Amurgul Germaniei

Când a folosit șantajul economic împoriva Germaniei pentru a influența poziția Berlinului față de Iran, administrația Trump știa că lovește acolo unde doare cel mai mult. În 2019, economia Germaniei a înregistrat cea mai mică creștere din ultimii șase ani, iar ”următorul deceniu va fi unul sub medie și lumea începe să vorbească din nou că Germania este omul bolnav al Europei”, după cum spune, pentru The Wall Street Journal, Joerg Kraemer, economist sef la Commerzbank din Frasnkfurt.

Slăbiciunea Germaniei este o veste proastă pentru Europa și nu doar datorită dimensiunii sale (20% din PIB-ul UE). Constructorii germani de automobile (adică cei vizați de șantajul administrației Trump) sunt puternic integrați pe continent, în special în Europa Centrală și de Est, unde fabricile germane și furnizorii companiilor germane oferă multe locuri de muncă, scrie WSJ. Spre exemplu, în timp ce producția industrială a Germaniei a scăzut cu 4% în noiembrie 2019, producția Cehiei a scăzut cu 3,1%, iar cea a Slovaciei cu 4,4%. Spre deosebire, Franța, a cărei industrie auto este idependentă de Germania, a avut o creștere de 1,2%.

Reducerea creșterii economice a Chinei a lovit economia germană bazată pe exporturi (47% din PIB-ul Germaniei este reprezentat de exporturi, un procent de patru ori mai mare decât în SUA). Spre deosebie de restul economiilor occidentale, Germania are surplus comercial cu China, nu deficit. Și tocmai de aici vine vulnerabilitatea, pe fondul încetinirii economice a Chinei. ”Unii economiști se tem că Germania ar putea deveni vectorul prin care problemele chineze vor infecta Europa”, scrie WSJ.

Sectorulo auto este marele semn de întrebare în economia Germaniei. Producția auto din 2019 a fost cea mai mică din ultimul sfert de secol, iar forța de muncă angajată aici s-a redus cu 1,3% în 2019. Problemele din domeniul auto au provocat ele singure o reducere cu 0,75% a creșterii economice a Germaniei în 2019.

Al doilea miracol german se sfârșește

”Cunoscătorii relațiilor economice internationale se uită cu gura căscată la surplusul bugetar al Germaniei, însă nu din admirație, pentru că Germania ar trebui să stimuleze economia, să reducă taxele și să investească mai mult. Surplusul de 13,5 miliarde de dolari în 2019 este al cincilea consecutiv și cel mai mare de până acum. Mulți germani consideră că asemenea cifre sunt un semn al virilității și virtuții economice. Însă acești indicatori cel mai probabhil vor scădea, nu vor crește. Asta pentru că se încheie o era neobișnuită, una numita de ecomistul Bert Ruerup al doilea miracol economic (după refacerea postbelica)”, scrie Bloomberg.

”În ultimii 15 ani, oarecum coinncizând cu domnia Angelei Merkel, Germania a devenit din ”omul bolnav al Europei” cel mai mare exportator și cea mai puternică economie. În următorii 15 ani, nu e neapărat ca Germania să devină din nou omul bolnav. Însă, după cum spune Ruerup, ar putea deveni ”gri” din punct de vedere economic, cu creștere economică mediocră”.

”Cauzele miracolului au fost reformele pieței muncii și cele sociale întreprinse de predecesorul lui Merkel, Gerhard Schroeder. Reformele i-au obligat șomeri să-și caute slujbe. Ele au redus rolul sindicatelor în negocierile cu patronatele, iar asta a redus costurile cu salariile în raport cu alte economii ale lumii. Dacă Germania ar fi avut propria monedă, ea s-ar fi apreciat; însă euro s-a devalorizat.

Asta a favorizat sectorul exporturilor din Germania: chimicale, utilaje și mașini la modă. China s-a repezit la produsele germane, la fel ca majoritatea lumii.

Astfel, Germania a fost nu numai beneficiara monedei euro, ci și a globalizării. Dintre marile economii industrializate, Germania este cea mai deschisă către lume. Suma exporturilor și importurilor a ajuns la circa 90% din PIB în Germania, în ultimii 25 de ani. Suma aceasta ajunge la 60% în Marea Britanie și Franta, la 37% în China și la doar 27% în SUA.

Însă această deschidere se transformă acum în vulnerabilitate, când era globalizării se transformă într-una a protecționismului și naționalismului economic. Germania va suferi mai mult decât alte economii mari de pe urma actualelor și viitoarelor războaie comerciale, fie ele între SUA și UE, fie între SUA și China. Noile tarife și bariere comerciale netarifare determină companiile să-și redeseneze lanțurile de aprovizionare, multe dintre ele plecând din Germania în alte țări, inclusiv în SUA.

Cele mai afectate industrii vor fi cele mai mari: cea a mașinilor frumoase și a utilajelor. Ambele sectoare își reduc producția. Chiar și fără vreun război comercial, IMM-urile din Germania, deseori deținute de câte o familie și care se consideră ”campionii ascunși”, înfruntă competiția rivalilor chinezi, care și-au îmbunătățit calitatea mai repede și mai mult decât au crescut prețurile. Reputația industriei auto germane a fost deja pătată de scandalul trișării la testele de emisii diesel, scandal început in 2015. A fost ca un pariu pierdut al Germaniei pus pe motoarele cu combustie. Se poate ca producătorii auto germani să intre într-o transformare epocală, precum cea care a dus de la CD-uri la Spotify.

Mașinile scumpe conduse de plăcere de cei bogați și care ard ceea ce în urmă cu milioane de ani erau păduri vor fi înlocuite treptat cu vehicule electrice fără șofer și care vor fi  folosite în comun de oameni pe care nu-i interesează caii putere, ci prețul. Nu e sigur cine vor fi invingătorii după aceste transformări, însă giganții germani vor fi loviți.

Chiar dacă industria auto germană se va adapta, ea va angaja mai puțini muncitori. Motoarele electrice au doar 200 de repere, pe când cele cu ardere internă au circa 1.200. Studiile din Germania arată că astfel s-ar putea pierde 410.000 de locuri de muncă.

Și transformarea digitală amenință economia. Germania a adoptat lent noile fluxuri de productie și noile modele de business. Semnătura cu pixul pe hârtie încă este o regulă în Germania. Chiar luna aceasta, brutarii din Germania au fost obligați să emită mici chitanțe pentru fiecare bucată de pâine pe care o vând. Motivul este combaterea evaziunii, însă simbolismul este devastator privit din perspectiva unei lumi care se digitalizează.

Între timp, SUA și China se întrec și domină în domeniul inteligenței artificiale. Germania, paranoică în ce privește folosirea inteligenței artificiale ca resursă vitală, este, cu toate acestea, cu mult în urmă. Doar una din patru firme germane este suficient de inovatoare pentru a rămâne competitivă pe piață. Mai rău, firmele care vor să inioveze nu găsesc forța de muncă cu calificarile necesare pentru asta.

Ultima problemă este doar o parte din norul negru care stă deasupra Germaniei: reducerea forței de muncă și îmbătrânirea populației. În anii de miracol economic, problema aceasta părea una abstractă, căci încă se mai simțeau efectele exploziei demografice postbelice. Începând cu acest deceniu, problema va ieși la suprafață. În anii 1990, Germania avea patru oameni activi la un pensionar. Acum, generația numeroasă iese la pensie. Bundesbank arată că, în 2035, vor fi doar doi germani activi la fiecare pensionar. Va fi o economie gri.

Pe măsură ce puterea Germaniei (să spunem că sunt mașinile) va deveni mai puțin relevantă, iar vulnerabilitățile ascunse (îmbătrânirea) vor ieși la suprafață, Europa și lumea ar trebui să se îngrijoreze. Economia puternica din inima Europei a distorsionat mult timp zona euro și economia globală cu cel mai mare surplus de cont curent din lume. Asta nu se va mai întâmpla. Însă problemele pe care le va genera un gigant care începe să sufere pot fi și mai mari”, încheie Bloomberg.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 7

16 Comentarii

  1. Mutter Merkel a cedat Presiunilor Hidraulice venite de la Marele Normal din Carpati si a semnat la Brussels Livrarea catre Principatele Unite a 500.000 de Roboti KUKA in urmatorii 5 ani.
    Robotii germani KUKA sint specializati in Truda Muncii Manuale atit de plictisitoare in Perimetrul Mioritic. Robotul Kuka sparge lemne, mulge capra, repara porti, matura prin curte si dupa caz, face sex manual nevestelor cu barbati betivi.
    Uniunea Europeana a aprobat 100 de Miliarde Euro pentru Programe Educative. Primatele Mioritice vor Beneficia de Privilegiul Ospetelor in Direct, Dansuri Populare pentru Entertainmentul Robotilor si Drumetii pe Banii UE.
    Va fi Belsug !

  2. Domnule Calin,doi bani nu dau pe analizele Bloomberg!
    Cand Germania raporteaza la finele anului 2019 cca 14 miliarde euro excedent la bugetul national,cand nu arunca cu banii pe inarmare fara rost,cand au fost,de veacuri in fruntea progresului tehnic,cand au cel mai mare numar de roboti industriali dintre tarile lumii,cand sunt conectati la rezerva de gaze naturale a Rusiei,cand nu e om normal pe planeta sa nu isi doreasca o masina germana,cand au absorbit, ca nimic,1 milion de imigranti sirieni,si cate si mai cate,cred ca este impropriu sa discutam de „apus”Iar China cu o crestere de 6% la cea mai mare economie a lumii,calculati Dvs cat inseamna,cand pana si Trump cu aiuritoarea lui politica de suprataxare vamala,s-a predat!
    Festila Bloomberg e buna sa isi mai faca curaj khazarii,ca din artificii financiare mai domina ceva, in timp ce tari foarte importante :Rusia,Iran ,etc au trecut la dedolarizare..Fiti mai optimist in analize ,lasati analizele dupa stifturile americane…
    Sanatate maxima!

  3. germania in amurg? pai romania unde-o fi, moarta, la 100 metri sub pamant?

  4. Cred ca titlul e doar o figura de stil,spus după chermeza anului nou răsăritean…Un astfel de apus mi-as dori si pentru România !

  5. Titlul suna la fix- cam asa par lucrurile.
    Poate Germanii vor gasi salvarea in……Rusia . Da, exact cum auziti .

  6. @Surdan Dobândă. Ma consider un om normal, am avut la viata mea 3 masini germane. Nu imi doresc in nici un caz o alta masina germana. Acum conduc o Toyota. Asta DA masina.

  7. Nu te lua dupa ce spune si scrie Bloomberg, @Marchievici. Plus ca, desi nu i se potriveste Germaniei, care nu-i în amurg (fii atent la ultimele debusheuri economice ale tarii, nu la un #Bloomberg având interese anti-europene), amurgurile sunt frumoase, romantice, unice (în afara aluia al lui Wagner).

  8. @Horia Cornescu: chiar așa, nemții fac și au făcut afaceri la greu cu rușii, niciun secret.
    Marea revoluția socialistă din octombrie, cum o numesc rușii, a fost finanțată cu bani de la
    băncile germane. „Afacerea” a continuat, printre altele, cu Pactul Ribbentrop-Molotov, prin
    care nemții și rușii și-au împărțit „hălci bune”. Din păcate și noi, românii, am fost una dintre
    prăzile tocmite între Hitler și Stalin. Germania este cvsi-dependentă de gazul rusesc, fără de
    care economia germană ar fi doar un colos cu picioare de lut care grabnic ar intra în colaps.
    Departe de mine gândul de a ignora puternica și inovatoarea economia germană, dar o bună parte
    dintre mărfurile puse în circuitul mondial sunt importate din China, bunăoară. O dată sosite în
    acasă la Merkel, bunurile sunt rapid reinscripționate cu etichete Made in Germany, înainte de a
    fi trimise în lumea largă.
    Așadar, nemților nu le „pute” să facă bani la greu cu rușii și chinezii, în timp ce țările din Est
    sunt atenționate că nu este bine să frecventeze cele două economii, decât, eventual, cu interme-
    dierea țărilor vest-europene.

  9. CAINELE MOARE DE DRUM LUNG SI PR OSTU DE GRIJA GERMANIEI ! Pai Ro e in prabusire totala demografica, economica, sociala, culturala etc dupa bomba atomica pesede din ultimii 30 de ani si voi vaicariti Germania ?

  10. Trendul este inevitabil electric, industria germana n-au decat sa se reinventeze.

    Tesla arata ce se vinde si nemtii ce nu se va mai vinde peste o decada sau doua, auto electric va fi peste motoarizarea clasica. Forta de munca roboti, sau oameni asistati de roboti. Din nefericire nu se intrezareste sa se schimbe ceva, si toata industria auto din Europa nu urmeaza trendul. Altii vor fi cu mult inainte.

  11. Vine rapid vremea cand fiecare va dori o masina electrica. Iar in domeniu marele jupan este TESLA (aia pe care mincinosul Boc o vedea investind la Cluj!!!). Iar faptul ca nemtii au invitat TESLA sa construiasca cea mai mare fabrica din Europa exact in Germania spune multe.

  12. Păi, de fapt Germania e Europa,. E singura locomotivă,. Restul, mai ales o romanie ”junk” sunt balast,.Cauzele majore sunt islamizarea și sancțiunile contra rusiei,.Evident azi vizibil se poate ghici și cauza și rețeta stării europei, implicit a germaniei. Chestia e că nu se vrea. Se dorește distrugerea europei,, chiar de către europenii deraiați,..

  13. Semn rău. Dacă am avea un președinte și un Consiliu Superior de Aparare a Țării români ar iniția un program complex de refacerea a Industriei de Aparare pe două cincinale cu pași concreți pe ani. Asta presupunând și refacerea industrie metalurgice, siderurgice, constructoate de mașini, a industriei chimice toate deservind cu materiale și industria de apărare. Și avioane de vànătoare și elicoptere Radare și artilerie (rachete) antiaeriană de generația actualâ nu vechituri casate. Și bune relații cu Federația Rusă singura garantă reală și sigură a integritătii teritoriale a Romàniei. NATO se îndreaptă ca eficiență spre Liga Națiunilor interbelică. Cât a ptotejat Liga Națiunilor România față de Diktatul de la Viena și Pactul Ribentrop-Molotov, tot atât ne va proteja și apara într-un conflict, Domne ferește, NATO!

  14. Sunt vise. Guvernele nu au fost capabile sa reinfiinteze o companie de stat care sa construiasca autostrazile tarii. Nu acum, ci cu 20 de ani mai devreme cand mai aveau inca proiectanti si ingineri si mana de lucru calificata si de hei-rup. Le trebuiau doar utilajele moderne iat per total ar fi iesit cu siguranta la pret de sfert al aceluia de acum. Plus cateva mii de kilometri finalizati.

  15. Pentru cei care viseaza la masini electrice: vor trebui construite intai centrale care sa produca energie electrice suplimentara necesara cererii auto,statii de incarcare, prize stradale (ca nu toate masinile au garaj) etc
    Infrastructura este cheia,care nu se rezolva de azi pe maine,mult si bine vor domina auto clasice..

  16. Eheheeeee! Sa va spun ceea ce nu vedeti voi printre randuri si nici provenienta, de va agatati de inscrisuri creionate: in nemturia se intocmesc mai toate afacerile dar stabilitatea(conturile si finantarea) e in mica-mare independenta vecina(un procent minuscul merge in nemturia). De asta nu vor da niciodata cartile pe fata!

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.