Artistul şi semnele timpului nostru

Premiile naţionale Juventus la Traide. Expoziţia DADA, adică NU!

Premiile Juventus se decernează de către Fundaţia Interart TRIADE din Timişoara începând din anul 2003, în cadrul unui concurs tematic organizat alternativ pentru sculptură şi pictură, destinat artiştilor cuprinşi în ciclul universitar (până la doctorat). Concursul se înscrie în Programul Juventus al Fundaţiei Triade de valorizare a discursului şi susţinere a practicilor artistice tinere.

Din anul 2004, partenerul principal al fundaţiei în organizarea acestui eveniment este Clubul Economic German / Deutschsprachiger Wirtschaftsclub Temeswar. Acesta asigură suportul material al decernării premiilor. Intervenţia Fundaţiei în cadrul parteneriatului constă în promovarea artiştilor prin organizarea de expoziţii personale, editarea de cataloage, facilitarea intrării în circuitul artistic naţional sau internaţional.

Până în anul 2013, premiul a fost destinat doar artiştilor din universitatea timişoreană, Facultatea de Arte şi Design devenind partenerul acestui concurs şi participând la selectarea lucrărilor câştigătoare. Începând cu anul 2014, respectiv al 12-lea an al existenţei Premiilor Juventus, s-a decis transformarea acestui concurs, prin lărgirea adresabilităţii sale.

Expoziţia Juventus

Fundaţia Triade a extins, astfel, invitaţia de concurs la nivel naţional, urmărind tendinţele artei emergente într-un context mai larg şi mai divers. S-a trecut, de asemenea, la creşterea gradului de competitivitate, prin implicarea unui juriu independent, format din actori importanţi ai scenei de artă naţionale şi internaţionale – curatori, galerişti, artişti.

What´s the new Dada? este tema generală a concursului din acest an.

În 2016 este celebrat centenarul Dada, cea mai radicală mişcare artistică de avangardă a secolului XX, una dintre cele mai vehemente forme de negare ale structurilor stabile – estetice, sociale. Orientată în mod programatic spre refuzul raţiunii pozitiviste, mişcarea Dada a fost puternic marcată de nevoia eliberării spiritului de orice formă de dogmatism. „Cei care sunt cu noi îşi păstrează libertatea. Noi nu recunoaştem nicio teorie. (…) Eu sunt împotriva sistemelor: unicul sistem, încă acceptabil, este acela de a nu avea sisteme… Logica e întotdeauna falsă… Morala atrofiază, ca toate flagelele inteligenţei”, proclama Manifestul Dada, în 1918.

Ene Mihaela, Expoziţia Juventus

Ca de obicei, şi în acest an a fost reunit un juriu independent, format din actori importanţi ai scenei de artă naţionale şi internationale: Nathalie Hoyos (curator, Germania), Rainald Schumacher (curator, Germania), Amir Shariat (art advisor, Austria), Olaf Nicolai (artist, Germania), Maria Rus Bojan (curator şi critic de artă, Olanda), Andrei Jecza (Fundaţia Triade), Peter Hochmuth, Rolf Maruhn (Clubul Economic German, Timişoara).

Dintre cele 56 de lucrări care s-au prezentat în concurs şi au fost trimise spre jurizare, primele 24 de lucrări vor fi expuse şi vor apărea în catalogul expoziţiei.

Vernisarea expoziţiei cu lucrările selecţionate va avea loc duminică, 5 iunie, la ora 11:00, în prezenţa artiştilor care doresc să participe. În cadrul evenimentului vor fi anunţate premiile acordate şi se vor distribui exemplare din catalogul expoziţiei.

Romanian Design Week Classics

Selecţie din Expoziţia Centrală a Romanian Design Week 2016

Ca în fiecare an, Expoziţia Centrală Romanian Design Week aduce în prim-plan cele mai bune proiecte de design din ultimul an în domeniile Arhitectură, Urbanism, Design Grafic şi Ilustraţie, Design de obiect, Design vestimentar şi Design de produs. Timp de 17 zile Bucureştiul este inundat de creativitate. Pe lângă expoziţiile centrale, dedicate artiştilor şi designerilor consacraţi, o serie de spaţii convenţionale şi neconvenţionale, galerii de artă, studiouri de design, găzduiesc conferinţe, expoziţii,proiecţii, ateliere.

În total, 150 de designeri, în Expoziţia Centrală din Piaţa Amzei, 6 Expoziţii Internaţionale în secţiunea Focus Nordic, 50 de evenimente conexe în Bucureşti.

Este un subiect amplu, prezentat pe larg de revista Modernism.

Susţinător al Romanian Design Week (RDW) din 2013, UniCredit Bank propune în cadrul ediţiei de anul acesta un circuit special, care include expoziţiile Diploma Selected, Romanian Design Week Classics, INSTALART/ OBIECT/ 004, Assamblage/ Project: Found.Lost.Found şi Nopţile Industriilor Creative.

Colecţie de scaune Takim a arhitectului Cristian Corvin

“Este al patrulea an consecutiv de când UniCredit Bank susţine Romanian Design Week şi este unul dintre proiectele cele mai apropiate ADN-ului nostru de brand. Suntem banca industriilor creative şi asta de nişte ani buni. Am rămas alături de Romanian Design Week pentru că noi credem cu tărie în consecvenţă. În a gândi şi a face lucrurile pe termen lung şi nu în a aştepta rezultate peste noapte. Iar acesta este unul dintre mesajele pe care vrem să le dăm spre comunitatea creativă. Că este esenţial să ai talent, dar nu este suficient. Ai nevoie de răbdare, de încredere şi de muncă pentru a-ţi transforma talentul într-o poveste reală de succes. Și de o bancă. În acest sens, ne dorim să fim o punte între mediul de business şi industriile creative, să promovăm poveşti autentice şi oamenii din spatele acestora şi, împreună cu ei, să ajungem să dezvoltăm o piaţă sustenbilă de design românesc”, declară Anca Nuţă, First VP, Identity and Communication Director UniCredit Bank România.

Diploma Selected este o expoziţie-capsulă care aduce în prim-plan dialogul artistic între 12 profesionişti din industriile creative şi 12 proaspeţi absolvenţi ai facultăţilor vocaţionale. Pornind de la premisa că lucrarea de diplomă este cel mai elaborat proiect al unui student din toată perioada facultăţii, The Institute, cu sprijinul UniCredit Bank, aduce în atenţia unui public cât mai larg proiectele absolvenţilor, punând accent pe „împreună” şi pe dialogul artistic. Expoziţia a fost găzduită în perioada 21-29 mai de Casa Filipescu-Cesianu (Sala Lapidarium).

Design vestimentar

Expoziţia Romanian Design Week Classics, care are loc la Institutul Cultural Român din Bucureşti între 20 mai şi 8 iulie, reuneşte proiecte create de patru designeri pentru cele patru ediţii RDW şi documentează dezvoltarea tehnicilor şi stilului lor de-a lungul anilor. Spre exemplu, Dragoş Motica, care se consideră un optimist şi crede că „poate şi trebuie să genereze progres”, a fost premiat în 2015 cu aur de către A’Design Award pentru corpul de iluminat intitulat „/” şi de alte câteva ori de către Asociaţia Producătorilor de Mobilă din România pentru alte proiecte.

Arhitectura este reprezentată de Atelier Mass, iniţiativă apărută din convingerea că “o bună comunicare cu alte domenii este necesară pentru un nivel performant al soluţiilor”, după cum afimră arhitecţii Atelier Mass, în timp ce Paul Dersidan, care a renunţat la activitatea în publicitate pentru a studia combinaţiile tehnicilor analogice şi digitale în construirea de fonturi, timbre şi benzi desenate, packaging, ilustraţie, colaj şi pictură, reprezintă categoria graphic design.

Designerul vestimentar Ioana Ciolacu este al patrulea participant la Romanian Design Week Classics. Absolventă de arhitectură la Universitatea de Arhitectură şi Urbanism Ion Mincu, cât şi de Universitatea Naţională de Arte Bucureşti, Ioana explorează relaţia dintre natura statică a clădirilor şi structura fluidă a hainelor, făcând din brandul său o forţă creatoare de prêt-à-porter recunoscută şi premiată pentru estomparea graniţelor dintre masculinitate şi feminitate.

Romanian Design Week, Geometrie, designer Radu Abraham

Expoziţia Instalart/ Obiect/ 004 îl prezintă pe Mario Kuibuş, arhitect, căruia nu-i place cum sună “Bucureşti, Micul Paris”. A iniţiat în 2007 proiectul TUB, care propune identitate pentru Bucureşti şi strategie pentru viitor. TUB este coloana vertebrala a PIDU CENTRAL BUCURESTI, proiect agreat, aprobat şi adoptat de Primăria Capitalei. În paralel, Instalart invită 6 nume mari în designul românesc să interacţioneze cu TUB-ul lui Mario Kuibuş: Dorin Ștefan, Robert Marin, Corvin Cristian, Mihai Popescu, Ștefan Barutcieff şi Mădălin Gheorghe.

Assamblage – Asociaţia Naţională a Autorilor şi Designerilor de Bijuterie Contemporană, lansată în luna mai a anului 2015 în cadrul Romanian Design Week, este urmarea unui proiect în derulare de 5 ani de susţinere, dezvoltare şi structurare a domeniului emergent al bijuteriei contemporane în România. Project: Found.Lost.Found redescoperă tradiţia şi moştenirea culturală autohtonă printr-o instalaţie interactivă de bijuterii de autor semnate de designerii Andreia Popescu, Adelina Petcan, Ioana Ardelean şi Otilia Mihalcea, alături de proiecţii multimedia semnate de Black Horse Mansion.

Gândită ca un omagiu adus unei tradiţii fabuloase, în parte uitată, expoziţia Found.Lost.Found este o reinterpretare actuală a formelor încărcate simbolic ale tezaurului dacic. Found.Lost.Found, curatoriată de David Sandu, a fost prezentată pentru prima dată ca parte din International Fashion Showcase – Fashion Utopias în cadrul London Fashion Week 2016. Expoziţia este găzduită în Piaţa Amzei şi poate fi vizitată de luni până duminică de la 10 la 22.

În 26 mai şi 2 iunie The Institute şi UniCredit Bank organizează Noaptea Agenţiilor de Publicitate şi Noaptea Studiourilor de Arhitectură. În cadrul evenimentelor, agenţiile şi studiourile invită publicul să le treacă pragul pentru a le cunoaşte într-un cadru informal şi relaxat. Noaptea Agenţiilor de Publicitate se află la cea de-a şaptea ediţie şi este un eveniment care ȋşi propune să promoveze creativitatea românească şi să faciliteze socializarea ȋn rândul celor pasionaţi de comunicare. Iniţiativa acestui eveniment a venit din convingerea că şi comunicarea este o artă. În total, 86 de agenţii de comunicare s-au înscris pe parcursul celor cinci ediţii de până acum în maratonul nocturn al creativilor. Noaptea Studiourilor de Arhitectură este la cea de-a treia ediţie şi până acum a numărat 30 de birouri de arhitectură participante.

Noaptea Studiourilor de Arhitectură are loc pe 2 iunie, începând cu ora 20, şi va deschide porţile ADNBA, Casa FTB OAR, City Project, Laboratorul de Arhitectură, Manasc Isaac, Prodid, Republic of Architects, RIZI/ZEST Collective/LTFB Studio, Skaarchitects/Tactic/Kub Planning/Amprenta Studio, Square One, Stardust & Nod Makerspace, Studio Insign, SYAA/PZP/ARXTUDIO/CENTERPOINT, TEGMARK & NEAT & UNULAUNU, Twins Studio, Wigwam, Wolfhouse Productions@La firul ierbii.

Harta Romanian Design Week 2016 cuprinde 50 de evenimente conexe care se vor derula pe parcursul celor 17 zile – conferinţe, expoziţii, proiecţii sau ateliere, ce vor avea loc în diverse spaţii convenţionale şi neconvenţionale, galerii de artă, studiouri de design, ateliere sau showroom-uri, cu scopul de a promova designul şi toate disciplinele acestuia.

Romanian Design Week

KV RDW2016, un proiect al The Institute, Romanian Design Week este un eveniment anual care promovează designul românesc contemporan drept instrument ce poate contribui la progresul social, economic şi cultural.

Este primul proiect dedicat în întregime designului, care se adresează atât publicului, cât şi profesioniştilor. În fiecare an, Romanian Design Week trasează o hartă a evenimentelor şi spaţiilor ce promovează designul.

The Institute promovează industriile creative din România, urmărind să contribuie la modernizarea României. El iniţiază şi organizează evenimente de 17 ani şi a construit o comunitate ce reuneşte antreprenori, profesionişti şi publicul industriilor creative din România. Prin tot ceea ce face, contribuie la construirea unei infrastructuri puternice pentru dezvoltarea antreprenoriatului creativ în ţară, creşte şi diversifică audienţa atelierelor, designerilor, micilor afaceri, agenţiilor şi manufacturilor, promovează antreprenorii şi profesioniştii creativi pe plan naţional şi internaţional.

Expoziţia „Magia semnelor” de Ştefan Pelmuş, la Budapesta

Afişul Expoziţiei de la ICR Budapesta

În 14 iunie, la ora 19.00, Institutul Cultural Român din Budapesta organizează vernisajul expoziţiei de pictură Magia semnelor de Ștefan Pelmuş, în prezenţa artistului plastic şi a criticului de artă şi colecţionarului Florin Colonaş, în saloanele din str. Izsó nr. 5.

„Maniera lui Pelmuş de a privi lumea, de a recupera un trecut artistic niciodată prea bine cunoscut, îl singularizează în peisajul artei contemporane româneşti. El încearcă să comunice cu publicul prin intermediul imaginilor, privite nu atât ca nişte hieroglife ale trecutului, ci ca un mănunchi de semne care să atragă atenţia, să stârnească curiozitatea şi dorinţa de cunoaştere”, apreciază Ileana Pintilie, critic de artă.

Ştefan Pelmuş s-a născut în 1949, în Valea Călugărească. Este absolvent al Academiei de Artă „Nicolae Grigorescu” Bucureşti, secţia pictură, promoţia 1972. A fost elev al profesorilor Ion Sălişteanu şi Ilie Pavel. Este membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România din anul 1980. Lucrările lui au fost expuse în Franţa, Germania, Olanda, Turcia, Suedia, Austria, Ungaria, România, Slovacia şi Belgia în galerii de artă şi în colecţii private.

„Simbolurile mele dialoghează ca într-o piesă de teatru: copacul, geamul, peştele (semnificativ pentru trecerea liniştită în cealaltă lume), ceasul, spinul… Toate aceste simboluri trebuie citite ca pe un manuscript vechi. Aş vrea să reuşesc, prin intermediul picturii mele, să nu-mi mai fie frică de moarte, să regăsesc echilibrul interior”, mărturiseşte Ștefan Pelmuş.

Expoziţia va fi deschisă în perioada 14 iunie – 12 august.

“Programe de artă în spaţiul public. Bucureşti 2009-2015”

Institutul Cultural Român din New York invită publicul, joi, 2 iunie, orele 19.00-21.00, la conferinţa Programe de artă în spaţiul public. Bucureşti 2009-2015, susţinută de Ioana Ciocan, curator şi Director General al Art Safari Bucharest.

Conferinţa va fi prezentată împreună cu expoziţia de fotografii Proiect 1990, deschisă între2 şi 9 iunie, care povesteşte istoria acestui program specific. Proiectul a fost prezentat în Piaţa Presei Libere – Bucureşti şi, apoi, într-o expoziţie la Muzeul Beelden Aan Zee din Haga (Olanda), într-un spaţiu conceput special de arhitectul Attila Kim.

Conferinţa Ionei Ciocan abordează următoarea problematică, încercând să formuleze răspunsuri: „Cum poate arta în spaţiul public să-şi revendice rolul său din trecut şi cum poate să participe la formarea noilor comunităţi ale oraşelor? Ar putea intervenţiile de artă publică temporară să contribuie la schimbarea identităţii unui oraş? Astăzi, tot mai mulţi artişti înţeleg necesitatea crescută pentru artă în spaţiul public, care nu este neapărat proletară în conţinut sau populistă în estetic”.

Conferinţa va explora nevoia de artă publică, ca modalitate de expresie liberă şi creativă şi va analiza rolul comunităţilor asupra artei în spaţiul public prin prezentarea programelor de artă în spaţiul public din Bucureşti: Proiect 1990, SPAM şi Spaţiu expandat.

Ioana Ciocan este un curator independent, care trăieşte şi lucrează în Bucureşti. În 2015, a făcut parte din echipa Curatoriumului care a dezvoltat dosarul de candidatură Bucureşti 2021 – Capitală Culturală Europeană.

Imagine din Expoziţia de la Beelden Aan Zee

A iniţiat şi coordonat programele de artă în spaţiul public: Keep the change, Lea Rasovszky, sculptură în spaţiul public, Leicester, UK; Proiect 1990 (Piaţa Presei Libere – Bucureşti), SPAM (Parcul Carol I – Bucureşti) şi a fost curator al programelor: Din Dragoste. Fapte morale (Muzeul Naţional de Artă Contemporană; VictoriaArt Center şi Ciclop); După 25 de ani (NAG Pop Up Gallery- Bucureşti) şi Sculptură en plein air-ul Aiurart (Aiurart –spaţiu de artă contemporană). În 2014, a co-curatoriat, împreună cu Cees Hendrikse, expoziţia Transformation. Romanian Sculpture 25 years after the Revolution, la Muzeul Beelden Ann Zee Museum, din Haga (Olanda).

Ține regulat conferinţe pe teme legate de artă în spaţiul public şi politici curatoriale în Europa de Est (Anuala Timişoreană de Arhitectură 2015; Ministerul Culturii – Centrul de pregătire profesională în cultură; Universitatea Bucureşti – Facultatea de Știinţe Politice; Fundaţia Mora; Institutul de Management al Artei; Asociaţia pentru promovarea artelor contemporane, etc).

Din 2009, este asistent universitar la Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti şi, din 2010, este doctor în arte vizuale. Membru în jurii de specialitate: Concurs de proiecte curatoriale – Uniunea Artiştilor Plastici din România (2015); Art on Display (2014); Spaţiu expandat, ediţia a IV-a (2014), SPAM, ediţia I – Copy/Paste (2013). Din 2011 este editor asociat al Revistei Arta şi, în 2014, publică, la Editura Vellant, cărţile Proiect 1990-program de artă în spaţiul public 2010-2014 şi Transformation. Romanian Sculpture 25 Years After the Revolution.

Este Director General al singurului târg internaţional de artă din România, Art Safari Bucharest, care a avut prima ediţie în 2014. A obţinut Premiul I pentru Arte Vizuale la Gala Bucureşti Tu – Premiile Oraşului Bucureşti 2015 (prima ediţie).

Bienala Internaţională de Artă Contemporană, la Bucureşti

Bucharest Biennale 7, cu titlul What are we building down there?, se desfăşoară între 26 mai şi 30 iunie şi prezintă 20 de panouri stradale unice, create de artiştii participanţi.

Aceasta este prima ediţie în care Bucharest Biennale alege ca lucrările să nu fie expuse în spaţiile închise ale muzeelor şi galeriilor de artă, ci în diverse zone ale oraşului unde să fie cât mai accesibile publicului. Cel mai important eveniment de artă contemporană din Europa de Est îl are drept curator pe belgianul Niels Van Tomme, un cercetător şi critic care lucrează la intersecţia dintre cultură, politică şi estetică contemporană. Toate lucrările din cadrul acestei ediţii sunt expuse prin intermediul panourilor stradale puse la dispoziţie de Posterscope.

Norman Wilson, secvenţă din Seekers, HD video, 2016 Courtesy of the artist&Bucharest Biennale

Aflat la intersecţia dintre public şi privat, suportul de expunere al lucrărilor dezvoltă şi un discurs despre modul în care poate fi exploatat spaţiul public în cadrul oraşului. Prin modul inovativ de expunere a lucrărilor, arta contemporană devine parte integrantă din oraş, iar prin plasarea acestora în 21 de zone diferite, Bienala este este accesibilă majorităţii locuitorilor, indiferent dacă locuiesc în centrul oraşului sau în cartierele mai îndepărtate. Colaborarea cu Posterscope este o premieră pentru un eveniment de artă contemporană în România şi subliniază colaborarea transdiciplinară în domeniul artei.

Schiţând pe marginea idealurilor utopice ale avangardei istorice în ceea ce priveşte potenţialul eliberator şi educaţional al reclamei, până la bruiajul cultural deviant al colectivelor ca Billboard Liberation Front, BB7 reinterpretează potenţialul experimental inerent al panoului stradal pentru a activa noi moduri de a privi Bucureştiul de azi. Bucharest Biennale continuă să construiască o legătură puternică între Bucureşti – spaţiu geocultural unde politica se reflectă în toate aspectele vieţii – şi restul lumii. Cu modelul său inovativ rafinat şi perfecţionat de-a lungul celor şase ediţii anterioare, Bucharest Biennale este considerată în momentul de faţă una dintre bienalele cu rol vital în Europa, câştigând o poziţie respectată pe scena internaţională de artă.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.