ANPC a câştigat şi procesul colectiv împotriva Băncii Româneşti

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a câştigat, ieri, procesul colectiv intentat împotriva Băncii Româneşti, pe clauze abuzive, după ce, recent, a învins, pe fond, OTP Bank, într-un proces similar, potrivit Bursa.

Decizia publicată pe portalul Tribunalului Bucureşti arată: „Admite în parte cererea. Soluţia pe scurt: Admite în parte sesizarea. (…) Constată caracterul abuziv al clauzelor inserate (…) în contractele de credit (…), obligând pârâta la modificarea clauzelor considerate abuzive. (…) Aplică pârâtei sancţiunea contravenţională a amenzii de 400 lei. Respinge capătul 4 al cererii de chemare în judecată, constatând lipsa calităţii procesuale active. Cu recurs în 15 zile de la comunicare”.

Clauzele declarate abuzive privesc dobânzile şi unele comisioane.
Avocatul Gheorghe Piperea ne-a spus că decizia justiţiei este foarte bună, fiind identică cu cea pronunţată în cazul ANPC vs. OTP Bank.
În respectivul proces, hotărârea justiţiei urmează să se aplice tuturor contractelor similare încheiate de Banca Românească, dacă va fi menţinută şi în ultimă instanţă.

„Faptul că sesizarea a fost admisă parţial înseamnă că ANPC nu va putea solicita restituirea sumelor plătite în baza clauzelor declarate abuzive, acest lucru putând fi făcut doar de fiecare consumator în parte, în instanţă”, ne-a spus avocatul Piperea.

Potrivit lui Paul Anghel, directorul general al ANPC, procesul ANPC câştigat, ieri, împotriva Băncii Româneşti, vizează atât contractele de nevoi personale, cât şi contractele de credit bancar ipotecar şi pe cele de credit bancar cu garanţie imobiliară.

Printre clauzele care au fost declarate abuzive de instanţă se numără cea care vizează comisionul de monitorizare, aceasta subliniind: „Procentul calculat asupra soldului lunar al creditului se achită lunar împreună cu rata de credit”.
Domnul Paul Anghel ne-a explicat:

„Clauza prezintă indicii de clauză abuzivă deoarece în contracte nu exista o definiţie clară a acestui comision, cu atât mai mult cu cât aceste contracte au comision de administrare care a fost perceput la momentul acordării creditului şi în viziunea băncii acest comision de monitorizare este unul şi acelaşi cu comisionul de administrare” (vezi, în insert, clauzele declarate abuzive).

Decizia a fost pronunţată în primă instanţă, iar banca nu ne-a oferit un răspuns până la închiderea ediţiei, referitoare la acestă hotărâre.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.