Coridorul Vertical de gaze, în pericol?

Operaționalizarea Gastrade, terminalul GNL

Coridorul Vertical de gaze, în pericol?

Operaționalizarea Gastrade, terminalul GNL

Operaționalizarea Gastrade, terminalul GNL din Grecia care ar fi baza pentru Coridorul Vertical, menit să ofere aprovizionare cu gaz pentru Balcani, inclusiv România, din surse alternative celor rusești pare să fie un vis din ce în ce mai îndepărtat. Inițial s-a anunțat că începerea operării comerciale se va realiza la sfârșitul lunii aprilie, apoi a fost amânată pentru începutul lunii iunie și s-a afirmat chiar că Prim-ministrul Kyriakos Mitsotakis l-ar inaugura cu puțin timp înainte de alegerile europene, iar acum ne îndreptăm spre sfârșitul lunii septembrie sau începutul lunii octombrie. Desigur, nimeni nu poate spune cu siguranță dacă acest lucru se va întâmpla, relatează presa greacă. De acest proiect este interesată direct și România, pentru că Transgaz, operatorul Sistemului Național de Transport, este acționar la Gastrade și ar fi trebuit să fie pilonul princila al distribuției GNL către Republica Moldova și Ucraina.

În prezent, compania rezolvă problema care a apărut cu sistemul de conducte submarine și terestre, care conectează Unitatea Plutitoare de Stocare și Regazeificare (FSRU) la sistemul național de transport al gazelor. Aceasta este problema care a întârziat graficul inițial, care prevedea ca proiectul să fie recepționat pe 30 aprilie și apoi în iunie – iulie.

Odată cu punerea în funcțiune a FSRU Alexandroupolis, vor exista beneficii multiple, deoarece proiectul este, de asemenea, legat de inițiativa pentru Coridorul Vertical de gaze. Activarea completă a Coridorului Vertical, prin modernizarea corespunzătoare a rețelelor de transport al gazelor naturale din Grecia, Bulgaria, România, Ungaria și Slovacia, va permite transportul gazelor naturale de la sud la nord și invers, prin sistemele de transport europene, utilizând capacitățile îmbunătățite ale terminalului Gastrade.

Contraatacul Gazprom

Un motiv pentru care terminalul grecesc de GNL pare să fie un proiect eșuat încă de dinainte de a se naște este că rușii, după primul șoc al sancțiunilor la care au fost supuși de către SUA și UE, s-au repliat rapid. Văzând că li se închide treptat poarta de intrare a gazului către Europa prin Ucraina și Germania, au decis să redirecționeze fluxurile în sudul continentului, mai precis Turcia.

Este adevărat că volumele de gaze rusești tranzacționate în prezent nu sunt impresionante, dar acestea sunt în creștere. Și aceasta este o tendință care ar putea avea un efect distructiv atât asupra piețelor de gaze regionale, cât și asupra celor din UE, în cazul în care Vladimir Putin va reuși să facă ce vrea și va reuși să preia controlul asupra piețelor din sud-estul Europei prin intermediul Turciei, se arată într-o analiză făcută în publicația de specialitatea bulgară Altanalyses Corridor of power – Analyses & Alternatives.

„Asta este clar. Dar trebuie să ne întrebăm și de ce gazele naturale sunt mai ieftine pe bursa bulgară decât în Turcia. Întrebarea nu este atât de dificilă, dar răspunsul este cu siguranță interesant. Aș sugera că asistăm la o operațiune de probă a Kremlinului, menită să testeze cât de departe este posibil să meargă fără a provoca un răspuns din partea UE. Iar schimbul Balkan Gas Hub (BGH) din Bulgaria este locul logic pentru efectuarea acestui test. Acesta oferă acces la o piață integrată a UE fără restricții de export și tranzit. Ceea ce, desigur, nu este cazul bursei de gaze din Turcia, unde autoritățile de la Ankara controlează strict tot accesul la capacitatea de export, limitând astfel concurența”, se arată în raportul citat.

Factorii sezonieri pot avea, de asemenea, un rol în explicarea faptului că prețurile sunt mai scăzute pe bursa bulgară decât pe cea turcă. În prezent, cererea în Bulgaria este destul de limitată, deoarece consumul local de gaze tinde să fie relativ scăzut în timpul verii, în timp ce depozitul subteran de gaze al Bulgariei de la Chiren este deja destul de bine aprovizionat (ca și alte depozite regionale de gaze).

Tocmai pentru că Kremlinul dictează politica de prețuri a Gazprom și pentru că Gazprom își vinde gazul pentru a-și menține ultima cale de acces la piața europeană a gazului – și anume accesul prin Bulgaria – comerțul Bulgariei cu gaz natural lichefiat (GNL) și importurile sale de GNL prin Turcia și Grecia au fost efectiv blocate în ultimele luni. Într-o mișcare disperată, în urmă cu o săptămână, comerciantul de gaze de stat Bulgargaz – care nu cu mult timp în urmă semnase un contract pe termen lung cu Botas, compania națională turcă de petrol și gaze, pentru utilizarea terminalelor și a rețelei de transport a Botas – a anunțat că reziliază acest contract deoarece nu poate asigura aprovizionarea cu GNL competitiv. Același lucru este valabil pentru toți ceilalți furnizori de GNL din regiune, în special pentru cei cu contracte pe termen lung, deoarece aceste contracte devin o povară în contextul reducerii semnificative a prețurilor spot de către Gazprom.

Prețuri imbatabile

Cumpărătorii care doresc să se diversifice în afara gazoductului rusesc sunt acum pedepsiți sistematic, Gazprom omorând efectiv concurența. Acest lucru ne aduce la marea interacțiune dintre planul de joc al lui Putin privind „gazul rusesc prin Turcia către Europa” și „coridorul vertical de gaze” (VGC) Gazprom își dărâmă sistematic concurența.

Acum, cititorii își vor aminti din publicațiile anterioare ale A&A că VGC este o inițiativă geopolitică ambițioasă a UE, care vizează diversificarea fluxurilor de gaze naturale din Rusia prin accentuarea fluxurilor spre nord din surse non-rusești, în mare parte prin intermediul terminalelor de regazeificare (regazeificare) a GNL din Grecia și apoi spre Bulgaria, România, Slovacia, Ungaria, Moldova, Ucraina și mai departe. Acest lucru ar implica extinderea sistemelor de transport al gazelor pentru a permite fluxuri mai mari de gaze. În concluzie, ar fi vorba de a permite gazului din afara Rusiei să intre în Europa Centrală, înlocuind gazul rusesc care a tranzitat până acum prin Ucraina.

Până în prezent, cu toate demersurile și susținerea UE și a Americii, intrările de GNL prin porturile de la Mediterana rămân relativ scăzute, în cantitate. Gazul rusesc este pur și simplu mai ieftin ca GNL-ul și își găsește drumul către clienții finali.

Distribuie articolul pe:

3 comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ziarul Cotidianul își propune să găzduiască informații și puncte de vedere diverse și contradictorii. Publicația roagă cititorii să evite atacurile la persoană, vulgaritățile, atitudinile extremiste, antisemite, rasiste sau discriminatorii. De asemenea, invită cititorii să comenteze subiectele articolelor sau să se exprime doar pe seama aspectelor importante din viața lor si a societății, folosind un limbaj îngrijit, într-un spațiu de o dimensiune rezonabilă. Am fi de-a dreptul bucuroși ca unii comentatori să semneze cu numele lor sau cu pseudonime decente. Pentru acuratețea spațiului afectat, redacția va modera comentariile, renunțînd la cele pe care le consideră nepotrivite.

@2025 Cotidianul.ro. Toate drepturile rezervate