Complicitate la omor calificat

Într-o societate sărăcită, dezbinată și prost condusă de 27 de ani, Poliția Română nu putea fi o excepție. Dumitru Coarnă, lider SNPPC, vorbește într-un interviu exclusiv despre situația precară a Poliției, a polițiștilor, dar și despre incompetența managerială și manipulările politice care au afectat Ministerul de Interne.

– Aducerea cu insistență în actualitate a dezbaterilor despre Statutul polițistului și Ghidul carierei: „manipulare de joasă speță“
– „Subfinanțarea MAI ucide. Ucide polițistul la propriu, ucide cetățeanul la propriu și ucide siguranța publică la propriu“.
– În proporție de 30-50%, polițiștii preferă să rămână scuipați, fără să mai facă, de teamă, reclamații pentru ultraj
– Cei care tergiversează rezolvarea problemei siguranței naționale „sunt complici la infracțiunea de omor calificat”.

– Ați fost la înmormântarea polițistului asasinat în Suceava. Ce face familia? Ce fac copiii?

– Este un moment tragic, un moment pe care nimeni nu și-l dorește în viață. Am discutat la nivel de Minister de Interne să fie asigurată logistica pentru acele drepturi de care familia trebuie să beneficieze. E vorba despre o hotărâre de guvern care trebuie să despăgubească familia, sunt niște ajutoare care trebuie acordate și, desigur, la solicitarea soției, poate fi încadrată, fără concurs sau examen, în Ministerul de Interne, pe o funcție raportată la studii. Iar copiii, când vor face vârsta pentru școlile de poliție, pot să opteze la fel, fără concurs sau examen, pentru admiterea într-o instituție de învățământ a Ministerului de Interne.

– Se vorbește în momentul de faţă că Statutul polițistului și Ghidul carierei par să fie soluții reale pentru ca polițiștii să nu mai fie înjunghiați pe stradă. Se vorbește mult despre aceste două documente. Sunt ele soluția reală?

– Nu! Este o manipulare din asta de joasă speță. Pentru că niciun articol din Statutul polițistului sau din Ghidul carierei nu a dus la uciderea celor doi polițiști din 2017, respectiv Gheorghe Nistor și Sorin Vezeteu. Nu, greșit! Este o tehnică de manipulare ieftină. Subfinanțarea ucide, deci tema principală și factorul determinant care au dus la uciderea acestor doi polițiști din 2017 le reprezintă subfinanțarea, ca să fiu foarte clar. În rest, este o temă ieftină. Niciun articol din Statutul polițistului nu a dus la uciderea celor doi polițiști. Putem discuta acolo pe capitolul drepturi și obligații, este o altă temă.
Este o temă falsă lansată de doamna ministru cum că Statutul polițistului trebuie modificat ca să nu mai moară polițiști. El trebuie modificat din alte considerente, dar nu este cauza principală a morții celor doi polițiști în 2017. Cauza principală, fără să fie o surprindere mare pentru doamna ministru, este subfinanțarea Ministerului de Interne și în mod special a Poliției. Asta este cauza principală a morții celor doi polițiști.

– Deci aceasta este o diversiune și totuși autoritățile se concentrează pe statut, pe ghid?

– Păi, se concentrează, că astea nu costă. Astea sunt fără bani.

– Am văzut așa: că doamna ministru de Interne vorbește despre un deficit de circa 1.000 de polițiști, iar premierul Mihai Tudose despre un deficit de 4.000 de polițiști. Cine are dreptate?

– Niciunul. Deficitul este de 20.000. Ei au primit niște date de la o persoană care nu știe ce înseamnă sistemul polițienesc din România. Deci deficitul structural din România, în Poliție, este de 20.000. Dacă vorbim despre un deficit structural pentru Ministerul de Interne, unde includem Jandarmeria, includem Pompierii și personal civil, vorbim despre un deficit de 25.000. Dacă ne restrângem doar la Poliție, Poliție de Frontieră, avem un deficit de 20.000 de oameni în acest moment.

– Cine a început, domnule Coarnă, reducerea de personal în rândul Poliției și cu ce consecințe? Deci de când a început degradarea?

– Din 1990, când subfinanțările au fost repetate, an de an. Poliția a fost subfinanțată întruna. Sigur, situația a culminat în 2011, când, cu acele disponibilizări total idioate, am ajuns unde suntem în momentul ăsta. Practic, avem și noi o vină, pentru că am acceptat să lucrăm suplimentar, fără să fim plătiți. Eu, unul, îmi asum această vină a noastră pentru că am acceptat tot timpul, din spirit civic, din știu eu ce fel de atitudine, am acceptat să lucrăm fără bani. Atât că pe urmă ei au văzut că se poate. Nu se mai poate! Siguranța costă. Vrem o siguranță corectă, trebuie să plătim corect. Vrem o siguranță de doi lei, atunci o să primim tot de doi lei, e logic să fie așa. De ce să fie considerate prioritare doar sănătatea și învățământul? Eu cred că prioritară trebuie să fie siguranța cetățeanului. Dacă nu ai siguranță publică, nu poți să faci nici sănătate… Ele trebuie lucrate împreună, nu separat, cum au declarat acești guvernanți. Deci Guvernul nu are ca prioritară siguranța cetățeanului. Cu alte cuvinte, oamenii pot să moară înjunghiați, bătuți, furați, tâlhăriți. Și polițiștii la fel. Ne întrebăm tot mai mulți: oare subfinanțarea Ministerului de Interne vine din simplul motiv că ne ocupăm de infracțiuni și infractori? E o temă de discutat. Dacă polițistul nu are siguranță, nu poate să ofere siguranță decât atâta câtă primește și el. Sunt două cauze fundamentale astăzi: subfinanțarea și reglementarea infracțiunii de ultraj. Dacă priviți infracțiunea de ultraj, o să vedeți abordări diferite. Când vorbim despre polițist, jandarm, avem o sancțiune blândă cu alternativa amenzii. Când vorbim despre judecător, procuror, e un alt tip de sancțiune, cu închisoare. Se face diferența. Dar prin cimitire, când privim, sunt doar polițiști și jandarmi, înțelegeți? Iar legiuitorul a fost aici, dacă vreți, discreționar în raport cu sistemul judiciar. Cel care este în fața infractorului este polițistul sau jandarmul. Or, ei favorizează reglementarea din Codul penal privind infracțiunile de ultraj. Noi am făcut și reanalizarea acestei infracțiuni de ultraj, eliminarea sancțiunii alternative a amenzii și majorarea cuantumului pedepsei cu închisoarea.

– Cum vă explicați lipsa de reacție a CSAT? În fond, discutăm despre probleme care afectează siguranța națională?

– Noi am sesizat pe toată lumea. Am înaintat scrisori deschise CSAT, la prim-ministru. Pe ministrul de Interne l-am informat cu de toate. Băieții ăștia aruncă teme false, unii nu înțeleg lucruri… Dar noi murim, lucrurile practic sunt într-o dezordine din asta, nu știu dacă neapărat programată, dar de multe ori e bine știută. De multe ori e bine știută. Dar noi tot trimitem în Parlament oameni iresponsabili, oameni care nu au cele mai elementare noțiuni despre ceea ce înseamnă drept, despre ceea ce înseamnă adevăr, ce înseamnă siguranță.

– De când au început să fie mai puțini polițiști pe stradă și mai mulți în birou?

– E și aceasta o temă falsă, lansată tot pentru a dezbina și a discredita. Nu sunt mai mulți în birouri. Deficitul de personal din structurile operative e major, undeva spre 40%. Și este împotriva legii și împotriva oricărei logici de bun-simț. Nicio poliție din lumea asta nu lasă să lucreze pe schimb un singur om. La noi, lucrează unul singur! Îl trimite pe ăla, unul singur, acolo, pe urmă mergem să depunem o coroană, vărsăm o lacrimă, dar familia rămâne, copiii rămân. Mie mi-a rămas în imagine mama acestui polițist, din toată tragedia asta de acolo mie mi-a rămas imaginea mamei acestui polițist. Practic, era sfâșiată era, era… nu pot descrie în cuvinte ceea ce am văzut pe chipul acestei femei.

– Astăzi, de exemplu, a mai fost o polițistă amenințată din Argeș. Chiar public, pe Facebook

– Păi, tocmai vorbeam despre ultraj, despre infracțiunea de ultraj. Din momentul ăsta trebuia declanșată urmărirea penală și omul ăla reținut. Acum, pe loc. Ăla care a amenințat polițistul pe Facebook. Dar cine face așa ceva? Nimeni. Și atunci se poate. Se poate orice. Îi amenințăm, îi înjurăm, îi omorâm din când în când, pentru că se poate. Pentru că doamna ministru spune că modificăm statutul. Dar până modificăm statutul dacă mai mor vreo doi, ce zice? Păi, domnule Coarnă, dacă mai mor vreo doi-trei polițiști până modificăm noi statutul ăsta, nu statutul e de vină? Plus că la un moment dat mă gândeam, la nivel moral: sunt complici la infracțiunea de omor calificat. Știți ce înseamnă complicitate? Ajutorul dat. Faptul că este subfinanțat Ministerul de Interne înseamnă ajutorul dat făptuitorilor de tipul ăsta: să omoare polițiști.

– Intenționați să dați în judecată ministerul pentru complicitate la ultraj?

– Păi, nu, pentru că nu vom câștiga în instanță. Vorbim la nivel moral, că din punct de vedere juridic nu poți introduce ministerul la infracțiunea de omor calificat. Deci este la nivel moral și atât. La nivel de conștiință: când mergi acasă seara să te culci, când te închini, când te rogi, te gândești la copiii tăi și la copiii celor care au rămas. Măcar atât.

– Există, am văzut că s-a cerut și o listă a dosarelor penale în cercetare, o situație a întârzierilor…

– Aoleu, de câți ani vorbesc eu despre dosare în cercetare de ultraj! Să vedeți câte sunt clasate, câte infracțiuni de ultraj nu sunt raportate.

– Le știți? Aveți și o statistică la nivel național?

– Nu am o statistică, dar pot să vă spun că undeva la 30-50% din infracțiunile de ultraj sunt neraportate. Este presiunea sistemului politic de a nu fi cercetată infracțiunea de ultraj și oamenii rămân așa.

– Adică rămân scuipați?

– Nimeni nu cercetează pentru că există teamă în sistem să facă plângere penală pentru ultraj.

– De aceea vă întrebam dacă siguranța și ordinea publică n-ar trebui să fie incluse pe agenda CSAT.

– Sunt multe interese meschine, interese personale, de grup. Uitați-vă la „Doi și-un sfert“. Au desființat-o ca să îngroape dosare, asta a fost logica…

– Aveți cazuri? Exemple concrete?

– Am informații de la oamenii din sistem care mi-au spus că în momentul în care a fost declanșată procedura de desființare, peste 1.000 de dosare de urmărire informativă au fost distruse. 300 de la București, 700 la nivel de țară. Vorbim despre dosare de urmărire informativă, nu despre dosare penale, adică informațiile care stau la baza constituirii dosarului penal.

– Și nu-i anchetează nimeni, nu-i întreabă nimeni?

– Păi, cine să-i mai întrebe? Cine să ancheteze? Ei tocmai de aia au distrus, ca să nu-i ancheteze pe ei. Interesul celor care au lucrat pe Ordonanța 76 a fost imediat pentru ei și grupul lor de interese, grupuri penale.

– Dacă pe Ordonanța 13 s-a intervenit imediat, acum, când există acest semnal de alarmă foarte grav, nu întreabă nimeni ce-i acolo?

– Nu vede nimeni, doamnă, eu spun de mult. Eu spun din 2016 despre problema asta cu Ordonanța 76.

– Sunteți acum la negocieri. Cu ce rezultate credeți că plecați azi, să spunem?

–Cu nimic. O să plecăm cu nimic. Cu povești, povestiri, amintiri. Știți, nu statutul a fost cauza, nu este cauza acestor morți din Ministerul de Interne. Noi avem în ultimii doi ani șapte polițiști morți în legătură cu serviciul. Aceste morți au legătură doar cu, atenție mare!, subfinanțarea Ministerului de Interne. Subfinanțarea Ministerului de Interne ucide. Ucide polițistul la propriu, ucide cetățeanul la propriu și ucide siguranța publică la propriu. Deci să înțeleagă asta doamna Carmen Dan, domnul Tudose și cine o mai fi pe acolo, doamna Olguța Vasilescu, că se supără dacă nu o nominalizez și pe ea.

– Ce faceți dacă și de data asta vă alegeți doar cu vorbe? Ieșiți în stradă?

– Declanșăm acțiunile legale, cele prevăzute de lege: miting, pichetare. Și mai avem o soluție clară: să respectăm programul de lucru, adică să închidem posturile de poliție, unitățile, să plecăm acasă la ora 16.00 și să vină ei să lucreze: doamna Carmen Dan cu doamna Olguța Vasilescu, cu domnul Tudose și cu domnul Dragnea, cu tot cu domnul Vâlcov. Să facă ore suplimentare fără plată cât vor.

Interviul integral poate fi citit în ziarul Cotidianul de miercuri versiunea tipărită – disponibilă la toate chioşcurile – sau varianta digitală.

Despre Simona Popescu Articolele 77
Author