Mâine seară debutează a doua ediție a Bucharest Fashion Film Festival, festival care adună producții cinematografice care fie sunt dedicate din start modei, fie au devenit în timp icon-uri culturale pentru imaginile aduse pe podiumurile de prezentare din industrie.
Timp de trei zile, manifestarea care se revendică drept „primul festival din Romania care explorează zona de interferență dintre modă, film și advertising“ programează proiecții, dezbateri și workshopuri cu invitați din domeniile conexe: „Combinând cele mai bune fashion films contemporane cu o selecție de filme cult cu o pronunțată latură estetică, festivalul pune în legătură creativi de top din industria filmului și a modei, agenții de branding și studiouri de design, creând o relație simbiotică între aceste domenii și construind noi oportunități de colaborare“.
În acest an proiecțiile de film au loc la Cinema Elvire Popesco (Dacia nr. 77), în timp ce dezbaterile sunt găzduite la câteva străzi distanță în spațiul Point (str. General Eremia Grigorescu nr. 10).
Eticheta fără nume
În ce privește filmele selecționate, prezentările încep în seara de vineri cu documentarul olandez „We Margiela“, regizat de Menna Laura Meijer. Cei care au pus pe picioare Maison Martin Margiela vorbesc despre filozofia creativității în lumea modei din perspectiva echipei din spatele nonconformistei întreprinderi belgiene. Filmul care a avut premiera anul trecut, la câteva luni de la moartea co-fondatoarei casei de modă Jenny Meirens, urmărește în ce fel creatori care preferă să rămână necunoscuți influențează tendințele internaționale și rezistă uniformizării: „Când vrei să faci pe plac altora, nu ajungi nicăieri. Cred că trebuie să te distingi de ceilalți. În timp acest lucru îți va oferi libertatea de a nu răspunde sistemului“, explica Meirens.
Idei de pus pe tine
Discuțiile încep sâmbătă, la ora 13.00, când Branko Popovic și Andy Lee intră în dialog la Point, într-o întâlnire care se desfășoară în limba engleză pe tema viitorului filmelor de modă: „Recent, filmele de modă s-au dovedit a fi mai mult decât simple lookbook-uri în format video sau editoriale adaptate consumului digital, devenind un gen în sine, care funcționează ca o formă inovatoare de storytelling. Care sunt ingredientele pe care ar trebui să le conțină un fashion film ca să fie de impact? Sunt folosite într-un fashion film aceleași instrumente ca într-un film arthouse? Cum se păstrează echilibrul între obiectivul comercial al unui astfel de film și explorarea artistică a conceptului care a stat la baza colecției? La scară mai largă, are un fashion film potențialul de a genera schimbări în comportamentul consumatorului? Poate avea un impact asupra vânzărilor? Este posibil ca în viitor acesta să înlocuiască prezentările de modă sau funcționează doar ca un instrument complementar?“, fac organizatorii inventarul întrebărilor din domeniu. Dezbaterea va fi moderată de Mădă Cozmeanu.
Dialogurile continuă și duminică, de la 13.00 și de la 15.00, când replicile vor fi în limba română. Ioana Ulmeanu, Valentina Iancu, Raluca Roşu, Patricia Luiza Blaj vor lua la bani mărunți „reprezentarea femeii în media, comodificarea acesteia în industria modei sau impactul canoanelor rigide de frumusețe asupra eului feminin.“ După amiază, subiectul este afacerea modei cu Ioana Nicolescu, Ioana Ciolacu-Miron, Oltin Dogaru și Amir Dobos. Intrarea este liberă la toate discuțiile.
Mașinăriile stofei
Cel mai aclamat film din selecția din acest an, „Machines“ (sâmbătă, de la 16.00), este mai puțin despre stil și mai mult despre muncă. Despre mai multă muncă decât orice îți poți închipui. Tinerii care străbat sute de km ca să lucreze 12-13 ore pe zi într-o fabrică de materiale textile pierdută undeva în vestul Indiei. Despre forma contemporană de sclavie practicată pe liniile de producție ale materialelor pe care le regăsim de cele mai multe ori în magazinele de firmă din vest s-a tot vorbit. Regizorul Rahul Jain intră în intimitatea celor care își petrec ziua în sunetul utilajelor care țes materiale strălucitoare. Cu cât mai strălucitoare sunt acestea, cu atât mai apăsătoare este existența celor adunați aici ca să muncească.
Culorile disco
Foarte nouă este și pelicula „Antonio Lopez 1970: Sex Fashion and Disco“ (proiectată sâmbătă, de la 20.00), dedicată unei perioade pline de dinamism când lumea modei era împărțită între Paris și New York. Învolburarea domeniului este surprinsă prin lupa legendelor legate de Lopez, ilustratorul de modă ale cărui desene au apărut în Vogue, Harper’s Bazaar, Elle, Interview și The New York Times. De numele lui sunt legate carierele unor nume impuse azi ca Jessica Lange, Jerry Hall sau Grace Jones. Imagini de arhivă intră în spatele scenei fashion din anii ’70, surprinzând boema disco a vremii și transformarea vieții de noapte în arta de a considera că „viața ideală se trăiește printr-o linie desenată“, cum spune una dintre intervievatele din film.
Clasic cu simboluri
„Culoarea Rodiilor“ (Nran guyne), filmul din 1969 regizat de prietenul și mentorul lui Tarkovski Sergei Parajanov, a fost restaurat într-o variantă 4k digitală acum patru ani. Poemul filmat în jurul motivelor care parcurg opera poetului armean din secolul XVIII Sayat-Nova, a rămas și astăzi la fel de impresionant ca în anii în care cenzura comunistă își dădea silința să complice cât mai mult proiecția filmului. The Film Foundation/World Cinema Project au încercat să regăsească materialele originale care au stat la baza prezentării producției armene înaintea transpunerii titlurilor de capitol în rusă pentru distribuția în Uniunea Sovietică. Proiecția este programată duminică, de la ora 18.45.
În aceeași zi, se vor anunța câștigătorii competiției în cadrul galei care începe la 20.30. Ediția 2018 a festivalului se închide cu prezentarea documentarului „Westwood: Punk, Icon, Activist“, dedicat creatoarei de modă care a fost în spatele ascensiunii trupei Sex Pistols pentru a rămâne o prezență influentă pe podiumurile de prezentare timp de aproape jumătate de secol.
Ordinea în concurs
Sâmbătă (de la 18.00) și duminică (de la 16.45), filmele din competiție sunt prezentate la sala din spatele Institutului Francez de la bd. Dacia. Atât producții românești, cât și pelicule trimise din toate colțurile lumii intră în concurs în fața juriului: „ediția a doua a Bucharest Fashion Film Festival aduce în formatul festivalului secțiunea de competiție internațională, în cadrul căreia vor fi proiectate fashion films din toate colțurile lumii. Juriul este format din profesioniști locali și internaționali din modă, film și advertising. În urma jurizării, vor fi acordate două premii: Best Fashion Film și Best Local Production“, au arătat organizatorii.