Brambureala pe puncte și pe notițe

1. Mă apucă tristețea de fiecare dată cînd Simona Halep pierde și adorm zîmbind de fiecare dată cînd ea cîștigă, mai ales în fazele finale ale marilor turnee. N-o cunosc, nu joc tenis, nu vreau un interviu de la dînsa și n-o pizmuiesc pentru banii cîștigați, dar mă gîndesc că starea psihică a populației din România, din ce în ce mai isterică, ar putea fi serios ameliorată cu 10-15 sportivi de valoare internațională. Performanțele lor ar pansa suferința unei populații atît de afectată de eșecuri economice, politice, strategice și chiar culturale.

2. Un cunoscut din provincie îmi urlă în urechi că suntem proști. În toamnă, vom plăti 1,4 miliarde de dolari ca primă rată pentru achiziționarea rachetelor Patriot, produse de firma americană Raytheon. Tehnologia rachetelor Patriot este de prin anii 1980 și este folosită și de alte țări membre NATO, deși există și alte sisteme, socotite ca fiind mai eficiente și militar, și economic, produse de țări europene. Un sistem de rachete produs și vîndut de MBDA a fost ignorant mai mult din rațiuni politice decît strategice și militare.

Discret, dar insistent, cei de la grupul european MBDA susțin superioritatea echipamentelor propuse de ei României, în raport cu rachetele Patriot. În plus, ar presupune și o cooperare economică în regim offset, care să mai compenseze din uriașul efort financiar al României.

La ce ne trebuie nouă rachete Patriot aduse din Irak, strigă amicul meu, de parcă rachetele Patriot aduse din Irak ar fi fost trase de 2-3 ori și apoi reîncărcate, și așa, folosite, sunt vândute Românei. Sistemul și concepția sunt de nivelul tehnic al anilor ’80, iar second hand nu sunt. Sunt nou-nouțe, nițel plimbate, dar binișor depășite.

Second hand este această tehnică a achizițiilor practicată de România, în cazul celor două fregate cumpărate din Anglia, a avioanelor F16, cumpărate de la portughezi. Am mai scăpat, cîndva, într-un articol, o altă poveste a unui specialist în radare și sisteme de ochire care a văzut avioanele recondiționate F 16 și care mi-a povestit el, cu mîna la gură, că radarele de pe F16 sunt mai slabe (adică bat pe o distanță mai mică) decît cele de pe MIG-urile pe care le clasăm. Și că uneori, iarna, F16-le astea pornesc greu, că a văzut pe unul cu lampa de benzină cum se chinuia să încălzească la motor.

Ce să înțeleg eu din asta? Că fiecare guvernare a avut vechitura ei, înghițind fără negocieri serioase un soi de mobilă militară veche. Că Adrian Năstase a făcut o concesie englezilor, Traian Băsescu a făcut și el una lată cu F16, cumpărînd tot un echipament second hand, și că a venit rîndul lui Klaus Iohannis. Pentru a plăti onorul, cele cîteva complimente și o bătaie pe umăr la intrarea în Casa Albă, într-o vizită de propagandă, președintele Iohannis a promis și a decis această achiziție de 3,9 miliarde. Doar că, spre deosebire de achizițiile fregatelor și a avioanelor multirol, sistemele de rachetă Patriot sunt noi, dar de concepție depășită.

Să fim atît de nemernici, încît să acceptăm o asemenea cheltuială uriașă fără nici o evaluare a ofertei europene, nu doar din rațiuni militare, ci și din obligația de a onora un contract băgat pe gît ca o broască rîioasă?

3. Pînă și Caragiale, împreună cu Ilie Moromete, s-ar răsuci în mormînt dacă i-ar auzi pe Dana Grecu și Irinel Columbeanu comentînd atentatul terorist de la Barcelona. Ei doi, împreună cu un pescar din Mizil, sunt colindați de ideea că atentatele acestea teroriste sunt puse la cale de guverne. Pot fi de acord cu ipoteza că înfundarea lui Dan Voiculescu a fost o strategie Băsescu-DNA cu sprijin extern. Dar cu o asemenea enormitate, în nici un caz. Doar dacă Antena 3 se transform în post de humor sau în defunctul OTV.

4. România snoabă nu mai este de găsit pe Litoralul românesc. În corpore, s-a mutat la Saint Tropez, la Gaio sau la Stephano, baruri faimoase. Iar în timpul iernii, pe insula St. Barth, la Modjo Bar și Sky Bar, unde nu mai ajung paparazzi de la București.

5. Nebunia traficului de vară continuă. Ar trebui ca între obligațiile de serviciu ale ministrului de la Transporturi să fie și dirijarea circulației pe Valea Prahovei și pe autostrada A1.

Editorialul complet în ziarul Cotidianul de luni versiunea tipărită – disponibilă la toate chioşcurile – sau varianta digitală.

Recomanda