
Noutăţile acestei ediţii 2015 unde bugetul este minim: adio juriilor, premiilor… Dar festivalul va fi o adevărată sărbătoare, o adevărată Festa, cum spun italienii. Va fi un singur premiu oficial, acordat publicului. Discontinuitate, varietate şi calitate sunt cele trei cuvinte de ordine pe care jurnalista şi criticul cinematografic Piera Detassis, directorul revistei Ciak, preşedintele Festivalului, cât şi scriitorul şi docentul universitar Antonio Monda, directorul artistic, vor să le impună.
Alături de ei, mai fac parte Richard Peña, Director artistic de la New York Film Festival, Giovanna Fulvi, expert în cinematograful asiatic, Alberto Crespi, jurnalist şi critic cinematografic, Alessia Palanti, care lucrează pentru Columbia University din New York, şi cunoscutul realizator de emisiuni de televiziune şi documentare Francesco Zippel.
37 de pelicule în Selecţia Oficială, filme artistice, documentare şi seriale TV, 24 de ţări participante, trei retrospective, 10 întâlniri cu mari regizori şi autori. Au fost selecţionate patru filme italieneşti: Alaska de Claudio Cupellini, comedia Dobbiamo parlare de Sergio Rubini, Lo chiamavano ‘jeeg robot’ de Gabriele Mainetti şi documentarul Registro di classe– prima parte 1900-1960 de Gianni Amelio şi Cecilia Pagliaran.
Omagiu lui Ingrid Berman, ce va fi adus de Isabella Rossellini prin episodul Siamo Donne
Auditorium Parco della Musica va fi din nou gazda acestui impresionant eveniment. Structura semnată de arhitectul Renzo Piano devine punctul de referire pentru toţi pasionaţii de cinema şi nu numai, aici având loc proiecţii de filme, întâlniri, expoziţii, concerte şi alte evenimente care se vor derula, multe dintre ele, pe covorul roşu.
Programul e redus faţă de ediţiile precedente la care am avut bucuria să particip. Dar nu vor lipsi operele în premieră mondială, autori afirmaţi, seriale TV documentare şi de animaţie. Alături de filmul de deschidere The Truth sunt aşteptate peliculele The Walk de Robert Zemeckis, Junun de Paul Thomas Anderson, Eva no duerme de Pablo Aguero, ca şi pelicula chineză campioană în încasări Monster Hunt de Raman Hiu. E loc şi pentru Mistress America de Noah Baumbach (distins cu Premiul Publicului la Toronto Film Festival).
Dincolo de Selecţia Oficială, există şi o selecţie paralelă şi autonomă, Alice nella Citta, cu filme pentru tineret. Vor fi întâlniri cu autori, actori şi protagonişti ai culturii italiene şi internaţionale: Jude Law, Wes Anderson şi Donna Tartt, William Friedkin şi Dario Argento, Joel Coen şi Frances McDormand, Paolo Sorrentino, Todd Haynes, Carlo Verdone şi Paola Cortellesi, Renzo Piano, Riccardo Muti şi Paolo Villaggio…
Patru evenimente au marcat în avanpremieră deschiderea Festei del Cinema
Regizorul Todd Haynes va prezenta filmul Carol alături de interpreta sa preferată
Astromantha vorbeşte despre prima femeie italiană în spaţiu. O poveste adevărată, realizată de Gianluca Cerasola, jurnalist şi autor de reportaje internaţionale. Prin vocea lui Giancarlo Giannini, regizorul urmăreşte viaţa astronautei de la Agenţia Spaţială Europeană, Samantha Cristoforetti, vorbind despre misiunea sa spaţială până la acordarea titlului de Cavaler al Marii Cruci, cel mai mare Ordin de Merit al Republicii Italiene.
Visul unei nopţi de vară şi întâlnire cu regizoarea americană Julie Taymor. Filmul, adaptare după comedia lui William Shakespeare, pe muzica lui Elliot Goldenthal, s-a bucurat de o largă apreciere în rândul publicului. Regizoarea a urmat un lung drum al cercetării şi experimentării între teatru şi cinema, început cu Titus Andronicus şi cu Furtuna.
Noua proiecţie Stofa visurilor, semnată de Gianfranco Cabiddu, candidat la David di Donatello şi la Nastri d’Argento, narează călătoria unei modeste companii de teatru care naufragiază pe o insulă-închisoare din mijlocul Mediteranei. Prin această istorie se deapănă tema artei în viaţa omului.
Era d’Estate de Fiorella Infascelli. Regizoarea romană care a lucrat alături de Giuseppe şi Bernardo Bertolucci, Pier Paolo Pasolini, prezentând pelicule la mari festivaluri internaţionale de la Cannes şi Berlin, de la Veneţia şi Locarno, povesteşte despre judecătorii Giovanni Falcone şi Paolo Borsellino, exilaţi pe insula Asinara din motive de securitate. Un film care vorbeşte despre astăzi, despre Mafie şi despre Italia. În cast: Giuseppe Fiorello, Massimo Popolizio, Valeria Solarino, Claudia Potenza.
Truth deschide Festivalul
Regizorul Ettore Scola va prezenta versiunea restaurată Ridendo e scherzando
Truth, un thriller politic de James Vanderbilt, va fi proiectat în deschiderea celei de a 10-a ediţii de la Festa del Cinema. În rolurile principale Cate Blanchett şi Robert Redford. Pelicula este inspirată de volumul Truthand Duty: The Press, the President and the Privilege of Power (Adevăr şi Datorie: Presa, Preşedintele şi Privilegiile Puterii), scris de jurnalista şi producătoarea de televiziune Mary Mapes, (interpretată în film de Cate Blanchett), care a lucrat pentru transmisiile de la CBS, “60 minutes”, alături de Dan Rather (rol interpretat de Robert Redford).
Filmul povesteşte despre întâmplările controversatului caz Rathergate, despre presupusele favoruri primite de George Bush. O istorie neconfirmată, întâmplată în 2004, la două luni după alegerile prezidenţiale americane, care a provocat demisia lui Rather, ducând postul de televiziune CBS News la un pas de colaps. Alături de cei doi actori premiaţi cu Oscar, în film apar şi Dennis Quaid, Topher Grace, Elisabeth Moss…
”Truth e un film care se pretează la două planuri de literatură, explică directorul artistic Antonio Monda. Primul este cel al raportului între jurnalism şi politică. Cel de al doilea e cel între adevăr şi obligaţie (sectarism). De multe ori, atunci când este adusă o ştire, ea poate fi influenţată de teze preconstituite. Filmul este bazat pe un fapt real şi sunt convins că vom auzi de acum încolo multe lucruri despre acest regizor extraordinar”.
Cate Blanchett şi Robert Redford în aşteptata peliculă Truth
Cate Blachett, actriţa australiană de 46 de ani, se mândreşte cu două premii Oscar şi a mai fost în 2007 prezentă la Festivalul de Film de la Roma cu pelicula The Golden Age. Este considerată ca una dintre femeile cele mai elegante din lume, adoră să se îmbrace cu veşmintele create de Armani. Ea a susţinut că întotdeauna stilul este un lucru care se învaţă. Îi plac, de asemenea, creaţiile semnate de Valentino şi Dior, de Balenciaga, Alexander McQueen.
Cu siguranţă, vom vedea pe covorul roşu un adevărat defileu de modă.
„The Walk – 3D”de Robert Zemeckis, un film aşteptat
Piera Detassis, Directorul Festivalului
Genialul regizor şi scenarist al trilogiei Reîntoarcerea la viitor şi Forrest Gump aduce pe marele ecran povestea devărată a lui Philippe Petit, care surprinde oraşul New York, mergând pe o funie de oţel întinsă între două turnuri de la World Trade Center din New York. Zemeckis reuşeşte să împace formele clasice cu tehnologia de avangardă, dând naştere unui produs final de mare impact, mai ales asupra imaginii.
Protagonistul rolului Petit este Joseph Gordon-Levitt (Inception, Reîntoarcerea lui Christopher Nolan şi Lincoln de Steven Spielberg), unul dintre minunaţii actori ai generaţiei sale, avându-i alături pe premiatul cu Oscar, Ben Kingsley (Gandhi, Schindler’s List, Shutter Island şi Hugo Cabret), pe Charlotte Le Bon (Asterix & Obelix al servizio di Sua Maestà, Yves Saint Laurent) şi pe James Badge Dale (The Pacific).
”Când am auzit prima dată vorbindu-se despre această poveste inspirată după un cunoscut roman, m-am gândit: Dumnezeule este un film pe care trebuie să-l fac cu orice preţ şi trebuie prezentat în 3D”, a explicat Robert Zemeckis. Atunci când observi un somnambul, trebuie să ridici privirea înspre el, nu ai perspectiva cum poate să fie de la înălţime acea funie. ”Prezentând imaginile în 3D am obţinut un rezultat spectaculos şi emoţionant. Ador ideea unui tânăr, a unui performer, a unui artist care reuşeşte printr-o muncă dificilă să-şi realizeze visul. Proiectul său este ilegal, e periculos, dar nu ameninţă pe nimeni. Pare ceva din alte timpuri. Pare o poveste”.
Cu acest prilej, Antonio Monda declara: ”Cinemaul lui Zemekis este artă şi industrie”.
Virna Lisi este protagonista campaniei acestei ediţii
Carlo Verdone şi Paola Cortellesi
Un tribut adus unei actriţe internaţionale, cu calităţi artistice indiscutabile, de o eleganţă şi o feminitate unice, dispărută în acest an, care îşi alesese Roma, Oraşul Etern, ca reşedinţă.
Învingătoare a patru David di Donatello, a unui Premiu de interpretare feminină la Festivalul de la Cannes, Virna a recitat şi la Hollywood alături de legende ale ecranului, precum Jack Lemmon, Tony Curtis şi Frank Sinatra, fiind şi protagonista iconică a multor reviste de film, printre care, Esquire Magazine.
Virna Lisi, frumuseţe blondă, “la Marilyn italiana”, cum titrează Corriere della Sera, a cărei strălucire a răvăşit cinema-ul italian al anilor ’50 şi ’60, s-a născut la Ancona în 1936. A filmat în zeci de pelicule în Italia, Franţa, dar şi la Hollywood, şi a dat replica celor mai mari actori ai generaţiei sale, de la Alain Delon, în Laleaua neagră (1963), la Richard Burton sau Mastroianni în Casanova 70.
The Truth, filmul proiectat în deschiderea Festivalului
Filmografia ei cuprinde, printre altele, şi rolul feminin principal din How to Murder Your Wife (Cum să-ţi omori soţia), film de Billy Wilder, cu Jack Lemmon, producţie din 1965.
A strălucit în producţiile italiene, care trăiau atunci epoca lor de glorie, în show-urile de la RAI, unul dintre primele sale succese fiind rolul Elizabeth Bennett din Mândrie şi prejudecată.
Cinefilii îşi amintesc vivacitatea apariţiilor ei pe ecran, una dintre amintirile de neşters fiind cea din 1966, graţie lui Pietro Germi, în Signore & signori o comedie spumoasă distinsă cu Palme d’Or la Cannes (ex-aequo cu Un bărbat şi o femeie de Claude Lelouch). În această poveste a modului de viaţă burghez dintr-o mică provincie, Lisi era Milena, o casieră romantică, a cărei frumuseţe captiva aproape pe toată lumea. Cariera actriţei a continuat în anii ’70 şi ’80, în timpul cărora a turnat mai ales pentru televiziune. Este memorabilă în Le Temps des loups (1970) de Sergio Gobbi cu Robert Hossein, Charles Aznavour, Marcel Bozzufi sau în Les Galets d’Etretat, de Sergio Gobbi, în care l-a avut partener pe Maurice Ronet. La 50 de ani, Virna Lisi a dat un al doilea suflu carierei sale, ca în Crăciun fericit. Un An Bun, de Luigi Comencini (1989), în care a jucat rolul unei proaspete bunici alături de Michel Serrault.
Green Porno, de Isabella Rossellini
Cariera hollywoodiană n-a durat mult, actriţa refuzând rolul unei James Bond Girl din Din Rusia cu dragoste, în care a fost înocuită de Miss Roma, Daniela Bianchi, şi Barbarella din adaptarea BD-ului lui Jean-Claude Forest, de Roger Vadim, care i-a adus apoi un colosal succes lui Jane Fonda. Printre filmele ei far se numără şi Dincolo de bine şi rău, în regia Lilianei Cavani (1977), Greierele (Alberto Lattuada, 1980), Parfum de mare (Carlo şi Enrico Vanzina, 1982), Crăciun fericit…Un an bun (Luigi Comencini, 1990)…
A marcat de asemenea producţiile micului ecran cu Balzac, al regizorului Josée Dayan (1999), dându-le replica lui Gerard Depardieu, Jeanne Moreau şi Fanny Ardent.
În Italia, după şase Premii Nastro d’Argento pentru cea mai bună actriţă, a fost încununată, în 2009, cu David de Donatello pentru întreaga carieră. A colaborat cu cei mai mari regizori, de la Alberto Lattuada la Mario Monicelli, Dino Risi, Henri Verneuil, Joseph Losey, jucând în peste 80 de filme pentru marele ecran şi 40 pentru televiziune, îndrăznind să treacă de la roluri de vampă la cele de femeie în vârstă, întotdeauna strălucitoare.
Virna Lisi va rămâne una dintre figurile emblematice ale cinema-ului italian, prin frumuseţea, prin talentul şi prin caracterul ei.
O sugestivă antologie a filmelor pe care nu poţi să nu le iubeşti
Pe această listă figurează pelicule precum:
The Last Tycoon / Gli ultimi fuochi de Elia Kazan, Statele Unite, 1976, Anche libero va bene de Kim Rossi Stuart, Italia, 2006, RIO 40 GRAUS / RIO, 40 GRADI de Nelson Pereira dos Santos, Brasile, 1955, Gǔlǐng Jiē Shàonián Shārén Shìjiàn / A Brighter Summer Day de Edward Yang, Taiwan, 1991, TOSCA de Luigi Magni, Italia, 1973, Aprimi il cuore de Giada Colagrande, Italia, 2002 şi Rachel Rachel / La prima volta di Jennifer de Paul Newman, SUA, 1968
”Incontri ravvicinati” cu regizori, actori şi mari personalităţi ale lumii culturale
JUDE LAW, de două ori nominalizat la Oscar pentru interpretările sale din Talentatul Domn Ripley, Reîntoarcere la Cold Mountain, ambele în regia lui Anthony Minghella, sunt de neuitat. Jude Law a jucat alături de cei mai celebri autori de cinema moderni, de la Mike Nichols (Closer) la Steven Spielberg (Artificial intelligence: AI), de la Sam Mendes (Era mio padre) la Steven Soderbergh (Contagion, Effetti collaterali) până la Martin Scorsese (The Aviator, Hugo Cabret).
În ultimii ani, Jude Law a interpretat rolul doctorului Watson alături de Robert Downey Jr. în Sherlock Holmes, dar şi în relecturarea romanului negru pe care Guy Ritchie l-a făcut în celebra operă de Arthur Conan Doyle. A participat în filmul lui Wes Anderson, The Grand Budapest Hotel. Este protagonistul primei serii televizive semnată de Paolo Sorrentino, The Young Pope, o coproducţie dintre Sky, HBO e Canal+.
WES ANDERSON – DONNA TARTT
Monica Bellucci în lumina reflectoarelor
El este unul dintre autorii de filme cei mai admiraţi şi imitaţi în cinematograful contemporan. Cu stilul său suprarealist şi rafinat a creat galerii de personaje imprevizibile şi, în acelaşi timp, familiare. Între succesele sale amintim titluri precum Tenenbaum, Le avventure acquatiche de Steve Zissou, Moonrise Kingdom – Una fuga d’amore şi Grand Budapest Hotel.
Donna Tart este o scriitoare remarcabilă, învingătoare a Premiului Pulitzer. Romanele sale au ca protagonişti copii care părăsesc teritoriile inocenţei pentru a se scufunda în apele tulburi şi înfricoşătoare ale vieţii.
Doi naratori rafinaţi care vor vorbi publicului despre marea lor dragoste pentru cinemaul italian, născută odată cu Fellini, Visconti, De Sica şi Germi. Donna Tart va prezenta publicului documentarul Holy Ghost People.
WILLIAM FRIEDKIN – DARIO ARGENTO
Kaos, pelicula fraţilor Taviani
Îi caracterizează peste 40 de ani în marele cinema: William Friedkin, regizor al filmului Braţului violent al legii (film recompensat cu 5 Premii Oscar), dar şi al celebrului Exorcistul, învingător a 2 Oscaruri, este astăzi unul dintre numele de renume ale genului horror. În 2011 a obţinut un extraordinar succes de critică şi de public cu Killer Joe, iar în 2013 a primit Leul de Aur pentru carieră la Mostra de la Veneţia.
Pentru a se duela, Cine este alesul? Dario Argento, regizorul roman, maestru al horror thrillerului italian, care a dus la maximum violenţa şi misterul în filme ca Pasărea cu aripi de cristal, Pisica cu nouă cozi, Patru muşte de catifea gri, Roşu profund.
Cei doi regizori vor revela publicului influenţele, sursele de inspiraţie, punctele de contact între operele lor. ”Pentru mine, Dario este un revoluţionar”, explica Friedkin, iar Argento spunea: ”Filmele sale sunt călătorii în lumea disperată, dar pline de ironie”.
JOEL COEN – FRANCES MCDORMAND
Johnnie To şi Chow Yun-fat în pelicula Office
Soţ şi soţie. Regizor şi actriţă. Joel Cohen şi Frances McDormand s-au cunoscut în 1984 în timpul filmărilor peliculei Blood Simple. În cei 30 de ani de matrimoniu au lucrat împreună în filme precum Arizona Junior, Burn After Reading. Frances a jucat teatru în piesele unor regizori de calibru, Robert Altman, Sam Raimi, Cameron Crowe, Wes Anderson şi Gus Van Sant. Între timp, Joel a realizat capodopere, ca The Big Lebowski, A Serious Man, No Country for Old Men, film recompensat cu Oscar pentru Cel mai bun scenariu original
PAOLO SORRENTINO
Paolo Sorrentino s-a remarcat prin originalitatea scriiturii, prin dialogurile baroce, prin personajele singulare şi extreme. A vrăjit Cannes-ul cu Il divo şi Hollywood-ul cu This Must Be the Place, cu Sean Penn, a triumfat la Premiile Oscar cu La grande bellezza, obţinând Oscarul pentru cel mai bun film străin. Este pe punctul de a termina seria de televiziune The Young Pope, cu Jude Law şi Diane Keaton.
Paolo Sorrentino va prezenta în premieră un episod din Io te amo, având ca titlul La Fortuna. Va fi proiectată, de asemenea, o altă versiune integrală din La Grande Belezza, cu 40 de minute de scene inedite. Cinefilii vor putea urmări şi documentarul lui Gianluca Iodice, Căutând Marea Frumuseţe.
TODD HAYNES
Maestrul baghetei Riccardo Muti va vorbi despre cinema şi muzică
Regizorul Todd Haynes rămâne un punct de referire în cinemaul independent de peste Ocean. Autorul californian a impresionat publicul şi critica prin stilul său original, adesea deosebit de tăios, încă de la primul său film Poison, lansat în 1991. Filmele sale au fost prezentate şi premiate la marile festivaluri internaţionale de la Cannes, Veneţia şi Sundance.
Pelicula Far from Heaven, considerată capodopera sa, a fost recompensată cu multe premii şi a primit numeroase candidaturi atât la Golden Globe, cât şi la Oscar. Cu acest prilej Todd Haynes va prezenta ultimul său film, Carol, în concurs la Cannes, având-o ca protagonistă pe Rooney Mara, cea care a fost distinsă cu Premiul pentru cea mai bună interpretare feminină.
CARLO VERDONE – PAOLA CORTELLESI
Gigantul actor Jude Law va fi pe covorul roşu
El este unul dintre marii comedianţi ai Italiei, hrănindu-se din comedia clasică italiană. Filmografia sa de peste 30 de ani este impresionantă. Ea este, de asemenea, o actriţă excelentă, dând viaţă unei galerii impresionante de personaje. Sub semnul comediei, cei doi se vor duela pe scena de la Auditorium
RENZO PIANO
Părintele Auditoriumului Parco della Musica va avea o întâlnire de gradul 0 cu publicul în splendidul edificiu pe care l-a proiectat. Senatorul pe viaţă Renzo Piano va povesti cum dialoghează cinemaul cu arhitectura. ”Dacă nu aş fi fost arhitect, cu siguranţă aş fi fost regizor”. Recent, a terminat Academy Museum of Motion Pictures din Los Angeles, un complex gigantic care găzduieşte expoziţii permanente şi temporare, dar şi materiale ale Arhivei Academiei de Film americane. Imaginaţie, tehnică, dialog cu lumea şi cu arhitectura.
RICCARDO MUTI
Regizorul peliculei L’Estate, alături de cast
În urmă cu 9 ani, Muti, unul din celebrii dirijori, se afla la pupitrul Teatrului de Operă din Roma pentru a întâlni cinefilii la Festivalul de film şi a dialoga cu ei despre raportul dintre cinema şi muzică. Actualmente Director al Chicago Symphony Orchestra, Muti se va întâlni cu admiratorii săi, vorbind despre arta sa.
PAOLO VILLAGGIO – ANNA MAZZAMAURO
Paolo Villaggio, devenit un box office vivente, intepretează de peste 40 de ani pe Ugo Fantozzi, care a făcut epocă. Astăzi, el va aduce în faţa publicului o nouă versiune restaurată a acestei pelicule, care se bucură de o mare popularitate, în regia lui Luciano Salce. Paolo va destăinui publicului momente importante ale carierei sale, povestind despre apariţiile sale pe marele ecran în filmele lui Monicelli şi Ferreri, dar şi despre momentele din spatele camerei de filmat, despre premiile obţinute.
Omagii, restaurări, proiecţii
William Friedkin şi Dario Argento, doi maeştri
Anul acesta, Festa del Cinemava omagia, prin proiecţii, restaurări, dezbateri, o seamă de figuri-cheie ale cinemaului internaţional şi italian. Parcursul sugestiv pleacă de la Ettore Scola şi fraţii Taviani, care timp de peste 50 de ani au reprezentat excelenţa cinemaului italian, trecând apoi prin amintiri legate de Francesco Rosi, dispărut în luna ianuarie a acestui an, Pier Paolo Pasolini, întrucât în acest an se împlinesc 40 de ani de la tragica sa moarte, Ingrid Bergman, la cei 100 de ani de la naştere, Franco Rossi la cei 15 ani de la moartea sa. Sunt definite rădăcinile celei de a şaptea arte, plecând de la Luis Buñuel pentru a ajunge la Alfred Hitchcock şi Stanley Kubrick. Dar şi evocarea marelui Frank Sinatra.
Vor fi proiectate peliculele Ridendo e scherzando de Paola Scola şi Silvia Scola, La Terrazza de Ettore Scola, o peliculă de asemenea restaurată.
Ettore Scola a fost un imens scenarist, dar publicul îl iubea mai ales ca regizor, pentru comediile sale spumoase, de la Dramma della gelosia la C’eravamo tanto amati. Este proiectat un documentar inedit, Ridendo e scherzando, semnat de fiicele lui, o privire biografică, artistică şi umană a marelui cineast, cu clipuri din filmele sale, cu fotografii furate din albumele de familie, cu un interviu prezentat de Pierfrancesco Diliberto. Cu acest prilej, publicul va putea vedea şi noua peliculă restaurată, La Terrazza, ce a fost prezentată la Festivalul de la Cannes, unde a fost recompensat cu Premiul pentru Cel mai bun scenariu şi pentru Cea mai bună actriţă în rol secundar, Carla Gravina.
Falcone şi Borselino, un film politic de mare actualitate
Ridendo e scherzando (Râzând şi glumind) reprezintă un omagiu adus la Festa del Cinema regizorului Ettore Scola. Azi în vârstă de 84 de ani, acesta mărturisea într-un interviu apărut în La Repubblica: ”A face acum profesia de regizor înseamnă a fi mincinos. A fost Vittorio Gassman cel care m-a făcut să devin regizor. Am avut privilegiul de a cunoaşte persoane minunate, ca Amidei, De Sica, Fellini, de la care am putut să copiez câte ceva, să fur. Am furat de la toţi, în special dragostea pentru profesie”.
Fraţii Paolo şi Vittorio Taviani au semnat nenumărate pelicule, printre care Padre padrone prezentată la Mostra de la Veneţia, care a obţinut Palme d’Or la Cannes, Cesare deve morire, recompensat cu Ursul de Aur la Berlin. Autori ai unui cinema fertil cu implicaţii poetice şi politice, cu o operă aflată între realism şi mizanscenă, între tensiune şi melodramă, adevăr şi viziune, cei doi au fost recompensaţi cu numeroase premii.
La Roma este proiectat în aceste zile documentarul La passione e l’utopia, semnat de Mario Canale. Este, de asemenea, proiectat filmul Kaos, inspirat după povestirile lui Luigi Pirandello pe care fraţii Taviani l-au filmat în Sicilia.
O călătorie în încântătorul şi iubitul pământ al Siciliei, un film plin de lirism, un binom între cer şi pământ
Să ne amintim de Pasolini
Întoarcere către viitor, un remake de Zemeckis
La 40 de ani de la dispariţia lui Pasolini, Festa del Cinema aduce un omagiu celui mai important şi controversat intelectual, poet şi regizor de după război, cu mai multe evenimente. Va fi proiectată pelicula La voce di Pasolini, de Matteo Cerami şi Mario Sesti. După proiecţie va urma o întâlnire cu publicul, intitulată 40 de ani după: 10 întrebări despre Pasolini şi, în avanpremieră mondială, filmul Il corpo e la voce de Maria Pia Ammirati, Arnaldo Colasanti, Paolo Marcellini, care conţine cele mai istorice apariţii TV ale lui Pasolini.
A fost odată… cu Francesco Rosi
La un an de la plecarea în eternitate a lui Francesco Rosi, câştigătorul Leului de Aur pentru Mâinile pe oraş, al Palme d’Or la Cannes pentru Cazul Mattei, părintele cinemaului este prezentat într-un documentar realizat de Marta Pasqualini, intitulat Cinematograful este o boală. Conversaţie între Francesco Rosi şi Giuseppe Tornatore, o conversaţie între două excelenţe ale cinemaului italian în care vorbesc despre pasiunea regizorului Rosi pentru cinema. În pelicula C’era una volta de Francesco Rosi, cu Sophia Loren şi Omar Sharif, regizorul napolitan a realizat o adevărată poveste socială.
Ingrid Bergman
Prima femeie astronaut din Italia
La cei 100 de ani de la naşterea sa, în prezenţa fiicei sale, Isabella Rossellini, Festa îi aduce un omagiu icoanei cinemaului clasic mondial, Ingrid Bergman, care, de la Casablanca, la braţul lui Humphrey Bogart, îşi începe fulminanta sa carieră hollywoodiană pentru a deveni actriţa de trei ori câştigătoare a Premiului Oscar. La Roma va fi proiectată o mică bijuterie cinematografică, recuperată, interpretată de Isabella Rossellini, din filmul colectiv Siamo donne, în care povesteşte preocupările unei femei pentru adorata sa grădină încărcată de pomi, plante şi flori, grădină pe care Ingrid Bergman o adora. Acum va fi proiectat Green Porno, realizat de Isabella Rossellini, prin care îşi exprimă dragostea pentru natură şi povesteşte cu ironie viaţa sexuală a lumii animalelor.
Luis Buñuel
Unul dintre marii cineaşti din istoria cinemaului, Luis Buñuel devenise un punct de referire încă de la primele trei opere: Un chien andalou, manifest al suprarealismului, L’âge d’or şi Las Hurdes. Se va începe cu proiecţia uneia din capodoperele sale, Nazarin, film proiectat la Cannes, realizat în tehnicile cinemaului mexican, graţie extraordinarului fotograf Gabriel Figueroa, continuându-se apoi, cu Tras Nazarin, semnat de Javier Espada, producţie Spania-Mexic 2015, o călătorie în descoperirea locurilor în care Bunuel a filmat, la distanţă de aproape 60 de ani, cu numeroase materiale de epocă şi interviuri cu oameni care vorbesc despre întâlnirea cu el.
STANLEY KUBRICK
Un alt omagiu va fi adus lui Kubrick, cu documentarul S Is for Stanley al lui Alex Infascelli, care povesteşte un aspect inedit din viaţa lui Kubrick, strania amiciţie cu pilotul Emilio D’Alessandro, care, timp de 30 de ani, i-a fost şofer personal. Au trecut 16 ani de la dispariţia lui Kubrick, regizorul filosof, eclectic şi precis, care a ştiut în acelaşi timp să experimenteze şi, în numele libertăţii creative, a renunţat la Hollywood pentru a se ocupa într-o manieră maniacală de producţia filmelor sale. În 50 de ani de carieră, acest gigant al cinemaului a povestit contradicţiile omului occidental, trecând în revistă toate genurile cinematografice, de la filmele noir, precum Sărutul asasinului, la Spartacus, la filmele de război, precum Full Metal Jacket, Orizzonti di Gloria, o feroce satiră socio-politică, până la filmul fantastic 2001 Odissea în spaţiu şi Portocala mecanică, la filmul horror Shining şi la drama psihologico-erotică din filmul-testament Eyes Wide Shut.
HITCHCOCK/TRUFFAUT
Plecând de la înregistrările originale ale interviurilor realizate de François Truffaut şi Alfred Hitchcock, criticul documentarist Kent Jones aprofundează opera acestora prin mărturisirile unor mari cineaşti mondiali: Martin Scorsese, Wes Anderson, James Gray, David Fincher, Kiyoshi Kurosawa, Olivier Assayas, Richard Linklater, Arnaud Desplechin, Peter Bogdanovich, Paul Schrader.
FRANK SINATRA: All or Nothing at all
Paolo Sorrentino acordând autografe
La 100 de ani de la naşterea sa, Frank Sinatra rămâne unul dintre personajele cel mai carismatice din industria spectacolului. Americanul Alex Gibney, regizorul din Taxi to the Dark Side, autorul multor premiate documentare, semnează o schiţă intimă a carierei legendarului artist. Pelicula strânge interviuri de arhivă, amintiri ale prietenilor şi părinţilor, filmări inedite, înregistrări ale celui mai faimos concert de ”adio” din 1971 de la Los Angeles şi, bineînţeles, multă muzică de calitate!
FRANCO ROSSI şi Odiseea nuda
Va fi proiectată şi versiunea restaurată datorită Cinetecii Nazionale, Instituto Luce Cinecittà, Euro Immobilfilm, a Odiseei nuda de Franco Rossi. Cineastul florentin s-a format în umbra neorealismului, ca apoi să fie sedus de Alberto Sordi, cu Odiseea Nuda. Îl vom redescoperi pe Rossi care ajunge în Tahiti pentru a filma un documentar: munca sa trece apoi în plan secund, fiind cuprins de dorinţa de evadare din civilizaţie…
SERGIO CORBUCCI
Va fi seara de deschidere
Sergio Corbucci a fost unul dintre cei mai prolifici şi eclectici regizori ai cinemaului italian, realizând 72 de filme de la “peplum” la horror, de la comic la filme poliţiste, de la filme musicale la westernuri, având încasări record. Documentarul parcurge atât viaţa sa profesională, încărcat fiind de materiale abordate de el, oferite de Istituto Luce, până la viaţa sa personală alături de marea lui dragoste, Nori, soţia sa cu care a convieţuit 31 de ani. Va fi proiectat filmul Bărbatul care râde de Gioia Magrini şi Roberto Meddi.
Retrospectivă a cineastului chilian Pablo Larrain
Scenaristul, regizorul şi producătorul cinematografic Pablo Larrain va fi la Roma, la MAXXI, Muzeul Naţional al Artelor Secolului XXI, pentru a se întâlni cu publicul şi a-şi prezenta opera. Datorită unei trilogii de un rar impact vizual şi emoţional, el a ştiut să nareze mărirea şi declinul dictaturii lui Augusto Pinochet. De la prima sa lucrare, Fuga, realizată în 2006, până la El Club (2015), cu care în acest an a primit Ursul de Argint la Berlin, peliculele sale vor putea fi admirate în aceste zile la Roma.
Fii primul care comentează
Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.