Acorduri de Jazz şi Clasic

O punte de sunete între Occident şi Orient cu “Arifa” Înfiinţată în 2010, trupa “Arifa” îmbină armonios tradiţiile muzicale străvechi, din Orientul Mijlociu şi Balcani, cu jazz-ul şi improvizaţiile muzicale contemporane, într-o viziune occidentală. “Arifa” propune o formulă originală de valorificare a performanţelor unor vechi instrumente, precum ud-ul (cobză turcească) sau spectaculoasele instrumente de percuţie, […]

Acorduri de Jazz şi Clasic

O punte de sunete între Occident şi Orient cu “Arifa” Înfiinţată în 2010, trupa “Arifa” îmbină armonios tradiţiile muzicale străvechi, din Orientul Mijlociu şi Balcani, cu jazz-ul şi improvizaţiile muzicale contemporane, într-o viziune occidentală. “Arifa” propune o formulă originală de valorificare a performanţelor unor vechi instrumente, precum ud-ul (cobză turcească) sau spectaculoasele instrumente de percuţie, […]

O punte de sunete între Occident şi Orient cu “Arifa”

Înfiinţată în 2010, trupa “Arifa” îmbină armonios tradiţiile muzicale străvechi, din Orientul Mijlociu şi Balcani, cu jazz-ul şi improvizaţiile muzicale contemporane, într-o viziune occidentală.

“Arifa” propune o formulă originală de valorificare a performanţelor unor vechi instrumente, precum ud-ul (cobză turcească) sau spectaculoasele instrumente de percuţie, de origine africană şi orientală, şi a spiritului muzical contemporan – reprezentat de pian, clarinet ori saxofon. Piesele constituie o îmbinare rafinată, bine proporţionată, de ritm şi sunet, ce cucereşte publicul prin aranjamente inspirate, diversitate de compoziţie şi neconvenţional.

Trupa “Arifa” a luat fiinţă acum 3 ani la Amsterdam. Acolo s-au întâlnit cei patru muzicieni din România, Turcia, Germania şi Olanda, fiecare contribuind la structura trupei cu elemente din moştenirea muzicală ”de acasă”.

Trupa este formată din:

Alex Simu este născut la Bucureşti şi, la doar 22 de ani, a primit din partea Societăţii Române de Radiodifuziune premiul “Best New Artist in Jazz”. Cântă la saxofon, clarinet şi, în acelaşi timp, este tenor şi promotor al muzicii electronice. A absolvit Conservatorul din Amsterdam şi a obţinut un “Master în Jazz” de la Şcoala de Muzică din New York. Este activ pe scenele de jazz de pe cinci continente, iar în 2009 a devenit membru al “Orchestrei Europene de Jazz”.

Mehmet Polat, compozitor şi solist născut în Turcia, a studiat folk-ul anatolian, muzica arabă şi indiană. Promovează noi forme de abordare a instrumentului său preferat: UD (cobză turcească).

Franz von Chossy s-a născut în Germania, a absolvit Conservatorul din Amsterdam şi Şcoala de Muzică din Manhattan (New York). Cântă la pian şi vrea să demonstreze valenţele inepuizabile ale acestui instrument – abordând o serie largă de genuri – de la piano classic, la jazz şi swing, partituri moderne sau muzică tradiţională.

Sjahin During s-a născut la Amsterdam, dar provine dintr-o familie cu tradiţie muzicală din Orient. Este dedicat instrumentelor de percuţie şi a studiat şi performat în acest domeniu în ţări de pe cinci continente. Este producător şi profesor de muzică, iar ca solist a concertat în toate marile oraşe ale lumii – uimind publicul cu instrumentele folosite: tobe Bata, Cajon, Darabuka şi multe altele.

“Anatolian Alchemy” este al doilea album de success al grupului olandez “Arifa”, care, încă de la debutul de acum 3 ani, a reuşit să cucerească prin muzica lor concertând pe 5 continente.

Ambele discuri ale trupei Arifa, „Anatolian Alchemy” şi „Beyond Babylon”, au fost distinse cu 5 stele, fiind primite cu o atenţie deosebită la nivel internaţional.

“«Anatolian Alchemy» surprinde prin evoluţia faţă de albumul lor de debut, Beyond Babylon, care le-a adus ovaţii în întreaga lume. Muzica lor te face să «tremuri de plăcere»”, scria cronicarul de specialitate de la revista britanică “Songlines”, iar cotidianul olandez “De Volkskrant” aprecia: “În frumuseţea-i unică, acest album este la acelaşi nivel cu cele mai bune opere ale lui Anouar Brahem”

Concertul trupei “Arifa” la Bucureşti este un eveniment muzical aparte ce poartă marca ArCuB; o provocare pentru melomanii pe care îi invităm să descopere calitatea elementelor multiculturale în muzică.

Sâmbătă, 6 aprilie, la ora 20.00, la ArCuB.

Concert pascal la Ateneul Roman

Corul Filarmonicii George Enescu, condus de Iosif Ion Prunner, într-un Concert Pascal

Filarmonica „George Enescu” deschide marţi, 9 aprilie, la ora 19.00, în Sala Mare a Ateneului Român, seria concertelor organizate cu ocazia “Sfintelor Sărbători de Paşti”. Concertul va fi susţinut de Corul Filarmonicii „George Enescu” dirijat de Iosif Ion Prunner. Solişti: Lavinia Mamot, Elena Stancu, Geanina Munteanu, Octavian Dobrotă, Ioan Orheian, Ionuţ Popescu.

În program, lucrări de Johann Sebastian Bach, Serghei Rahmaninov, Giuseppe Verdi, Georges Bizet, Anton Bruckner, Antonio Lotti, Petru Stoianov, Nicolae Lungu, Sabin Păutza, Florin Costea, Friedrich Silcher, Felicia Donceanu, Ioan D.Chirescu, Gheorghe Cucu.

Anul acesta se împlinesc 140 de ani de la naşterea cunoscutului compozitor Serghei Rahmaninov. Cu această ocazie, unul dintre momentele importante ale serii va fi dedicat lucrării “Tatăl nostru” din “Liturghia Sfântului Ioan Gura de Aur Op. 31” de Serghei Rahmaninov.

„Liturghia Sfantului Ioan Gura de Aur Op. 31” este, alături de “Vecernii”, una dintre lucrările corale majore ale lui Serghei Rahmaninov. A fost scrisă în 1910, după turneul în Statele Unite ale Americii, perioadă în care Rahmaninov a compus “Preludiile Op 32” (1910) şi “Studiile-tablouri Op 33” (1911). Terminată în mai puţin de trei săptămâni, lucrarea a fost cântată în premieră de Corul Şcolii Sinodale din Moscova la 25 noiembrie 1910.

Compozitorul i se confesa într-o scrisoare prietenului său Nikita Morozov: „M-am gândit mult timp la «Liturghie» şi pentru mult timp m-am străduit să o scriu. Am început să lucrez la ea oarecum din întâmplare şi dintr-odată am devenit fascinat. De mult timp n-am mai scris ceva cu atâta plăcere”.

Structurată în 20 de părţi, “Liturghia Op 31” impresionează prin bogaţia armonică ancorată în zona tonalului, cu unele aluzii modale. Rezervele care au existat la vremea apariţiei sale par inconsistente pentru ascultătorul din secolul XXI, care poate găsi aici sobrietatea şi chiar austeritatea unui Rahmaninov religios, creator al unei muzici mai degrabă meditative decât emoţionale.

„Un Haydn magistral” pe scena Ateneului

Trio Pro Arte

Filarmonica „George Enescu” organizează miercuri, 10 aprilie 2013, ora 19.00, în Sala Mare a Ateneului Român, concertul trioului “Pro Arte”.

În program: Ludwig van Beethoven – “Trio nr. 8, op. posth.” şi “Trio nr. 9, op. posth.”, Franz Schubert – “Sonatensatz”, Michael Haydn – “Trio în do major”, Joseph Haydn – “Trio în La major, Hob. XV: 18”.

Despre trioul “Pro Arte” şi interpretarea de către cei trei muzicieni a unei compoziţii de Haydn, Daniel Theuring de la revista “Ottobeuren” scria la finalul anului 2012: „Un Haydn magistral, prezentat cu superbă lejeritate. Exuberanţei colorate a Andei Petrovici, violoncelul lui Marin Cazacu i-a răspuns minunat de blând şi dinamic ― la toate acestea adăugându-se şi pianul lui Nicolae Licareţ, arcuit şi elastic. Fiecare nuanţă era perfectă. Încordarea publicului a fost atât de mare, încât, în pauze, în sala ahiplină, s-ar fi putut auzi zgomotul făcut de căderea unui ac cu gămălie.

Trio-ul funcţionează ca un ceasornic, precis, exact, şi nu ezită să găsească graniţele fiecarei compoziţii.

A fost impresionant. Şi cine a reuşit ca, în această perfecţiune, să se dedea pe de-a-ntregul compoziţiilor respective şi să le simtă interpretarea, acela a putut să crească sufleteşte şi, ca ascultător, să atingă şi să trăiască o revelaţie muzicală”.

Tot în anul 2012, Dr. M. Gh. Călin scria în “Viaţa muzicală”: „La fiecare manifestare, această componentă camerală aduce – ori prin repertoriu, ori prin modul de execuţie – elemente de noutate, sugestii neaşteptate şi agreabile, precum şi o ţinută elevată, constantă şi riguroasă. Acum, cei trei artişti au optat să «trăiască» ei înşişi partitura, iar aceasta manieră a trecut repede de nivelul rampei şi a cuprins întreaga sală, într-un fluid de graţie neîntrerupt. Această conduită inspirată a făcut ca toate cele trei piese din program, destul de bine cunoscute, să dobândească un plus de vioiciune şi de prospeţime, care au rămas în zona evenimentului încă un timp după ce acesta s-a încheiat”.

Stradivarius, Guarneri, Gagliano, Testore în Festivalul “Viori de colecţie”

Gabriel Croitoru

„Confecţionarea viorii a stârnit de-a lungul secolelor imaginaţia şi măiestria câtorva mari lutieri ca Stradivari, Guarneri, Testore, Gagliano, care au realizat ceva mai mult decât un instrument: o bijuterie acustică. Şi pentru că avem şansa ca dintre aceste viori de patrimoniu internaţional un număr apreciabil să se afle în folosinţa unor mari muzicieni români aplaudaţi în întreaga lume, ne-am propus să dăruim melomanilor şansa de a asculta la Bucureşti aceste instrumente-bijuterie şi de a aprecia interpretarea extraordinară a celor care le «mânuiesc». A reuni în cinci zile pe scena Sălii Radio patru viori de colecţie şi pe maeştrii lor înseamnă un maraton artistic de care orice sală de concerte din lume ar fi mândră”, a declarat Oltea Şerban-Pârâu – director artistic al Orchestrelor şi Corurilor Radio.

Cea de-a doua ediţie a Festivalului “Viori de colecţie” la Sala Radio se va desfăşura între 8 şi 12 aprilie, cinci zile de sărbătoare care vor însemna trei recitaluri şi două concerte.

Viorile de colecţie reprezintă un punct de atracţie important pentru spectatorii români în ultimii ani. Vioara Stradivarius care a fost ani de zile în folosinţa lui Ion Voicu şi pe care cântă astăzi Alexandru Tomescu a dat numele unui turneu naţional ce ajunge în 2013 la a şasea ediţie.

Stradivarius-ul la care interpretează violonistul român Liviu Prunaru, pusă la dispoziţia sa de “Concertgebouw” Amsterdam, şi vioara “Guarneri del Gesu” care i-a aparţinut lui George Enescu şi pe care cântă acum Gabriel Croitoru au inspirat alt turneu naţional: “Duelul viorilor – Stradivarius versus Guarneri”, care ajunge în 2013 la a treia ediţie.

Mai mulţi violonişti născuţi în România se bucură de onoarea de a cânta pe astfel de instrumente de colecţie, în festivalul de la Sala Radio fiind invitaţi, alături de Liviu Prunaru şi Gabriel Croitoru, şi George Cosmin Bănică – concertmaestrul Orchestrei “Tonhalle” din Zürich, cu vioara “Testore” şi Bogdan Zvorişteanu – concertmaestrul orchestrei “Suisse Romande” din Geneva, cu vioara “Gagliano”.

Luni, 8 aprilie (19.00), prima întâlnire a melomanilor va fi aceea cu violonistul Bogdan Zvorişteanu şi vioara sa “Gagliano” (1761), care a aparţinut şi colecţiei compozitorului Fritz Kreisler. Concertmaestru al prestigiosei orchestre Suisse Romande (Elveţia), Bogdan Zvorişteanu a ocupat anterior aceeaşi poziţie la Orchestra Filarmonică din Santiago de Compostela (Spania) şi la cea de cameră din Pforzheim (Germania), susţinând recitaluri şi concerte în Europa, Argentina, Canada, China, Coreea de Sud, Japonia. Alături de artistul român îl veţi asculta şi pe chitaristul italian Alessio Nebiolo, programul serii reunind lucrări semnate de Bach, Paganini, Bartók, Sarasate şi Piazzolla.

Marţi, 9 aprilie, este momentul reîntâlnirii cu violonistul Gabriel Croitoru şi vioara “Guarneri del Gesù” (1731) – supranumită “Catedrala” şi extrem de preţuită de George Enescu, unul dintre cei care s-au bucurat de frumosul instrument. Alături de o altă legendă a scenei muzicale româneşti – pianistul Valentin Gheorghiu -, Gabriel Croitoru va interpreta trei sonate ale marelui Beethoven : “Sonata nr. 1 în Re major pentru pian şi vioară”, Sonata nr. 5 în Fa major pentru pian şi vioară – “Sonata Primăverii” şi Sonata nr. 9 pentru pian şi vioară – “Sonata Kreutzer”.

Miercuri, 10 aprilie, este rândul viorii “Stradivarius” (1694) să vă încânte, instrument ce va răsuna în mâinile violonistului Liviu Prunaru, concermaestru al prestigioase orchestre “Concertgebouw” din Amsterdam, cotată drept una dintre cele mai bune din lume. Cariera sa solistică internaţională în plină ascensiune cuprinde colaborări cu cele mai importante ansambluri din lume, precum “London Philharmonic Orchestra”, “London Symphony Orchestra”, “Orchestre National de Belgique”, “Orchestra Filarmonică” din Atena ş.a. Liviu Prunaru şi “Orchestra de Cameră Radio”, dirijată de Jozsef Horvath, vă propun un program ce înseamnă: Warlock – “Suita Capriol pentru orchestră de coarde”; Haydn – “Concertul nr.1 în Do major pentru vioară şi orchestră” şi “Simfonia nr. 104 în Re major – London”; Mendelssohn – “Uvertura Frumoasa Melusina”.

Joi, 11 aprilie, George Cosmin Bănică, în prezent concertmaestru al Orchestrei “Tonhalle” din Zürich, va aduce în faţa dumneavoastră o altă vioară-bijuterie: “Testore”, realizată în anul 1710 de lutierul italian. În recitalul oferit alături de pianistul Răzvan Dragnea, vă veţi întâlni cu partituri create de Enescu – “Sonata în fa minor pentru pian şi vioară”, Stravinski – “Divertimento”, Ceaikovski – “Melodie”, Dvořák – “The song my mother taught me” (Cântecul învăţat de la mama mea) şi Saint-Saëns – “Introducere şi Rondo Capriccioso în la minor”.

Liviu Prunaru

Vineri, 12 aprilie, sărbătoarea muzicală se va încheia cu Gabriel Croitoru şi vioara sa “Guarneri del Gesù” care va reveni alături de Orchestra Naţională Radio, sub bagheta dirijorului ei principal – Tiberiu Soare. Repertoriul serii vă oferă şansa de a audia două capodopere ale genului simfonic: Ceaikovski – “Concertul în Re major pentru vioară şi orchestră” şi Prokofiev – “Simfonia nr. 5 în Si bemol major”.

Născut în Bucureşti, Bogdan Zvorişteanu a urmat cursurile Academiei de Muzică din Capitală, unde a studiat cu Victoria Basta şi Ştefan Gheorghiu, continuându-şi formarea muzicală la Academia Internaţională de Muzică „Menuhin” din Gstaad/Blonay – Elveţia, unde a beneficiat de îndrumarea maestrului Alberto Lysy. Participările în numeroase concursuri internaţionale precum „George Enescu” (Bucureşti), „Tibor Varga” (Sion), „Leopold Mozart” (Augsburg) şi Concursul Internaţional din Geneva i-au adus de-a lungul anilor prestigioase premii şi distincţii.

În 1997, Bogdan Zvorişteanu a fost concertmaestru al Orchestrei Filarmonice din Santiago de Compostela (Spania), între 1998-1999 al Orchestrei de cameră din Pforzheim (Germania), iar din anul 2002 ocupă aceeaşi funcţie în cadrul prestigiosului ansamblu “Orchestra Suisse Romande” (Elveţia).

A susţinut concerte în Europa, Argentina, Canada, China, Coreea de Sud, Japonia, precum şi recitaluri sau concerte de muzică de cameră, colaborând cu personalităţi dintre care amintim pe: Alberto Lysy, Brigitte Meyer, Jin Wang, Chantal Juillet, José Gallardo, Liviu Prunaru, Ettore Causa şi Stanimir Todorov.

Bogdan Zvorişteanu este invitat să susţină cursuri de măiestrie în Austria, Argentina, Coreea de Sud, China şi Germania, iar în ţară la Timişoara, Braşov, Bucureşti.

Peste o mie de apariţii scenice în ţară şi străinătate înseamnă o carieră bogată pentru violonistul Gabriel Croitoru, prof. univ. dr la Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti, solist-concertist al Filarmonicii “Paul Constantinescu” din Ploieşti (din 1987) şi membru al Cvartetului de Stat “Transilvan” – Cluj-Napoca. A cântat ca solist alături de importante orchestre europene, printre care orchestrele simfonice din Monte-Carlo, Salonic, Sevilla, Cannes ş.a.

Distincţii de prestigiu obţinute stau dovadă a talentului violonistului român: Premiul al III-lea la Concursul “N. Paganini” – Genova (Italia), Premiul special al juriului la Concursul “Fritz Kreisler” – Viena (Austria), Premiul al II-lea la Concursul Internaţional “Zino Francescatti” – Aix-en Provence (Franţa) ş.a.

Muzicianul are în palmares mai multe apariţii discografice, printre care “Integrala lucrărilor pentru vioară şi orchestră” de Pablo de Sarasate, alături de Orchestra Simfonică din Malaga. Din 2008, violonistul Gabriel Croitoru a câstigat dreptul de folosinţă şi cântă pe o vioară “Guarneri del Gesu” ce i-a aparţinut lui George Enescu şi se află în patrimoniul Muzeului Naţional “George Enescu”.

În anii 2011 şi 2012 a prezentat – alături de pianistul Horia Mihail şi violonistul Liviu Prunaru – turneele naţionale “Duelul viorilor” şi doar împreună cu Horia Mihail turneul “Vioara lui Enescu la sate”, proiecte ce vor fi continuate şi în acest an.

În 1990, violonistul Liviu Prunaru, pe atunci în vârstă de 21 de ani şi student al Conservatorului bucureştean, pleca la un curs de vară în Elveţia. Din acel moment a fost doar o chestiune de timp până a ajunge un artist de talie internaţională: cursul de vară s-a prelungit prin studii de specializare, statut care s-a transformat ulterior în asistent, apoi în profesor, pentru ca în perioada 2010-2011 să deţină funcţia de director artistic al Academiei “Menuhin” din Elveţia.

Violonistul Bogdan Zvorişteanu. Foto Virgil Oprina

I-a avut profesori pe Alberto Lysy (cu care a cântat pentru Papa Ioan Paul al II-lea “Dublul concert” de Bach) şi pe violonistul Yehudi Menuhin (fost elev al lui George Enescu). De şase ani este concert-maestrul celebrei orchestre “Royal Concertgebouw Amsterdam”, cotată drept una dintre cele mai bune din lume. Cariera sa solistică internaţională în plină ascensiune cuprinde colaborări cu cele mai importante orchestre din lume, precum “London Philharmonic Orchestra”, “London Symphony Orchestra”, “Orchestre National de Belgique”, Orchestra Filarmonică din Atena ş.a. Un număr mare de premii internaţionale, participări la festivaluri şi înregistrări audio se adaugă palmaresului său. Muzicianul cântă pe vioara pusă de dispoziţie de orchestra “Royal Concertgebouw”, Stradivarius “Pachoud” (1694).

Violonistul George Cosmin Bănică şi-a început formarea muzicală la Liceul de Muzică „Dinu Lipatti” din Bucureşti, unde a studiat la clasa profesorului Mircea Constantinescu, iar între anii 1996-2001 a urmat cursurile Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, studiind sub îndrumarea maestrului Ştefan Gheorghiu. A mai studiat cu maestrul Modest Iftinchi, iar în perioada 2002-2005 a urmat un masterat la “Hochschule für Musik” din Köln, cu Mihaela Martin.

A fost distins cu numeroase premii dintre care amintim: Premiul I la Concursul Internaţional „Jeunesses Musicales” din Bucureşti (1999), Premiul al II-lea la Concursul Internaţional „George Enescu” (2001) şi Premiul al II lea la Concursul Internaţional „Tibor Varga” (2002).

George Cosmin Bănică a susţinut numeroase recitaluri în Bucureşti la Ateneul Român, Studioul „Mihail Jora” sau Muzeul „George Enescu”, realizând şi recitaluri alături de Radu Lupu şi Julia Fischer, în cadrul stagiunii camerale a Orchestrei “Tonhalle” Zürich.

A concertat alături de Orchestra Naţională Radio, Orchestra Filarmonicii „George Enescu”, susţinând totodată concerte şi în ţară alături de filarmonicile din Cluj-Napoca, Braşov, Timişoara şi Craiova.

Alături de activitatea solistică, George Cosmin Bănică a activat în perioada 2005-2008 ca membru în orchestră şi concertmaestru în cadrul Filarmonicii „George Enescu” din Bucureşti, iar din martie 2009 este concertmaestru al Orchestrei “Tonhalle” din Zürich.

Distribuie articolul pe:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.