CCR – Abuzul în serviciu, fără prag valoric. Fără interceptările serviciilor

imunitate judecatori CCR

Curtea Constituţională (CCR) a decis, miercuri, că infracţiunea de abuz în serviciu poate fi incriminată şi fără să existe un prag valoric, judecătorul fiind cel care poate decide în legătură cu gravitatea faptei.

În şedinţa de miercuri, CCR a respins, ca neîntemeiată, obiecţia de neconstituţionalitate formulată de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi a constatat că dispoziţiile art.I pct.3 (cu referire la art.297 alin.(1)) şi pct.4 (cu referire la art.298 alin.(1)), precum şi ale art.V din Legea pentru modificarea şi completarea Legii nr.286/2009 privind Codul penal sunt constituţionale în raport cu criticile formulate.

Potrivit unui comunicat, Curtea Constituţională a stabilit că instanţele judecătoreşti pot remedia prin interpretare – cu luarea în considerare a deciziilor CCR – inconsistenţele şi incongruenţele existente în textele de incriminare.

„Astfel, chiar dacă legiuitorul nu a reglementat un anume prag valoric al pagubei sau o anumită intensitate a vătămării intereselor legitime ale persoanelor fizice/ juridice pentru reţinerea infracţiunilor de abuz în serviciu sau neglijenţă în serviciu, aspect care, în jurisprudenţa anterioară a Curţii Constituţionale nu a atras neconstituţionalitatea normei în cadrul controlului a posteriori de constituţionalitate, acţiunea instanţelor judecătoreşti – concordantă cu jurisprudenţa Curţii Constituţionale – este de natură să menţină şi să consolideze prezumţia de constituţionalitate a textului, care trebuie să îmbine într-un mod armonios aspectele de tipicitate obiectivă şi subiectivă a infracţiunii”, a explicat CCR.

Totodată, Curtea a reţinut că folosirea sintagmei „un alt act normativ care, la data adoptării, avea putere de lege” din cuprinsul normelor de incriminare antereferite nu încalcă exigenţele de calitate a legii, întrucât infracţiunile de abuz în serviciu sau neglijenţă în serviciu vizează conduita funcţionarului public/funcţionarului prin raportare la un act de reglementare primară, neavând importanţă dacă acesta a fost adoptat/ emis înainte sau după Constituţia din 1991, atât timp cât a fost receptată în sistemul constituţional actual.

Iniţial, Senatul a stabilit un prag valoric de 250.000 de lei pentru incriminarea abuzului în serviciu, însă în urma scandalului apărut în spaţiul public, ministrul Justiţiei, Cătălin Predoiu, a propus un nou prag de 9.000 de lei.

Ulterior, Comisia juridică a Camerei Deputaţilor a renunţat să mai propună un prag pentru abuzul în serviciu, iar plenul a adoptat proiectul de lege care modifică Codul penal şi vizează abuzul şi neglijenţa în serviciu fără vreun prag.

CCR a admis parţial, miercuri, sesizări privind modificări aduse Codului penal şi Codului de procedură penală.

Folosirea ca probă a interceptărilor serviciilor secrete în dosarele penale a fost declarată neconstituțională.

CCR a admis obiecţile de neconstituţionalitate formulate cu privire la introducerea unui articol în Codul de procedură penală şi anume articolul 139¹ care prevede că „înregistrările rezultate din activităţile specifice culegerii de informaţii care presupun restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi fundamentale ale omului pot fi folosite ca mijloace de probă în procesul penal dacă din cuprinsul acestora rezultă date sau informaţii privitoare la pregătirea ori săvârşirea unei infracţiuni dintre cele prevăzute la art. 139 alin. (2) şi au fost respectate prevederile legale care reglementează obţinerea acestor înregistrări”.

Deputatul Ludovic Orban declara pe 12 aprilie că parlamentarii Forţa Dreptei, neafiliaţii şi cei de la AUR vor contesta la Curtea Constituţională modificările la Codul de procedură penală făcute în Camera Deputaţilor.

„Considerăm profund neconstituţionale, antidemocratice şi împotriva drepturilor şi libertăţilor individuale ale cetăţenilor români două prevederi din Codul de procedură penală modificate de majoritatea parlamentară. Este vorba de acceptarea ca probe a interceptărilor făcute de servicii de informaţii pe mandate de siguranţă naţională, în toate tipurile de procese pentru infracţiunile care sunt cuprinse în articolul 139”, afirma Orban la Palatul Parlamentului.

Acesta a menţionat că al doilea motiv de neconstituţionalitate în cazul Codului de procedură penală este articolul „care limitează dreptul la apărare al cetăţenilor” şi care obligă cetăţenii români să apeleze la avocaţi care au certificat ORNISS, atunci când este vorba de procese care vizează siguranţa naţională.

„Acest lucru este o aberaţie. Acordarea certificatului ORNISS se face de o instituţie a statului care poate să acorde cui vrea şi cui nu vrea certificate ORNISS. Prin împiedicarea alegerii avocatului dorit de către persoana care se află în cursul unui proces este împiedicată exercitarea dreptului constituţional la apărare, care este conferit oricărui cetăţean român”, a menţionat el.

Şi Înalta Curte de Casaţie şi Justiţiei a trimis Curţii o sesizare privind cele două coduri.

În ceea ce priveşte Codul penal, instanţa supremă sesizează neconstituţionalitatea dispoziţiilor art. I pct. 3 (art. 297 alin. 1 C. pen.) şi art. I pct. 4 (art. 298 C. pen.) şi art. V din Legea pentru modificarea şi completarea Legii 286/2009 privind Codul penal, precum şi a altor acte normative, în raport cu prevederile constituţionale ale art. 147 alin. (4) referitoare la caracterul obligatoriu al deciziilor Curţii Constituţionale a României, ale art. 1 alin. (3) referitoare la statul de drept precum şi ale art. 1 alin. (5), conform cărora respectarea Constituţiei şi a supremaţiei sale este obligatorie, precum şi în componenta sa referitoare la claritatea legii, dar şi neconstituţionalitatea dispoziţiilor art. III pct. 1 din Legea pentru modificarea şi completarea Legii 286/2009 privind Codul penal, precum şi a altor acte normative, în raport cu prevederile art. 1 alin. (4) şi art. 1 alin. (5) raportat la art. 61 alin. (1) şi la art. 126 alin. (3) din Constituţie.

Cu privire la Codul de procedură penală, Înalta Curte indică neconstituţionalitatea Legii pentru modificarea şi completarea Legii 135/2010 privind Codul de procedură penală privind art. I pct. 17 (art. 1391 din Codul de procedură penală) în raport de prevederile constituţionale ale art. 147 alin. (4) sub aspectul caracterului obligatoriu al deciziilor instanţei de contencios constituţional, ale art. 1 alin. (3) referitor la principiul statului de drept, precum şi ale art. 1 alin. (5) cu privire la principiul legalităţii, dar şi neconstituţionalitatea art. I pct. 1 – art. 9 alin. (5) din Codul de procedură penală, art. I pct. 19 (art. 1451 din Codul de procedură penală), art. II, în raport de prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (5), sub aspectul exigenţelor privind calitatea legii.

Avocatul Poporului susţine la CCR neconstituţionalitatea dispoziţiilor art. I, punctul 17 referitoare la art.139 ind.1 alin.(1) şi (2), precum şi cele ale art. I pct. 38 cu referire la introducerea alin. (1) ind.1 în cuprinsul art. 345 din Legea pentru modificarea şi completarea Legii 135/2010 privind Codul de procedură penală, precum şi pentru modificarea altor acte normative.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda 1
Author

9 Comentarii

  1. Bine VOTAT – ^ Fără probe , fără industrie , fără flotă , fără ură și fără combustibil !^ așa să știi , Simioane!

  2. „Fără interceptările serviciilor”

    -fără interceptările serviciilor in forma in care a fost facuta:
    FARA LEGE!
    (fara drept)

    suntem de parere ca asta e treaba „serviciilor secrete”,
    a „cabinetului negru” samd:
    -TOTI slujbashii Statului Roman TREBUIE interceptati,intregistrati,
    „astia ne imprima”, cum spunea fostul pixzdar Oprescu,
    ASTA INSEAMNA „principiul republican”,
    EI AU ACCEPTAT SA FIE SUB SEMNUL RASPUNDERII PUBLICE!
    (unii mai tembeli si-au asumat prin „juramint”
    ceea ce-i duce direct sub acuza de „sperjur”)

    -sho’ pă ei!

  3. ceva despre asta?
    Pare ca nici „alegeri” nu vor mai exista, nu-i asa? Bine ati revenit intr-o dictatura mai crancena decat cea care a fost …
    **Interzicerea protestelor – LEGEA votată în Parlamentul României azi.
    Curtea Constituțională a reintrodus serviciile în anchetele penale.
    Tupeul uluitor al sindicaliștilor de lux – dezvăluiri despre mormanul încasat și despre greve.

    https://www.facebook.com/watch/?v=689714062914534

  4. Operatiile de schimbare de sex sunt GRATUITE SI SUPORTATE INTEGRAL DE CATRE STAT! hai cu #ideologia pe scarile nebuniei tovarashi! asta in timp ce romanii platesc taxe si mor pe clantele spitalelor pline de bacterii si fungi mortali! ipocrizia „sanitara” merge pana acolo unde bolnavii nu se schimba in sectia spitalului, trecand printr-un filtru – coboara undeva la subsol si, imbracati in pijamale si papuci, traverseaza prin curte sau prin holurile spitalelor, unde asteapta bolnavii ambulator, si, astfel ajung intr-un final in saloanele „dezimfectate”. ipocrizia si slugarnicia NU au limite. care este logica? care este scopul acestor masuri aberante, de noaptea mintii mah? CHIAR NU MAI GANDITI? AR TREBUI! AVETI COPII?
    https://www.facebook.com/LuisLazarusZeusTV/videos/662684325689374/

  5. ce spunea pixzdaru Oprescu,
    vorbea cu „drumarii” :
    -dati si voi UN JUNGHI cu dezapezirea
    (sa scapam de gura astora)!

  6. 1.Consider ca este corecta Dec.CCR in ce priveste abuzul în serviciu ce ramone a fi incriminat(penal) şi fără să existe un prag valoric, judecătorul fiind cel care poate decide în legătură cu gravitatea faptei.
    Pot fi praguri valorice mici,insa gradul de gravitate al faptei,mare ,ceea ce ar permite eradicare acestei infractiuni la orice prag valoric,chiar mic -daca se vrea eradicarea coruptiei(chiar de catre justitie si parchete,privite cu un scepticism major in asemenea eradicare,asta este nenorocirea.).

  7. 2.De asemenea consider ca este corecta solutia CCR privind NEfolosirea ca probe a interceptărilăr SRI făcute pe mandate de siguranță națională și în cazul dosarelor de corupție.
    Aceste inregistrari pot fi folosite Doar in în cazul
    -„infracţiunilor contra securităţii naţionale prevăzute de Codul penal şi de legi speciale, precum şi în cazul infracţiunilor de trafic de droguri, trafic de arme, trafic de persoane, acte de terorism, spălare a banilor, falsificare de monede ori alte valori, falsificarea de instrumente de plată electronică, şantaj, viol, lipsire de libertate, evaziune fiscală, în cazul infracţiunilor de corupţie, infracţiunilor împotriva intereselor financiare ale Uniunii Europene, al infracţiunilor care se săvârşesc prin sisteme informatice sau mijloace de comunicare electronică ori în cazul unor alte infracţiuni pentru care legea prevede pedeapsa închisorii de 7 ani sau mai mare”.
    Deci nu au ce cauta asemenea inregistrari in dosare de drept comun cum este abuzul in serviciu.
    Dorinta apriga a SRI de ale folosi in orice fel de dosare cu infr.de drept comun ,altele decit cele de contra sec.nat.si cele din legile speciala,a pus capat abuzului SRI de a deveni parte in ORICE proces penal .In procesele de coruptie, sistemul penal si de proc.penala permite demonstrarea adevarului pe calea respectarii legii si garantiilor legale procesuale su procedurale-doar sa se vrea sa se faca o Dreapta Justitie,fara implicare securitatii-acum interzisa de catre CCR,securitate ce trebuie sa ramina pe patratzica ei legala..

  8. Model de *stabilitate legislativă* intr-un *stat democratic consolidat* din U.E., anul de grație 2023. Singura țară din U.E. unde opoziția este la guvernare fiindcă un individ simțea că va rămane fără scaun sub fund.

Comentariile sunt închise.

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.