fi organizate de asociația interestingtimes.ro cu sprijinul Raiffeisen Bank România.

Lansarea oficială a volumul biografic dedicat sopranei Marina Krilovici – proiect asociat Festivalului Internațional George Enescu – în zilele de 2 septembrie și 6 septembrie, la București. Volumul intitulat “Marina, Marina, Marina – Marina Krilovici” este semnat de experimentatul jurnalist Alice Năstase Buciuța, redactor șef al revistei Tango.

Silent Symphony, în proiectul asociat Festivalul e pretutindeni – care oferă acces la audiții ale unor piese din precedentele ediții ale Festivalului Enescu în librării, spații de birouri și alte spații publice. Proiect susținut de Raiffeisen Bank și Humanitas.

Capodopera enesciană „Oedipe”, pusă în scenă de Opera Națională București – proiect asociat Festivalului Internațional George Enescu – pe 21 septembrie, de la ora 19:00, dirijată de Tiberiu Soare. Printre soliști: baritonul Ștefan Ignat, bas-baritonul Cătălin Țoropoc, mezzosoprana Oana Andra și baritonul Dan Indricău.

Concert Regal – derulat sub auspiciile Casei Regale a României (17 septembrie, de la ora 19:00, la Salonul Cerchez al Palatului Cotroceni)proiect asociat Festivalului Internațional George Enescu. Opera Clandestină și Corul Regal interpretează opusuri de Henry Purcell, Georg Friedrich Händel și Wolfgang Amadeus Mozart cu soprana Daniela Bucșan, mezzosoprana Alina Silvia Dragnea, tenorul George Vîrban și basul Iustinian Zetea, sub bagheta dirijorilor Răzvan Apetrei și Andrei Stănculescu.

 

Enescu Spirit – program asociat Festivalului Internațional George Enescu, incluzând party de deschidere și de închidere a Festivalului (31 august și 22 septembrie), precum și un spațiu de interacțiune dedicat iubitorilor Festivalului și ai muzicii, un mash-up de experiențe, organizat de revista Life.ro, în spațiul de la Palatul Universul.

Expoziție de instrumente cu coarde, organizată de Asociația Artiștilor Lutieri din România – la Sala Mare a Palatului (în perioada 31 august – 22 septembrie) – ca proiect asociat al Festivalului Internațional George Enescu 2019. Expoziția contribuie la consolidarea imaginii României ca unul dintre cei mai mari producători de instrumente cu coarde din lume.

 

Cinci scrisori inedite semnate de George Enescu, expuse în premieră, în rotonda Ateneului Român (31 august – 22 septembrie).

Proiecția filmului documentar ”Muzica Rănilor de război”, proiect asociat Festivalului Internațional George Enescu 2019, care tratează perioada dinaintea și din timpul Primului Război Mondial și abordează o fațetă mai puțin cunoscută a vieții lui George Enescu. Filmul va putea fi urmărit și la Apollo 111, pe 31 august, în cadrul evenimentului after-party organizat de Life.ro, după deschiderea oficială a Festivalului. Apoi, în Piața Festivalului vor fi programate vizionări înaintea transmisiunilor directe de la spectacolele din Festival. Programul proiecțiilor va fi afișat în aplicația Enescu Experience și pe site-ul www.festivalenescu.ro. Proiectul ”Muzica Rănilor de Război” este realizat de Asociația pentru Educație și Sănătate Mens Sana, finanţat de Ministerul Culturii şi Identității Naționale, având ca partener oficial Muzeul Național George Enescu.

Atelierele deschise de artă – proiect asociat Festivalului Internațional George Enescu 2019 o călătorie în laboratoarele de creație a peste 100 de artiști plastici români, asigurată în cadrul proiectului cultural Contemporanii. O ocazie unică de a vedea spațiile de visare și de lucru ale artiștilor români, chiar de a discuta și de a interacționa cu ei, la ei „acasă”. Turul se face cu ajutorul unor microbuze, se organizează în weekenduri. Informații la www.ateliere.net și aplicația Ateliere.

Clasic e fantastic – Copilăria marilor muzicieni (21 și 22 septembrie 2019), proiect asociat realizat de asociația cu același nume, împreună cu Teatrul Odeon. Spectacole muzicale dedicate copiilor cu vârste între 3-4 și 8-9 ani.

Piața Festivalului Enescu (31 august 22 septembrie 2019) – Programul include evenimente, activări ale partenerilor pentru publicul larg, proiecte pentru copii, concerte ale tinerilor artiști de la liceele de muzică, transmisiuni live ale concertelor de la Ateneul Român și Sala Palatului, din cadrul Festivalului Internațional George Enescu. Proiect coordonat de Administrația Muzeelor și Patrimoniului Turistic.

Aplicația mobilă Enescu Experience, disponibilă gratuit în Google Play și AppStore, care localizează toate evenimentele Festivalului Internațional George Enescu 2019, inclusiv cele conexe, și oferă detalii despre cum se poate bucura publicul larg de experiența oferită de festival. Aplicația Enescu Experience a fost dezvoltată în parteneriat cu Samsung România.

 

PARTENERIATE:

Partenerii care au făcut posibilă organizarea acestei ediții și-au asumat implicarea prin resurse, idei, proiecte dedicate publicului și extinderii experienței oferite de Festival și reprezintă atât segmentul instituțional, cât și cel comercial.

Evenimentul beneficiază de Înaltul Patronaj al Președintelui României, de susținerea financiară prin Ministerul Culturii și Identității Naționale, de implicarea în organizare și alocarea de resurse a Primăriei Municipiului București, prin instituții culturale cum sunt Administrația Muzeelor și Patrimoniului Turistic pentru organizarea Pieței Festivalului, Muzeul Bucureștilor pentru expoziția “Mărturisiri despre muzică” și programul Museicorum, Opera Comică pentru Copii alături de Cantus Mundi  pentru Festivalul Enescu al copiilor și proiectul “Orașul cântă” și Expo Arte, pentru Concursul Național de Artă “Imaginile lui Enescu”. Societatea Română de Radiodifuziune este, de asemenea, co-producător asigurând înregistrarea și difuzarea spectacolelor, pentru a putea oferi unui public cât mai larg accesul la concerte. Universitatea Națională de Muzică din București sprijină realizarea spectacolelor și găzduiește evenimente și repetiții pe toată perioada Festivalului. Aeroporturi București asigură managementul primirilor și plecărilor marilor artiști, logistica necesară deplasării unor grupuri mai mari, cum sunt orchestrele.

Partenerii comerciali care au alocat resurse pentru finanțarea activităților din Festival și proiecte asociate sunt:

Raiffeisen Bank România – și-a asumat, pe lângă finanțarea desfășurării spectacolelor, sprijinul logistic pentru signaletica de la sălile de concerte, producția libretelor, amenajări ale centrului de presă, asigurarea a aproape 1,5 km de flori proaspete zilnic și dezvoltarea de proiecte speciale, activări în Piața Festivalului, tururile ghidate pe urmele lui Enescu, proiectul Silent Symphony.

Rompetrol sprijină financiar desfășurarea tehnică a spectacolelor, și-a asumat îngrijirea zilnică a mașinilor care transportă artiștii, promovează muzica clasică în lanțul propriu de benzinării, susține concursuri de muzică clasică în parteneriat cu un radio.

Audi va avea în grijă deplasarea artiștilor participanți la Festival, punând la dispoziție mașini și resurse financiare și va asigura interacțiunea publicului cu muzica în forme inedite, în Piața Festivalului.

SINTEZA pune la dispoziție spații de promovare pentru Festival și pentru toți ceilalți parteneri.

Mastercard susține financiar realizarea spectacolelor și, în plus, acoperă realizarea scenei din Piața Festivalului, propune activări interesante și oferă prin intermediul unor artiști specializați posibilitatea interpretării prin semne a muzicii clasice pentru persoanele cu deficiențe de auz.

CBRE România a alocat atât resurse financiare, cât și timp și implicare directă în dezvoltarea proiectului “Orașul cântă”, asigurând accesul în 20 de clădiri de birouri, 23 de zile, pentru spectacolele Cantus Mundi. De asemenea, compania asigură o expoziție interactivă, cu instrumente de sticlă, pe esplanada de la complexul de birouri din Piața Timpuri Noi.

Samsung oferă sprijin pentru inovație prin resurse financiare, asigurară ecranele necesare informărilor publicului la sălile de concerte, a susținut financiar dezvoltarea aplicației Enescu Experience și promovarea muzicii prin activări bazate pe augumentarea inedită a unor elemente.

Electrica Furnizare susține financiar desfășurarea proiectelor și promovează Festivalul prin propriile canale, direct către public.

Senia împreună cu Asociația Artiștilor Lutieri– oferă instrumentele pentru o parte dintre soliști și orchestre , îngrijindu-se de managementul acestora, conform solicitărilor artiștilor, o misiune deloc ușoară.

Tarom se va ocupa de transportul în bune condiții ale unora dintre artiștii invitați și oferă condiții contractuale avantajoase.

Broadcasterul oficial, Trinitas TV asigură transmisiunile și distribuția live și online și preluarea concertelor, conform drepturilor oferite de artiști, asigură agenda Festivalului, interviuri, reportaje cu marii artiști și de la evenimentele din festival, o rubrică dedicată pe perioada Festivalului și pe parcursul anului, oferind tuturor celor interesați accesul la materialele filmate.

Sponsorii au asigurat, la rândul lor, fie resurse financiare, fie servicii și produse care completează numeroasele necesități pentru organizarea și managementul unui eveniment care implică 23 de zile, 6 săli de spectacole și peste 3.000 de artiști.

Aceștia sunt: Orange, Aqua Carpatica, La Mama, DC Communication, VMS, SSG Security, Speed Taxi, Yokko, Vinurile oficiale Cramele Rottenberg și Valahorum, alături de partenerul cultural Wilo Foundation și cu sprijinul Cocor, Media Trust, Biroul de Traduceri Champollion și casa de avocatură Țuca, Zbârcea și Asociații.

Partenerii media internaționali și români se alătură acestor eforturi și susțin prin reportaje, relatări, interviuri, cronici evenimentele care se desfășoară în București cu același scop comun de a promova muzica clasică, personalitatea și opera lui Enescu, de a facilita accesul unui public cât mai larg la sărbătoarea muzicii prilejuită de ediția 2019 a Festivalului.

Aceștia sunt:

Mezzo, CNN, DeutscheWelle, Euronews

Televiziunea Română, Radio France International, Adevărul, Dilema veche, Antena 3, Life.ro, Reporter Global, alături de Hotnews, Gazeta sporturilor, Observatorul cultural, Liternet, Ziarul Metropolis, News.ro, Business Review, BookHub, Verbs describe us, Webcultura, Leviathan, Agerpress, Radio Europa liberă, Radio Tananana, Radio Rock FM, IQAds, Festivalier, Modernism, Igloo.

 

 Cifrele Festivalului Internațional George Enescu ediția 2019

2.500 de artiști internaționali

1.000 de artiști români

84 de concerte în București Peste 30 de concerte în țară

313 lucrări prezentate

35 de piese semnate de George Enescu

149 de compozitori

45 de compozitori contemporani

19 concerte și recitaluri de pian       20 de concerte și recitaluri

de vioară și violoncel

14 opere în concert

Peste 300 de evenimente asociate

Parteneriate cu 100 de organizații și instituții

2.500 de artiști internaționali

1.000 de artiști români

 

Cifrele organizatorice:

13 camioane

260 tone de echipamente

8.500 de nopți de cazare

4.000 de zboruri internaționale

13 curse charter

40 de aeronave

1.380 m de flori proaspete zilnic

30.000 de km în oraș pentru însoțire 14 limuzine

 

 

 

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.