Classic, jazz and more…

Trio PRO ARTE, din nou în concert pe scena Ateneului Român “Trio-ul funcţionează ca un ceasornic, precis, exact…. A fost impresionant…. O revelaţie muzicală …..Un Haydn magistral, prezentat cu superbă lejeritate. Exuberanţei colorate a Andei Petrovici, violoncelul lui Marin Cazacu i-a răspuns minunat de blând şi de dinamic ― la toate acestea adăugându-se şi pianul […]

Classic, jazz and more…

Trio PRO ARTE, din nou în concert pe scena Ateneului Român “Trio-ul funcţionează ca un ceasornic, precis, exact…. A fost impresionant…. O revelaţie muzicală …..Un Haydn magistral, prezentat cu superbă lejeritate. Exuberanţei colorate a Andei Petrovici, violoncelul lui Marin Cazacu i-a răspuns minunat de blând şi de dinamic ― la toate acestea adăugându-se şi pianul […]

Trio PRO ARTE, din nou în concert pe scena Ateneului Român

Trio-ul funcţionează ca un ceasornic, precis, exact…. A fost impresionant…. O revelaţie muzicală …..Un Haydn magistral, prezentat cu superbă lejeritate. Exuberanţei colorate a Andei Petrovici, violoncelul lui Marin Cazacu i-a răspuns minunat de blând şi de dinamic ― la toate acestea adăugându-se şi pianul lui Nicolae Licareţ, arcuit şi elastic. Fiecare nuanţă era perfectă. Încordarea publicului a fost atât de mare, încât în pauze s-ar fi putut auzi zgomotul făcut de căderea unui ac cu gămălie în sala ahiplină…“ Aşa aprecia cronicarul german, în luna septembrie a anului 2012, evoluţia celor trei muzicieni români Anda Petrovici, Marin Cazacu şi Nicolae Licareţ într-un program Haydn, Mozart, Beethoven pe scena Sălii Imperiale (Kaisersaal) a celebrului centru cultural reprezentat de Abaţia din Ottobeuren.

Astăzi se poate spune fără temerea de a greşi că ţelul propus de Trio PRO ARTE în momentul înfiinţării sale, în 1978, acela de a realiza un ansamblu închegat şi de durată, care să abordeze exemplar marele repertoriu cameral, a fost pe deplin împlinit. Fiecare concert, în ţară sau în străinătate, este o sărbătoare a muzicii pe care cei trei interpreţi o trăiesc intens împreună cu publicul lor. Anunţăm deci, cu bucurie, o nouă apariţie în concert a Trioului PRO ARTE cu un program ambiţios în care sunt alăturate capodopere ale genului cameral semnate tot de maeştrii absoluţi ai muzicii clasice Haydn, Mozart şi Beethoven.

În program:

Joseph Haydn – Trio în sol minor, Hob. XV: 19

Wolfgang Amadeus Mozart – Trio nr. 1, în Sol major, KV 496

Ludwig van Beethoven – Trio în Sol major, op. 1, nr. 2

Concertul poate fi audiat duminică, 8 februarie, la ora 19.00, în Sala mare a Ateneului Român.

Trioul cu pian PRO ARTE a fost fondat în 1978 de către trei membri excepţionali ai Filarmonicii George Enescu. Violonista Anda Petrovici devenită, în 1989, prima femeie din istoria instituţiei care a ocupat postul de concertmaestru, funcţie pe care o deţine până astăzi s-a alăturat violoncelistului Marin Cazacu şi pianistului Nicolae Licareţ. Toţi trei sunt solişti consacraţi ai scenei muzicale româneşti.

Recitalurile Trioului PRO ARTE au reprezentat întotdeauna un reper, în egală măsură pentru public şi pentru colegii de breaslă. Marin Cazacu şi-a construit o carieră strălucitoare în calitate de artist şi de profesor la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, iar Nicolae Licareţ şi-a demonstrat extraordinarele abilităţi tehnice şi interpretative în tripla ipostază de pianist, clavecinist şi organist. Nu în ultimul rând, Nicolae Licareţ conduce din 1991 destinele Filarmonicii, din postura de director artistic. Unitatea şi echilibrul, virtuozitatea individuală şi expresivitatea, claritatea şi vigoarea redării, toate aceste calităţi au scos în evidenţă încă de la început valoarea grupului. Este minunat să priveşti trei solişti instrumentişti – fiecare cu o personalitate puternică – adunându-se laolaltă pentru simpla bucurie de a cânta împreună şi reuşind să-şi echilibreze forţele pentru a ajunge la un sunet unic, pe cât de nou, pe atât de uşor de recunoscut.

Trio PRO ARTE a concertat în turnee pe scene din Bulgaria, Franţa, Germania, Italia, Portugalia, Serbia, Spania, Singapore şi a participat frecvent la Festivalul George Enescu, unde a cântat muzică din creaţia marelui compozitor român şi din opusurile clasice universale. De asemenea, formaţia de muzică de cameră a realizat înregistrări pentru Radioul şi Televiziunea Română, precum şi la casele de discuri Electrecord, BMG Arte Nova Classics şi AIX Records. Pentru extinderea posibilităţilor şi proiectelor profesionale, Trio PRO ARTE se completează adesea cu o violă, devenind astfel un cvartet cu pian. Începând cu anul 2009, Trio PRO ARTE este ansamblul cameral oficial al Filarmonicii George Enescu.

Anda Petrovici s-a născut la Bucureşti, pe 25 martie 1954. La absolvirea cursurilor Liceului de muzică George Enescu, la clasa prof. Aniela Beldi, este şef de promoţie. În 1977, după studiile la Conservatorul de stat Ciprian Porumbescu din Bucureşti, la clasa prof. Ştefan Gheorghiu, este din nou şef al promoţiei de violonişti. În acelaşi an, participă la Cursurile de măiestrie de la Glasgow, unde lucrează cu renumiţii profesori Klaus Assmann şi Gustav Marschner. Anda Petrovici este laureată a Concursurilor naţionale ale tinerilor interpreţi (Bucureşti, 1969 şi 1973) şi a Concursurilor internaţionale Primăvara la Praga (1976) şi Vaclav Huml (Zagreb, 1977 – când a obţinut Premiul Special al Juriului prezidat de Henryk Szeryng – şi 1981). Imediat după terminarea studiilor superioare, ea devine membru al Orchestrei simfonice a Filarmonicii George Enescu, iar în 1978 este unul dintre fondatorii Trioului Pro Arte. Împletind în chip armonios activitatea în cadrul orchestrei cu cea de solist concertist şi de muzician de cameră, Anda Petrovici a participat la numeroase turnee şi festivaluri internaţionale în Europa şi Extremul Orient. Nu o dată, critica a consemnat elogios interpretările sale. În acelaşi timp, a realizat înregistrări pentru Radiodifuziunea şi Televiziunea Română, discuri LP pentru Electrecord, discuri compact pentru BMG şi DVDs pentru AIX Records.

În anul 2004 a fost decorată cu Ordinul Meritul Cultural în grad de Comandor. În iunie 2009, Anda Petrovici a primit titlul de Doctor în Muzică cu Suma cum laude, susţinând Teza de doctorat intitulată Concertmaestrul: perspectivă diacronică şi postulat artistic. Anda Petrovici cântă pe o vioară Gennaro Vinaccia (cca. 1770).

Născut pe 30 septembrie 1956 la Vidra-Ilfov, Marin Cazacu a studiat violoncelul la Liceul de muzică Dinu Lipatti din Bucureşti cu profesorul Ion Urcan, apoi la Conservatorul de stat Ciprian Porumbescu cu renumiţii profesori Serafim Antropov şi Aurel Niculescu. S-a perfecţionat la Weimar cu profesorul Mezö Lászlo şi a fost asistentul maestrului Radu Aldulescu la cursurile de măiestrie de la Costineşti şi Sinaia. Marin Cazacu este laureat al concursurilor internaţionale de la Geneva, Markneukirchen, Leipzig, Bologna şi Belgrad.

Din anul 1983 este solist concertist al Filarmonicii George Enescu şi desfăşoară o activitate intensă atât în România, cât şi în toată Europa, Asia şi cele două Americi, sub bagheta unor mari dirijori: Ghennadi Rojdestvenski, Sergiu Comissiona, Cristian Mandeal, Lu Jia, Nanse Gum, Horia Andreescu, Antoni Ros Marba, Mendi Rodan, Misha Katz, Jean Périsson. A apărut în diverse formaţii camerale alături de artişti prestigioşi ca Valentin Gheorghiu, Vladimir Orlov, Radu Aldulescu, Viktor Tretiakov, Ilia Grubert, Mihaela Martin, Mirel Iancovici, Silvia Marcovici, Jeremy Menuhin şi ca membru al trioului Pro Arte şi colaborator al cvartetului Voces. Numele său a figurat adesea pe afişele unor mari festivaluri importante, precum cele de la Berlin, Bratislava, Bucureşti, Hong-Kong, Macao, München, Milano, Mateus, Osaka, Singapore, Seoul, Sofia, Tokyo, Valencia, Veneţia.

Începând cu 1992, Marin Cazacu este cadru didactic la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, studenţii săi afirmându-se cu succes pe scene din ţară şi din străinătate. În 1998 a fondat cvartetul Cellissimo – împreună cu Alexandra Guţu, Răzvan Suma şi Olga Mănescu -, iar cu studenţii săi susţine recitaluri de 8 până la 12 violoncele în formaţia Violoncellissimo. În 1999, Marin Cazacu a înfiinţat Festivalul Internaţional Enescu şi muzica lumii, care se desfăşoară în fiecare vară la Sinaia, în preajma aniversării zilei de naştere a marelui muzician (19 august 1881). Pentru organizarea acestui festival şi înfiinţarea primei orchestre naţionale de tineret (Orchestra Română de Tineret, sub bagheta lui Cristian Mandeal), a fost răsplătit în anul 2008 de către revistele VIP şi Actualitatea Muzicală cu Premiul pentru Proiectul anului.

În anul 2004 a fost decorat cu Ordinul Meritul cultural în grad de Cavaler, iar în 2006 a obţinut titlul de Doctor în Muzică cu Suma cum laude, susţinând lucrarea Concertele pentru violoncel şi orchestră în creaţia românească de la Constantin Dimitrescu la Pascal Bentoiu. Înregistrările discografice pentru Electrecord, Olympia, BMG şi AIX Records sunt mărturii ale calităţilor acestui „excelent muzician“, aşa cum l-a numit Ghennadi Rojdestvenski. Pretutindeni apariţiile sale au fost comentate entuziast de public şi de presă. Marin Cazacu cântă pe un violoncel Lorenzo Ventapane (1820).

Debutul pianistului, clavecinistului şi organistului Nicolae Licareţ a avut loc încă din timpul studiilor, atât în recital, cât şi în concert. De atunci, Nicolae Licareţ apare cu regularitate în viaţa de concert din ţară şi din străinătate, atrăgându-şi elogiile publicului şi ale presei de pretutindeni. S-a născut la Bucureşti şi a început studiul pianului la vârsta de 5 ani cu Natalia Iacobescu. Continuă educaţia muzicală la Liceul de muzică nr. 2 din Bucureşti, clasa profesoarei Maria Buzelan, urmând în paralel şi cursurile Liceului Matei Basarab. Elev fiind, debutul său artistic are loc în Sala Dalles, pe 17 mai 1959, în cadrul unui Festival Händel. Beneficiază de preţioasele îndrumări ale unor profesoare celebre: Muza Ciomac, Cella Delavrancea şi, mai apoi, la Conservator, Florica Musicescu. După absolvirea Conservatorului din Bucureşti participă la numeroase cursuri de perfecţionare la Weimar, cu Hans Pischner – clavecin, Guido Agosti – pian, şi la Brugge, cu Isolde Ahlgrimm. Se dedică, în paralel, studiului orgii sub îndrumarea lui Iosif Gerstenengst, fiind apoi apreciat cu ocazia numeroaselor turnee efectuate în renumite centre ale muzicii de orgă din Europa (München, Madrid, Burgos, Barcelona, Perugia, Leipzig, Santiago de Compostela, Viena, Halle, Paris).

În 1968 devine membru al Filarmonicii din Bucureşti, al cărei director artistic este de la 1 ianuarie 1991. În 1973 începe o susţinută activitate concertistică la clavecin, orgă şi pian, colaborând cu dirijorii Carlo Zecchi, Witold Lutoslawski, Jean Martinon, Roberto Benzi, Lawrence Foster, Igor Markevitch, Cristian Mandeal, Sergiu Comissiona şi avându-i ca parteneri pe Henryk Szeryng, Jean-Jacques Kantorow, Lola Bobescu, Mary Fujiwara, Daniel Podlovschi, Luigi Alva, Gheorghe Zamfir, Ileana Cotrubaş, Atsuko Temma, Cătălin Ilea, Valentin Gheorghiu, Luz Leskovitz, Mariana Nicolesco, Vladimir Orlov. Prezenţele lui Nicolae Licareţ în lume sunt legate de festivalurile internaţionale de la Berlin, Cordoba, Sorrento, Zagreb, Halifax, Los Angeles, Brugge, Havana, Ossiah-Villach, Adelaide, Sydney, Braşov, Bangkok, Bucureşti (Festivalul George Enescu), Ohrid, Madrid.

Ca solist, muzician de cameră, acompaniator, membru fondator al cvintetului Concertino, actualmente membru al cunoscutului Trio Pro Arte, Nicolae Licareţ – unul dintre puţinii interpreţi cu activitate solistică concertistică la trei instrumente cu claviatură – a concertat în cele mai importante săli din Europa, America şi Australia. Repertoriul său vast, cuprinzând lucrări esenţiale, de la muzica Renaşterii şi Barocului până la muzica contemporană universală şi românească, conţine şi numeroase lucrări pentru cele trei claviaturi, pe care artistul le-a prezentat publicului în primă audiţie.

Pentru merite deosebite a fost decorat cu ordinul Meritul Cultural în grad de Comandor, cu ordinul Steaua Solidarităţii Italiene în grad de Cavaler şi cu ordinul Cavaler al Artelor şi Literelor acordat de Statul Francez. Este vicepreşedinte al Fundaţiei Solidaritatea Culturală Română ARS XXI. Recent, a devenit membru al Academiei Germano-Române. Critica de specialitate a apreciat mereu favorabil arta lui Nicolae Licareţ, caracte-rizându-l ca „un mare pianist şi muzician“, „partener ideal“, „un virtuoz al clavecinului“, „pianist strălucitor, cu o cultură a sunetului şi discreţie dinamică“, „un artist de excepţie al Barocului“, „un mare colorist al orgii“. Artistul a realizat numeroase înregistrări la Radiodifuziunea Română, precum şi la casele de discuri Electrecord, Philips, BMG, AIX Records.

Jazzaj la ArCuB. Concert live Amor em Paz

Luiza Zan

Seria de concerte Jazzaj la ArCuB reîncepe sâmbătă, 14 februarie, la ora 20.00, cu concertul Amor em Paz, susţinut de Luiza Zan (voce şi percuţii) şi István Gyárfás (chitară). Definită ca pasională şi tandră, muzica celor doi artişti va celebra Ziua Internaţională a Îndrăgostiţilor alături de publicul bucureştean iubitor de jazz.

De-a lungul anilor, Luiza Zan s-a afirmat ca o cântăreaţă multilaterală, cu rădăcini solide în muzica de jazz, dar şi cu influenţe puternice din muzica clasică, pe care a studiat-o şi îndrăgit-o în liceu şi apoi în facultate. A cântat alături de nume sonore din România şi din afara ţării, dintre care amintim: Sorin Romanescu, Mircea Tiberian, Pedro Negrescu, Romeo Cosma, Ion Baciu Jr, Mihai Iordache, Alex Man, Abert Tajti, Liviu Butoi, Nicolas Simion, Arthur Balogh, Cătălin Milea, Sebastian Burneci, Vlad Popescu, precum şi Rick Condit, Dave Stamps, Petras Geniusas, Corinne Chapelle, István Gyárfás, Berkes Balazs, Peter Sarik şi alţii.

A câştigat numeroase premii la concursurile autohtone de jazz, pasiunea pentru competiţie aducându-i, totodată, şi premiul al II-lea la Shure Jazz Voice Competition, din cadrul Festivalului de Jazz din Montreux, cel mai vechi festival din Europa şi unul dintre cele mai aclamate din lume.

Istvan Gyarfas

István Gyárfás este un maestru absolut al chitarei când vine vorba de modern swing.

În octombrie 2013 a uimit publicul legendarului club londonez 606, cântând alături de Natalie Williams. De asemenea, a colaborat cu nume sonore, precum Ed Thigpen, Peter Erskine, Ken Peplowski, George Duke, Scott Hamilton şi regretatul Herbie Mann. A participat la numeroase festivaluri din Europa, Kenya şi Indonezia, având alături artişti precum Joe Muranyi, Carol Class, Sidney Ellis, Agostino DiGiorgio, Tommy Vig, Bosko Petrovic, Eldad Tarmu şi Kim Hutchcroft.

În 2014, a fost numit „chitaristul anului” în cadrul premiilor oferite de jazzma.hu, cea mai prestigioasă revistă de jazz din Ungaria.

În cadrul concertelor Jazzaj, pe scena Sălii ArCuB, au fost prezenţi artişti renumiţi ai jazzului, precum Maria Răducanu şi Krister Jonsson, Vali Răcilă şi Balkanamera Jazz Quartet, trupa Arifa, Rareş Totu, A.G. Weinberger, Ozana Barabancea, Emil Bîzgă şi Nicolas Simion Trio feat. Kruno Levačić şi Sorin Romanescu.

Tinereţe fără bătrâneţe – Corul de Copii Radio, la a 70-a aniversare

Corul de Copii Radio la Buşteni

În România există cineva care a descoperit secretul „tinereţii fără bătrâneţe”.

Corul de Copii Radio împlineşte în 2015 nu mai puţin de 70 de ani de existenţă şi este la fel de plin de prospeţime, de virtuozitate, de spontaneitate şi veselie. Generaţii şi generaţii de copii au descoperit aici frumuseţea cântului şi a jocului, au primit o educaţie muzicală folositoare pe tot parcursul vieţii, au învăţat disciplina necesară actului artistic de înaltă ţinută şi au încântat apoi, la spectacole, mii de spectatori de toate vârstele. Aici şi-au deschis calea carierei artistice Ileana Cotrubaş, Silvia Voinea, Maria Hurduc, Cornelia Angelescu, Voicu Enăchescu, George Crăsnaru, Dan Dumitrescu, Roxana Briban, Roxana Constantinescu şi mulţi alţii.

Anul acesta este unul aniversar, iar Corul de Copii Radio se pregăteşte intens să îl marcheze cum se cuvine. Pregătirea a început deja cu workshop-ul organizat de Radio România la Centrul de Pregătire Profesională din Buşteni, în perioada 1-7 februarie, sub coordonarea dirijorului Voicu Popescu şi a pianistei Magdalena Faur. Despre pasiunea şi sufletul pe care îl pun copiii în această activitate ne vorbesc chiar ei într-o scrisoare trimisă din tabără:

Câteva raze timide de soare pătrund în cameră. Un bipăit asurzitor vine dinspre telefon. E doar alarma. Fără să ştim cum, o oprim, ne trezim, şi încercăm să ne îmbrăcăm… Cineva bate ferm în uşă! Se aude: «cine întârzie la înviorare nu primeşte micul dejun!» abia atunci ne trezim de fapt, coborâm în grabă scările şi începem, plini de entuziasm, gimnastica de dimineaţă. Mergem la masă, unde ne aşteaptă mult râvnitul ceai călduţ, menit să ne cureţe răguşeala repetiţiilor de seară…

Aşa începe fiecare zi din tabăra Corului de Copii Radio. Ora 9:30 ne găseşte în frumoasa sală de lucru oferită de Centrul de Pregătire Profesională din Buşteni. După câteva zile, trecem la repertoriul pe care trebuie să-l prezentăm publicului în acest an aniversar. Entuziasmul nostru creşte în timp ce descoperim misterele şi frumuseţile pieselor pe care, îndrumaţi de domnul dirijor Voicu Popescu şi de doamna pianistă Magdalena Faur, le parcurgem lucrând sunet de sunet. Cântăm aproape toată ziua, ajutându-ne, susţinându-ne reciproc. Seara, copiii cu mai multă experienţă îi adună pe cei mai mici, încercând să îi cunoască şi să le ofere tot ajutorul lor. Astfel, lăsând la o parte ierarhia, ajungem încet, pas cu pas, la sentimentul că formăm o mare familie.

Orele de repetiţii, experienţa întâlnirii cu repertorii diferite, lecţiile de viaţă, glumele, supărările, aplauzele publicului, prieteniile ne leagă, aşa cum au legat timp de 70 de ani, generaţii şi generaţii de copii.”

Corul de copii Radio este Ambasador Cultural al Uniunii Europene, titlu acordat acordat în 2004, de către Federaţia Corurilor din UE şi datorat celor peste 50 de participări la festivaluri, turnee artistice şi concursuri internaţionale în aproape toate statele Europei, în Japonia, SUA şi Canada.

Aşadar şi în anul aniversar, pe lângă evenimentele đin ţară, cel mai important fiind concertul de la Bucureşti, de la Sala Radio, din 25 aprilie 2015, corul va participa la o serie de evenimente importante în străinatate, primul fiind Evmelia International Music Festival – Grecia (Volos) – 26 martie 2015, care s-a impus ca unul dintre cele mai importante festivaluri, nu numai pentru regiunea Magnesia, ci şi pentru întreaga Grecie modernă. Apoi, corul mai are în proiect turnee la Lugano (Elveţia), la Milano (Italia) – cu ocazia Expoziţiei Mondiale – şi la München (Germania), unde va participa la finala competiţiei corale Let the Peoples Sing, un apreciat eveniment internaţional din circuitul muzicii vocale, aflat sub auspiciile Uniunii Europene de Radio şi Televiziune (European Broadcasting Union).

Tânăr şi neobosit, hrănindu-se din energia copiilor şi pasiunea lor pentru muzică, Corul de Copii Radio ne-a oferit în ultimii ani surprize „care mai de care”: ne-a purtat de la Romanian Roots în Lumea lui Walt Disney, ne-a colindat de Crăciun şi ne-a adresat un Salut Voios de Pionier. Sălile au fost întotdeauna pline, entuziasmul pe măsura performanţei, ceea ce garantează, negreşit, încă multă tinereţe fără bătrâneţe…

Distribuie articolul pe:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.