Cine va răsfoi arhiva SIPA

Ministrul Justiției, Tudorel Toader, a anunțat, după ce a fost aprobată Hotărârea de Guvern ce prevede constituirea unei comisii care va inventaria și preda documentele din arhiva SIPA, că din viitoarea comisie vor face doi reprezentanți ai Ministerului Justiției, doi ai Secretariatului General al Guvernului și unul de la Administrația Națională a Penitenciarelor. Comisia va avea, totodată, trei membri supleanți, unul de la Ministerul Justiției, unul de la Secretariatul General al Guvernului și un altul de la Administrația Națională a Penitenciarelor. De asemenea, doi secretari care vor asigura activitatea administrativă a comisiei.

Comisia are la dispoziție trei ani să definitiveze inventarul informațiilor.

„Comisia are termen trei ani de zile în care, practic, arhiva SIPA trebuie desființată. Acolo să nu se mai afle urmă de document, de dosar, de arhivă SIPA. (…) În termen de cinci zile de la publicarea hotărârii (HG privind desecretizarea arhivei SIPA — n.r.), facem propuneri de constituire a comisiei — cinci membri — doi de la Ministerul Justiției, doi de la Secretariatul General al Guvernului, unul de la Administrația Națională a Penitenciarelor. Toți cu certificat ORNISS. Plus trei supleanți, câte unul provenind de la MJ, SGG, ANP, în total opt la care se adaugă încă doi secretari ai comisiei care asigură activitatea administrativă a respectivei comisii”, a declarat Tudorel Toader.

Potrivit Guvernului, semestrial, comisia va întocmi un raport de activitate, a cărui sinteză va fi făcută publică prin afișarea pe pagina de internet a Ministerului Justiției, după aprobarea de către ministrul Justiției.

„La încheierea activității, comisia va întocmi un raport de activitate care va fi supus aprobării Guvernului și apoi va fi făcut public”, mai menționează Executivul.

În ceea ce privește documentele existente în arhiva SIPA, Toader a precizat că vor putea fi găsite elemente care țin de viața privată, însă, ele nu vor fi făcute publice.

„În arhivă, comisia va găsi documente care țin de viața privată, înscrisuri care țin de viața privată. Sigur, respectând dreptul la viață privată acelea nu vor fi făcute publice, dar persoanele vizate, cele la care se referă respectivele informații de viață privată, pot solicita în scris comisiei. Comisia vine și are acces la partea din dosar referitoare la viața privată”, a spus Toader.

O a doua categorie de documente ce vor fi găsite, a precizat ministrul, se referă la cele ale funcționarilor publici cu statut special.

„A doua categorie de informații care pot fi găsite în arhivă sunt documentele funcționarilor cu statut special care au lucrat și probabil lucrează în Administrația Națională a Penitenciarelor. Înțeleg, nu am de unde să știu, că dânșii nu pot face dovada vechimii în activitate, nu pot face dovada condițiilor pentru a-și calcula punctul de pensie, dreptul la pensie, de a-și valorifica aceste drepturi sociale pentru că nu au respectivele documente închise în arhivă. Categoric e nedrept să nu poată să-și dovedească vechimea, drepturile, decurgând din activitatea desfășurată. Sunt documente de serviciu, tehnice, care vor fi transferate la ANP ca să le înmâneze titularilor”, a spus Toader.

Potrivit acestuia, ”în arhivă pot fi înscrisuri, documente cu valoare culturală-istorică, înscrisuri care, potrivit Legii Arhivelor Naționale, trebuie păstrate în arhivele naționale și nu în arhiva SIPA sau altă arhivă”.

”Când comisia va da de astfel de documente își va îndeplini obligația și le va transfera pe bază de proces verbal la sau către Arhivele Naționale”, a adăugat ministrul.

Ministrul Justiției a mai precizat că în arhivă vor putea fi găsite secrete de serviciu și secrete de stat.

„Secrete de serviciu — pot fi găsite în arhivă secretele de serviciu. Pot fi declasificate prin ordin al ministrului Justiției. Vom proceda în acest sens. După ce le declasificăm, de acolo, putem vedea cel puțin trei categorii de informații. (…) Pot fi întâlnite secrete de stat. Secretele de stat vor urma regimul legal pe care îl au respectivele documente, înscrisuri cu termenul de valabilitate pe care îl cunoașteți”, a afirmat Toader.

În opinia ministrului, în arhivă ar putea fi găsite și elemente, indicii de natură a contura existența săvârșirii unei fapte penale.

„Pe acelea le vom trimite la Parchet, la Ministerul Public, Minister Public care are competența de a evalua dacă o faptă e penală, nu-i penală, sunt indicii rezonabile și care va proceda potrivit competențelor pe care le are”, a asigurat Toader.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Ioana Radu 8516 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.