Ce documente s-au făcut scrum în incendiul de la Dărăști

Prea puțină importanță s-a acordat ulterior incendiului principalilor păgubiți. Dimensiunile dezastrului sunt însă enorme. Depozitul care a ars vineri spre sâmbătă este proprietatea companiei GLOBAL ARHIVE MANAGEMENT (GAM) care are un spatiu de depozitare de 7000 mp suprafată construită în mai multe hale. Nici la această oră nu sunt clare dimensiunile dezastrului. Clienții GAM numără totuși câteva importante instituții bancare care au depozitate arhivele la Dărăsti. Printre ele BANCPOST, BRD, PIREUS BANK, BCR ASIGURĂRI DE VIATĂ sunt între cei afisați pe site-ul companiei. Leroy Merlin și OMNIASIG au si ele contracte de depozitare a arhivei cu GMA, la fel ca alte peste 170 de companii. Compania este pe locul al doilea din ţară din punct de vedere al volumului de arhivă deţinut în depozitele proprii.

Potrivit unor date furnizate de companie către wall-street.ro, cei mai multi clienți ai companiei provin din domeniul bancar, IFN-uri, asigurari, retaileri mari, atât FMCG, cât și bricolaj, producție. Portofoliul anunțat cuprinde peste 100 de companii active și aproape 50 de companii închise.

Directorul general al GAM este Ștefan Ecxarcu, 33 de ani, cu o experiență anterioară în IT. Acționarii GMA sunt olandezi.

În 2016, Ecxarcu declara: ”Datele sunt cel mai de preţ activ al companiilor”. Despre importanța arhivării le-a vorbit jurnaliștilor de la piatafinanciara.ro: ”Arhivarea, în general, nu primeşte o importanţă foarte mare în piaţă, în ochii oamenilor, chiar în ochii managerilor. Arhivarea este acolo pentru că trebuie! Arhiva este undeva într-o cameră uitată de lume, în pod sau la subsol. Documentele sunt foarte importante. În ultima perioadă, Arhivele Naţionale au început să promoveze importanţa prelucrării şi păstrării arhivei aşa cum este necesar. Sunt multe lipsuri pe care companiile, şi noi, ca ţară, le avem pentru că nu ne-am păstrat arhiva în condiţii bune. Cel mai des întâlnite situaţii sunt la persoanele mai în vârstă care se luptă cu Casa de Pensii, de exemplu. pentru că le lipsesc doi-trei ani la vechime. Şi e trist şi tragic pentru că este vorba despre viaţa unor oameni”.

”Importanța arhivării este determinată de faptul că acest domeniu de activitate are o creştere organică prin simplul fapt că ”orice companie generează din ce în ce mai multe documente. Vrea-nu-vrea, tot produce mai mult pentru că altfel moare!”, declara directorul GMA.

”Noi avem și companii destul de vechi”

Întrebat din ce zone de activitate vin companiile-clienţi, directorul Ștefan Ecxarcu a declarat: ”Cele mai mari companii care generează arhivă sunt băncile. Lucrăm cu câteva bănci de top. Ştiţi că, dacă intraţi într-o bancă, nu ieşiţi fără o mapă cu cel puţin trei-cinci foi! Şi ei au, la rândul lor, aceeași mapă, care ajunge la noi şi care se arhivează de fiecare dată. Ei ne generează cel mai mare volum de arhivă. Avem şi multe bănci în ţară. Multe sucursale. Am verificat şi în alte ţări este la fel. Pe locul doi, destul de aproape, sunt companiile de asigurări. Când este vorba despre bani, tot timpul trebuie să fie hârtii. Şi retail-ul sau hipermarket-urile generează arhivă. La fel şi companiile mari de producţie, telecomul sau utilităţile. Întotdeauna se arhivează mult când ai contracte cu foarte multe pagini sau companii cu foarte mulţi clienţi, când sunt facturi. La un supermarket sau la o companie de bricolaj sunt mii de facturi zilnice, fără să facă foarte mare efort, ci doar desfăşurându-şi activitatea, şi nu la un volum foarte mare. Şi companiile de producţie au destul de multă arhivă, mai ales că noi avem şi companii destul de vechi unde s-a strâns arhivă de-a lungul timpului. Sunt companii care aparent sunt nume noi, dar ele sunt, de fapt, foste companii din perioada comunistă, care au fost privatizate la un moment dat şi care au adunat enorm de multe hârtii”.

Cum era păstrată arhiva la GMA

”După ce o prelucăm, este pusă în cutii speciale de depozitare şi depozitată pe rafturi. Ulterior, punem la dispoziţie şi o aplicaţie prin care clientul poate consulta conţinutul fiecărei cutii sau poate identifica uşor documentele. Pentru că este o aplicaţie online, intră şi caută ceea ce are nevoie. Este foarte important procesul iniţial de prelucrare pentru că, în acel proces, se extrag toate datele după care el ar vrea să regăsească documentele. De aceea există un standard cerut de Arhivele Naţionale, dar dacă un cleint vrea să îşi găsească o factură după numărul facturii sau după suma trecută acolo, este important ca acel număr să fie preluat în momentul în care se face prelecrarea. Cu această aplicaţie, el poate să identifice foarte uşor cutia în care se regăsesc documentele, după care soclicită, tot cu ajutorul aplicaţiei, să îi fie eliberată cutia respectivă sau să îi fie eliberate doar documentele. Noi avem un departament specializat care se ocupă de acest lucru. Dacă doreşte, putem trimite documentele scanate, pe email”, a declarat directorul companiei.

Fiind weekend, nici o companie nu a anunțat public că se numără printre victime. Și poate nici nu se vor grăbi să o facă prea curând de frica beneficiarilor. Cert este că arhive importante care au generat pentru GAM o cifra de afaceri în 2015 de 1,1 milioane euro, iar pentru 2016 de 1,4 milioane euro s-au făcut scrum într-o singură noapte.

Despre (S.P.) Articolele 16
Author