Complexul digitalo-militar și scandalul Facebook

facebook

Scandalul furtului de informații personale de pe Facebook de către compania britanică Cambridge Analytica a ajuns foarte repede să implice Rusia. The New York Times scrie cum, în perioada 2014-2016, Cambridge Analytica a avut trei întâlniri cu oficiali ai companiei Lukoil, în care rușii au cerut și au primit informații despre utilizarea social media pentru a influența comportamentul electoral al americanilor. Este o informație care se potrivește perfect, ca mai toate informațiile presei de mainstream, cu concluzia serviciilor secrete americane – că Vladimir Putin a ordonat influențarea campaniei din 2016 în favoarea lui Donald Trump.

Mai multe articole de opinie din revista Forbes susțin, nici mai mult, nici mai puțin, că o asemenea interpretare este „ridicolă“ și că scandalul Facebook – Rusia nu merită luat în serios. Mult mai documentat, un articol publicat de The New York Review of Books aduce în atenție informații pe care The New York Times nu vrea să le observe.

Pe scurt, acțiunile Cambridge Analytica de folosire a datelor personale de pe rețelele sociale trebuie luate ca un avertisment despre existența unei mulțimi de asemenea companii private care fac bani dezvoltând și aplicând tehnologii de influențare a comportamentului populației, finanțate de guverne. Și nu este vorba despre guvernul Rusiei, ci despre guverne occidentale. Până la cele trei întâlniri cu oficialii Lukoil, Cambridge Analytica a avut printre clienți Ministerul Apărării de la Londra, Pentagonul, Departamentul de Stat, spionajul militar al SUA și CIA. Foarte confortabil pentru serviciile și armata SUA, compania a ajuns cunoscută în presă doar pentru influențarea campaniei lui Donald Trump.

Cercetările pentru influențarea comportamentului nu au început la prezidențialele din 2016 și cu finanțarea lui Steve Bannon, fostul consilier al lui Trump, sau a miliardarului pro-Trump Robert Mercer. Munca a început în timpul Războiului Rece, cu finanțare guvernamentală, pentru studiul bizarei întrepătrunderi dintre conceptele de iubire și bunătate cu cele de apărare și securitate, într-un demers cu dublu sens – psihologic și militar, scrie The New York Review of Books. Așa s-a pus baza războaielor de propagandă și a controlului minții, iar psihologii și sociologii de atunci fac parte și acum din literatura pentru operațiuni psihologice a NATO, scrie publicația americană.

„Reînvierea acestei abordări a Războiului Rece a venit cu decretul prin care președintele Bill Clinton transforma terorismul în prioritate securitară“, scrie The New York Review of Books, adăugând că rezultatele cercetării ce a urmat au fost aplicate în războiul împotriva terorismului.

Apoi a apărut fenomenul Facebook, care a transformat din temelii sistemul de colectare a informațiilor de către serviciile secrete. S-a încheiat era spionilor și a interceptărilor, acum mai toate vin din sursele deschise numite social media. A spus-o în 2014 șeful spionajului militar al SUA, ulterior consilier al președintelui Trump și apoi chiar consultant la SCL, firma parteneră a celor de la Cambridge Analytica. Și tot el spunea că studiile psihologice pe baza datelor din platformele sociale și rezultatele lor au dus la o „goană după aur“ a unei mulțimi de firme de specialitate care vizau bugetul de 50 miliarde al Pentagonului.

Până la „armata de trolli“ a lui Putin, cercetările au început, au fost rafinate și bine țintite de armatele de contractori din SUA, Marea Britanie și alte state vestice. Acum, avertismentul vine tot din Vest, de la New York Review of Books: „Tehnologiile comportamentale create în scop militar și pentru operațiuni cibernetice pleacă de la o perspectivă a ființei umane care nu este deloc în acord cu modul în care oamenii ar trebui văzuți în societățile democratice“.

Recomanda 4

5 Comentarii

  1. Va recomand calduros un articol pe tema asta din New Statesman de azi („We need to destroy the election-rigging industry before it destroys us”) care descrie situatii ce au o asemanare izbitoare cu ce se intampla in Romania. Si care incheie, referindu-se la Labor party, echivalentul PSD: Exista o multime de clienti straini potentiali care ar plati bani buni pentru a tine PSD departe de guvernare si pentru a-l destabiliza dacă ar castiga alegerile. Trebuie sa distrugem industria de trucare a alegerilor inainte de a ne distruge ea pe noi.

  2. să înţeleg că FB făcut de Tucanberg ptr serviciile americane a fost folosit de serviciile ruseşti ca să iasă trump preşedinte? deci Tucanberg-americanul este agent sovietic si Cambridge Analytica engleză este agent sovietic ? sau cineva cand a vrut să-şi spioneze adversarii si supusii pe gaura gardului nu a fost atent si iau intrat găinile vecinului în curte şi iau mâncat informaţiile.

  3. Ce trebuia să se mai întămple pentru a pricepe tot fraierul că FB-ul a fost inventat pentru a se furniza gratis informații serviciilor … ? Observ multe persoaje bosumflate la aflarea cruntului adevăr … ! Ce credeau oare gherțoii care se foloseau de aplicația check-in … ? Aveau senzația că sunt în centrul interesului universal și picau pe spate la văzul numărului de like-uri , în timp ce lucrătorii din servicii se amuzau de naivitatea meltenilor , adusă la rang de virtute !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Precizare:
Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.