Cinepolitica se întoarce – 4 zile de film politic în București

Festivalul Internațional de Film Cinepolitica, singurul festival din Europa Centrală și de Est dedicat filmului politic, revine între 18 și 22 aprilie, în București, la Cinema Elvire Popesco.

După un 2018 agitat politic pe plan mondial, dar și în România, cea de-a opta ediție a festivalului Cinepolitica aduce pentru spectatorii săi cele mai noi și puternice filme cu tematică predominant politică, lungmetraje, filme de ficțiune sau documentare, reunite sub sloganul „Not so politically correct”.

Am ajuns la cea de a opta ediție a Cinepolitica păstrând nealterată aceeași dorință: să prezentăm filme din spații culturale și momente istorice cât mai variate dar care tratează probleme fundamentale, relevante pentru fiecare dintre noi. Încercăm în permanență să aducem în față publicului producții care pot avea un real impact, fără a face compromisuri. Dacă vorbim despre filmele de ficțiune, valoarea artistică rămâne primordială, iar pentru documentare punem mereu în balanță și conținutul informativ, care trebuie să fie cât mai tranșant și proaspăt. Suntem în continuare la fel de convinși că, la final, doar spectatorul, prin propriul său sistem de analiză, va decide poziția și părerea să, în modul cel mai democtratic cu putință, spune Marius Copel, selecționerul festivalului.

 

The Factory”- regizat de Yury Bykov, deschide ediția cu numărul 8 a festivalului Cinepolitica

The Factory, cel mai nou film al regizorului rus Yury Bykov, va deschide cea de-a opta ediție a Festivalului Internațional de Film Cinepolitica, joi, 18 aprilie, la ora 20:30, în sala de cinema Elvire Popesco.

Filmul spune povestea unui oligarh local influent, Kalugin (Andrey Smolyakov), care decide să închidă fabrica pe care o deține. Motiv pentru care un grup de muncitori neplătiți, îl răpesc pentru a-și recupera salariile. Conduși de misteriosul Alexei (Denis Shvedov), ale cărui motive sunt departe de a fi clare, și încolțiți de poliție și de protejații lui Kalugin, răpirea devine un adevărat tur de forță de acțiune, dramă și suspans.

Yury Bykov este unul dintre cei mai importanți regizori ruși ai momentului. A studiat actoria la Institutul de Film Gerasimov (VGIK) și a jucat, după absolvirea din 2005, la mai multe teatre moscovite. A mai regizat: scurtmetrajul „The Boss” (2009), lungmetrajul „Live!” (2010) și lungmetrajul „The Major” (2013) selectat în Săptămâna Criticilor a Festivalului de la Cannes și care i-a adus recunoaștere internațională. Cel de-a patrulea lui film, și cel mai recent, The Factory, a avut premiera mondială la Festivalul Internațional de Film de la Toronto, în secțiunea Contemporary World Cinema.

7 filme de excepție în competiția Cinepolitica 2019 – activism, justiție oarbă, deportări și o altă față a alegerilor din Franța

Șapte dintre cele mai noi și apreciate filme cu temă politică se regăsesc în competiția Festivalului Internațional de Film Cinepolitica 2019, care va avea loc între 18 – 21 aprilie, la Cinema Elvire Popesco. Campania electorală din Franța, activismul social, justiția oarbă și deportările în URSS sunt temele abordate în patru dintre cele șapte filme din competiție.

Printre acestea se numără și “Libre”, documentarul ce dezbate drepturile omului prin povestea activistului Cédric Herrou, un simplu fermier ce luptă cu politicile franceze de imigrare, cu riscul de a-și pierde propria libertate.

Libre” (regia Michel Toesca), documentar premiat la Cannes și Valladolid, prezintă lupta unui om cu un întreg sistem judiciar și social în demersul său cât se poate de nobil: ajutorul dat unor imigranții ce caută o soarta mai bună în Europa.

Cédric le oferă acestora, în ferma sa, protecție și mâncare în călătoria lor inumană. Printre aceștia se găsesc mulți minori, orfani sau invalizi. Hăituit și condamnat de autorități pentru faptele sale, Herrou intră în atenția mass-mediei internaționale și bătălia sa devine subiect de prim-plan chiar și în New York Times. Regizorul Michel Toesca decide să documenteze întregul calvar, fără a beneficia de o echipă de filmare în adevăratul sens al cuvântului, pentru a da un semnal de alarmă unei lumi aflate într-un grav impas moral.

Premiere Campagne” (regia Audrey Gordon), marele câștigător al festivalului de film Politikos, spune povestea lui Astrid Mezmorian, o tânără jurnalistă, proaspăt angajată a postului France 2, a cărei primă misiune este să urmărească campania electorală a celui mai tânăr candidat la prezidențiale – Emmanuel Macron. Două luni de maraton, pentru doi novici. Un documentar din culisele redacției televiziunii France 2, care dezvăluie o nouă perspectivă a alegerilor prezidențiale din 2017, din Franța.

Murer: Anatomy of a trial, filmul de lung metraj în regia lui Christian Frosch, ne aduce în sala de judecată a unuia dintre cele mai controversate procese din Austria. Față în față cu Franz Murer, supranumit și Măcelarul din Vilnius, supraviețuitorii crimelor în masă depun mărturie pentru a pedepsi un artizan al Holocaustului și pentru a obține dreptate: dar fără niciun rezultat.

Într-o epocă în care naționalismul câștigă din ce în ce mai mult teren și există din ce în ce mai puține rezerve în fața ideologiilor care se presupun de mult apuse, cazul Murer este un subiect deprimant. Filmul arată cât de puțin cântărește adevărul și justiția atunci când sunt puse în balanță cu interesele politice.

Eternal Winter” (regia Attila Szász, cu Marina Gera, Sándor Csányi, Laura Döbrösi) prezintă experiența celor 700.000 de maghiari deportați în URSS la sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial în lagărele de muncă forțată.

Protagonista filmului este o femeie constrânsă să-și trăiască alături de fiica sa și alte zeci de femei existența de coșmar într-una din aceste tabere sinistre ale Gulagului. Pe acest fundal plin de tragism, interacțiunea dintre oameni va aduce singurul strop de umanitate la care se mai poate spera. O dramă puternică, o producție completă, magistral jucată, regizată și filmată.

Omul Roșu” – povestea românului care și-a propus reinstaurarea comunismul, în competiția Cinepolitica 2019

Competiția celei de-a opta ediții a Festivalului Internațional de Film Cinepolitica reunește cele mai noi și premiate filme cu temă politică. Printre ele și “Omul Roșu” – regizat de Mugur Vărzariu – ce spune povestea lui Petre Ignatencu, canoist de performanță și șofer de taxi în anii ‘60, care crede cu tărie că prăbușirea comunismului în decembrie ‘89 a fost o uriașă greșeală a istoriei.

Nostalgia unei epoci percepută de unii ca fiind glorioasă face uneori ca o credință personală să devină permanentă și de neînvins. Într-un prezent pe care îl consideră tulbure și decadent, Petre speră să reînvie spiritul Partidului și își asumă funcția de lider și continuator de drept al ideologiei socialiste. Acțiunile sale sunt clare, determinate și pline de elan. Un film documentar ce își propune să fie obiectiv, lipsit de patetism și presărat cu un umor fin, mai mult sau mai puțin involuntar.

Comparat cu The Deer Hunter, The Dive (r. Yona Rozenkier), ne invită în mijlocul unui conflict fratern care escaladează odată cu dezlănțuirea războiului. Într-o poveste plină de metafore și conflict, vor reieși la suprafață toate elementele care definesc societatea israeliană modernă și felul în care tinerii o percep: de la kibbutzul copilăriei, la obligatoriul stagiu în Israeli Defence Force și sindromul posttraumatic.

Filmul The Load (r. Ognjen Glavonic) este plasat în timp și spațiu undeva după declanșarea intervenției NATO în războiul din Kosovo din 1999. Sunetul percutant al mitralierelor sau urmele lăsate pe cer de proiectile sunt elemente marginale în traseul unui șofer însărcinat să transporte o încărcătură specială de la Kosova la Belgrad, fără a avea însă dreptul să știe ce se află în bena camionului pe care îl conduce. Referințele sunt subtile dar clare: urmările palpabile ale unui masacru și necesitatea de a păstra secretul sub cheie îl urmăresc pe protagonistul acestui traseu periculos.

Organizat de Asociaţia Cultură şi Imagine, Festivalul Internațional de Film Cinepolitica este patronat de Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică „I.L. Caragiale” (UNATC) şi de Universitatea Naţională de Arte (UNArte). Evenimentul este finanțat de Centrul Naţional al Cinematografiei (CNC) și organizat în cadrul sezonului România Franța 2019.

Abonează-te acum la canalul nostru de Telegram cotidianul.RO, pentru a fi mereu la curent cu cele mai recente știri și informații de actualitate. Fii cu un pas înaintea tuturor, află primul despre evenimentele importante, analize și povești captivante.
Recomanda
Magdalena Popa Buluc 7431 Articole
Author

Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.